skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Cyklisti na silnici
-> Tuner#2: tak urcite, zivotnost retezu neni zazracna :) U me tak max 1500km, spis min. ale rek bych, ze se na tom i hodne podili prostredi, ve kterym ten retez chudak musi pracovat :)
-> U-Geen 11.04.18 16:04:15: Jako já vím, že to pobíraj, řešili jsme to s MATTESSem, ale podle mě to celé musí jít do háje víc než když řetěz jede relativně rovně. Jak zuby, tak vytahání řetězu. Ale třeba ne, docela mě zajímá praxe až budu někdy obměňovat. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Tuner#2: treba diky tomu, ze retez i prevody vypadaj uplne jinak - sirka, jiny tvar ozubeni.. ano, jde to sikmo, ale prevodnik i prevody v kazete to pobiraj
Kdyz uz se to tady resi, jak by se dalo trochu predelat prevodovani na moji silnicce? Predek je origo favorit a vzadu nejake historicke sestikolo, ale v kopcich to proste nedavam, casto ani na rovince neudrzim nejtezsi prevod... Ram je hlinik Favorit, kliky taky, ma ale nove brzdy, zadni presmykac a predelane razeni do brzd...
Mě už asi s 26" horakem 3/7 ujel vlak, ale nechápu jak ten jednotac může fungovat, když mě se řetěz krizi už na to sedmikolecku a prostředním tacu?
-> TTomas: no, ale potrebujes i jiny kliky ne? :) ten prechod na 2x10 byl pomerne levnej (nekupoval jsem novy, ale lehce jety kliky za cca 60% ceny novejch) a slo jezdit i s 3x10
presmykem (ale 2x10 funguje lip). A na tech mejch lonskejch 1000km :-( to je vic nez ok :)
Canyon krasnej, jedna z mejch oblibenejch znacek :)
presmykem (ale 2x10 funguje lip). A na tech mejch lonskejch 1000km :-( to je vic nez ok :)
Canyon krasnej, jedna z mejch oblibenejch znacek :)
-> TTomas: To je 24"?
Jinak půl kila se mi úplně nezdá, alespoň na silnici bych tolik určitě nesundal. Smyk váží asi 80g, ten jeden převodník bude tak 100g max? Spíš míň. A kazeta naopak přibere... na řadícím mechanismu atd se ušetří možná 200-300g? No možná, v ideálním případě tam to půl kilo bude.
Jinak půl kila se mi úplně nezdá, alespoň na silnici bych tolik určitě nesundal. Smyk váží asi 80g, ten jeden převodník bude tak 100g max? Spíš míň. A kazeta naopak přibere... na řadícím mechanismu atd se ušetří možná 200-300g? No možná, v ideálním případě tam to půl kilo bude.
Kluci věřte mi, ze az to zkusite, tak tech par převodu vám chybět nebude a právě to nejlepší je narow/wide převodník ze kterého to proste nepadá, lehčí čisténi a vic jak půl kila dole. To jsem ocenil nejvíc, protože jsem si všude mohl dat o jedno pivo navíc:) Je to úplně stejne návykové jako teleskopicka sedlovka.
Nejlevnější řešení pro 10 rychlostní system je kazeta sunrace MS3 za nějakých 1500.k tomu doporucuju oválnej převodník vhodné velikosti plus novej retez a je vymalováno. Připadne na 11 sytém se děla E13 kazeta s 9-46.
Ja teď pořídil pro synatora novej povoz a mam z nej fakt radost, tak se o ni podelim ...
Nejlevnější řešení pro 10 rychlostní system je kazeta sunrace MS3 za nějakých 1500.k tomu doporucuju oválnej převodník vhodné velikosti plus novej retez a je vymalováno. Připadne na 11 sytém se děla E13 kazeta s 9-46.
Ja teď pořídil pro synatora novej povoz a mam z nej fakt radost, tak se o ni podelim ...
