ale nasiel som tam nieco pekne a pravdivo napisane...
Pochopím že existují lidé kteří nijak neřeší čím jezdí. Stejně jako já neřeším jestli si koupím ledničku Calex, nebo Whirpool, poněvadž se v nich nevyznám a předpokládám že obě dělají co mají - chladí. Nepochopím však když se člověk, jenž se považuje za automobilového fandu rozhodne pro koupi Škody Octavie. Je to stejné sebepopření jako když si někdo stěžuje na zápach z úst a přitom sám žere hovna.Pořídit si ze svobodné vůle něco co mne zařadí do stáda, je aktem člověka bez fantazie, odvahy a rozumu.Pochopitelná možná tak u jedincu prodělavších vasektomii mentální i fyzickou. Nikoli u člověka samostatného a v kolektivu jinak považovaného za rozumného.
Pořídit si něco jen proto že se o tom pochvalně zmiňují lidé bez fantazie napříč sociálním a mentálním spektrem je trapné.Vůbec nejzajímavější je, že lidé jež se jinak neshodnou ani na barvě chmelového moku z něhož čerpají svá moudra, shodně považují vůz Škoda Octavia za metu na poli automobilismu.
Pojďme se tedy podívat co je na ní k obdivování :
Vzhled :
Je u vozu důležitý pokud chceme polahodit oku svému, či oku okolí a dát tak najevo svůj vkus. První případ nebudu rozebírat protože záleží na vkusu každého soudruha nic proti tomu.Druhý případ už je prokazatelnější - jak může oku lahodit něco co se na každém místě naší vlasti vyskytuje ve veletuctech?Nemluvě o tom že v tomhle konkrétním provedení mají oko nabažit převislé, nalakované plasty jež navenek vměstnávají vůz do střední třídy, zatímco interiérem patří do nižší střední. Originalita tedy chybí, vzhledem k nastavené "bídě" jde do háje i imidž a o vkusu člověka který z přemíry elegance zvolí stádní produkt netřeba dále hovořit.
Interiér :
Pokud si potrpíte na rozsáhlé plochy černého plastu, laciný plastochrom a tapecírunk s designem harmasanu budete spokojeni. My ostatní to sice nějak strpíme (ano jsou i horší interiéry), vzpomeneme třeba na Mitsubishi Lancer Evo, nebo Subaru impreza které interiérem taky neoslní. Ale oba zmínění japonci zase oslňují jízdními vlastnostmi a výkonem což se u Octavie nekoná.
Co se týče prostornosti - pokud nejste 160kilový helmut, tak se za volant vměstnáte, to ano. Ovšem nepočítejte že se za vás posadí osoba jiná, než invalidní.
Popřípadě od narození nevybavená ocelovými čéškami. Místa totiž na délku příliš není, na šířku to však není o nic lepší, nebojte. Také se doporučuje před delší jízdou v Octavii odložit kosmodisk, neboť hrozí reálné nebezpečí že vám po cestě vroste do páteře. Ale třeba vás po stovkách ujetých kilometrů a pěti brufenech bude hřát na srdci že se do kufru vejde o dvacet housek a deset plechovek piv více než u konkurence. Absenci celokoženého, dřevěného, nebo opravdu chromovaného interiéru naproti tomu lze oželet - ovšem zase, proč?
Výkon :
Zde se vše odvíjí dle toho jakou motorizaci zvolíte - ovšem není moc z čeho vybírat. Nejsilnější dodávaný motor 2.0TFSI (pro "vrcholovou" verzi RS) má na dnešní poměry nijak oslnivých 200koní. Ano Octavie s ním je slušně svižná, na nákupy i cestování dálniční jistě postačí - pokud přežijete torturu sedaček.Ovšem nějaké sportovnější svezení, nebo odvážnější předjížděcí manévry nehrozí. Výrobci aut jež jsou hodna toho označení dnes u mainstreamu povětšinou nabízejí okolo 300+ koní.
Takže zde Škoda (opět) zaostává. Nejčastější motorizací však bude legendami opředený, démonický turbodiesel 1.9TDi se skvostnými 77kW a nadčasovou technologií PD (kladivo/kovadlina). Úžasné! V době více než dvousetkoňových, common-railů s twinturbem skutečně bezkonkurenční!
