-> Bukaj: A druhá odpoveď : Protože věřili hoaxu, největšímu omylu co kdy vůbec kolem motoru škoda nastal a nějaký hrozný vůl vymyslel a šířilo se to.
Když přeci máš lepší/silnější motor nebo větší tlaky ve válcích, tzn. logicky větší teplotu a tlak před samotným zapálením svíčkou, tak po zapálení svíčky hoří směs o kousíček rychleji (je to strašně málo, ale čelo plamene je rychlejší), v válci navíc díky většímu tlaku a teplotě dříve hrozí detonační hoření, tak by si snad měl zapalovat maličko později ku motoru Š105 bez tlaků a bez výkonu, kdo kdy do p**ele přišel s takovým nesmyslem, sem nikdy nezjistil, ale už sem tu kravinu slyšel od 100 lidí a unavuje mě ji pokaždé slyšet a skoro se rozčílím ... ale podle mnoha debilních názorů kolem motorů to vzniklo možná : čím něčeho více, tím lépe, šup dejme tam rozdělovač z Š105. A nechme si udetonovat motor z naší hlouposti a pak nadávejme, že Š130 nic nevydrží, foukají těsnění a praskají hlavy... No bodejť, vše z detonací. Řekl bych je to největší skrytý zabiják motorů vůbec napříč všemi motory a všemi úpravami nejen škoda motorů.
Poslední věc : nejlepší po všech stránkách je samozřejmě přesné programovatelné zapalování snímané z klikovky hned pro velké množství výhod nejen absolutní přesnost ... protože sem jich dal už přes 100 za těch 7 let a většinou do závodních motorů, mohu to jen doporučit.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Komínek rozdělovače
11:15:39
15.06.2020
15.06.2020
Petr Urban
-> Bukaj: Nemám stejný názor. Bezkontakt má vyšší přesnost zážehů na jednotlivé válce, mnohem vyšší intenzitu pro jiskru od lepší cívky = okmažitě sem před lety poznal, že stačí mít sytič po startu mnohem kratší dobu, zapalovat chudší směs vyžaduje větší jiskru. Negativa snížení předstihu ETZ modulem a typem induktivního snímání se projeví až nad 6tis. ot., i při jisté radiální vůli osy ku tělu se natolik nesníží přesnost zážehů jako u kontaktního typu, tam stačí menší vůle, osa se v vůlích různě rozkmitává dle otáček a předstih se stává velmi nepřesným.
Vypíchl si jen stejné uložení dolní spojky a kaleného kolíku, celý vršek je za mě však povedenější do sériového provozu a vlastně, když by to nějakým způsobem nebyl vývojový prvek zlepšení, proč by se k němu konstruktéři škoda uchylovali... Tím neříkám, že vždy všechny jim vyšly dobře, zvláště u nových krámů škoda o tom velmi pochybuji.
Vypíchl si jen stejné uložení dolní spojky a kaleného kolíku, celý vršek je za mě však povedenější do sériového provozu a vlastně, když by to nějakým způsobem nebyl vývojový prvek zlepšení, proč by se k němu konstruktéři škoda uchylovali... Tím neříkám, že vždy všechny jim vyšly dobře, zvláště u nových krámů škoda o tom velmi pochybuji.
07:56:18
15.06.2020
15.06.2020
Bukaj
-> Petr Urban 14.06.20 23:45:53: A ještě dotaz - proč spousta škodováků na 120/130 jezdila rozdělovač ze 105 a ideálně ještě s odpojenou podtlakovou regulací? Nebo jsem od dvou bývalých amatérských rallye jezdců slyšel, že používali malý rozdělovač bez podtlaku z MBX/MBG...
Tam to asi bude o souvislosti s dalšími úpravami motoru, ale stojí za to to zkoušet?
Nějaké nové rozdělovače tu mám - od těch MBX/G přes kila, erko, užovky až po Mko...
...motory mám víceméně sériové 130 (na 130LPG tvrzená sedla ventilů, guferka, leštěné ventily, slícované kanály a C vahadla, u Å jen ty leštěné ventily a kanály)...
Tam to asi bude o souvislosti s dalšími úpravami motoru, ale stojí za to to zkoušet?
Nějaké nové rozdělovače tu mám - od těch MBX/G přes kila, erko, užovky až po Mko...
...motory mám víceméně sériové 130 (na 130LPG tvrzená sedla ventilů, guferka, leštěné ventily, slícované kanály a C vahadla, u Å jen ty leštěné ventily a kanály)...
07:32:55
15.06.2020
15.06.2020
Bukaj
-> Petr Urban: Díky za odpověď. Právě z bezkontaktu jsem u obou 130 přešel zpět "ke kořenům", protože ETZ mne nějak nepřesvědčilo. Pocitově jsem nepoznal rozdíl mezi bezkontaktem a kontaktním zapalováním, od bezkontaktu mne odradilo (kromě originality) hlavně to, že rozdělovač není sériový díl (měl jsem asi tři upravené bezkontaktní rozdělovače s ufem ze 120/130 a přizpůsobenou odstředivou regulací) a trpí úplně stejnými neduhy, jako rozdělovač původní - hlavně (zde na chvilku zpět k tématu ) vymíláním čepu excentrické spojky v hřídelce rozdělovače a nedařilo se mi sehnat bezkontaktní rozdělovač, který by hřídel neměl vymletou. A za cenu nového bezkontaktu z krámu jsem měl dva nové kontaktní z inzerce, takže nebylo o čem...
Zajímavé je, že u jednoho vozu (130LPG) se mi vůbec nedělá pecka na kontaktech ani při poměrně velkém nájezdu (40 tisíc za rok) a na Å (130L) jsem měl pecku po pár tisících (od TK do TK najedu tak 3000). Čím je toto způsobeno? Kontakty vždy používám původní PAL...
