![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
skládáme nápravu...
-> minno 09.04.14 22:47:11: Pořád to řežu a je to stále krátký ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> majop3k: len to neskráť o viac ako kúsok, lebo bude zle![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Tuner#2: -> minno: ok budem to musiet vyskusat ako to sadne a potom skracovat o ten povestny "kusok"![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> majop3k: Presný údaj o koľko skrátiť ti nik nepovie. Chce to vyskúšať. Ja som to zložil s neskracovanými gumami a pri doťahovaní matíc to nechutne pretekalo cez misky, až moc, guma totálne našponovaná, bál som sa že by sa to rýchlo potrhalo potom, tak som potom obidve tie gumy o trochu skrátil a po dotiahnutí mi to ostalo pekne schované pod miskami a zároveň sa aj guma tak akurát stiahla / našponovala. Mám to tak rok a skoro 30 tis. km a nič tomu nie je.
( img.skoda-virt.cz/vase_au ta_upload/.../326_2013-05- 01_22-58-52_22.jpg )
( img.skoda-virt.cz/vase_au ta_upload/.../326_2013-05- 01_22-58-52_22.jpg )
-> majop3k 09.04.14 16:28:04: Já je o něco zkrátil (bohužel už neumím říct o kolik) a pak jsem zjistil, že ona má malinko menší průměr a že by se tam rozplácla i přes svou tvrdost. Zkusil bych to tam dát bez zkracování a utáhnout matici. Když si to nesedne až na trubku, atk to holt povolíš a zabrousíš. Pokud máš svěrák, je to práce na pár minut.
O kolko priblizne je potrebne skratit gumy do spodnych ramien od pemita? Par stran som tu precital a niekto skracoval niekto nie, potreboval by som nejake priblizne cislo 1mm -2mm? a z obidvoch gum, alebo len jednu? Zatial idem davat pemitove len spodne a na vrchnych ramenach su seriove, bude vadit takato kombinacia?(gumy mam aj do vrchnych ale zatial nechcem davat napravu von len kvoli tomu). ![40](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/40.gif)
![40](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/40.gif)
-> minno: snad jo, zjistim
-> Peca: tlmiče v spodných držiakoch máš dotiahnuté na fest? Tam to zvykne celkom bežne "loupat".
-> Bukaj: seriovka?
-> Peca: Hele, mně taky lupalo v nápravě - ale u Feldy. Nicméně jenom za určitých povětrnostních podmínek. Docela mne to zpočátku děsilo, pak jsem si zvykl...
...dělaly to přesně pružiny a jen na začátku zimy a krátce po vyjetí.
Přisuzoval jsem to změnám teplot u každodenně používaného auta. Večer dojelo teplé a mokré a ráno promrzlé vyjíždělo. a asi se změnou teploty a vlhkosti ta pružina lehce hnula na misce tlumiče a cestou se postupně usadila (párkrát v tom luplo, většinou v rejdu a byl pokoj![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
...dělaly to přesně pružiny a jen na začátku zimy a krátce po vyjetí.
Přisuzoval jsem to změnám teplot u každodenně používaného auta. Večer dojelo teplé a mokré a ráno promrzlé vyjíždělo. a asi se změnou teploty a vlhkosti ta pružina lehce hnula na misce tlumiče a cestou se postupně usadila (párkrát v tom luplo, většinou v rejdu a byl pokoj
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Eidy: Dneska jsem to mel na zvedaku s servise, udelana predni geometrie a pri te prilezitosti pripadne dotazeni spoju a matek... a nic se neukazalo
-> Eidy:
Něco v kufru.. Si vždycky vzpomenu, jak jsem měsíc zkoumal nápravu všemožně a nakonec náhodně (když už jsem chystal její vyjmutí) objevil za mostem nápravnice téměř prázdnou plechovku od Syntolu 205..![9](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
-> Peca: To si nemyslím. Leda by se ti to strašně naklánělo a pružiny byla při vyvěšeným kole volná. Hledal bych jinde na nápravě. Zjistit jestli vlevo nebo vpravo. Zkus na místě rozhoupat auto do stran, jestli se to ozve. A nemáš něco volnýho v kufru?