-> miguelias: Krásnej cesťáček! ![156](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/156.gif)
![156](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/156.gif)
-> MATTESS 08.04.18 08:43:51: jak je vidět z fotky, bordel to hází stále, ale rozhodně míň. Mě se na tom líbí spíš to, že to vepředu krásně chrání těsnění tlumičů, tam to bylo téměř čistý. Vzadu to taky míň lítá na přesmykač a na tlumič, ale tohle byly fakt dost extrémní podmínky, chtěl jsem vyzkoušet nový bike jak funguje. Takže za mě dobrý
Kupoval jsem Reverse, vzal jsem 2 a po menší úpravě ho mám i vzadu.
Jinak mám převody 2x10. Ted v neděli jsem využil snad všechny. Mě osobně mi chybí víc težký převody.
Výlet s kámošem po bývalých trialových tratí kolem mariánek. Mile překvapený kolik je tam možností. Dost jsem kolo otestoval, hrál jsem si s nastavením vidlice atd. Teleskopická sedlovka k nezaplacení
Z kola jsem naprosto nadšený, kolik se toho dá sjet to jsem asi ani nečekal, prostě tank na dvou kolech![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Kupoval jsem Reverse, vzal jsem 2 a po menší úpravě ho mám i vzadu.
Jinak mám převody 2x10. Ted v neděli jsem využil snad všechny. Mě osobně mi chybí víc težký převody.
Výlet s kámošem po bývalých trialových tratí kolem mariánek. Mile překvapený kolik je tam možností. Dost jsem kolo otestoval, hrál jsem si s nastavením vidlice atd. Teleskopická sedlovka k nezaplacení
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> dragon_cb_cz: me ted ta dvojplacka nepadla... je to teda komplet XT, mam upraveny (vlastni tuzing) bowdenovy vedeni oproti serii, ale to asi nema vliv.
-> U-Geen: Me to teda padne občas i na silnici. Ale to možná bude rukama ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> dragon_cb_cz: to jo, ale s dvouplackou je to v klidu, prijde mi min nachylna na padani. V zaberu nepresmykam, to je jasny :)
-> U-Geen: Jednak, ale hlavně řazení mezi převodníky je podstatně náchylnější na "spadnutí" řetězu než řazení na kazetě (a taky s horšími následky), navíc převodníky se v záběru řadí fakt blbě, na kazetě to je v pohodě.
-> dragon_cb_cz: muj nepodlozenej nazor je, ze je daleko jednodussi ovladani. V terenu kolikrat neni moc cast premejslet, kterou placku tam zrovna mas a proste jen strilis packama nahoru dolu podle potreby - ale me, byt s krizenim, funguje celej rozsah na malym prevodniku takze s tim nemam problem, a velkej pouzivam na sjezdovy casti nebo na silnici, v terenu malokdy.
S trojplackou to uz bylo ale horsi, tam jsem pouzivani presmykace v terenu nevyhnul.
S trojplackou to uz bylo ale horsi, tam jsem pouzivani presmykace v terenu nevyhnul.
-> U-Geen: Já úplně asi výhody/nevýhody jednoplacky nedokážu zhodnotit, od dob Esky s tříkolečkem jsem jí nikde neměl
Ale docela bych to vyzkoušet chtěl, na silnici/gravelu s nějakým 44 převodníkem by to mohlo být docela cajk.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> dragon_cb_cz: j ale furt se to pohybuje tak, ze bud chybi nejlehci, nebo nejtezsi o jedno kolecko, podle toho, jakej se da prevodnik. Nicmene, to je pouhy teoretizovani, pristi investice bude nejspis novy kola (ty Alexrims co mam maji asi mekkej rafek a zadni uz je slusne koplej)
-> U-Geen: Ten nejlehčí převod je o 0.02 "těžší"... to je fakt zanedbatelný. Ekvivalentní by byl s 51 kazetou.
