-> Petr98: Dlouhá cesta prototypových dílů do výroby se v tomhle případě pro MBX zkrátila, protože jednoduše s Al kličkama nejde u X-ka vzadu prakticky otáčet.
-> Petr98: / -> zralous: A když jsme u těch kliček - kliky otvírání dveří mají všechny MBX ztopořený nahoru a tahá se za ně směrem dozadu ?
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozdíly Mbček - co je originál?
22:38:57
08.03.2016
08.03.2016
Jozka
21:04:26
08.03.2016
08.03.2016
Petr98
-> zralous: Díky. Je to zajímavé s těmi kličkami MB/MBX
Teďka jsem právě sledoval asi 20x to video z odkazu (jsou tam i části, co jsou na youtubu)
Jak tam jezdí dva sedany a MBX s žábrama (reklama z roku 64) a tam už jsou taky tyto kličky, co byly v sedanech až v modelu 69. Zajímavé...
Teďka jsem právě sledoval asi 20x to video z odkazu (jsou tam i části, co jsou na youtubu)
Jak tam jezdí dva sedany a MBX s žábrama (reklama z roku 64) a tam už jsou taky tyto kličky, co byly v sedanech až v modelu 69. Zajímavé...
20:55:43
08.03.2016
08.03.2016
zralous
-> Petr98 08.03.16 19:58:07: originál stav, rok 67
20:08:28
08.03.2016
08.03.2016
FrantaM
-> Petr98: velice pěkné video
19:58:07
08.03.2016
08.03.2016
Petr98
-> zralous: Parádní fotka. Máš nějaké MBXo z 67 roku? Jaké má vzadu kličky na okna? Hlinik/hlinik nebo hlinik/plast (jako model 69) ??
19:54:35
08.03.2016
08.03.2016
zralous
-> Petr98: no jasně Bohužel mi po ní zbyly jen fotky.. v.č. 2337
19:39:10
08.03.2016
08.03.2016
Petr98
Kdo má facebook - krásné a mě neznámé záběry z výroby MB. Jde tam lecco vidět
www.facebook.com/isvetmot oru?pnref=stor...
kdo nema FB, má smůlu bohužel
www.facebook.com/isvetmot oru?pnref=stor...
kdo nema FB, má smůlu bohužel
19:38:15
08.03.2016
08.03.2016
Petr98
-> zralous: Střešní lišty do 10té série
17:54:56
08.03.2016
08.03.2016
zralous
-> Petr98 04.03.16 14:22:12: něco mi to říká, kam, že to patří??
11:57:00
07.03.2016
07.03.2016
Tabi
Jeden poznatek k výfukům na kilo,origo/polák,zahnutá/
rovná trubka. skoda-virt.cz/cz/.../1078
0-tata-100
21:28:42
06.03.2016
06.03.2016
Petr98
-> Pepino85: Tam byly delší dobu a já na ně zapomněl. To se ti omlouvám. Ono je to nepoužitelné, ale poslouží to k výrobě nových. Kolega bude v nejbližší době dělat žábrovku, takže to bude potřebovat - koupil jsem mu vzor
Jak to bude dělat, nějak se domluvíme.
Jak to bude dělat, nějak se domluvíme.
19:59:44
06.03.2016
06.03.2016
Pepino85
-> Petr98 04.03.16 14:22:12: Tak už vím, kdo mě to tam na tom aukru přehodil. Ono vyndat přes 680Kč za tohle už mi přišlo moc :) Já sháním jen dvě ty koncovky, z mého auta odlítly ty přední a tak než to nechat dělat podle těch zadních (které jsem pro jistotu přilepil) jsem to chtěl koupit takhle v kupě (ty dlouhé lišty mi přišly nepoužitelné). Ono kdyby ses rozhodl to nechat "nově" vyrobit a vyplatilo by se udělat víc kusů tak bych se o dva hlásil (cenově bychom se určo dohodli). Nebo budu muset zaexperimentovat sám a nechat to někoho někde vyrobit.
Jinak k debatě o parabolách: kolega má původní tisícovku 64tku ze 3. série (jako ta moje, jenže tam už světla někdo vyměnil) a má tam původní světla s parabolami bez parkovaček, takže až bude demontovat přední blatníky tak nafotím a doplním tak případná data zde nashromážděná.
