skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozdíly Mbček - co je originál?
-> Minott: Já lakoval blaťáky zvlášť a na origo mechovku jsem je montoval. Chtěl jsem to dobově, ale nechtěl jsem, aby to praskalo.
-> Duri: to som rad,a mne kopec ludi vymývalo mozok že prečo som tam nedal ten hribik,,nedal,,, dal som všetky blatniky na pružný karosarsky tmel,a lakovat budem zmontovane,a po tomto info som uplne spokojny,viem že ten hribik tam aj tak časom nedržal, začal sa podivne krutit vytrčat,aspon čo si pamätám,,,

-> Bukaj 01.02.17 22:31:08: Odhaduju, že podstatnej faktor bude i materiál potahu, ten slavnej "skorovinyl", kterej se léty asi smsrkává. Mě se tapecy, sluneční clony i polštářky srovnat povedly po intenzivním vlhčení (nad párou apod.) a pár týdnech lisování, ale vždy jen bohužel jen dočasně..
-> PatRS 01.02.17 22:25:29: Ano. tisícovky a první stovky měly tyto spoje v laku, později (z důvodu koroze holého plechu pod gumou) přešli v AZNP na systém vtloukání klínu po laku...
-> PatRS: Jo, originální provedení je naprostá prasárna, navíc mechovka je vložená prakticky mezi holý plechy.. asi soudruzi naplánovali předem odbyt blatníků, který pak ale nestíhali vyrábět.

-> Jozka 01.02.17 22:19:39: Co se kroucení tapeců týče, tak i když jsem svou sadu měl asi tři roky položenou pod těžkým kobercem a zatíženou štosy knih, moc se nesrovnaly. Přitom stejný postup na tapecy 742 funguje parádně za pár dní. Ale to je tím, že ty MB/kilo papundelky jsou zcela zataveny z obou stran v plastu a vlhkost, která je zkroutila, už tam dávno není. Musely by se nějak rozřezat, navlhčit, vyrovnat a vysušit a zase zalepit, což už je trochu vyšší dívčí, než jen osprchovat a šoupnout pod koberec 

-> Duri: to vazne prelakovane?
-> PatRS: Ziadna 1000cka nemala hribik, tesnenie je zapustene cca 2 mm pod hornou urovnou spoja blatnik-skelet a patricne prelakovane, kedze sa to lakovalo spasovane
-> PatRS 01.02.17 20:35:38: Většinou odloženiny z půdy bývají zkroucený ještě mnohem víc.. Zatím jsem ještě nad tímhle jevem nikdy úplně nevyzrál.
Posuzovat dobový odstíny je zapeklitý - onehdy mi jeden kolega říkal, jak se sešel se třema dalšíma šedejma auta stejnýho odstínu, všechny 100% správný, receptury, spektrometry.. bla bla bla a každý to auto mělo v podstatě jinou barvu. Osobně si myslím, že to netřeba příliš prožívat, dle pamětníků byly zvyklosti v n. p. Barvy Laky.. řekněme podivné.
Těch tyrkysů je nejvíc od modelu 69 dodneška, všichni to nově lakujou poměrně světlou barvou, což mě ale třeba k obdobnýmu auto, který mám doma, nesedí. Na něm jsou odstíny tři - původní vyšisovanej (ale garážovanej), přes to světlejší celolak, pořízenej po požáru motoru koncem 70. (ten ale mohl degradovat rychleji, nežli původní lak) a pak v palubce a na dalších skrytejch místech zase hodně tmavej odstín, téměř jako tvůj vpravo - na duhou stranu auto, který měl dobově tátovo brácha, si pamatuju o něco světlejší. Ale ne zas až tak, jako vzorek vlevo..


Posuzovat dobový odstíny je zapeklitý - onehdy mi jeden kolega říkal, jak se sešel se třema dalšíma šedejma auta stejnýho odstínu, všechny 100% správný, receptury, spektrometry.. bla bla bla a každý to auto mělo v podstatě jinou barvu. Osobně si myslím, že to netřeba příliš prožívat, dle pamětníků byly zvyklosti v n. p. Barvy Laky.. řekněme podivné.
Těch tyrkysů je nejvíc od modelu 69 dodneška, všichni to nově lakujou poměrně světlou barvou, což mě ale třeba k obdobnýmu auto, který mám doma, nesedí. Na něm jsou odstíny tři - původní vyšisovanej (ale garážovanej), přes to světlejší celolak, pořízenej po požáru motoru koncem 70. (ten ale mohl degradovat rychleji, nežli původní lak) a pak v palubce a na dalších skrytejch místech zase hodně tmavej odstín, téměř jako tvůj vpravo - na duhou stranu auto, který měl dobově tátovo brácha, si pamatuju o něco světlejší. Ale ne zas až tak, jako vzorek vlevo..


