skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Specifikace typů 742, prototypy
-> Bukaj: OR66 měl na oranžový Gred
Pak je ještě možnost, že ta unifikace držáku hadic se týkala jen dodávek karoserií do pobočného závodu (Vrchlabí nebo Kvasiny?) a netýkala se hlavního závodu v Bolce. Tomu by odpovídalo i to, že to tak mají auta zvláštní výbavy (zde zmiňovaná LS -> PeeterCZ 06.01.23 23:51:24: a Enggikova 105SP) - tedy vozy, které pravděpodobně nejsou z MB, ale právě z Kvasin? Drtivá většina vyrobených aut (vozy z MB) měla nadále držáky klasické na jednu hadici...
Jinak jedinou zmínku o OR66 jsem našel (kde jinde, než) na Virtu - PavelP. píše, že je viděl (bohužel bez fotky) skoda-virt.cz/cz/.../1755 96-pneumatiky-tuzemske-his torie?poffset=50
Odkaz brát s rezervou - v tom tématu je spousta nesprávných informací - včetně toho, co jsem před lety psal já...
Jinak jedinou zmínku o OR66 jsem našel (kde jinde, než) na Virtu - PavelP. píše, že je viděl (bohužel bez fotky) skoda-virt.cz/cz/.../1755 96-pneumatiky-tuzemske-his torie?poffset=50
Odkaz brát s rezervou - v tom tématu je spousta nesprávných informací - včetně toho, co jsem před lety psal já...

-> Bukaj 07.01.23 23:45:25: ty pneu nevím. OR66 mi nic neříká a OR36 také ne. Na 120tkach znám začátku OR6 pak OR34. Držáky jsem vycházel z článku, ale zbytek inovací proběhl. Madlo místo lampičky, zadní pásy,táhlo s kloubem, benzínové čerpadlo se třemi dírami a rovný vývod atd.
-> Bukaj: Mělo to tehdy najeto fakt strašně málo, myslim do 10 000 km, absolutně netknuté auto po duchodci, takže bych to fakt považoval za jistotu, že s tím nikdo nic nedělal 

Jinak podle toho článku nesedí ani info, že u vozů s dvoupístovými brzdiči se bude používat pro hadici horní oko (což by bylo logické, vzhledem k délce hadice a umístění původního držáku dvoupístové hadice) - tedy pokud je toto auto -> PeeterCZ 06.01.23 23:51:24: opravdu původní stav, jak píše PeeterCZ...
Asi tak - v AZNP bylo nějaké "novoroční předsevzetí" (či spíš zbožné přání), ale zda a jak dlouho se dodrželo, to už je věc jiná
Mám doma takovýto "plán AZNP" na modernizaci 1000MB skoda-virt.cz/cz/.../1113
7-skoda-1968-prehled-moder
nizace-mbcek a ze zmíněných plánovaných změn se také mnohé nestaly skutečností, takže předpokládám, že SM vycházel z podobného materiálu...
-> David. 07.01.23 20:32:18: Jinak guma OR66 bude asi překlep, ne? Předpokládám, že bylo myšleno OR36, které opravdu vycházejí z OR6 (je to "stejný dezén", jen se lehce liší kraj běhounu), ale mám dojem, že OR 36 se nikdy nedělaly v 165R13 a naopak OR6 v rozměru 155R14 (pokud nepočítám protektory). Alespoň co mi prošlo rukama, nebo jsem viděl porůznu na autech a jinde, tak OR36 byly vždy 14" a OR 6 zase 13" (beru v potaz jen škodovácké fabrické rozměry pneu - 155SR14 a 165SR13)...


