-> Bukaj 13.03.24 20:31:11:
S dnešním flexibilním panelem to vychází na 175 Wp/m2, nejlepší rámové panely mají kolem 220 Wp/m2
Dobře postavená elektrárna dává v maximu v létě přibližně 85% jmenovitého výkonu. Vzhledem k různému sklonu panelů a vyšší teplotě panelů u auta (blízkost rozpáleného povrchu), bych dal spíše 75%.
Auto s 3m2 panelů by dalo v maximu nějakých 400 W. Za celý slunečný den v červenci je elektrárna schopna dát sedminásobek skutečně dosahovaného maxima, tj. 2,8 kWh. Takové malé autíčko by mohlo mít spotřebu (pokud by se tetelilo po městě) někde kolem 7 kWh/100, takže ano, za slunečného dne by se ti na těch 30 km stihlo nabít.
Jenže to je absolutně dokonalá situace, která třeba v loňském květnu nastala zhruba 7x. Průměrná denní výroba za celý měsíc je o 1/3 nižší (a to bylo příznivé počasí). Takže denně bys nabil 20 km za předpokladu, že se to auto od svítání do soumraku ani nepohne, pokud ano, můžeš to dále dělit, nebál bych se říct na polovinu. Pokud ti na panely začne padat listí, nejen že daný článek přestane vyrábět, ale stane se diodou - spotřebičem, takže pro ostatní vyrábějící články vytvoří úbytek napětí. Pokud se panel zasviní, účinnost opět klesne.
Pokud bys chtěl takové malé autíčko, tak v cenách před 10 lety by 10kWh baterie stála něco kolem 200 000 Kč ve výrobních cenách. Dnešní ceny jsou pětinové a měly by se propsat do výrobních cen EV (a v Číně už to docela jde).
Hmotnost takové baterie by pak byla něco mezi 80-150 kg, záleží na provedení a na modernosti použitých článků.
Pokud bys každej den ujel 10 km, pak by to přes léto asi nějak vyšlo. V dubnu/říjnu jsi už ale zhruba na polovině výroby, v zimě na šestině. Topení neuvažujeme.
I kdyby se zásadně vylepšila účinnost panelů (běžný pokrok je v řádu desetin % za rok), pořád to použitelné nebude. Jednodušší je podle mě vytvořit auto, který nebudeš potřebovat nabíjet tak často tím, že dáš kapacitnější baterii. Pokrok v bateriích je navíc mnohem rychlejší, než u panelů.