Dotaz: pri jizde u nahle nerovnosti nebo prudkemu stoceni se mi od predni napravy obcas, ne vzdy, ozve rana, docela silne "lupnuti". Muze to delat pruzina pri nahle zmene zatizeni? Tim ze je to kratka 220mm tvrdsi okruhovka, nemusel jsem pri montazi pouzit ani stahovak - obe ramena jsem spojil se svislakem rucne, narozdil od seriovych pruzin, ktery se musely slozite stahovat aby sla ramena uzavrit k sobe. Tim chci rict, ze by mohla nizka pruzina oproti seriovce byt ulozena relativne na volno, bez pnuti, a tim padem se treba pohne v dolnim ulozeni na rameni, kde je to kov na kov. A odtud ty rany. Je to ale mozne?
Nedávno tu byla řeč o strmym řízení. Kdo zkusí tohle? auto.bazos.cz/inzerat/...
/skoda-130rs.php
-> rOMAN: Aj dnešné manžety sú dobré, ale treba kúpiť kvalitu, t. j. buď originál škoda alebo napr. Gomet robí kvalitné manžety riadenia a vydrží to..... Osobne mám teraz Gomet a v riadení olej PP90 a bez problému už asi 2 roky (?).... Predtým som mal manžety noname (TF, čína, a podobne - to čo mali v mototechne) a rovnaký olej a manžety som menil furt dokolečka....
-> Pavel P..: ![157](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/157.gif)
![157](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/157.gif)
-> rOMAN 04.04.14 18:44:09: já dal mix A00 s PP90 a vypadá to slibně...
-> rOMAN: Vazelínu Shell na točny návěsů. Přesnej typ si nepamatuju.
Zdar
co davate do rizeni na hreben? olej ci vazelinu ci mix (pripadne jaky aby to neudelalo jeste vetsi paseku)? nejak moc neverim dnesnim manzetam ze tam olej vydrzi tak bych se radci klonil k vazeline AOO.
dik
co davate do rizeni na hreben? olej ci vazelinu ci mix (pripadne jaky aby to neudelalo jeste vetsi paseku)? nejak moc neverim dnesnim manzetam ze tam olej vydrzi tak bych se radci klonil k vazeline AOO.
dik
-> Peca 02.04.14 22:11:05: No, buď excentr (to asi mysleli kluci), nebo na jedné nápravě jsem se setkals tím, že štít se v rejdu opřel přímo o rameno (hranu vidlice)...
...tak jako tak to bude chtít poladit doraz na domku excentru...![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
...tak jako tak to bude chtít poladit doraz na domku excentru...
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
takze sroub v ramenu, mysleno asi dolni excentr, ne?
-> vhml: Aha.. na rozdíl od bubnovejch předních náprav nemám chování kotoučovejch vůbec detailně odpozorovaný.. takhle (110LS) mě mate dodnes - poté co auto dojezdilo, nápravu jsem zrenovoval, znova poskládal a... teď sice v MB nic nedrhne, ale zas si musím do garáže pěkně nadjíždět, má to nejmenší rejd ze všech mých aut.. ![9](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
-> Jozka 02.04.14 21:36:56: v plným rejdu se zmáčkne o šroub v ramenu. V případě ,,slalomových" dorazů a bez štítu je v kotouči vysoustružená slušná drážka ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Peca: To mi taky dělala jedna náprava.. taky doleva při max. rejdu.. plech se už nevím o co v jednom místě zmáčnul a úplně v jiným místě zašoupal o kotouč..
-> Peca: Asi zkus zvednout auto, sundat kolo a točit si s tim ručně a uvidíš co drhne.