Jinak k debatě o parabolách: kolega má původní tisícovku 64tku ze 3. série (jako ta moje, jenže tam už světla někdo vyměnil) a má tam původní světla s parabolami bez parkovaček, takže až bude demontovat přední blatníky tak nafotím a doplním tak případná data zde nashromážděná.
19:28:41
05.03.2016
05.03.2016
Jozka
-> Bukaj:
19:25:38
05.03.2016
05.03.2016
Bukaj
-> Jozka: Tak já se budu snažit pilně pídit po všech možných parabolách a shromažďovat je doma v archivu
15:43:52
05.03.2016
05.03.2016
Jozka
-> Bukaj: Jo, tvoje homologační teorie dává smysl.. chtělo by to nasyslit lepší fotky, udělat článek a třeba i přidat pozdější náhrady. Jsem se to kdysi snažil dát asi 3x dohromady a vždycky to skončilo utonutím v těch číslech..
15:00:34
05.03.2016
05.03.2016
Bukaj
-> Václav Kršek 05.03.16 11:41:36: Jo, od modelu 68 byla kastle s přípravou pro blinkry, na model 69 a 70 byly ovšem jen jako zvláštní výbava.
-> Jozka 05.03.16 11:52:18: No, to číslování je značně chaotické. Proto také se v tom tak plácáme. Ale nejdůležitější je sklo - to jediné je vidět
Začal jsem se v tom trochu orientovat, až když jsem vyluštil to značení homologací - to mi pomohlo vyselektovat novější paraboly, vyráběné coby náhrady.
-> Jozka 05.03.16 11:52:18: No, to číslování je značně chaotické. Proto také se v tom tak plácáme. Ale nejdůležitější je sklo - to jediné je vidět
Začal jsem se v tom trochu orientovat, až když jsem vyluštil to značení homologací - to mi pomohlo vyselektovat novější paraboly, vyráběné coby náhrady.
14:00:53
05.03.2016
05.03.2016
Petr98
-> sliwowitz: Pravdu mas. Ja si toho nevsiml v tom "shonu" pri reseni tvaru krytu vyfuku. Jinak jsem dnes byl u pana, co ma 64ku v puvodnim stavu. A bohuzel je tak zapraskana starou oktavkou a spoustou motorek, ze az se otepli, prozkoumam ji vic. Paraboly mel uz bohuzel menene za 83-18. Vice neslo videt. A vyfuk je uz pry taky novy - takze smula opet
11:52:18
05.03.2016
05.03.2016
Jozka
-> Bukaj 05.03.16 09:50:58: Vypadá to tak.. ale pěkně po socialisticku chaoticky, 68 u něčeho jo, ale ještě 74 u jinýho ne.. Stejně PAL číslování světel nechápu úplně, číslo má sklo, optická vložka, světlomet ve stavu "to fit" a komplet s hrncema atd. má další..
-> Václav Kršek: Na přání se dávaly ještě i na první kila.. (na kterých jsem je na rozdíl od MB originálně i viděl).
-> Václav Kršek: Na přání se dávaly ještě i na první kila.. (na kterých jsem je na rozdíl od MB originálně i viděl).
11:41:36
05.03.2016
05.03.2016
Václav Kršek
Kluci chtěl bych se zeptat, vim že blinkry v blatnících byly v modelech 68, ale v příručce jsem se dočetl že se dávaly i na modely 69 jako nadstandartní výbava, nevíte jestli tomu skutečně tak bylo?
10:00:06
05.03.2016
05.03.2016
sliwowitz
@ohnuta trubka & vyrez v cele:
V predseriovom katalogu (0-3s.) je rovna.
Na mojej mb som mal 2 vyfuky s rovnou trubkou, jeden, stovkovy, s vacsim priemerom trubky a druhy s mensim. V oboch pripadoch kolidovala so zadnym celom, aj ked bolo celo namontovane v najvyssej polohe.
Ten stovkovy som mal aj na inom aute, tam to jaks-taks vychadzalo.
O takom luxusnom mieste ako je na tabiho fotke sa mi ale ani nesnivalo.
skoda-virt.cz/cz/.../1588 76-rozdily-mbcek-co-je-ori ginal?gotopost=3...
Nemoze to byt fabricke celo naleziace k rovnej trubke, co by na tu 1.s. sedelo? Ako to ma xmart na 990tke?
V predseriovom katalogu (0-3s.) je rovna.
