sirka disku
typ1 je na foto vždy vľavo
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Kopretiny - identifikacia
Nadviažem na ttému - cez víkend som vyzul kolesá a detailnejšie som sa pozrel na na rozdiely medzi typmi kopretin čo mám. Našiel som 3 rozdiely:
- poloha ventilu v ráfiku
- vnútorná šírka ráfiku - typ 1 je 107,6mm, typ2 112,4mm. Disk typu 2 je aj celkovo širší
- typ1 je cca o 600g tažší ako typ2
Viac detailov na foto
PS: ak by niekto mal záujem o výmenu typu1 (chcem) za typ2 (ponúkam), dajte vedieť, nech mám náhradný disk rovnakého typu
- poloha ventilu v ráfiku
- vnútorná šírka ráfiku - typ 1 je 107,6mm, typ2 112,4mm. Disk typu 2 je aj celkovo širší
- typ1 je cca o 600g tažší ako typ2
Viac detailov na foto
PS: ak by niekto mal záujem o výmenu typu1 (chcem) za typ2 (ponúkam), dajte vedieť, nech mám náhradný disk rovnakého typu
-> ondie 18.11.21 03:27:07: Může být tak či tak.. však takových ne-továrních výrobků na jedný straně a ve finále zmařených výrob bylo.. Viz ty moje blbý embéčkový mřížky do Z blatníků, víc jak 10 let a furt ani stopa po výrobci/původci..
I když katechismus mluví jasně: Kopretina=4.5J na trubkové matky !
Jenže ejhle,v oběhu je mnohem víc divnejch kousků ;)
Jenže ejhle,v oběhu je mnohem víc divnejch kousků ;)
Ostatně byly to tu skoro jediný komunistický civilní hliníky v době,kdy se stáli fronty "na banány".
A chlapi ze slejvárny dělali "po nočních" i divy. Viz všechny ty kombinace co už jsem potkal.
Jinými slovy,nikdy jsem neviděl třeba nenavrtanej obrobek apolla,atd :)) (to se u nás totiž nedělalo,jen už vozilo z KN)
A chlapi ze slejvárny dělali "po nočních" i divy. Viz všechny ty kombinace co už jsem potkal.
Jinými slovy,nikdy jsem neviděl třeba nenavrtanej obrobek apolla,atd :)) (to se u nás totiž nedělalo,jen už vozilo z KN)
A na to jak je mi ten design vlastně ošklivej (nemám litra ani kilo) , tak ta 5.5ka už umí udělat z auta auto ;)
A kdo chce,pozná 5.5ku už z fotky a ne kvůli většímu límci.
-> Jozka 10.11.21 16:51:53: Ono je dle mě hodně pravdy v tom,co říká Pavel.P.. Já bych sázel,že ty 5.5ky byly v rámci předpříprav (v té radosti mohli tehdy na noční asi odlejt takřka cokoliv) .. ale posléze po konzultaci s KSČ plánovačem (směrnice,oficiální potřeby tý doby) vrčeli jen 4.5J a ještě jen v Tuzexu :(
"Kytičky" vzadu tyhle kola asi nemaj ale řekl bych že 5.5ky jsou "dříve rozený" kopretiny než masová produkce pak..![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
"Kytičky" vzadu tyhle kola asi nemaj ale řekl bych že 5.5ky jsou "dříve rozený" kopretiny než masová produkce pak..
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> RadoS: Dobre vedieť.
-> RadoS: Také mám aj ja.Takže treba k tomu u všetkých kolies dlhšie štyfty ako má stodvacítka?![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> RadoS: To je asi jen odlitek obyč kopretiny,ale vyvrtanej na obyč matice,nikoliv trubkové.
A v strede pod pukličkami je niečo ako výstuha, nie je to vložené, je to súčasť disku.
A ja mám zas iný typ, nechytajú sa na trubkové matice, ale na sériové, len som musel dať zadné štifty zo Š 130 do nábojov aj bubnov. Dosadacia plocha na matice je guľová.
pokud vim tak 5,5" kopretiny byli ofiko použitý na předseriový užovky na prospekty.... podle jednoho pamětníka od kterýho mimochodem mám atypický středový pokličky na 5,5ky se prý zkoušely kopry i v 5" a 6"..... víc už si nepamatuju, je to už řadu let co jsem s nim mluvil.
jinak takhle vypadají 5,5"
jinak takhle vypadají 5,5"
-> Boco: Pokud to nebyla lidová tvořivost pracovníků výrobce, tak asi jediná možnost - v ČSSR mezi schválenejma do provozu nefigurovaly. Ale to by musel objasnit nějakej znalec exportních variant (nejspíš) erek a užovek.
Niekde som cital ze 5.5J boli na export?
-> ondie: Jsi mi připomněl, že jsem zapomněl..
Stavoval jsem se v létě snad po pěti letech u známýho, kterej ty širší má - a zas nezdokumentoval. Je mi totiž celý léta divný, že se nikde o nich nevyskytujou žádný dobový zmínky, natož nějaký schválení do provozu apod.. Jsem do nějakýho roku 96 ani netušil, že existujou.