Nejen že zvuk je navenek zemědělsky syrový a ve slušné společnosti trapný - on se drze dere i do interiéru. Díky struktuře zátahu turbodieselu a optimistickému přeměřování rychloměru je TDi pocitově "dělo". Tedy alespoň pro ty, jejichž dosavadním pohybovadlem byla Felicie s LPG. Hlavním argumentem všech TDi guru je však samozřejmě spotřeba - pár stovek za PHM zcela jistě zaplatí budoucí investice do turba a váhy vzduchu i těm jež měsíčně najedou 200km a jezdí v podstatě pořád se studeným motorem.
Zřejmě platí - "nechci slevu zadarmo". Dokonce se najdou pacienti jež jsou schopni na jedné straně vyzdvihovat ekonomičnost TDička - démonické 4l/100Km.
Na straně druhé tomu stejnému, retardovanému publiku demonstrují dynamické vlastnosti jejich turbožihadla dosahováním nadtechnických rychlostí - 240km/h je nejspíš běžná, dosažitelná a nejspíš i cestovní rychlost všech TDiček. Pro nevěřící psy, jež neuznávají nadřazenost übervozu tu dehtoví fundamentalisti naštěstí mají agresivní ledky, neony, spojlery, drsná nalepovací tetování, nebo rovnou celé sady od velebastl firmy - Milotec.
Vůbec majitelé octavií působí jako někdo kdo hraje schizofrenní demoverzi svého života. Na jedné straně chtějí úsporu a spolehlivost, na straně druhé obdařují své vozy plastovými píčovinami a snižují životnost motoru různými čiptuningy a powerboxy. Nehledíc ani na základní řidičskou slušnost a ohleduplnost, nemluvě o ekologii jejich démonických kouřových clon. Jsou jako děti které ještě nepřišly na to že si nemusí jenom hrát s angličákem a dělat z něj něco co není, ale můžou si koupit vůz opravdový.
Na co trapně stepovat u brzdných válců při měření výkonu vozu a zbožně doufat jestli mi ten čip přidal vytoužených 10kW navíc, nebo jsem těch 30.000kč utratil zbytečně.
Proč ten krám vůbec kupovat když se musí dodělávat? Proč si za stejné peníze nepořídit něco co má těch 250+ koní už v základu, výrobce s tím počítal a vše tomu uzpůsobil? Proč si snižovat podvozek, měnit tlumiče, vytahovat lemy, dávat podložky a větší kotouče když existují vozy jež to mají už od výrobce? Pokud mohu mít za méně peněz hotový výsledek proč utrácet zbytečně? Je snad Octavia takvý raritní a stylový vůz že je to třeba?
Cena :
Tady se projevuje nejsilnější efekt stádnosti. Není žádným tajemstvím, že na českém trhu (hlavně) ojetých vozů jsou vozy Škoda ty jež mají nejhorší poměr cena/výkon/výbava/prostor atd. Proč tomu tak je? Bohužel je to stádní mentalitou národa českého. Mentální pochody typu : "koupím si oktávii protože franta ji má taky" jsou ekvivalentní tomu, "volím paroubka/topolánka, protože pepa taky". Takže ano, cena je tržní a nic proti volbě trhu. Je jen smutné že tomu tak je.
I když u trhu s ojetými vozy to nevadí tolik jako u trhu politického na což doplácí (doslova) celá země. Ale to jsem odbočil.
Jen při letmém listování inzertními servery je jasné, že za ceny ojetých octávií je možné mít auta o třídu výš s několikanásobným výkonem, spolehlivostí a výbavou. Že je tupá masa českého voličstva spokojena s podprůměrným produktem za nadprůměrnou cenu je jen důkazem její malosti.
Jen nevyčuhovat z řady,nedejbože mít jiný než stádní názor!
Jak je jistě patrné, tento článek vznikl z jisté deziluze. Nedávno si můj dobrý známý pořídil 4roky starou Octavii 1.9TDi za (dle mého názoru) nehorázných 320.000kč. Ano je to jeho rozhodnutí. Jeho peníze. Jeho volba. Jeho radost. Ovšem nic z toho mi nepomáhá to pochopit. Proč si člověk jenž má takový (myslím nemalý) rozpočet
na ojetý vůz pořídí zrovna Octavii? Kdo by souložil ohyzdnou a nepříjemnou babici, může-li mít hebkou a přítulnou lolitku?
Vím, lidé jsou různí ale v tomhle mne svět nepřestane udivovat....