Na mojej mb som mal 2 vyfuky s rovnou trubkou, jeden, stovkovy, s vacsim priemerom trubky a druhy s mensim. V oboch pripadoch kolidovala so zadnym celom, aj ked bolo celo namontovane v najvyssej polohe.
Ten stovkovy som mal aj na inom aute, tam to jaks-taks vychadzalo.
O takom luxusnom mieste ako je na tabiho fotke sa mi ale ani nesnivalo.
skoda-virt.cz/cz/.../1588 76-rozdily-mbcek-co-je-ori ginal?gotopost=3...
Nemoze to byt fabricke celo naleziace k rovnej trubke, co by na tu 1.s. sedelo? Ako to ma xmart na 990tke?
09:50:58
05.03.2016
05.03.2016
Bukaj
-> Jozka 04.03.16 18:50:56: No, nejen v souhrnným katalogu, ale už i v katalogu pro 12. a 13. sérii.
On PAL byl asi jedním z prvních podniků, které začaly používat JKPOV...
On PAL byl asi jedním z prvních podniků, které začaly používat JKPOV...
20:35:51
04.03.2016
04.03.2016
Michal N 283 - zrušená registrace
-> Tabi: jj..je to domovýroba..mal som presne taký istý na kile kedysi
20:26:34
04.03.2016
04.03.2016
Tabi
Další typ výfuku na tisícovku je na bazoši na prodej. Asi domácí výroba,nevím.
18:50:56
04.03.2016
04.03.2016
Jozka
-> Bukaj 04.03.16 16:06:24: Paraboly bez obrysovky tak nějak ta šedá - dle paměti a toho, co se dá u mě odhadnout na jedný z mých, přetřený resistinem.. Po ruce mám jen souhrnej katalog, tak jsem do něj mrknul - a fakt tam to JKPOV pro poslední verzi je, přitom na 74-XX není a být by mělo..
18:14:43
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
-> Petr98 04.03.16 18:04:16: Jestli to není vymleté od původního výfuku...
18:14:10
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
-> Petr98 04.03.16 16:47:51: Ve zkratce - zase jsme tam, kde jsme byli před rokem, že ano?
Takže máme dvě varianty prvního typu paraboly (do 5. série), pak nám chybí parabola od 6. do 11. série, pak máme pravděpodobnou parabolu od 12. série a nakonec nám přebývá parabola 6806 (sklo 7600.56)...
Ještě může být chybná má teorie o homologačním roku, ovšem snad u všech novějších světel tuzemské výroby ten rok cca sedí...
...nebo že by zatajili v katalozích vylepšenou verzi paraboly? To se mi moc nezdá...
...ještě by to mohla být parabola původně určená pro jiné vozidlo, ale to mi také připadá podivné, když je to vlastně jenom vylepšená 6606...?
Takže máme dvě varianty prvního typu paraboly (do 5. série), pak nám chybí parabola od 6. do 11. série, pak máme pravděpodobnou parabolu od 12. série a nakonec nám přebývá parabola 6806 (sklo 7600.56)...
Ještě může být chybná má teorie o homologačním roku, ovšem snad u všech novějších světel tuzemské výroby ten rok cca sedí...
...nebo že by zatajili v katalozích vylepšenou verzi paraboly? To se mi moc nezdá...
...ještě by to mohla být parabola původně určená pro jiné vozidlo, ale to mi také připadá podivné, když je to vlastně jenom vylepšená 6606...?
18:04:16
04.03.2016
04.03.2016
Petr98
-> Bukaj: nerikam, ze je to origo. Vypada to ale hodne presne, zadny pilnik. Tak nevim.
18:01:50
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
Jinak to vybrání jsem nenašel na žádném čele, ale žádné není z 64...
18:01:13
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
-> Petr98 04.03.16 16:47:51: Ach jo, smazal jsem si slohovku k tomuto odkazu, teď abych to psal znova...
17:28:59
04.03.2016
04.03.2016
mirecek.666
-> Petr98: tuhle lištu měl brácha na MB 64. Celou dobu jsem si myslel, že to je nějakej bastl. Tak snad se to nevyhodil. když se likvidovala.
17:17:11
04.03.2016
04.03.2016
Danster
-> Petr98 04.03.16 16:31:12: Zajímavý to vybráni na tom čele vidím prvně, na žádnym čele jsem ho neviděl.