-> Peca: Jakože jakmile začneš točit doleva, začne drhnout? Nebo jen v rejdu? Musíš si pod to lehnout a hledat. Štít musí za něco zachytávat. Nebo ho prostě odtáhni od kotouče.
Poradite? Po slozeni a nasazeni napravy mi prave predni kolo/kotouc drhne pri zataceni doleva. Plechovy zvuk, typuju to na stit brzdy. Ten je ale prece uchycen na unaseci stejne jako kolo, drzi stejnou osu otaceni, tak jaktoze kdyz je to rovne, nedrhne, a skrta jen v jednom smeru stoceni? Je to docela dost hlasite... Matici na tehlici jsem dotahoval po dosednuti, byla povolena ale uz to drzi bez vule, nicmene zvuk stale trva :-(
-> isti: Jop. Na pravou stranu.
-> isti: ano presne tak ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> m8rinek: má pravdu ten chlapec
-> mirecek.666: Já to řikal :))). Nová neznamená rovná...
-> mirecek.666: Myslím důlek uvnitř závitu na matici bubnu. Když to rovnáš mezi hroty. Jde o to, jestli je mimo osu a nebo je poloosa ohnutá. Ale jestli kmitá kotouč, tak je to jasný. Ale jestli vybereš 2 rovný, neřeš to, nasyp to tam a jezdi. Kdyby změna směru vadila, značilo by strukturální poruchy uvnitř poloosy a to nepředpokládám.
-> Eidy: já do ted taky ne:-) otázka jestli je to jedno každopádně už je to druhej takovej názor a děkuju za něj. Já nevim jestli už to neřešim moc, třeba stačí přehodit a bude to ok:-) jakej důlek myslíš? Rovnat to nechávat nebudu, už budu mít tři na výběr
-> mirecek.666: Já teda svoje poloosy nikdy neměřil. A není třeba nakřivo jenom ďůlek? Že by ta poloosa třeba nebylo ohnutá.
Jsou firmy, co umí rovnat hřídele. Nebo to jde líznout na soustruhu s srovnat kužel, aby šel s plochou pro ložisko. Možností je víc.
A co se týká smyslu točení, tak to jsem taky nikdy neřešil a myslím, že ani nikdo jiný. Chci tím říct, že podle mě je to jedno.
Jsou firmy, co umí rovnat hřídele. Nebo to jde líznout na soustruhu s srovnat kužel, aby šel s plochou pro ložisko. Možností je víc.
A co se týká smyslu točení, tak to jsem taky nikdy neřešil a myslím, že ani nikdo jiný. Chci tím říct, že podle mě je to jedno.
řešil tu někdo někdy házivost kyvkový poloosy? Mám ted novou a hází při upnutí mezi hroty o 0.2mm v místě kde je na ní ložisko. Mám jetou poloosu a ta hází o 0.13mm v místě kde je ložisko a na konci kuželu směrem k závitu o 0.08mm. Jak moc se taková házivost projeví? Ptám se proto, že ted skládám nápravu s kotoučema a jedna strana mi hází na kotouči mezi třmenem o 1.5mm. Zatim tu co hází ještě nemám změřenou. Je hodně velkej problém, když poloosa, která se 30 let točila na jednu stranu se bude točit od ted na druhou?
-> knapido: Hne a o dost, při samotnym utahování se to dost hýbe a chce to utahovat ,,předepnutý,, jinak to po dotažení někam uteče.
-> knapido:
No minimálně si to změř před povolením od značky na prahu třeba někam k disku nebo idealně na střed poloosy.
No minimálně si to změř před povolením od značky na prahu třeba někam k disku nebo idealně na střed poloosy.
Jak hodně se hne s geometrií když se jen vyšroubují srouby co držej spolu podélný rameno a nohavici poloosy, strčí se tam nová guma a znova se zašroubují ?
Ta guma zpuchřela a rozpadla se a je tam vůle jako prase. Dá se sehnat origo nebo čím ji nahradit ? V úterý na to mrknu stejně víc důkladnějc až bude víc času...
