skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
skoda v zahranici
15:08:31
20.08.2018
20.08.2018
Bukaj
Jedna z pěti Felicií, které jsem potkal na cestě do Skandinávie:
Nejdřív v Německu u Hamburgu jedna zachovalá krátká stříbrná s novou tváří, pak dvě krátké a dvě combi (vše starý ksicht) ve Švédsku.
Letos jsem už cestou nepotkal nic stršího, než Felda, ale Felda Pick-up je tam (hlavně na severu) stále hodně rozšířený model (cestou jsem jich za týden napočítal cca 20 - to je pomalu víc, jak v ČR)
Nejdřív v Německu u Hamburgu jedna zachovalá krátká stříbrná s novou tváří, pak dvě krátké a dvě combi (vše starý ksicht) ve Švédsku.
Letos jsem už cestou nepotkal nic stršího, než Felda, ale Felda Pick-up je tam (hlavně na severu) stále hodně rozšířený model (cestou jsem jich za týden napočítal cca 20 - to je pomalu víc, jak v ČR)
19:30:30
03.05.2018
03.05.2018
tunerlada
sice už vrak ale potěšil mě.. odfoceno před dvěma týdny na Icelandu kdoví co si všechno zažila..
21:34:52
02.05.2018
02.05.2018
Bukaj
-> Tom Troll 02.05.18 16:17:40: Asi jo, už si to nepamatuju. A ty Hirsche mají opravdu výrazně míň pigmentu, ale nikdy jsem je asi neviděl na fotce, která by to takto zveličovala
16:37:48
02.05.2018
02.05.2018
ondie
-> Tom Troll: Teorii o jinejch zadních světlech pokládám za blbost,bude to bud normální hirsch,nebo ten celobílej stříklej sprejema na světla.
16:17:40
02.05.2018
02.05.2018
Tom Troll
-> Bukaj: Mimochodem, v jinym téma si před pár lety poznamenal že to auto mělo dávaný nový kryty od hirsche, není to jenom těma?
11:11:30
01.05.2018
01.05.2018
Bukaj
-> Hřib 30.04.18 09:48:59: Bane, to mne napadlo jako první, ale to by tam nebyly tak krásně vidět žárovky - prostě to vypadá na méně pigmentu, nebo jiný vzor profilování vnitřku skel...
12:31:58
30.04.2018
30.04.2018
Luky
-> Tom Troll 30.04.18 11:41:34: tady se přiznám, že nevidím nic, kromě toho, že je to vyšisovaný
11:56:40
30.04.2018
30.04.2018
Tom Troll
A nakonec jsem se asi seknul protože tenhleten má normální
11:40:52
30.04.2018
30.04.2018
Tom Troll
-> Apple STS Chvojkovice-Brod: No právě, zle se hledají fotky protože šisujou stejně, ale nový jsou pro ameriku čirejší. Dost se podobají těm prototypovejm co jsou u nás na fotkách v katalogu novinky pro 1981.
E:A tohleto auto je asi to samý jako dole akorát v inzerci pár let zpět než bylo dotáhnutý do států.
E:A tohleto auto je asi to samý jako dole akorát v inzerci pár let zpět než bylo dotáhnutý do států.
09:51:49
30.04.2018
30.04.2018
11mAjA11
Jasne ze jo, na strechu pripnes dvojnozku s nejakym metlokulacem, vzadu stojis a rubes jak kanec.
09:48:59
30.04.2018
30.04.2018
Hřib
-> Bukaj: já bych řekl nové kryty a nachromované "paraboly", prostě je někdo jenom nenastříkal sprayem, už jsem to na jednom autě viděl na vlastní bulvy
09:36:27
30.04.2018
30.04.2018
Peca
-> Zeke-ten šestý: To ma misto kufru korbu?
06:59:30
30.04.2018
30.04.2018
Apple STS Chvojkovice-Brod
-> Tom Troll: ale tady se myslí zadní koncový světla, ne bočni pozičky, ty každej zná
20:43:54
29.04.2018
29.04.2018
Tom Troll
Kanadská exportní homologace, všechny Kanady to tak máj. (Pozor tím automaticky neimplikovat 135i!)
19:13:08
29.04.2018
29.04.2018
squalo
ano tie svetla ma tiež zaujali, vyzera to na prototypove
16:50:51
29.04.2018
29.04.2018
Tomaso435
-> Bukaj: takový jak z katalogu
16:39:21
29.04.2018
29.04.2018
Bukaj
-> Luky: Takový prototypově čirý, že jo...?