-> PatRS: měl bych se dostat příští víkend.
-> Bukaj: Cize vsetky rocniky ten typ B a nie klasicky hribik.Diky za rychlu odpoved.
-> PatRS: C je správně, ale B je blíže k originálu ;-)
Mam otazku k tesneniam medzi blatniky a skelet. Kamos mi vravel ze prve stovky nemali klasicky hribik a teraz studujem cennik a tam vidim dva druhy. Vid obrazok A a B typ. Ktory je spravny?
-> zralous: to by bolo fajn. Lakovat sa bude cca za mesiac.
-> PatRS 31.01.17 19:16:56: Mám doma dobový vzorník, pokud by byl zájem a trpělivost, mohu pořídit nějaké foto...
-> Jozka: Tie panely dveri na aute vyzerali celkom dobre napnute. Madla su len 3 a kraje tej svetlej vyplne su trochu vykrucene dovrchu. K tej farbe este.Fotil som to vecer bleskom tak moze byt ze svetlejsi odtien vyzera. Skusim nabuduce cez den to odfotit. Ta svetla by mala byt na 69 a tmavsia na rocniky 65.
Farba povodna na karoserii je ina. Povodne bola pieskova potom cervena a modra. Ale v papieroch je modra tak uz by som siel do tej tyrkysovej 4270 aby to prisluchalo rocniku 69. Menit farbu v papieroch sa mi nechce.
-> PatRS 31.01.17 19:16:56: Za mě ta světlejší.No ale pokud to mělo tuto barvu a zachovala se např. pod přístrojovkou tak bych to vzal podle podle vzorníku.
-> Bukaj 01.02.17 10:02:29: Přesně !
Tak na krytky blinkrů bych musel šroubovák zkusit, to si fakt nepamatuju.. Na vyobrazení v katalozích se už moc nespolehám, ony třeba i klíče v něm mají naznačenou "obrubu" jako pozdější a přitom neměly. Plus vycházím z toho, že všechny ostatní šroubováky dobový doma mají rukojeti dřevěný (kromě kusu, co byl ve výbavě Minervy), takovouhle blbost, do který nejde ani ťuknout kladívkem, by si tatík určo extra nekoupil..
Plechovky jsem viděl jen kulatý (později se v patrně naprosto stejných prodávaly cucavý bonbóny), asi úplně v každým MB jsem takovou v různým stádiu rozkladu našel (hranatý jak na pigi čaj, jen bez pantu, byly výbavou pro Jawy 20/21). Ale zas mi vrtá hlavou jejich povrchovka - jakýsi pseudopokovení a přes něj bezbarvej lak ??
Tak na krytky blinkrů bych musel šroubovák zkusit, to si fakt nepamatuju.. Na vyobrazení v katalozích se už moc nespolehám, ony třeba i klíče v něm mají naznačenou "obrubu" jako pozdější a přitom neměly. Plus vycházím z toho, že všechny ostatní šroubováky dobový doma mají rukojeti dřevěný (kromě kusu, co byl ve výbavě Minervy), takovouhle blbost, do který nejde ani ťuknout kladívkem, by si tatík určo extra nekoupil..