-> dragon_cb_cz: vychazi stejne, ale s chybejicim nejpomalejsim prevodem, kterej by mi treba vcera sakra chybel :) ale s 34 prevodnikem dejme tomu... nicmene ta hrubost by mi mozna trochu vadila
-> U-Geen: 34 prevodnik a tahle kazeta vychazi rozsahem prakticky identicky: www.kupkolo.cz/kazeta-sra
m-gx-eagle-xg-1275-12s-10-
50_z102552
-> dragon_cb_cz: a to by me vcelku zajimalo, s jakou kombinaci se dostanu na stejny pomery 11-36 s 24x38 :)
-> U-Geen: Tak rozsah dostaneš celkem v pohodě, speciálně s XD ořechem, ale odstupňování logicky bude trochu hrubší...
-> Syny: verim, zrovna vcera jsem jel takovou pro me typickou trasu a vyuzil jsem celej rozsah na obou prevodnicich... takze pokud jednoplacku, musela by odpovidat tomu rozsahu :) jinak ja ovladani predniho tlumice vyhodil, u zadniho je to neco jinyho... ten lockout predku jsem pouzil tak 3x :) Misto toho tam mam packu sedlovky - po 100km musim rict, ze je to fakt super vec.
-> U-Geen 14.03.18 02:37:38: Prevodu 2x11 jsem se pred koupi kola bal a ted uz bych jinak nechtel. Je to pro me naprosto idealni :) Jednu placku vepredu bych ale nechtel, takhle jak to mam ted mi to prijde uplne supr :) Jen to ovladani zadniho tlumice z riditek mi chybi...
-> dragon_cb_cz: Diky za info, uz jsem zase zacal jezdit, zatim srabacky na MTB, uvidim kam se dostanu po rozjezdeni a jestli se na Favorita vypracuju :)
-> bouchy: Naopak, brzdy Speciál mělo kde co. Ty opravdu lepší měly buď Centrik, nebo rovnou nějaku západní produkci (Campa atd). Držák dynama taky není směrodatný, starší kusy ho neměly a dynamo bylo naroubované na vidlici normální plechovou objímkou na dva šrouby (to má třeba na svém starém favu táta). Kvalitnější vidlice jde poznat podle korunky, ale odborník na to teda fakt nejsem.
Každopádně ty označení se v průběhu let různě měnily a recyklovaly. Pokud máš ještě někdy z 60 let, tak bůh ví co to je (a jestli to je všechno původní). Většina "Speciálů" co jsem zaznamenal je ale z konce 80 let - sériově už snad měly tu kratší stavbu a bylo to osazené komplet Walterem, někdy dokonce včetně pedálů. Nějaké povídání a fotky jsou tady (a doplňující info v diskuzi): www.bike-forum.cz/foto/.. ./46770-favorit-special-19 89-walter
Kdyžtak to nafoť.
Každopádně ty označení se v průběhu let různě měnily a recyklovaly. Pokud máš ještě někdy z 60 let, tak bůh ví co to je (a jestli to je všechno původní). Většina "Speciálů" co jsem zaznamenal je ale z konce 80 let - sériově už snad měly tu kratší stavbu a bylo to osazené komplet Walterem, někdy dokonce včetně pedálů. Nějaké povídání a fotky jsou tady (a doplňující info v diskuzi): www.bike-forum.cz/foto/.. ./46770-favorit-special-19 89-walter
Kdyžtak to nafoť.