16:05:42
29.04.2018
29.04.2018
Luky
-> squalo: nemá nějaký divný světla?
20:42:13
14.03.2018
14.03.2018
Tom Troll
Výtažek ze Švédskýho registru vozidel. 217 evidovanejch zadomotorů a jenom 23 s technickou z celkového počtu 6425 importovanejch.
10:47:01
09.03.2018
09.03.2018
Luky
22:21:46
11.02.2018
11.02.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
11:57:19
01.01.2018
01.01.2018
rsvancara
-> eben: Tam toho nemaj víc, než jen zadní kryty :-)
01:37:27
01.01.2018
01.01.2018
eben
-> castrol:
21:52:39
31.12.2017
31.12.2017
castrol
-> eben 31.12.17 16:25:34: co zadne ale aj predne a aj smerovky
21:39:21
31.12.2017
31.12.2017
Luky
-> rsvancara:
-> eben:
-> eben:
16:25:34
31.12.2017
31.12.2017
eben
-> rsvancara: pri dnesnej cene zadnych /krytov/svetiel ma takato uprava ani neprekvapuje
16:15:46
31.12.2017
31.12.2017
rsvancara
Od kolegů ze Skoda Owners GB: Spotted in Cuba: Skoda 120 modified to look like a Nissan Sentra and converted to front engine layout? This was the only 120-derivative I saw throughout the entire trip and it looked like this. The owner even cared enough to keep Skoda badging on the front grill. The interior was swapped out and was likely from a Nissan too.
10:02:48
31.12.2017
31.12.2017
Jarda - zrušená registrace
-> Milan 136 30.12.17 12:49:30: -> FrantaM 31.12.17 09:42:41: njn, tak kdyz treba z nejakeho duvodu zadne jine auto nema
09:42:41
31.12.2017
31.12.2017
FrantaM
-> Milan 136: taky si myslím, že ještě vypadá poměrně zachovale na minimálně 40 let staré auto. A do tohoto počasí bych ho taky netahal. Dneska je to ji celkem vzácnost potkat tento vůz na silnicích....
12:49:30
30.12.2017
30.12.2017
Milan 136
-> lokaj 29.12.17 17:11:56: zas tak strašně nevypadá, ten bok vypadá nepomlácenej. Ale každopádně do toho hnusu bych to netahal
17:11:56
29.12.2017
29.12.2017
lokaj
Jeste se obcas i na slovensku v zime objevi stara Skodovka.Byt zbedovana..Škoda 110L
16:44:25
28.12.2017
28.12.2017
FrantaM
ŠKODOVKY NA KONCI SVĚTA
(přepis ze SM č. 47/86)
Podíváte-li se na globus, zjistíte, že z Ml. Boleslavi je to na západní pobřeží Kanady přes půl zeměkoule. I tam však jezdí naše stodvacítky, stotřicítky i Rapidy. Jedním z největších kanadských dealerů Škody je Precision Auto Centre Ltd. v Coquitlamu. Manažerem společnosti je Konstantin Bernaschek (dále jen „KB“). V rozhovoru o škodovkách v Kanadě vyplynula řada zajímavých informací, které snad bude čtenáře Světa motorů zajímat.
SM: Nejprve několik slov o vaší společnosti a její činnosti.
KB: Jsem jedním ze dvou majitelů firmy Precision Auto Centre Ltd., v níž je zaměstnáno celkem dvacet lidí. Specializujeme se na značky Volvo a Škoda, přičemž prodáváme jak vozy nové, tak i ojeté. Nových škodovek prodáme ročně až 90, což je stejné množství jako vozů Volvo. Přibližně stejná čísla se vztahují i na prodej ojetých automobilů.
SM: Jak dlouho už se zabýváte prodejem osobních automobilů?
KB: Zastoupení firmy Volvo jsme koupili před dvěma lety, což se ukázalo jako dobrý tah. V té době jsme ovšem cítili, že bychom měli zákazníkům nabídnout i jiný druh. I to byl správný předpoklad.
SM: Kdy a proč jste se rozhodli pro vůz okřídleného šípu?