-> Petr98 04.03.16 14:22:12: 3 dílná lišta na okapničku pěknej úlovek
-> Petr98 04.03.16 14:22:12: 3 dílná lišta na okapničku pěknej úlovek
17:06:55
04.03.2016
04.03.2016
Tabi
-> Petr98: Já vím,já vím. A mám jeden poznatek k té ohnuté koncové trubce,podle mě je to kvůli tomu,že se na auta začali montovat tažná zařízení,přesněji typ co mám já.Protože i můj výfuk co byl na autě má trubku ohnutou protože by konec výfuku mlátil o tažné. Stejný výfuk má i Doking na jeho deluxe,ale s rovnou trubkou.Podle mě potom výrobce výfuků počítal s tím,ře si někdo může namontovat tažné a nemusí dadatečně ohýbat koncovou trubku. A to vybrání v zad.čele se mi moc nezdá,a už vůbec ne s výroby.To spíš někdo koupil nějaký výfuk,který se trochu rozměrově odlišoval od originálu a koncovka vycházela takhle blbě těsně pod čelem,proto ten výřez,myslím teda já. Vždyď origo je docela dost od čela aby do něj nebouchal.skoda-virt.cz/cz/.../6438
-doking-de-luxe Vložím sem i fotku co má Doking,určitě mu to nebude vadit.
16:45:28
04.03.2016
04.03.2016
Petr98
-> Tabi: to je velka skoda.
16:37:00
04.03.2016
04.03.2016
Tabi
-> Bukaj 04.03.16 00:47:15: -> Petr98 04.03.16 05:44:19: To bylo asi na mě co? Jestli byla na výfuku slepice a nějaké numero se bohužel už nikdo nedoví. Výfuk byl zvenku na pohled ještě docela ok,zato vevnitř byl KO.Vysypal jsem z něj hromadu bordela,přesněji zbytky z vniřku a naznal jsem,že ho nebudu doma skladovat jen pro parádu,tak jsem ho odvezl do šrotu.Pouze jsem si uříznul trubku ke svodům a někde schoval. Škoda no,ale fakt si to nepamatuju jestli tam bylo něco vyraženýho.
16:33:47
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
-> Petr98 04.03.16 16:31:12: Tak tohoto jsem si nikdy nevšiml, asi půjdu omrknout zásobu čel...
16:32:50
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
-> Petr98: Tak ten na 64 na 100% není původní. Jak šla doba, asi se stále více šetřilo na materiálu (nedělám si iluze, že by to bylo kvůli váze auta) a ten se dvěma kulatýma vobdélnikama bude pravděpodobně poslední evoluce N.D.
Tedy od 14. série už je ten nejběžnější držák výfuku - to mám docela radost, že nemusím shánět ten okrouhlodírový
Tedy od 14. série už je ten nejběžnější držák výfuku - to mám docela radost, že nemusím shánět ten okrouhlodírový
16:31:12
04.03.2016
04.03.2016
Petr98
A pritom "lezeni" jsem si vsiml nahodou, vybrani na zadnim čele, ktere pusobi, ze to neni domaci fuserina. To nahrava Tabiho vyfuku. Otazka na vas: i dalsi produkce mela toto vybrani? Bohuzel puvodni celo z 67 ani 68ky se mi nedochovalo abych kouknul.
16:27:59
04.03.2016
04.03.2016
Petr98
K vyfukum: drzak vyfuku je v katalogu 12,13 se trema kulatyma dirama. Od 14 serie jedna "ovalna"
To same s krycim plechem. Do 13te kresleny bez prolisu od 14 s prolisem.
Pro zajimavost jsem lehnul pod 64ku a vyfotil toto - viz. foto. S tim, ze samozrejme nezarucim, zda je puvodni.
To same s krycim plechem. Do 13te kresleny bez prolisu od 14 s prolisem.
Pro zajimavost jsem lehnul pod 64ku a vyfotil toto - viz. foto. S tim, ze samozrejme nezarucim, zda je puvodni.
16:22:08
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
-> Jozka 04.03.16 14:57:04: Nevím, ale když mrkneš do katalogů (i 1967 pro 12. a 13. serii), tak konkrétně u předních světlometů už tam to nové značení je
A starší budou zjevně ty paraboly s modrošedým lakem, ty hnědé spíš budou novější. I když u tohoto, jako u jiných dílů s ochranným lakem asi nikdo neřešil odstín a co jim dodali, to nanášeli...