-> dragon_cb_cz: Taky máme jednoho doma (1. majitel), prý to měl být "Favorit Special"...ale na netu je hodně různejch informací, co prý Special (neřku-li F1) musí mít a co nesmí - no narozdíl od fotky níže tento nemá držák dynama, což značí "sport"; měl brzdy Special (což opravdu jiné favority neměly), ale vzdálenost zadní kolo-sedlovka je moc velký, Special (super) F1 určitě nešel z daného důvodu osadit blatník, tenhle je měl. Vzadu cca pětikolečko, vpředu dvě. Tak nevim. R.v. 1969, takže 4.verze "polepu" - www.ifavorit.cz/img10/fav
orit-kolo-starsi.jpg (ale berany, dvě páčky - btw ten přední šaltr na foto
), polepy: www.ifavorit.cz/favorit-k
olo-nalepky.html
Info bez patřičných údajů, foto: cs.wikipedia.org/wiki/Fav orit_(j%C3%ADzdn%C3%AD_kol o)
Super Special F1 to nebude, bo to bylo pro repre, speciální trubky ze západu atd.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Info bez patřičných údajů, foto: cs.wikipedia.org/wiki/Fav orit_(j%C3%ADzdn%C3%AD_kol o)
Super Special F1 to nebude, bo to bylo pro repre, speciální trubky ze západu atd.
-> dragon_cb_cz: Na starym Favořiťu bylo kouzelny, ze od urcity dosazeny sily v nohou se ze stredovejch klinku stala spotrebka na par treningu a osy slapek byly taky s bidou na jednu sezonu :-) Ale ten pocit, kdyz pod tebou ten ram v kopci krouti jako had :-)
-> U-Geen: o to mi jde, aby hlavně od předního kola mi nelítalo bláto na ksicht. Rámu to může být jedno:-)
-> Sita: Na tomhle konkrétním jsem jel jen včera pár metrů u baráku - a stihnul jsem nejdřív vyškubnout záběrem kolo ze zadních patek, protože jsem málo dotáhnul rychloupínák, a ještě trochu sklopit rodla, protože Bukaj (kterej mi to kolo věnoval) kdysi málo dotáhnul představec ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jinak ale máš pravdu, obecně mají starý cesťáky (což je případ obyč favorita) a sportovnější kusy speciálně fakt tvrdý převody. Ale zvyknout se na to dá taky... když jsem kdysi na gymplu koupil svoje KTM, tak tam byla "dobová klasika", tzn převodníky 52/42 zubů - a největší kolečko na kazetě mělo jestli 24 zubů? A taky jsem nějak vyjel všechno... jen ten převod 42x24 odpovídá cca 50x28, tzn to nejlehčí, co zvládneš na běžnej současnej silničce zařadit na velkej placce
Důvodů je asi víc, ale primárně to vychází z (ne)spolehlivosti tehdejšího řazení mezi převodníky (proto jen malý skok mezi nimi) a potřeby mít převody jemně odstupňované (to je při jízdě ve skupině/v závodě dost důležité)... No ale pak pokud chceš stíhat točit z kopce dolů, tak ten nejnižší převod musí být poměrně tvrdý - a z výše popsaných důvodů nemáš moc široký rozsah, takže se na nic smysluplně lehkého do kopců nedostaneš![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Na favorita se svého času dal koupit "horský převod" - malý převodník (30 nebo 32 zubů) co se našrouboval do na prasáka navrtaných děr na klasické turistické jednoplacce
Trochu je to vidět tady: www.retromuseum.wz.cz/kol
a/.../87_1.jpg
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jinak ale máš pravdu, obecně mají starý cesťáky (což je případ obyč favorita) a sportovnější kusy speciálně fakt tvrdý převody. Ale zvyknout se na to dá taky... když jsem kdysi na gymplu koupil svoje KTM, tak tam byla "dobová klasika", tzn převodníky 52/42 zubů - a největší kolečko na kazetě mělo jestli 24 zubů? A taky jsem nějak vyjel všechno... jen ten převod 42x24 odpovídá cca 50x28, tzn to nejlehčí, co zvládneš na běžnej současnej silničce zařadit na velkej placce
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Důvodů je asi víc, ale primárně to vychází z (ne)spolehlivosti tehdejšího řazení mezi převodníky (proto jen malý skok mezi nimi) a potřeby mít převody jemně odstupňované (to je při jízdě ve skupině/v závodě dost důležité)... No ale pak pokud chceš stíhat točit z kopce dolů, tak ten nejnižší převod musí být poměrně tvrdý - a z výše popsaných důvodů nemáš moc široký rozsah, takže se na nic smysluplně lehkého do kopců nedostaneš
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Na favorita se svého času dal koupit "horský převod" - malý převodník (30 nebo 32 zubů) co se našrouboval do na prasáka navrtaných děr na klasické turistické jednoplacce
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> MATTESS: ten predni to pekne usmerni ve vyssi rychlosti, takze ti nelita blato do huby - ale zespod samozrejme furt jo. Vzadu jsem zkousel typ "Ass Saver" a to bylo docela fajn, ale ve finale stejne jezdim bez. Jinak na AliExpressu tyhle blatniky prijdou na par dolaru
Ty blatníčky, co má Pavell -> Pavell 13.03.18 23:41:42: - jakou máte zkušenost? Mají význam nebo rozdíl s nmi a bez není velký? Na starém kole jsem měl takového "kačera" na spodní trubce rámu. Přemýšlím, co na nový stroj?