KB: V době, kdy jsme přemýšleli o zastoupení další značky, což bylo ještě v roce 1984, vyzkoušeli jsme si všechny srovnatelné automobily této třídy malého vozu. Nakonec jsme došli k závěru, že nejzajímavější by mohly být vozy Hyunday Ponny a Škoda, o ty že by byl největší zájem. Pak jsme zvažovali všechna pro a proti. Došli jsme k závěru, že škodovka je vůz, který dává lepší požitek z jízdy. Pro naši volbu hovořilo také to, že tu ještě nebylo mnoho dealerů, kteří by tento vůz nabízeli. To všechno rozhodlo.
SM: A váš první dojem z tohoto automobilu?
KB: Už tehdy jsem měl pocit, že motor by měl mít o něco větší výkon. Vůz má ale výborné jízdní vlastnosti, prostorný interiér pro čtyři dospělé osoby, což mnoha konkurenčním vozům chybí.
SM: Škoda je velmi odlišný typ vozu než Volvo.
KB: Díky své kategorii je také v jiné cenové relaci než Volvo. Snažili jsme se nabídnout prostřednictvím našich služeb solidní vůz těm zákazníkům, kteří jsou v nižší příjmové skupině.
SM: Kdo tedy kupuje škodovku?
KB: Mnohem více těchto vozů prodáme mladým lidem než starším zákazníkům. Zájemci o vůz této kategorie mají vlastně dvě zásadní možnosti. Buď koupit větší vůz, ovšem starší a ojetý, nebo nový vůz, ale menší. Pro druhou alternativu hovoří především to, že na nový vůz se vztahuje záruka.
SM: Volvo j v celém světě známo pro svoji robustnost a kvalitu. Jistě jste srovnávali vozy Škoda a Volvo i po této stránce.
KB: Naši zákazníci pochopitelně vědí, že od škodovky nemohou očekávat všechno to, co nabízí Volvo. Řekl bych to proto jinak. Za cenu, kterou člověk zaplatí, dostane kvalitní vůz s vynikající výbavou. A to může v Kanadě nabídnout v této chvíli jen Škoda.
SM: Shrňme tedy – jaké jsou tři hlavní důvody, pro něž se vozy Škoda kupují?
KB: Je to cena, prostorný a pohodlný interiér a nenáročné opravy. Není mnoho vozů této kategorie, v nichž může dospělý člověk vysoký i přes 180 cm a pohodlně sedět na zadních sedačkách. Myslím také, že řadu oprav a údržbu může na škodovce zvládnout i trochu zručný motorista, což spolu s poměrně levnými náhradními díly znamená další výhodu.
SM: Jak si vlastně stojí československé škodovky v konkurenci vozů stejné cenové relace?
KB: Hlavními rivaly jsou japonské vozy, prodávané v síti dealerů GM. Tak například zástupci GM prodávají také japonské vozy Suzuki. Hyunday Ponny je však rozhodně nejsilnější konkurent. V současné době se prodá v Kanadě zhruba 60 až 80 tisíc těchto vozů, zatímco škodovek zatím 4 tisíce.
SM: Říká Kanaďanům něco značka Škoda?
KB: Myslím, že je to pro zdejší obyvatele značka spíše neznámá. S každým prodejem vozu se však rozšiřuje povědomí o těchto vozech, takže to, co jsem řekl, je relativní. Image značky Škoda rozhodně pomohlo to, že Rapid byl vystaven v československém pavilónu na Expu 86 ve Vancouveru. Není sporu o tom, že to v Kanadě pomůže zvýšit obecné povědomí o těchto vozech. Toho musíme využít – myslím tím zhruba 60 dealerů od východního po západní pobřeží, kteří škodovky prodávají.
SM: Kolik škodovek jste zatím prodali a jaká je vaše dosavadní letošní bilance?
KB: Rok 1985 byl pro nás prvním rokem, kdy jsme nabízeli škodovky po celých dvanáct měsíců. Prodali jsme asi 90 vozů. Letos nejsme tak úspěšní, prostě proto, že modely pro rok 1986 přišly do Kanady pozdě. Zavinily to problémy s dodatečnými úpravami, jež předepisují zdejší legislativní předpisy. Předpokládáme, že letos prodáme něco mezi třiceti a čtyřiceti škodovkami.
SM: Které typy škodovek se v Kanadě prodávají?
KB: Je to stodvacítka se čtyřstupňovou převodovkou, nabízená pod obchodním názvem Commuter. Dále je to typ 130 s pětistupňovou převodovkou a sportovní coupé Rapid s pětistupňovou převodovkou a koly z lehkých slitin.