Navíc každá z mých dvou těchto parabol má jiný původ a stejné provedení...
Každopádně nekvalitní tenký odlupující se lak v kombinaci s utěsněním světlometu gumičkou byl pravděpodobně největším důvodem častých nucených výměn parabol - zatímco starší paraboly s gumkou bývají vyrezlé od okraje - koroze postupuje po plechu pod pokovením a rub paraboly bývá značně zkorodován, tak novější paraboly mívají často rub v krásném stavu a zrcadlo bývá vysleplé změnami teplot a vlhkosti, často slepne od patice do okrajů...
A starší budou zjevně ty paraboly s modrošedým lakem, ty hnědé spíš budou novější. I když u tohoto, jako u jiných dílů s ochranným lakem asi nikdo neřešil odstín a co jim dodali, to nanášeli...
Navíc každá z mých dvou těchto parabol má jiný původ a stejné provedení...
Každopádně nekvalitní tenký odlupující se lak v kombinaci s utěsněním světlometu gumičkou byl pravděpodobně největším důvodem častých nucených výměn parabol - zatímco starší paraboly s gumkou bývají vyrezlé od okraje - koroze postupuje po plechu pod pokovením a rub paraboly bývá značně zkorodován, tak novější paraboly mívají často rub v krásném stavu a zrcadlo bývá vysleplé změnami teplot a vlhkosti, často slepne od patice do okrajů...
16:06:24
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
-> Jozka 04.03.16 14:55:23: Zajímavé, asi ta moje byla homologovaná kvůli exportu...?
Jakou barvu má zadní strana té paraboly?
Moje takto:
Jakou barvu má zadní strana té paraboly?
Moje takto:
14:57:04
04.03.2016
04.03.2016
Jozka
A u tý střední docela nesedí to 12ti místní označení, v tý době tam spíš mělo být něco jako:
14:55:23
04.03.2016
04.03.2016
Jozka
-> Bukaj: Mám nejstarší variantu se sklem 7600.58 bez ničeho - resp. jen s "PAL" a "czechoslovakia"
;..
14:22:12
04.03.2016
04.03.2016
Petr98
Jinak se mi poprvé v mé embéčkové historii dostalo do rukou toto:
Stav nic moc, ale karosář to poléčí, popř vyrobí dle těchto nové.
Stav nic moc, ale karosář to poléčí, popř vyrobí dle těchto nové.
14:18:57
04.03.2016
04.03.2016
Petr98
-> Bukaj: Pokusím se odpoledne zapátrat. Katalogy mám k dispozici pro všechny série. V jednom stovkovém, co mám, jsem taky hleděl na vložku výfuku.
Paraboly 68.06 mám nové - mrknu, co je zezadu. Paraboly nejsou lepené všechny? to je mi novinka
Budu to muset pořešit.
Paraboly 68.06 mám nové - mrknu, co je zezadu. Paraboly nejsou lepené všechny? to je mi novinka
Budu to muset pořešit.
14:10:12
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
Nahoře nejstarší provedení bez díry na parkovačku:
sklo 7600.58, homologace E4 (Holandsko!), pod homologační značkou číslo 592, vedle logo PAL a dole nápis MADE IN CZECHOSLOVAKIA. Zadní strana paraboly s tenkým šedomodrým lakem, značení paraboly jsem nenašel. Sklo k parabole těsní guma - není lepené na tmel!
Uprostřed:
sklo 7600.80, homologace E8 (již ČS), číslo homologace 6606 (tedy rok 1966, šestá homologace v roce (?)). Nad homologační značkou CR ve čtverečku (tedy homologováno jako potkávací/dálkový světlomet). Logo PAL a vedle logo zkušebny ESČ, dole nápis MADE IN CZECHOSLOVAKIA. Zadní strana paraboly s tenkým šedomodrým lakem, značení paraboly 443 311 139 102, opět CR, E8 6606 a číslo optické vložky 08-8252.76. Sklo opět těsní guma, nikoli tmel.
Dole:
sklo 7600.56, všechny znaky a loga na skle shodné s předchozím typem, jen číslo homologace 6806 (rok 1968). Parabola zezadu sežraná korozí, není ani poznat původní barva, natož značení, jediné, co je patrné, že sklo již je lepené na tmel a nemá těsnicí gumu.