Plechovky jsem viděl jen kulatý (později se v patrně naprosto stejných prodávaly cucavý bonbóny), asi úplně v každým MB jsem takovou v různým stádiu rozkladu našel (hranatý jak na pigi čaj, jen bez pantu, byly výbavou pro Jawy 20/21). Ale zas mi vrtá hlavou jejich povrchovka - jakýsi pseudopokovení a přes něj bezbarvej lak ??
A když už tu řešíme tu výbavičku MB - nemá někdo zaručeně původní krabičku se žárovkami? V katalogu je vyobrazena kulatá a já se zatím dopracoval jen k větší hranaté (ale možná je z Octavie).
A další, tak trochu oftopik dotaz (spoléhám na Jožku): Kdy se klíč na matice kol a snímač poklic staly jediným kombinovaným nástrojem? U kila, nebo až u užovky? V naší 120L 1978 byl původně ten kombinovaný a z toho jsem usuzoval, že to tak bylo "odjakživa" (tedy u všech modelů se 14" ráfky s plechovými poklicemi), až o mnoho let později jsem v katalogu pro MB zjistil, že nikoli.
A ten klíč z naší bývalé užovky je doposud jediným exemplářem tohoto provedení klíče, kterým disponuji.
A další, tak trochu oftopik dotaz (spoléhám na Jožku): Kdy se klíč na matice kol a snímač poklic staly jediným kombinovaným nástrojem? U kila, nebo až u užovky? V naší 120L 1978 byl původně ten kombinovaný a z toho jsem usuzoval, že to tak bylo "odjakživa" (tedy u všech modelů se 14" ráfky s plechovými poklicemi), až o mnoho let později jsem v katalogu pro MB zjistil, že nikoli.
A ten klíč z naší bývalé užovky je doposud jediným exemplářem tohoto provedení klíče, kterým disponuji.
-> Jozka 01.02.17 07:53:47: Ten můj šroubovák také nevypadá, že by byl obroušený, spíš jen používáním otupený. A co se využití týče, tak u rámečků světel bych neviděl problém - měl jsem na mysli kryty blinkrů - ten Tvůj se mi zdá příliš tlustý na to, aby bez poškození sklíčka dosáhl do drážky vnitřního šroubku krytky blinkru...
...a i vyobrazení v katalogu napovídá tomu, že původní šroubovák z výbavy auta nebyl na konci rozšířen...
...a i vyobrazení v katalogu napovídá tomu, že původní šroubovák z výbavy auta nebyl na konci rozšířen...

-> PatRS 31.01.17 19:16:56: Těžko soudit z fotky a navíc na monitoru - to už je pořádnej úlet ve zkreslení odstínu, ale ta vlevo mi na pohled připadá, jako originální odstín po 20 letech šisování na slunku a ta vpravo je trochu blíž originálnímu novému laku, ale možná až příliš tmavá.
-> Petr98 30.01.17 13:37:03: Dobře jsi udělal.. na nošení sebou nemá ta kniha vhodné rozměry..
-> Bukaj 31.01.17 15:51:47: Fční konec dosti odlišnej - a vypadá, že "as build" - neupravovanej.. Nu, i s tím mým pravděpodobně z ledna 1968 jdou rámečky odšroubovat. V tom mým srpnovým autě už nebyl - a kusů k prozkoumání asi moc nezbylo patrně z důvodu křehkosti rukojeti.->
PatRS: A ještě i s madlama.. škoda, že ty panely jsou většinou takhle pokroucený.
-> PatRS 31.01.17 19:16:56: Tak to bude těžká volba tyrkysová.. Za sebe bych řekl, že světlá je světlá moc a tmavá napravo by mohla být o chloupek světlejší.

-> Bukaj 31.01.17 15:51:47: Fční konec dosti odlišnej - a vypadá, že "as build" - neupravovanej.. Nu, i s tím mým pravděpodobně z ledna 1968 jdou rámečky odšroubovat. V tom mým srpnovým autě už nebyl - a kusů k prozkoumání asi moc nezbylo patrně z důvodu křehkosti rukojeti.->
PatRS: A ještě i s madlama.. škoda, že ty panely jsou většinou takhle pokroucený.
-> PatRS 31.01.17 19:16:56: Tak to bude těžká volba tyrkysová.. Za sebe bych řekl, že světlá je světlá moc a tmavá napravo by mohla být o chloupek světlejší.