SM: Jsou vozy vybavené jinak, než jak jsou známé v Československu? Mám na mysli pneumatiky, zvláštní výbavu a doplňky.
KB: Vím například zcela jistě, že všechny nové vozy Škoda jsou v Kanadě prodávány s pneumatikami Barum. Je možné, že při výměně se pak některé díly – řekněme svíčky – mění za jiné, ale nejvíce dílů přichází z Československa. My, zástupci, je pak dostáváme od dovozce. Pokud se týká zvláštních doplňků, jako například střešních oken nebo autorádií, montujeme je do vozů až po koupi, když se zákazník pro takový doplněk rozhodne a vybere si ten, který mu vyhovuje. To jsou samozřejmě doplňky za příplatek.
SM: Jste spokojeni s nabízenou barevnou škálou? Který odstín je nejžádanější?
KB: Jistě si lze vybrat. K nejoblíbenějším patří tmavě červená, jíž říkáme mahagonová červeň. Pak následuje bílá a ostrá oranžová. Zato tabáková a modrá nejde příliš na odbyt. Ani zeleň, uvedená letos jako novinka, není na tom s popularitou nejlíp.
SM: Není pro škodovky handicapem mechanická převodovka? Možná by Kanaďané uvítali samočinnou převodovku?
KB: Osobně jsem přesvědčen, že automobil jen s mechanickou převodovkou je v Kanadě skutečně handicapován. Kdybychom mohli nabídnout škodovku s automatikou, zvýšili bychom prodej na dvojnásobek. Moje rada by v tomto případě zněla – zvolit skutečně dobrou samočinnou převodovku. Mnoho žen dává automatice přednost a my dnes můžeme apelovat jen na ty zákazníky, kteří umí s mechanickou převodovkou jezdit a také s ní jezdí rádi.
SM: Mít prodejní úspěch znamená také dobře zajištěný servis s náhradními díly.
KB: S náhradními díly nejsou problémy a za celou dobu prodeje jsem snad jednou či dvakrát urgoval nějaké maličkosti. Servis, organizovaný dovozní společností, je vynikající a ani s ním nemáme žádné problémy. Naše firma má samozřejmě na skladě náhradní díly v hodnotě 10 tisíc dolarů, což přispívá ke spokojenosti zákazníků. Jednou až dvakrát ročně organizuje dovozce školení pro automechaniky v naší oblasti a je naprosto samozřejmé, že můžeme kdykoliv zavolat specializované odborníky v případě, že by si náš mechanik nevěděl s opravou rady. Ale to je skutečně výjimečné.
SM: Mají zákazníci nějaký specifický problém se svými vozy Škoda?
KB: Měli jsme tu potíže s únikem kapaliny z chladicího systému, což by samozřejmě mohlo vést k přehřátí motoru. Vinu na tom mají spony hadic chladicího systému. A tak na všech škodovkách, které dovozce převezme, nahradíme asi na pěti nebo šesti místech původní spony jinými. Tím jsme tento problém vyřešili.
SM: Existují některé jiné potíže, které lze odstranit ještě v Československu?
KB: Myslím, že by bylo pro výrobce levnější a tedy výhodnější montovat kvalitní spony hadic chladicího systému především do těžko přístupných míst, která jsou na lince snadno dosažitelná. A snad ještě jednu připomínku – někdy zjistíme, že některé díly převodového ústrojí jsou špatně namontovány, přichyceny nebo usazeny. Ale to jsou řídké případy, které bych nemohl klasifikovat jako problém.
SM: Domníváte se, že by prodej škodovek mohl být v budoucnosti širší?
KB: Rozhodně tomu věřím. Vozidlo je přitažlivé, působí sportovně, má dobré jízdní vlastnosti a je v Kanadě atraktivní i cenou. O samočinné převodovce jsem již hovořil. Tvrdím, že díky ní bychom lehce zdvojnásobili prodej.
SM: Měla by podle Vašeho názoru škodovka šanci i na trhu v USA?
KB: Rozhodně ano. Podívejme se na Yugo, tedy na jugoslávské malé Zastavy, které se v USA staly prodejním šlágrem. Nedávno jsme se u nás setkali s majitelem tohoto vozu, přijel ze státu Washington prohlédnout si a vyzkoušet škodovku. Možná, že má Yugo lepší finiš interiéru, ale má ve srovnání se škodovkou mnohem méně místa, nemá tak dobré jízdní vlastnosti a nesedí v zatáčkách tak jako Škoda. Proto věřím, že Škoda má dobré předpoklady k prodeji v USA.