Ta guma zpuchřela a rozpadla se a je tam vůle jako prase. Dá se sehnat origo nebo čím ji nahradit ? V úterý na to mrknu stejně víc důkladnějc až bude víc času...
-> vhml: ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Antony - zrušená registrace 02.03.14 10:19:51: jo až takhle komplikovaně. Ale jo, vůbec bych se nestyděl pevnostní běžnou matici použít.
-> vhml 02.03.14 10:09:13: moje pavučiny jsou na trubkový matice. Jenže ty měly křivě vyříznutý závity, tudíž jsem z nich udělal jen průchozí středicí segmenty, který mají rovnou dosedací plochu pro běžnou (ne kolovou) matici ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Antony - zrušená registrace 02.03.14 10:06:04: a co je na normálních matkách špatně?
-> m8rinek: právě, že když vezmu klasický, tak ty snad ani 8.8 nemají
-> Antony: Ony klasický jsou z dost sračky, takže bych se nebál...
Jakej je Váš názor na použití normálních pevnostních matek M12x1.5 místo klasických kolových? Nejde o tvar dosedací plochy, nýbrž o pevnost vlastní matky. .
-> Eidy 01.03.14 10:26:58: U původních ramen 1000MB a 100/110 ta miska byla kulatá s rantlem po celém obvodu, jako má to rameno z odkazu. Guma tam líp seděla a nevylézala zezadu ven, jako u novějších ramen.
Myslím, že tvar změnili kvůli bordelu a vodě - aby se tam tolik nedržela, protože ty misky pak rychle vyhnily...
A origo 105/120/130 ramena měly tu misku sice vzadu otevřenou pro odtok vody, ale ten rantlík byl uprostřed otevření zvedlej nahoru, aby to jakžtakž drželo pružinu (respektive aby se nevymačkávala guma ven).
Myslím, že tvar změnili kvůli bordelu a vodě - aby se tam tolik nedržela, protože ty misky pak rychle vyhnily...
A origo 105/120/130 ramena měly tu misku sice vzadu otevřenou pro odtok vody, ale ten rantlík byl uprostřed otevření zvedlej nahoru, aby to jakžtakž drželo pružinu (respektive aby se nevymačkávala guma ven).
-> Bukaj: -> Eidy: -> colaczech: Děkuju Vám za rady/tipy, ale rozhodování mi to zatím stále neulehčilo :-) No, ramena jsou v plánu vyztužovat, tak, zda zvolit ty z OB?
-> Lůďa 01.03.14 08:15:24: Ta nelakovaná je opravdu ze silného materiálu, tuším že necelé 3mm.
Ale miska na pružinu je opravdu prasarna- je ze dvou kusu svařená a hlavně ta guma pod pružinu je na ní na volno. Ten Kruh co má tu gumu středit na misce je cca o 5mm menšího průměru, takž eguma může vesele cestovat.
Mám doma dvě sady těchto ramen, objednávané cca 2roky od sebe a je to tak u obou sad, některá je volná víc a ta druhá méně.
Neříkám že to nejde spravit, ale mám doma ještě nějaké turecké šmejdy a ty mají tu misku jako ty ramena z druhého odkazu a ta guma tam sedí na přesno. Jenom ty ramena jsou tak z 2mm plechu a možná i míň.
Ale miska na pružinu je opravdu prasarna- je ze dvou kusu svařená a hlavně ta guma pod pružinu je na ní na volno. Ten Kruh co má tu gumu středit na misce je cca o 5mm menšího průměru, takž eguma může vesele cestovat.
Mám doma dvě sady těchto ramen, objednávané cca 2roky od sebe a je to tak u obou sad, některá je volná víc a ta druhá méně.
Neříkám že to nejde spravit, ale mám doma ještě nějaké turecké šmejdy a ty mají tu misku jako ty ramena z druhého odkazu a ta guma tam sedí na přesno. Jenom ty ramena jsou tak z 2mm plechu a možná i míň.