-> David. 07.01.23 20:32:18: Jinak guma OR66 bude asi překlep, ne? Předpokládám, že bylo myšleno OR36, které opravdu vycházejí z OR6 (je to "stejný dezén", jen se lehce liší kraj běhounu), ale mám dojem, že OR 36 se nikdy nedělaly v 165R13 a naopak OR6 v rozměru 155R14 (pokud nepočítám protektory). Alespoň co mi prošlo rukama, nebo jsem viděl porůznu na autech a jinde, tak OR36 byly vždy 14" a OR 6 zase 13" (beru v potaz jen škodovácké fabrické rozměry pneu - 155SR14 a 165SR13)...
-> PeeterCZ:



-> Enggik: Jo no... Ono se asi vždycky najde nějaká ta výjimka potvrzující pravidlo, která nám ty naše teorie totálně nabourá
Takže pořád tak nejak musíme brát v potaz dobu, kdy se to delo a určitou míru bordelu v socialistickém hospodářství 


-> David. 07.01.23 20:32:18: Tak ti to nedalo
Jsem rád, že jsem si to pamatoval dobře
, leč praxe bude skutečně tak jak píšou kluci. Dneska jsem si prolezl několik původních aut nad 87" a 105/120 klasickej malej držák.
-> PeeterCZ 05.01.23 12:49:38: Tak ta praxe, že v MB se držák vařil prěsně dle typu, taky nesedí.
Moje 130 87" z MB, držák šroubovaný. navařený je na dvoupíst a ohnutý.



-> PeeterCZ 05.01.23 12:49:38: Tak ta praxe, že v MB se držák vařil prěsně dle typu, taky nesedí.

unifikovaný držák brzdových hadic (čtyřpístkový) na celou řadu karoserií sedanů 105/120/130 atd.
Ono je docela možné, že se tento zlepsovak z nejakeho duvodu v praxi neuchytil a tak se třeba zase brzy vrátili k původnímu řešení, protože je fakt, že těch 105/120/125 i z pozdějších let jsem viděl kvanta a vždycky měly klasický držák na jednu hadici.
-> Bukaj: To auto bylo před x lety na prodej v naprosto dokonalém původním stavu s pár tisíci km na tachometru, takže jediné, co můžu zaručit, je, že to takto bylo určitě už z výroby. Ale jaké tam byly trubky a hadice bohužel nevím... 

-> PeeterCZ: Zajímavé
A byly původně použity i čtyřpístové trubky a užovková hadice, nebo to prostě poskládali z toho, co bylo a naohybali trubky a hadice byla trochu delší (netře v rejdu o podběh?)

A byly původně použity i čtyřpístové trubky a užovková hadice, nebo to prostě poskládali z toho, co bylo a naohybali trubky a hadice byla trochu delší (netře v rejdu o podběh?)
-> Bukaj: Kupodivu to fakt existovalo, aneb důkaz místo slibů
Ale popravdě tohle je jediné auto, na kterém jsem to kdy viděl, takže jich muselo být fakt velmi málo...
Tohle konkrétně je 120 LS, model 87 s 5-kvaltem z výroby. Bohužel nevím, ze kterého závodu to vyjelo, ale vzhledem k okolnostem by to mohly být právě ty Kvasiny, protože ze stejné doby jsem viděl spoustu boleslavských 105/120 a všechny měly klasický držák na dvoupísty.

Tohle konkrétně je 120 LS, model 87 s 5-kvaltem z výroby. Bohužel nevím, ze kterého závodu to vyjelo, ale vzhledem k okolnostem by to mohly být právě ty Kvasiny, protože ze stejné doby jsem viděl spoustu boleslavských 105/120 a všechny měly klasický držák na dvoupísty.
-> Bukaj: Je asi jich pár bylo protože u nás na vesnici měl dědek 120 ale 4píst držáky a zapojeno do horní díry.
-> Enggik 05.01.23 15:14:13: O tom slyším (čtu) prvně
Ale podle mne je to blbost - zatím jsem neviděl žádné auto s dvoupístovými brzdiči a držáky na hadice čtyřpístů. Navíc je to hloupost i konstrukčně - držák hadice na dvoupísty je umístěn asi o 6 cm dozadu oproti držáku čtyřpístových hadic - je to kvůli rozdílnému způsobu uchycení hadic k brzdiči, aby hadice nikde s ničím nekolidovaly při zatáčení (především v krajních rejdech).