SM: Co může přispět k většímu prodeji vozů na kanadském trhu?
KB: Myslím, že úpravy a zlepšení na voze, které by vedly ke zvýšení ceny, by nebylo tím správným trendem. Prostě proto, že cena je obecně dnes největší motivací při koupi vozu. Jistě by se mohla zvýšit reklamní aktivita v celé Kanadě pro vozy Škoda. To není v žádném případě kritika kanadského dovozce. Spíš se domnívám, že by jednotliví dealeři mohli vydat víc peněz na chytřejší reklamu v novinách a snad i v televizi.
SM: Máte dojem, že vůz z roku 1986 je lepší než stejný typ z roku 1984?
KB: Jezdil jsem se škodovkami z let 1984, 1985 i 1986. Všechna čest Garry Bergerovi, který je prezidentem dovozní společnosti v Kanadě. Také on má svůj podíl na tom, že letošní model je výrazně lepší než loňské a předloňské provedení. Osobně mám vozy s motorem vzadu rád, vystřídal jsem několik VW brouků a cením si toho, že se takto řešené automobily dobře ovládají. Ve škodovce by se mi líbil druhý karburátor, který by zvýšil výkon. To je ovšem můj názor. Vím, že zákazník, který si koupí škodovku, oceňuje na tomto voze solidní výrobu, dobrý materiál a nízkou spotřebu.
SM: Zajímala by nás struktura prodeje škodovek v Kanadě a návaznost na Československo?
KB: Jednotliví prodejci nemají samozřejmě žádný přímý kontakt na výrobce nebo na Motokov. My, dealeři, si vysoce vážíme úsilí Garryho Bergera, který nás reprezentuje, zastupuje a také podporuje. Je to on, kdo je v přímém kontaktu s PZO Motokov a továrnou v Mladé Boleslavi. Velmi nás potěšilo a prospělo nám, že nás navštívili technici a inženýři z automobilky. Mohu potvrdit, že vztahy mezi dealery a Garry Bergerem na jedné straně a Garry Bergerem a Motokovem na druhé straně jsou výborné. Víme, že bude-li kterákoliv straně něco namítat, bude její partner pozorně naslouchat.
Připravil: Jan Králík
Cena nového vozu (1986): 6.553,- CAN$
(přepis ze SM č. 47/86)
Podíváte-li se na globus, zjistíte, že z Ml. Boleslavi je to na západní pobřeží Kanady přes půl zeměkoule. I tam však jezdí naše stodvacítky, stotřicítky i Rapidy. Jedním z největších kanadských dealerů Škody je Precision Auto Centre Ltd. v Coquitlamu. Manažerem společnosti je Konstantin Bernaschek (dále jen „KB“). V rozhovoru o škodovkách v Kanadě vyplynula řada zajímavých informací, které snad bude čtenáře Světa motorů zajímat.
SM: Nejprve několik slov o vaší společnosti a její činnosti.
KB: Jsem jedním ze dvou majitelů firmy Precision Auto Centre Ltd., v níž je zaměstnáno celkem dvacet lidí. Specializujeme se na značky Volvo a Škoda, přičemž prodáváme jak vozy nové, tak i ojeté. Nových škodovek prodáme ročně až 90, což je stejné množství jako vozů Volvo. Přibližně stejná čísla se vztahují i na prodej ojetých automobilů.
SM: Jak dlouho už se zabýváte prodejem osobních automobilů?
KB: Zastoupení firmy Volvo jsme koupili před dvěma lety, což se ukázalo jako dobrý tah. V té době jsme ovšem cítili, že bychom měli zákazníkům nabídnout i jiný druh. I to byl správný předpoklad.
SM: Kdy a proč jste se rozhodli pro vůz okřídleného šípu?
KB: V době, kdy jsme přemýšleli o zastoupení další značky, což bylo ještě v roce 1984, vyzkoušeli jsme si všechny srovnatelné automobily této třídy malého vozu. Nakonec jsme došli k závěru, že nejzajímavější by mohly být vozy Hyunday Ponny a Škoda, o ty že by byl největší zájem. Pak jsme zvažovali všechna pro a proti. Došli jsme k závěru, že škodovka je vůz, který dává lepší požitek z jízdy. Pro naši volbu hovořilo také to, že tu ještě nebylo mnoho dealerů, kteří by tento vůz nabízeli. To všechno rozhodlo.