Co vravite na vyber farby 4270 modra tyrkys na 69?
Musim sa pochvalit nedelnajsim nakupom. Do druhej 1000mb rok 66 ziabrovka som kupil pekny interier. Povodny v rovnakej farbe ale dotrhany strasne.
-> Jozka 30.01.17 08:09:28: Tedy abych nemystifikoval - mám šroubovák stejného typu, ale lehce odlišnou velikost - ale netuším, jestli jej někdo neupravoval. Nicméně na výměnu žárovek v předních blinkrech mi ten Tvůj připadá příliš široký...
-> Duri: Moze byt aj ta A- ja sa replikam nebranim. U motoriek sa castokrat nevyhnes replikam napr u vyfukov. Skus pozriet a posli mi pls foto na pators@azet.sk
-> PatRS: Potrebujes A1 tip-top kvalitu alebo A- (novy ale s vyrobnymi nedokonalostami) by stacil. Skusim pozriet, mal by som mat
Mne osobne sa repliky moc nepacia, aj ked maju vysoku kvalitu.Proste vidno, ze to nema ten 48 rocny look (and feel)
Mne osobne sa repliky moc nepacia, aj ked maju vysoku kvalitu.Proste vidno, ze to nema ten 48 rocny look (and feel)
-> PatRS: To nevadí myslím že by ti to v pohodě poslal i bez aukra.Pan krejčík Praha, případně mu pošleš peníze předem na účet a on to pošle......
-> hans1: videl som ale ja tam nemam registraciu :/
-> PatRS: Nyní tyto znaky na aukru.
-> Jozka: Jj. Nevěděl jsem, zda ji máš, tak jsem to cvaknul 

-> Petr98: Z Gerega, že.. trochu pomáhá, trochu mate.. podobně mě zmátly včera užovčí montážní páky, který jsou jiný, než všechny ostatní, co jsem v MB a kilech měl, naopak prakticky stejnej je u ní klíč na kola a možná i ten na svíčky..
-> Jozka: no vlastne mam dva, ale z jednoho nekdo udelal dulcik, myslim ze sem to koupil s naradim od bejvalyho automechanika, vzhledem k tomu co vsechno v ty garazi mel, to klidne muze starim odpovidat, podivam se na to podrobneji kdyz si vzpomenu.
-> Vojťas: Třeba origo rukojeť někdo rozbil a nahradil, matroš je nějakej termoset křehkej - čili je to "bakeliťák".
-> Danster: Jo, tatík si taky doplnil 19/22, docela jsem byl překvapenej, že je navíc - i proto, že má totožnej vzhled.
-> Bukaj: Klíč jsem někdy začátkem 80. let jen tak letmo stříknul při výrobě trička
Se šroubovákem jsi mě potěšil - máme ho doma, co pamatuju, ale že by mohl patřit do MB sady, to mě napadlo až vloni.
A klíč na svíčky má být jen 6hr přímá trubka s jednou sadou dírek ?
-> Danster: Jo, tatík si taky doplnil 19/22, docela jsem byl překvapenej, že je navíc - i proto, že má totožnej vzhled.
-> Bukaj: Klíč jsem někdy začátkem 80. let jen tak letmo stříknul při výrobě trička


Se šroubovákem jsi mě potěšil - máme ho doma, co pamatuju, ale že by mohl patřit do MB sady, to mě napadlo až vloni.
A klíč na svíčky má být jen 6hr přímá trubka s jednou sadou dírek ?
-> Jozka 30.01.17 08:09:28: takovej sroubovak mam v garazi akorata se drevenou rukojeti, respektive je to cely kus zeleza oblozeny drevem v miste držadla, což teda asi do mb origo nebude ze. Tak nic 

-> Jozka: Ten šroubovák vidím prvně. Ale ty dva klíče měl děda ve svým MBčku 66" jsou takový snadno zapamatovatelný svým vzhledem.
-> Jozka: Šroubovák a 11/12 klíč mám v nářadí ze 69 (srpen 68) stejný, jen klíč není v červené základovce, ale ve slušivém rzivém designu