Ale podle mne je to blbost - zatím jsem neviděl žádné auto s dvoupístovými brzdiči a držáky na hadice čtyřpístů. Navíc je to hloupost i konstrukčně - držák hadice na dvoupísty je umístěn asi o 6 cm dozadu oproti držáku čtyřpístových hadic - je to kvůli rozdílnému způsobu uchycení hadic k brzdiči, aby hadice nikde s ničím nekolidovaly při zatáčení (především v krajních rejdech).
-> Tom Troll: Hele, jak jsem psal, tahle informace fakt někde psaná byla, a realitu nemám ověřenou :-D poslední eMka už mě nikdy moc nebrala, takže nemám pořádně nasledováno :-D Ale teda na tom SP mě to samotnýho teď zajímá
Jestli se za ní o víkendu pojedu podívat, tak mrknu co tam fakt je.

-> Enggik: To sjednocení pokulhává na tom že jsem to ještě na jediný 125 neviděl, všude normální 2p držáky až do konce (vč mojí 9/89) . A pro nezúčastněné přidávám foto dané řezničiny. 
-> PeeterCZ: Ty tabulkový hodnoty jsou super, s nima ještě obrázky, ale psané slovo mě moc nenadchlo, to nedůležitý se tam opakuje stokrát, to co všichni vědí tam je zběžně, a to zajimavý tam není.

-> PeeterCZ: Ty tabulkový hodnoty jsou super, s nima ještě obrázky, ale psané slovo mě moc nenadchlo, to nedůležitý se tam opakuje stokrát, to co všichni vědí tam je zběžně, a to zajimavý tam není.

-> David.:
Tak si to pamatuji dobře
No jo, těmhle ,,výběhovým" ročníkům už jsem nikdy nevěnoval takovou pozornost





-> Enggik: ano od modelu 87
-> Bukaj 04.01.23 20:49:24: A nepamatuješ si zhruba ročníkově jak ti vychází ty Vrchlabské vs. mladoboleslavské?
matně si vybavuju článek pravděpodobně v SM, kde se uvádělo že právě pro usnadnění výroby se jednotně přechází na montáž toho držáku na čtyřpístový brzdy. S tím že na dvoupíst nebude jedna pozice využita
Tuším že od modelu 87"?
A kdybych si teď vzpoměl, co mám na SPčku za ty držáky. Tam už si právě myslím, že je ten čtyřpíst držák a nabodovaný.


A kdybych si teď vzpoměl, co mám na SPčku za ty držáky. Tam už si právě myslím, že je ten čtyřpíst držák a nabodovaný.
-> Tom Troll: Ty plastové x lepené lišty myslím primárně na 135/136 GL, kdy vrchlabské byly plastové s navrtáním dveří, kvasinské byly jen nalepené... Na starších autech jsem lepené taky neviděl... Ono totiž v těch Kvasinách byla v 80. letech několikaletá pauza, kdy se tam sedany vůbec nevyráběly a dělaly se jen rapidy... Z hlavy ty roky nevím, musel bych si to doma dohledat, ale mám pocit, že se tam ty sedany vyráběly v rozmezí cca 1979-83 a pak cca 1987-90 
A L/LS z Kvasin není domněnka. Už jsem se s tou informací setkal vícekrát a myslím, že to píše i p. Tuček v té nové knize Legendární Š105/120, kde je mimochodem hodně zajímavý přehled jednotlivých provedení vyrobených v každém roce...
Kdysi dávno jsem viděl užovku LS, vyrobenou v Kvasinách (tuším r. 82) a zajímavostí bylo, že měla z výroby spojku s talířovou pružinou, která se běžně dávala tehdy jen na Garde

A L/LS z Kvasin není domněnka. Už jsem se s tou informací setkal vícekrát a myslím, že to píše i p. Tuček v té nové knize Legendární Š105/120, kde je mimochodem hodně zajímavý přehled jednotlivých provedení vyrobených v každém roce...
Kdysi dávno jsem viděl užovku LS, vyrobenou v Kvasinách (tuším r. 82) a zajímavostí bylo, že měla z výroby spojku s talířovou pružinou, která se běžně dávala tehdy jen na Garde