SM: A váš první dojem z tohoto automobilu?
KB: Už tehdy jsem měl pocit, že motor by měl mít o něco větší výkon. Vůz má ale výborné jízdní vlastnosti, prostorný interiér pro čtyři dospělé osoby, což mnoha konkurenčním vozům chybí.
SM: Škoda je velmi odlišný typ vozu než Volvo.
KB: Díky své kategorii je také v jiné cenové relaci než Volvo. Snažili jsme se nabídnout prostřednictvím našich služeb solidní vůz těm zákazníkům, kteří jsou v nižší příjmové skupině.
SM: Kdo tedy kupuje škodovku?
KB: Mnohem více těchto vozů prodáme mladým lidem než starším zákazníkům. Zájemci o vůz této kategorie mají vlastně dvě zásadní možnosti. Buď koupit větší vůz, ovšem starší a ojetý, nebo nový vůz, ale menší. Pro druhou alternativu hovoří především to, že na nový vůz se vztahuje záruka.
SM: Volvo j v celém světě známo pro svoji robustnost a kvalitu. Jistě jste srovnávali vozy Škoda a Volvo i po této stránce.
KB: Naši zákazníci pochopitelně vědí, že od škodovky nemohou očekávat všechno to, co nabízí Volvo. Řekl bych to proto jinak. Za cenu, kterou člověk zaplatí, dostane kvalitní vůz s vynikající výbavou. A to může v Kanadě nabídnout v této chvíli jen Škoda.
SM: Shrňme tedy – jaké jsou tři hlavní důvody, pro něž se vozy Škoda kupují?
KB: Je to cena, prostorný a pohodlný interiér a nenáročné opravy. Není mnoho vozů této kategorie, v nichž může dospělý člověk vysoký i přes 180 cm a pohodlně sedět na zadních sedačkách. Myslím také, že řadu oprav a údržbu může na škodovce zvládnout i trochu zručný motorista, což spolu s poměrně levnými náhradními díly znamená další výhodu.
SM: Jak si vlastně stojí československé škodovky v konkurenci vozů stejné cenové relace?
KB: Hlavními rivaly jsou japonské vozy, prodávané v síti dealerů GM. Tak například zástupci GM prodávají také japonské vozy Suzuki. Hyunday Ponny je však rozhodně nejsilnější konkurent. V současné době se prodá v Kanadě zhruba 60 až 80 tisíc těchto vozů, zatímco škodovek zatím 4 tisíce.
SM: Říká Kanaďanům něco značka Škoda?
KB: Myslím, že je to pro zdejší obyvatele značka spíše neznámá. S každým prodejem vozu se však rozšiřuje povědomí o těchto vozech, takže to, co jsem řekl, je relativní. Image značky Škoda rozhodně pomohlo to, že Rapid byl vystaven v československém pavilónu na Expu 86 ve Vancouveru. Není sporu o tom, že to v Kanadě pomůže zvýšit obecné povědomí o těchto vozech. Toho musíme využít – myslím tím zhruba 60 dealerů od východního po západní pobřeží, kteří škodovky prodávají.
SM: Kolik škodovek jste zatím prodali a jaká je vaše dosavadní letošní bilance?
KB: Rok 1985 byl pro nás prvním rokem, kdy jsme nabízeli škodovky po celých dvanáct měsíců. Prodali jsme asi 90 vozů. Letos nejsme tak úspěšní, prostě proto, že modely pro rok 1986 přišly do Kanady pozdě. Zavinily to problémy s dodatečnými úpravami, jež předepisují zdejší legislativní předpisy. Předpokládáme, že letos prodáme něco mezi třiceti a čtyřiceti škodovkami.
SM: Které typy škodovek se v Kanadě prodávají?
KB: Je to stodvacítka se čtyřstupňovou převodovkou, nabízená pod obchodním názvem Commuter. Dále je to typ 130 s pětistupňovou převodovkou a sportovní coupé Rapid s pětistupňovou převodovkou a koly z lehkých slitin.
SM: Jsou vozy vybavené jinak, než jak jsou známé v Československu? Mám na mysli pneumatiky, zvláštní výbavu a doplňky.