Dragon: jak se ti na Favoritu jezdi? Ja jsem to loni zkousel a ma to na mne moc tezky prevody. Na horskym kole jsem se svyma casama pomerne uz spokojenej, ale na tohle jeste nemam :)
-> TTomas: jasny, uvidime, jak bude probihat sezona :) zadni naboj Novatec typ nevim, zapouzdreny prumyslovy loziska (po dvou reklamacich puvodniho XT orechu jsem to vzdal), predni naboj XT, oboje na RU. Diky za odkaz, pocital jsem prave spis se zapletenejma kompletama, jak rikas.
-> palinator: Pokud popraskaly, tak reklamace. Tahák sem vyřazeny kusy, které mají špatnou vulkanizaci. Většinou neoficiální prodejci. Už jsem to taky řešil.
-> dragon_cb_cz: Funguji úplně luxusně! Na sněhu i na ledu.
-> dragon_cb_cz: Funguji úplně luxusně! Na sněhu i na ledu.
-> U-Geen: Pokud tahas Croozer, tak si ty dvě placky nech;) az ho zahodis, tak směle do toho. Vzal bych ovál s 34t a kazetu min 11-42 a novej kvalitní retez. Nevím jaký mas náboje, ale prohlížel bych se ideálně po kvalitně zapletenym kompletu a tyhle bych nechal treba na druhy pláště nebo do rezervy.je to skoda rozplejtat.
Mrkni sem. Pletou tam fakt skvěle a občas se tam ve slevě nejdou moc pěkný kousky ...
www.bikepart.cz/c/.../zap letena-kola-29er
Mrkni sem. Pletou tam fakt skvěle a občas se tam ve slevě nejdou moc pěkný kousky ...
www.bikepart.cz/c/.../zap letena-kola-29er
-> TTomas: :-) 29" 2.25 (momentalne Nobby Nic ale ty pujdou pryc), a rozsah v podstate celej - nerek bych, ze mi neco chybi nebo prebejva. (prevodniky 38x24, kazeta 11-36). Samozrejme pomalej konec bejva asi min vyuzivanej, ale ze by vubec se rict neda - taky proto, ze zatim bejva obcas pripojenej i Croozer ale hlavne nemam fyzicku a taham hodne kil nadvahy. Takze az se tyhle veci treba jednou zlepsej, tak muzu o 1x10 zacit uvazovat :) Kadenci netusim, ale jezdim spis na silu. Jo, a furt je to HTcko, ne full.
Jinak jezdim vsecko - zadnej extrem, spis lesni cesty (ty tu mame hodne zvlneny a i relativne slusne kopeckovity) kdyz jezdim kolem baraku, ale samozrejme jsou taky nekdy asfaltovy utrpeni.
Pristi investice budou asi rafky, mam tam nejaky vychozi Alexrims ktery jsou asi dost blato, takze zadni je uz tak nejak divne koplej.