Nemá někdo zaručeně autentickou sadu nářadí pro MB 1967 nebo 1968 ?
Jde mi hlavně o design stranových klíčů a šroubováku - mám podezření na to, co je na foto (ten velkej ale klíč do sady dle katalogu nepatří).
Jde mi hlavně o design stranových klíčů a šroubováku - mám podezření na to, co je na foto (ten velkej ale klíč do sady dle katalogu nepatří).
-> Jozka: Mozes mi prosim vyfotit original ten znak a ako vyzera ten al ramcek natom?
-> PatRS: Ano, ty - podařilo se mu i osazení na ten AL rámeček, za mě je to na 98 % OK kus..
Na Z kapotu širokosloupkovou patří plast štítek 1000 (nebo 1100) MB na hliníkových páscích a pod něj na křížový šroubky menší plastovej "de luxe". I ten "bronzovej" jsem sice viděl, ale fakt už netuším, jestli zkraje namontovali nějaký zbylý štítky na zbylý kapoty se dvěma dírkama, anebo jestli to byla znouzectnost za provozu.
Rohy nárazníků v praxi s trochou snahy záměnný sice jsou, ale z výroby ne - vzadu jsou o 20 mm kratší, aby vyrovnaly rozdílnou šířku auta vzadu a vpředu (středy se liší jen dírkama na SPZ).
Na Z kapotu širokosloupkovou patří plast štítek 1000 (nebo 1100) MB na hliníkových páscích a pod něj na křížový šroubky menší plastovej "de luxe". I ten "bronzovej" jsem sice viděl, ale fakt už netuším, jestli zkraje namontovali nějaký zbylý štítky na zbylý kapoty se dvěma dírkama, anebo jestli to byla znouzectnost za provozu.
Rohy nárazníků v praxi s trochou snahy záměnný sice jsou, ale z výroby ne - vzadu jsou o 20 mm kratší, aby vyrovnaly rozdílnou šířku auta vzadu a vpředu (středy se liší jen dírkama na SPZ).
-> Jozka: ktore repliky plastovych znakov do list na blatniky mas na mysli? To co tu nabizi Johny death?
Ozaj na zadnu kapotu ma ist tiez uz plastovy znak aj s deluxe? Alebo ten mosadzny?
Niekto nema z vas napredaj tu nerezovu listu na blatnik na pravu stranu aj s vickom hrdla nadrze?
Su rohy naraznikov z predneho a zadneho narazniku zamenne?
Vopred vdaka za odpovede.
Ozaj na zadnu kapotu ma ist tiez uz plastovy znak aj s deluxe? Alebo ten mosadzny?
Niekto nema z vas napredaj tu nerezovu listu na blatnik na pravu stranu aj s vickom hrdla nadrze?
Su rohy naraznikov z predneho a zadneho narazniku zamenne?
Vopred vdaka za odpovede.
-> Petr98 18.01.17 21:15:39: Mám dojem, že všechny ty druhovýrobnní lišty pocházejí jen z jednoho zdroje (skofast) a všech pět sad, co mi prošly rukama, délkově pasovalo naprosto přesně.
I tvarově odpovídají originálům (nelze úplně srovnávat s tvarem již použitých) - jediný, co je třeba udělat před nasazením, je prohlídnout, kde je potřeba, tak rozevřít nebo smáčknout (zpravidla na koncích).
-> Skili: Jsou tam namáčklý, jak popsáno, pokud si s nima někdo už nehrál, jdou hladce vystrkat z bodových svarů širším šroubovákem, když už bylo manipulováno, tak začít nějakým podobným nástrojem, jako je snímač poklic a tím je nejdřív pootevřít.. okapy se sundávaj daleko hůř..
I tvarově odpovídají originálům (nelze úplně srovnávat s tvarem již použitých) - jediný, co je třeba udělat před nasazením, je prohlídnout, kde je potřeba, tak rozevřít nebo smáčknout (zpravidla na koncích).
-> Skili: Jsou tam namáčklý, jak popsáno, pokud si s nima někdo už nehrál, jdou hladce vystrkat z bodových svarů širším šroubovákem, když už bylo manipulováno, tak začít nějakým podobným nástrojem, jako je snímač poklic a tím je nejdřív pootevřít.. okapy se sundávaj daleko hůř..

-> Skili: Lem (spoj) blatníku je cca co 10cm protlečen doleva, doprava a přes to se natlačením "zahákne" lišta. Demontáž není jednoduchá, s citem to ale jde.
Když už se tady řeší ty lišty, jak jsou tam připevněny? Rád bych je sundal a trochu srovnal protože někdo se o to předemnou snažil a zadní jsou trochu ohnuty navrch a přední mají různy důlky od lét provozu, ale nerad bych je doprasil ještě víc než jsou.
-> Bukaj: Díky
-> Petr98: Tak zeptám se kamaráda, odkud měl ty lišty, ale zmíněné problémy si nevybavuju 