KB: Vím například zcela jistě, že všechny nové vozy Škoda jsou v Kanadě prodávány s pneumatikami Barum. Je možné, že při výměně se pak některé díly – řekněme svíčky – mění za jiné, ale nejvíce dílů přichází z Československa. My, zástupci, je pak dostáváme od dovozce. Pokud se týká zvláštních doplňků, jako například střešních oken nebo autorádií, montujeme je do vozů až po koupi, když se zákazník pro takový doplněk rozhodne a vybere si ten, který mu vyhovuje. To jsou samozřejmě doplňky za příplatek.
SM: Jste spokojeni s nabízenou barevnou škálou? Který odstín je nejžádanější?
KB: Jistě si lze vybrat. K nejoblíbenějším patří tmavě červená, jíž říkáme mahagonová červeň. Pak následuje bílá a ostrá oranžová. Zato tabáková a modrá nejde příliš na odbyt. Ani zeleň, uvedená letos jako novinka, není na tom s popularitou nejlíp.
SM: Není pro škodovky handicapem mechanická převodovka? Možná by Kanaďané uvítali samočinnou převodovku?
KB: Osobně jsem přesvědčen, že automobil jen s mechanickou převodovkou je v Kanadě skutečně handicapován. Kdybychom mohli nabídnout škodovku s automatikou, zvýšili bychom prodej na dvojnásobek. Moje rada by v tomto případě zněla – zvolit skutečně dobrou samočinnou převodovku. Mnoho žen dává automatice přednost a my dnes můžeme apelovat jen na ty zákazníky, kteří umí s mechanickou převodovkou jezdit a také s ní jezdí rádi.
SM: Mít prodejní úspěch znamená také dobře zajištěný servis s náhradními díly.
KB: S náhradními díly nejsou problémy a za celou dobu prodeje jsem snad jednou či dvakrát urgoval nějaké maličkosti. Servis, organizovaný dovozní společností, je vynikající a ani s ním nemáme žádné problémy. Naše firma má samozřejmě na skladě náhradní díly v hodnotě 10 tisíc dolarů, což přispívá ke spokojenosti zákazníků. Jednou až dvakrát ročně organizuje dovozce školení pro automechaniky v naší oblasti a je naprosto samozřejmé, že můžeme kdykoliv zavolat specializované odborníky v případě, že by si náš mechanik nevěděl s opravou rady. Ale to je skutečně výjimečné.
SM: Mají zákazníci nějaký specifický problém se svými vozy Škoda?
KB: Měli jsme tu potíže s únikem kapaliny z chladicího systému, což by samozřejmě mohlo vést k přehřátí motoru. Vinu na tom mají spony hadic chladicího systému. A tak na všech škodovkách, které dovozce převezme, nahradíme asi na pěti nebo šesti místech původní spony jinými. Tím jsme tento problém vyřešili.
SM: Existují některé jiné potíže, které lze odstranit ještě v Československu?
KB: Myslím, že by bylo pro výrobce levnější a tedy výhodnější montovat kvalitní spony hadic chladicího systému především do těžko přístupných míst, která jsou na lince snadno dosažitelná. A snad ještě jednu připomínku – někdy zjistíme, že některé díly převodového ústrojí jsou špatně namontovány, přichyceny nebo usazeny. Ale to jsou řídké případy, které bych nemohl klasifikovat jako problém.
SM: Domníváte se, že by prodej škodovek mohl být v budoucnosti širší?
KB: Rozhodně tomu věřím. Vozidlo je přitažlivé, působí sportovně, má dobré jízdní vlastnosti a je v Kanadě atraktivní i cenou. O samočinné převodovce jsem již hovořil. Tvrdím, že díky ní bychom lehce zdvojnásobili prodej.
SM: Měla by podle Vašeho názoru škodovka šanci i na trhu v USA?
KB: Rozhodně ano. Podívejme se na Yugo, tedy na jugoslávské malé Zastavy, které se v USA staly prodejním šlágrem. Nedávno jsme se u nás setkali s majitelem tohoto vozu, přijel ze státu Washington prohlédnout si a vyzkoušet škodovku. Možná, že má Yugo lepší finiš interiéru, ale má ve srovnání se škodovkou mnohem méně místa, nemá tak dobré jízdní vlastnosti a nesedí v zatáčkách tak jako Škoda. Proto věřím, že Škoda má dobré předpoklady k prodeji v USA.
SM: Co může přispět k většímu prodeji vozů na kanadském trhu?