Stavoval jsem se v létě snad po pěti letech u známýho, kterej ty širší má - a zas nezdokumentoval. Je mi totiž celý léta divný, že se nikde o nich nevyskytujou žádný dobový zmínky, natož nějaký schválení do provozu apod.. Jsem do nějakýho roku 96 ani netušil, že existujou.
-> Boco: Základní dělení je asi základ 4.5J versus 5.5J..
Tvé fotky asi jen ukazují stejný typ v rámci jiné formy.. udělalo se tehdy asi mnohé.. kdysi jsem na burze potkal třeba nenavrtanou (roztečí) sadu..a možná že si tady z virtu pamatuju i kousky v 4x98..
Tvé fotky asi jen ukazují stejný typ v rámci jiné formy.. udělalo se tehdy asi mnohé.. kdysi jsem na burze potkal třeba nenavrtanou (roztečí) sadu..a možná že si tady z virtu pamatuju i kousky v 4x98..
-> Boco: Jsou to jen evoluce v rámci "typu". To dlouhý numero je přímo číslo dílu a to bylo jen jedno. Ale forma nebyla jen jedna, ta kola se vyráběla od roku 1977 možná 10 let. A ty s výstupkama asi novější budou - asi = bohužel dobově byl výskyt řídkej a zpětně to moc zmapovat nejde.![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> Jozka: Dakujem za vysvetlenie! A ten disk typ 2, nemate o nom nejake info? Tiez je teda asi z Tynce? A asi bude novsi? Celkovo mi pride akoby s "hladsou" povrchovou upravou
-> Boco: Dobově se pokud vím tyhle kola odlejvaly jen v Týnci nad Sázavou. Ten kroužek je zajímavý, ale ještě jsem ho neviděl - i když jsem těhle kol v ruce nějakých +/- padesát. Otvor bývá bez ničeho, majitelé pak pokličky ztráceli anebo vymýšleli různý červíky, důlky a další improvizace..
A to logo je fakt dobový metazový, trochu "čitelněji" takto:
A to logo je fakt dobový metazový, trochu "čitelněji" takto:
-> Boco: Toto je fakt logo Metazu (jedno z log) a není to stylizované písmeno "A", ale "M", odlévané z tavicí nádoby (nevím, jak se v hutnictví nazývá ten velký kalich pro přepravu taveniny).Aktuální (asi jediné dnes používané?) logo Metazu je právě ta tavicí nádoba, zavěšená na nožičce písmena T ve slově METAZ...
Jinak nebyl jediný Metaz - bylo více "poboček", každá se specializovala na výrobu něčeho jiného a mohla mít odlišné logo - třeba známý výrobce pístů Metaz Ústí měl ve znaku stylizovaná písmena MU, Metaz Trmice měl místo tavicí nádoby na nožce Tčka zavěšen píst atd...
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Jinak nebyl jediný Metaz - bylo více "poboček", každá se specializovala na výrobu něčeho jiného a mohla mít odlišné logo - třeba známý výrobce pístů Metaz Ústí měl ve znaku stylizovaná písmena MU, Metaz Trmice měl místo tavicí nádoby na nožce Tčka zavěšen píst atd...
Ale je zase pravda ze Almet je z Hradce... mozno v Tynci bola ina zlievaren?
-> Bukaj: Hmmm to by mohlo byt - ale dnesne logo je ine A - Almet (poznam z Jawiek ktore robim). Metaz mal predtym "MH" logo za cias Ceskoslovenska. Som zvedavy ci niekto do toho vnesie viac svetla ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Boco: Sice nejsem znalec kopretin, ale to "jakoby A" je logo Metazu (Týnec)...![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Ahoj
rad by som poznal nazor znalcov Kopretin (Otvirakov), mam sadu kde je 4ks rovnakych diskov (volam ich typ1) a 1 iny (typ2). Foto v prilohe.
Typ1 nema nikde logo Skoda ani napis made in Czechoslovakia, je tam logo co pripomina pismeno "A", viz foto detail 3
Typ2 ma Skoda logo, made in CS, na zadnej strane naliatky po odliati disku.
Na oboch typoch je cislo dielu 441.0.2253.003.6
Neviete ci to boli len ine serie alebo aj ini vyrobci?
Dalej by ma zaujimalo ako bolo originalne riesene uchytenie krytky (poklicky) - ja tam mam nalisovane tenke (asi ocelkove) kruzky do ktorych su s presahom "naklepnute" krytky. Je to takto original alebo nejaka "uprava"?
Dik za info
rad by som poznal nazor znalcov Kopretin (Otvirakov), mam sadu kde je 4ks rovnakych diskov (volam ich typ1) a 1 iny (typ2). Foto v prilohe.
Typ1 nema nikde logo Skoda ani napis made in Czechoslovakia, je tam logo co pripomina pismeno "A", viz foto detail 3
Typ2 ma Skoda logo, made in CS, na zadnej strane naliatky po odliati disku.
Na oboch typoch je cislo dielu 441.0.2253.003.6
Neviete ci to boli len ine serie alebo aj ini vyrobci?
Dalej by ma zaujimalo ako bolo originalne riesene uchytenie krytky (poklicky) - ja tam mam nalisovane tenke (asi ocelkove) kruzky do ktorych su s presahom "naklepnute" krytky. Je to takto original alebo nejaka "uprava"?
Dik za info