-> Bukaj: O těch rozdílech v držácích hadic jsem už taky slyšel a mám na to teorii, která souvisí s tím, co píše -> Tom Troll: Z toho, co vím, tak v Boleslavi svařovali karoserie už podle předem připraveného plánu, v jakém provedení by mělo které auto být, takže na kastle, které měly být v provedení 13x, vařili držáky na 4p, kdežto do Vrchlabí nejspíš jen poslali určený počet čtyřveřových karoserií a teprve tam si dodatečně naplánovali, co z toho bude nastrojeno jako 120 GL/GLS a co 13x GL. Nemám tedy dobový zdroj informací z AZV, takže je to jen moje teorie, ale myslím si, že dost pravděpodobná 

-> Bukaj: Mám zapamatovánu informací, že všechny sedan kastle byly vařený v MB a pak vozený do pobočních závodů. Mimo jenom kupé. Ostatně číslo kastle a přiřazení vín se dělalo až po kompletaci karoserie a lakování. Někdy se holt s těmi držáky netrefili, vždyť to je jediný rozdíl či mezi nimi je.
A -> PeeterCZ: ještě jsem neviděl jediný GL vůz s lepenými před 86. A L/LS s z Kvasin je pro mě taky dost pikantní domněnka.
A -> PeeterCZ: ještě jsem neviděl jediný GL vůz s lepenými před 86. A L/LS s z Kvasin je pro mě taky dost pikantní domněnka.
-> PeeterCZ: Tak to je též zajímavé info
Jinak já si zase všiml, že snad všechny vrchlabské 13x měly karoserii s nabodovaným držákem hadic na dvoupístové brzdiče, tento držák ohnutý, aby nezavazel hadicím a držák hadic pro čtyřpístové brzdiče našroubovaný, zatímco 130L z Boleslavi měly karoserii s nabodovaným držákem pro čtyřpísty - čekal bych, že to bude přesně opačně

Jinak já si zase všiml, že snad všechny vrchlabské 13x měly karoserii s nabodovaným držákem hadic na dvoupístové brzdiče, tento držák ohnutý, aby nezavazel hadicím a držák hadic pro čtyřpístové brzdiče našroubovaný, zatímco 130L z Boleslavi měly karoserii s nabodovaným držákem pro čtyřpísty - čekal bych, že to bude přesně opačně

-> Bukaj 04.01.23 08:59:20: Jo, jo... a zatímco ve Vrchlabí se dělaly celou dobu výhradně GL/GLS (když pominu 105 SP), tak v Kvasinách vznikaly kromě GL/GLS v menších počtech i sedany L/LS (asi hlavně pro export) a myslím, že s tím to všechno souvisí... Ve Vrchlabí byly karoserie už před lakováním předem připraveny pro provedení v nejvyšší výbavě (zapravené díry v zadním čele + navrtané díry pro plastové boční lišty ve dveřích), kdežto v Kvasinách to asi předem nerozlišovali a na zadních čelech tak zůstávaly i u aut v nejvyšší výbavě původní díry pro štítek a ve dveřích nebyly vyvrtané díry pro lišty. Všechny kvasinské sedany GL, které jsem viděl, měly boční lišty lepené stejně jako Rapid 

Sice už jsem někam na Virt kdysi dával fotku nýtů na mé Å (130L Vrchlabí 86), ale netuším, kam, tak jsem vyfotil jedno náhradní čelo v původním laku:
-> PeeterCZ 03.01.23 17:49:22: No vidíš, to mne nenapadlo! Měl jsem vždy za to, že GL byly záležitostí Vrchlabskou a v kvasinách že dělali jen coupé... Sice jsme to párkrát někde s někým řešili, že tomu tak nebylo, ale vždy jsem to zapomněl.
-> Sita: Nýtováno to je tak, že hlava nýtu je zevnitř čela a po roznýtování je z lícové strany obroušen přečnívající dřík nýtu a následně přetmelen.