KB: Myslím, že úpravy a zlepšení na voze, které by vedly ke zvýšení ceny, by nebylo tím správným trendem. Prostě proto, že cena je obecně dnes největší motivací při koupi vozu. Jistě by se mohla zvýšit reklamní aktivita v celé Kanadě pro vozy Škoda. To není v žádném případě kritika kanadského dovozce. Spíš se domnívám, že by jednotliví dealeři mohli vydat víc peněz na chytřejší reklamu v novinách a snad i v televizi.
SM: Máte dojem, že vůz z roku 1986 je lepší než stejný typ z roku 1984?
KB: Jezdil jsem se škodovkami z let 1984, 1985 i 1986. Všechna čest Garry Bergerovi, který je prezidentem dovozní společnosti v Kanadě. Také on má svůj podíl na tom, že letošní model je výrazně lepší než loňské a předloňské provedení. Osobně mám vozy s motorem vzadu rád, vystřídal jsem několik VW brouků a cením si toho, že se takto řešené automobily dobře ovládají. Ve škodovce by se mi líbil druhý karburátor, který by zvýšil výkon. To je ovšem můj názor. Vím, že zákazník, který si koupí škodovku, oceňuje na tomto voze solidní výrobu, dobrý materiál a nízkou spotřebu.
SM: Zajímala by nás struktura prodeje škodovek v Kanadě a návaznost na Československo?
KB: Jednotliví prodejci nemají samozřejmě žádný přímý kontakt na výrobce nebo na Motokov. My, dealeři, si vysoce vážíme úsilí Garryho Bergera, který nás reprezentuje, zastupuje a také podporuje. Je to on, kdo je v přímém kontaktu s PZO Motokov a továrnou v Mladé Boleslavi. Velmi nás potěšilo a prospělo nám, že nás navštívili technici a inženýři z automobilky. Mohu potvrdit, že vztahy mezi dealery a Garry Bergerem na jedné straně a Garry Bergerem a Motokovem na druhé straně jsou výborné. Víme, že bude-li kterákoliv straně něco namítat, bude její partner pozorně naslouchat.
Připravil: Jan Králík
Cena nového vozu (1986): 6.553,- CAN$
16:43:37
28.12.2017
28.12.2017
FrantaM
Zdravím všechny, při studování starých magazínů jsem narazil na tento článek (Svět motorů č. 47/1986). Snad bude dostatečně zajímavý, uvádím zde jeho přepis...
19:13:03
27.09.2017
27.09.2017
FrantaM
-> Tom Troll 08.09.17 19:47:04: no, tak citigolf vyráběli v JAR (Jihoafrické republice). Vzpomínám si na jedno číslo časopisu Auto Tip (myslím 2002), kde byl zajímavý článek "Nás nedostanou", kde pojednávali o vozech, které už v Evropě dávno vypustili z výrobních programů, ale v jiných zemích (JAR, Indie, země Latinské Ameriky...) se ještě stále vyrábí.... Byl to celkem zajímavý článek.
08:34:31
27.09.2017
27.09.2017
Jarda - zrušená registrace
-> Luky 27.09.17 07:38:58: je to tak osklivy, az je to pekny
07:38:58
27.09.2017
27.09.2017
Luky
-> Xhanz: hmmm... Kamarád je teď na NZ, tak jsem ho hecoval, že mi ji tam musí sehnat Ale když na to tak koukám, tak ono je to vlastně hrozně ošklivý
15:09:43
20.09.2017
20.09.2017
radekp
Tak ono to působí zvláštně, ale jako proč ne? Složí se auto z dílů, které jsou dostupné a levné tím, že nejsou v současné generaci vozů. V momentě zakoupení nového vozu jsou náhradní díly nejen v servise, ale i na vrakáči.
Takovýto přístup může výborně fungovat. Mimo Evropu.
Takovýto přístup může výborně fungovat. Mimo Evropu.
14:56:04
20.09.2017
20.09.2017
Xhanz
Nebejt to tak daleko, tak za ty love rozhodně zajimavej kousek..
www.trademe.co.nz/motors/ .../auction-1419622547.htm
údajně už je jen 50 kousků
www.trademe.co.nz/motors/ .../auction-1419622547.htm
údajně už je jen 50 kousků
20:21:19
08.09.2017
08.09.2017
krtik
-> Tom Troll 08.09.17 19:47:04: Ten jedničkovej Golf je ale pěknej. Takový super fabrický tuning :).
Ovšem ten čtyřkovej...
Ovšem ten čtyřkovej...