Zajímavé je, že u jednoho vozu (130LPG) se mi vůbec nedělá pecka na kontaktech ani při poměrně velkém nájezdu (40 tisíc za rok) a na Å (130L) jsem měl pecku po pár tisících (od TK do TK najedu tak 3000). Čím je toto způsobeno? Kontakty vždy používám původní PAL...
23:45:53
14.06.2020
14.06.2020
Petr Urban
-> Bukaj: Zkrácení rozsahu na 14st., maličké přitužení a lomená křivka. Pro motor Š130 nevhodné, větší kompres žádá vždy určitým způsobem plytčí křivku, navíc je pak možný větší základní předstih a volnoběh je hladší. Na denní ježdění je vždy nejlepší bezkontakt a zkrácení. rozsahu + úpravu nastavení a "emkový" podtlak.
14:33:21
14.06.2020
14.06.2020
Bukaj
-> Petr Urban: A sice trochu off topic, ale když už Tě tu mám, tak mi nedá se Tě - coby odborníka - nezeptat na jednu věc: Z jakého důvodu došlo u rozdělovačů pro 120-130/5/6, dodávaných coby náhradní díl v devadesátých letech ke změně pružiny (nebo obou?) odstředivé regulace a jak tato změna ovlivnila průběh regulace předstihu? Případně která varianta je "lepší" pro sériový motor 130...?
Nikde jsem nenarazil na křivku regulace tohoto nového provedení...
Nikde jsem nenarazil na křivku regulace tohoto nového provedení...
14:26:39
14.06.2020
14.06.2020
Bukaj
-> Petr Urban: Jo, to vše vím, jen jsem blbě zareagoval na původní dotaz a v odpovědi jsem pomíchal jablka s hruškama (hřídel v komínku vs hřídel rozdělovače)...
Jinak mne kdysi překvapilo, že ta hřídel komínku (unašeč "spojky") se jako díl dodávala nepředvrtaná a s pastorkem se svrtává až při montáži...
Jinak mne kdysi překvapilo, že ta hřídel komínku (unašeč "spojky") se jako díl dodávala nepředvrtaná a s pastorkem se svrtává až při montáži...
12:08:31
14.06.2020
14.06.2020
Petr Urban
-> Bukaj: Právě za mě bývá, malá a ta se vždy zvětšuje, jen to málokdo zkouší víš. A tomu "excentru" seznam náhradních dílů říká "spojka rozdělovače" ...to si neber osobně nijak, ale aby ostatní věděli že je to to samé o čem se bavíme.
11:59:59
14.06.2020
14.06.2020
Bukaj
-> Petr Urban: Aha, tak to jo. Ale v tom spoji nebývá často vůle (na rozdíl od spoje excentru s hřídelkou rozdělovače), i když už jsem se setkal s několika komínky, které ji tam měly.
11:08:22
14.06.2020
14.06.2020
Petr Urban
-> Bukaj: Mluvíš o kalené spojce rozdělovače. On myslel zřejmě čep v ozubení na komínku, tam je to zcela napevno. Dá se navrtat a nechat si vyrobit o nějaké stovky větší kalený čep, který se nalisuje a musí s přesahem pevně držet jak v hřídelce, tak v ozubeném kole.
CO se spojky rozdělovače týče, musí být vždy kalený čep, který se může volně hýbat v spojce a musí být zcela natvrdo v měkké nekalené ose, jinak se udělá vůle velmi rychle znova, postup mám zase stejný jako u ozubeného kola komínku.
CO se spojky rozdělovače týče, musí být vždy kalený čep, který se může volně hýbat v spojce a musí být zcela natvrdo v měkké nekalené ose, jinak se udělá vůle velmi rychle znova, postup mám zase stejný jako u ozubeného kola komínku.
20:46:15
12.06.2020
12.06.2020
Bukaj
Já bych řekl spíš zahodit a dát nový. Komínků je snad v oběhu dostatek...
...-> tomvm 12.06.20 18:28:51: právě, že ten spoj musí být pohyblivý kvůli excentru - nikdy není úplně přesný, takže to tam je navolno. Leda by se udělal úplně jiný (symetrický a přesný) spoj komínku s rozdělovačem a pak by mohl být unašeč napevno na hřídeli...
...-> tomvm 12.06.20 18:28:51: právě, že ten spoj musí být pohyblivý kvůli excentru - nikdy není úplně přesný, takže to tam je navolno. Leda by se udělal úplně jiný (symetrický a přesný) spoj komínku s rozdělovačem a pak by mohl být unašeč napevno na hřídeli...
18:28:51
12.06.2020
12.06.2020
tomvm
Zaletovat to neni vubec spatny napad, to zakonceni rozdelovace na cepu se hybat nepotrebuje a byl by to pevny spoj
22:17:55
11.06.2020
11.06.2020
Eidy
-> tomvm: A co to zaletovat? Ale už si nepamatuju, jak velká je vůle v průměrech.
21:14:55
11.06.2020
11.06.2020
Jarda - zrušená registrace
vrtak nemusi mit zakalenou stopku, neni to uplne obvykle, ale mozne to je...
21:08:26
11.06.2020
11.06.2020
Dušan
-> tomvm: z čeho byl vrták nebo kde přesně je ta vůle
21:02:57
11.06.2020
11.06.2020
tomvm
Ahoj, chtěl bych se zeptat jak opravujete komínek rozdělovače když už má v čepu vůli ? Já celek převrtal, zařízl vrták toho průměru a nechal jako čep. Nyní tak po 2 letech mám zase vůli. Nezkoušeli ste někdo komínek k rozdělovači přilepit lepidlem na kovy ?aby šel s hřídelí napevno ?