Jinak jezdim vsecko - zadnej extrem, spis lesni cesty (ty tu mame hodne zvlneny a i relativne slusne kopeckovity) kdyz jezdim kolem baraku, ale samozrejme jsou taky nekdy asfaltovy utrpeni.
Pristi investice budou asi rafky, mam tam nejaky vychozi Alexrims ktery jsou asi dost blato, takze zadni je uz tak nejak divne koplej.
Tak jsem vzal bahňáka sebou na služebku a jezdím tady z hotelu do práce a zpět.
Na první letošní kilometry to docela ujde ....
Dnes: flow.polar.com/training/. ../2281918987
Na první letošní kilometry to docela ujde ....
Dnes: flow.polar.com/training/. ../2281918987
-> U-Geen: Spravnej přístup:) jak velký mas kola/šířku pláště/typ pneu a v jakem terénu nejčastěji jezdíš? Kde mas teď nějaký převody navíc? Když tahas do kopce nebo spis po rovince nepoužíval nejmenší? Jakou kadence rad slapes? Ja používám na 650b s terénim obuti 32-34-36
-> Pavell: jo, hlavne za $60 :)
-> TTomas: jasny no. Hele ale me ten 2x10 asi zatim plne vyhovuje. Kdyz trochu prestanu poslouchat dokazu vyuzit celej rozsah kazety na obou prevodnicich, sice to vic krizi nez u 1x10 ale imho ne o moc - a zas nemam dilema, jakej poridit dopredu prevodnik (teoreticky asi neco presne mezi 40 a 24?, cili 32? :)
-> TTomas: jasny no. Hele ale me ten 2x10 asi zatim plne vyhovuje. Kdyz trochu prestanu poslouchat dokazu vyuzit celej rozsah kazety na obou prevodnicich, sice to vic krizi nez u 1x10 ale imho ne o moc - a zas nemam dilema, jakej poridit dopredu prevodnik (teoreticky asi neco presne mezi 40 a 24?, cili 32? :)
-> U-Geen: Ja to řešil i na 10rychlostech různými expandery nebo i specialnima kazetama za dostupnější peníz.
www.koloshop.cz/kazeta-a- pastorky-horske-10sp.-244
Teď koukám, ze celá kazeta 11-42 lze koupit už za 600 a luxusní za 1000;)
www.koloshop.cz/kazeta-a- pastorky-horske-10sp.-244
Teď koukám, ze celá kazeta 11-42 lze koupit už za 600 a luxusní za 1000;)
-> U-Geen: teleskop je super![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> TTomas: jo, s tim sirokorozsahovym si to dokazu predstavit ;) Tak treba pristi zimu zas - furt je to o hodne vetsi investice nez presmykac+kliky. Na tu sedlovku jsem zvedavej, mam totiz kratky koncetiny a obri pupek, takze dostat se s pevnou za sedlo je problem.
-> U-Geen: Teleskop je nejlepší věc a pokud funguje jak ma, tak je těžce návykova:) vzpomenes si ne mne. Je úžasný radit jak se ti zamane a jen jednou packou. K tomu ideálně oválnéj převodník s nepadacim zubem a 10-11-12 rychlostní kazetu s širokým rozsahem. Ja začal jezdit jednoprevodnik jeste na 9ti kolecku s kazetou 11-32 a to bylo něco...dnes v době 10/11-46/50 je to sranda:)
-> TTomas: to bych musel potunit to sadlo, co na tom kole ve finale jezdi :) 2x10 byl ale proti puvodnimu 3x10 rozhodne dobrym krokem, jezdi se mi vyrazne lip. A teleskop je jen takovej pokus, levna cinska mechanicka potvora, uvidime, jak se s tim sziju (principialne se mi ta jednoduchost libi)
-> U-Geen: Vše tunis správným směrem, jen záhod přesmykac a namontuj jednu placku s pořádnou kazetou![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)