-> Sita: Nýtováno to je tak, že hlava nýtu je zevnitř čela a po roznýtování je z lícové strany obroušen přečnívající dřík nýtu a následně přetmelen.
a jak se to pretmeleni provadelo? Vsak nyt je dost vysokej, to nejak zalisovali/zaklepli dovnitr a pak zarovnali tmelem?
-> PeeterCZ: Na moje dvě GL auta by tohle sedělo - vrchlabská 120GLS bez děr, kvasinská 136GL s dírama a záslepkama 

-> Bukaj: Řekl bych, že to má co dočinění s tím, kde bylo auto vyrobeno. Ty zanýtované a přetmelené otvory byly na autech z Vrchlabí, kdežto u aut z Kvasin otvory zůstaly, někdy jen tak, jindy zaslepené tou plastovou zátkou... Aspoň tak to mám vypozorováno, i když netvrdím, že to musí platit na 100 % 

-> michael 03.01.23 11:22:19: Od náběhu nového typu čela s velkoplošnými skupinovými svítilnami byly u vozů GL výbavy otvory v čele zaslepeny ocelovými nýty, zvenčí před lakováním přetmelenými, u pozdější produkce (od 88) z nějakého důvodu měly (údajně) některé vozy místo esteticky čistých nýtů (které jsou patrné pouze z vnitřní strany čela) v dirkách černé plastové zátky. Jaký typ zátky byl použit, to netuším, viděl jsem to asi na třech autech (136GL) a na každém byly zátky jiného typu...
-> minno: Čelo je zo 105-ky lebo pôvodný bol už opotrebovaný a musel som dieru trošku prepilovať aby tam vošiel.
Mimochodom nemá niekto navyše taký špunt?
Mimochodom nemá niekto navyše taký špunt?
-> isti 03.01.23 11:40:01: Ale aj obrys, akoby tam bol niekedy štítok

U mojej 136gl rok 89 sú záslepky
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../8_596_175519__20 18-10-14_10-39-39_20.jpg
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../8_596_175519__20 18-10-14_10-39-39_20.jpg
-> michael 03.01.23 11:22:19: To co na fotkách mojí 136GL v kartě vypadá jen jako dva vyrezlé fleky jsou ve skutečnosti vyrezlé fleky s plastovými záslepkami uprostřed 

-> Bukaj: Já myslel, že se před lisováním vyndal z raznice pouze razník, který děroval otvor.
Nikdy jsem si záslepek nevšiml.
Nikdy jsem si záslepek nevšiml.
-> michael 03.01.23 07:05:45: Tak třeba na předseriové vozy s novým typem zadního čela ještě neměli vymyšlené záslepky děr? Mkové čelo mělo z výroby vpravo vždy vyražené dirky na štítek a u GL výbav, kde byl štítek na spojleru kapoty, to řešili nýty a později prý jen plastovými záslepkami...
-> Bukaj: Jedná se o dobovou fotografii.Ty dírky nevím proč tam takto jsou.
Tady i když je to glska jsou také.
Tady i když je to glska jsou také.
-> michael 02.01.23 16:34:27: Tohle je aktuální fotka nějakého vozu? Nebo jde o dobovou fotografii? Přemýšlím o původu těch dvou dírek v tom čele...
Jinak jak píší kluci - na M1 to vyloučené není, později už asi ne. A není to "rapidí čelo" - coupé (Garde, Rapid) měly čelo jiné - lišilo se ve tvaru držáku zámku víka motoru kvůli jinému úhlu tohoto víka vůči čelu, než u sedanů, ale to jistě víš...
Jinak jak píší kluci - na M1 to vyloučené není, později už asi ne. A není to "rapidí čelo" - coupé (Garde, Rapid) měly čelo jiné - lišilo se ve tvaru držáku zámku víka motoru kvůli jinému úhlu tohoto víka vůči čelu, než u sedanů, ale to jistě víš...

-> michael: myslím, že Vena měl olivovou M1 GLS (nebo LS?) s tímto čelem, ale nemůžu u něj kartu toho auta najít, asi posunul dál a smazal kartu...
-> michael: Když se dostalo relativně nevybíravě na mezitypové užovky, nevidím důvod proč vy se potom nedostalo na první M1, byť už dost omezeně, nejsou tam ani zdaleka tak často.
-> michael: Minimálně na pár prospektových autech bylo, hlavně M1. Takže pravděpodobnost, že nějaký takový auta i v reálu byla tu je. Já si pamatuju jedno auto známého, které ho mělo. jestli origo, to dnes nemúžu soudit, je to 25let, v tý době jsem si detailů fakt ještě nevšímal.