Prosím o případné doplnění informací a já je do tohoto souhrnu dopíši, ať je to pohromadě.
Novějšími parabolami (vyráběnými po skončení produkce MBček a prodávanými jako N.D.) se zde nezabývám...
sklo 7600.58, homologace E4 (Holandsko!), pod homologační značkou číslo 592, vedle logo PAL a dole nápis MADE IN CZECHOSLOVAKIA. Zadní strana paraboly s tenkým šedomodrým lakem, značení paraboly jsem nenašel. Sklo k parabole těsní guma - není lepené na tmel!
Uprostřed:
sklo 7600.80, homologace E8 (již ČS), číslo homologace 6606 (tedy rok 1966, šestá homologace v roce (?)). Nad homologační značkou CR ve čtverečku (tedy homologováno jako potkávací/dálkový světlomet). Logo PAL a vedle logo zkušebny ESČ, dole nápis MADE IN CZECHOSLOVAKIA. Zadní strana paraboly s tenkým šedomodrým lakem, značení paraboly 443 311 139 102, opět CR, E8 6606 a číslo optické vložky 08-8252.76. Sklo opět těsní guma, nikoli tmel.
Dole:
sklo 7600.56, všechny znaky a loga na skle shodné s předchozím typem, jen číslo homologace 6806 (rok 1968). Parabola zezadu sežraná korozí, není ani poznat původní barva, natož značení, jediné, co je patrné, že sklo již je lepené na tmel a nemá těsnicí gumu.
Prosím o případné doplnění informací a já je do tohoto souhrnu dopíši, ať je to pohromadě.
Novějšími parabolami (vyráběnými po skončení produkce MBček a prodávanými jako N.D.) se zde nezabývám...
13:46:35
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
A zase asymetricky rozvířím parabolické vlny, abych pokročil ve světelném bádání
Začneme souhrnem - toto jsou paraboly prokazatelně vyráběné (homologované) v době výroby MBček:
Začneme souhrnem - toto jsou paraboly prokazatelně vyráběné (homologované) v době výroby MBček:
13:15:12
04.03.2016
04.03.2016
Bukaj
...vypadá to, že obrázek výfuku a spojovacího materiálu je stejný ve všech katalozích, které mám momentálně k dispozici (1967 - 12. a 13. serie; 1968-69 - 18.-21. serie; souhrnný MB katalog a katalog š100 1970 - 24.-25. serie), ovšem objevil jsem zajímavé věci:
Jak jsme se u bavili o těch stínících plíškách na sponě výfuku, tak ve starších katalozích je kreslen rovný, ve vydání pro model 68-69 (18.-21. série) je již naznačen prolis okraje!
Další věc je hlavní držák výfuku - ve starších MB katalozích má všechny 3 odlehčovací otvory kruhové, v katalogu 168-69 již jeden otvor "kulatý vobdélník". Dokonce jsem se setkal i s držákem se dvěmi, na sebe kolmými "kulatými vobdélníkamami":-D
Bohužel nemám k dispozici katalogy pro 14.-17. serii, to bys mohl doplnit třeba Ty, Petře , abychom zjistili přesněji, kdy došlo ke změnám.
Jinak zajímavá drobnost - v katalogu š100 1970 je u výfuku jedna položka navíc a tou je "úplná vložka do výfuku" - k čemu to? na zachycování oleje, nebo proti hluku?
Jak jsme se u bavili o těch stínících plíškách na sponě výfuku, tak ve starších katalozích je kreslen rovný, ve vydání pro model 68-69 (18.-21. série) je již naznačen prolis okraje!
Další věc je hlavní držák výfuku - ve starších MB katalozích má všechny 3 odlehčovací otvory kruhové, v katalogu 168-69 již jeden otvor "kulatý vobdélník". Dokonce jsem se setkal i s držákem se dvěmi, na sebe kolmými "kulatými vobdélníkamami":-D
Bohužel nemám k dispozici katalogy pro 14.-17. serii, to bys mohl doplnit třeba Ty, Petře , abychom zjistili přesněji, kdy došlo ke změnám.
Jinak zajímavá drobnost - v katalogu š100 1970 je u výfuku jedna položka navíc a tou je "úplná vložka do výfuku" - k čemu to? na zachycování oleje, nebo proti hluku?