skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Chlazené kotouče
-> MVM 21.02.16 17:57:24: O tom jak je vrtání nesmyslné jsem tady už článek od Taboo z TF dával tak před 10ti lety, o tom, že je lepší drážkování a nebo jen čistý kotouč taky... Reagoval jsem jen proto, že ten post vyzněl tak, jako kdyby za popraskání kotouče mohli ty sériové desky. Proto jsem reagoval, že takto popraskané kotouče má kde co i se závodní deskou. Není za tím třeba hledat nic jiného, jen uvedení pro laika na pravou míru...
-> Tuner#2 - zrušená registrace 21.02.16 17:47:21: Tak to je mi poněkud známé nemyslíš?
- ty trhliny od 5mm otvorů se vytvoří prakticky po několika desítkách kol na okruhu. Ty lepší kotouče už vrtaný nejsou a mají pouze drážky.. navíc voda ani prach se diky obložení tolik nedrží. Ta fotka byla spíš kvůli tomu brzdovýmu obložení seriový,a jak to zatížení na okruhu (ne)snáší byť na litinovým kotouči. (Ona to není žádná hitparáda ani na keramických) ale to je zase jinde..

-> skodoukolemsveta.cz 21.02.16 09:44:41: Tak dotaz tady obnovil aktuálně -> Wena 18.02.16 22:02:07: který má 120S poměrně slušně našláplou a nedivím se, že schání vnitřně chlazené kotouče. Druhý kdo dotaz obnovil byl -> Motomaniak 19.02.16 16:52:57: a ten měl loni v Mostě s Rapidem a brzdama velké trable. Proto jsem napsal své zkušenosti ze své pozice coby auto pro radost, které i v běžném provozu dostane zabrat. Pokud pojedu na kochačku krajinou a budu brzdit motorem na dvojku, tak sjedu prakticky "bez" brzd kde co, ale o tom debata není.
-> MVM 21.02.16 10:05:27: Takhle popraskané brzdy (hlavně ty vrtané) jdou najít napříč spektrem i závodních aut se závodní deskou.

-> MVM 21.02.16 10:05:27: Takhle popraskané brzdy (hlavně ty vrtané) jdou najít napříč spektrem i závodních aut se závodní deskou.
Súhlasím s názorom -> skodoukolemsveta.cz: . Ono to chce predovšetkým poznať svoje auto - na čo je stavané a čo si môžem dovoliť. Laik, čo vie o tom prd a bude to hnať do extrému, nebude mu dosť dobré nič. Osobne mám so škodovkou skúsenosť, že sériové 4p znesú omnoho viac ako sériové 2p, 2p nemali rady dlhotiahle klesania, so 4p nemám problém, aj Alpy zvládli úplne bez problémov bez pocitu, že už to nebrzdí....
-> Syny 21.02.16 10:32:15: Já vím kde to je... Oba se ale jistě shodneme, že záleží na stylu toho sjezdu že...? Jinak není sporu o tom, že duté jsou lepší než obyčejné, ne však nezbytné pro sjezd nějakého krpálu. Chtěl jsem svým příspěvkem jen poznamenat, že se tady žádný škodovák nemusí bát jet se svým zadohrabem do Alp nebo kamkoliv jinam, když bude mít auto v dobrém technickém stavu (včetně brzdovky) a se sériovýma brzdama, to je celé...
-> MVM 21.02.16 10:05:27: S tím ale plně souhlasím, navíc na Tebou zmíněné v textu i poukazuji... Jsem navíc vlastníkem vůdčího oprávnění C,D,E atd. a i když jsem nikdy nebyl řidič z povolání, párkrát jsem si návěsem s kopce sjel a pár roztavených bubnů na svých toulkách světem také viděl...
-> skodoukolemsveta.cz 21.02.16 09:44:41: Vsak jsem to taky prirovnaval ke sjizdeni kopce v Alpach - sam jsem ho totiz na rozdilnych brzdach 2x sjizdel (ac ne se Skodovkou). Edelweisspitze je v Alpach 

-> skodoukolemsveta.cz: Jenže ono je rozdíl v namáhání brzd na okruhu a sjíždění Alpských passů.. Byť každá automobilka má svůj testovací polygon nebo okruh,jezdí přesto do Alp ty brzdy zkoušet. Na trati brzdíš krátkodobě velkým tlakem (ale pokud je auto rychlé a rovinky tzv přeletí tak brzdy nemají čas na ochlazení) - kopec dlouhodobě a s nižšším. Na klesáních se projevuje tzv.Fading - vadnutí = procentuelní pokles koef tření (tvar sklonu křivky při vysoký teplotě. Tohle se řešilo dávno u bubnových brzd náklaďáků - kdy táhlá klesání často vedllo k nehodám.. Pravdu mají kluci v tom,že chladnější kotouč je výhoda,nicméně ne vždy nutnost.
Dole na fotce jedno ježdění na okruhu - seriová deska
Dole na fotce jedno ježdění na okruhu - seriová deska

-> MVM 20.02.16 05:45:53: Přesně tak, když je na autě vše jak má být, většinou nejen že do kopce nevaří ale z kopce dokonce i brzdí...:-).
-> Tuner#2 - zrušená registrace 20.02.16 09:51:39: -> Syny 20.02.16 11:44:40: dotaz zněl sjet sériovým vozem "nějaký kopec v Alpách" nikoliv "závodit na autodromu...a v tomto duchu jsem odpověděl. Jinak já sjížděl Rapidem nesčetněkrát kopce okolo 4500m a dvakrát kopec který je o nějaké 2-3 stovky metrů vyšší než špička Mt. Blancu. Brzdy byly v pohodě a to se dolů (= tak do 2500-3000m kde už se dá vcelku normálně dýchat) jede klidně hodinu nebo dvě. Samozřejmě, že kdybych závodil a brzdil bez motoru, utavil bych je po chvilce.
-> Tuner#2 - zrušená registrace 20.02.16 09:51:39: -> Syny 20.02.16 11:44:40: dotaz zněl sjet sériovým vozem "nějaký kopec v Alpách" nikoliv "závodit na autodromu...a v tomto duchu jsem odpověděl. Jinak já sjížděl Rapidem nesčetněkrát kopce okolo 4500m a dvakrát kopec který je o nějaké 2-3 stovky metrů vyšší než špička Mt. Blancu. Brzdy byly v pohodě a to se dolů (= tak do 2500-3000m kde už se dá vcelku normálně dýchat) jede klidně hodinu nebo dvě. Samozřejmě, že kdybych závodil a brzdil bez motoru, utavil bych je po chvilce.
-> Antony: Protoze se nedostanes tak rychle na tech 400-500°C jako u plnyho kotouce...
E: Pozde :)
E: Pozde :)
-> Antony: Díky tomu že je větranej kotouč jste níž s teplotou a tím pádem to držíte na únosné teplotě při které to ještě drží dejme tomu 0,35 . odhaduju to mezi 350°-400° max. Ale taky záleží na okruhu JAK brzdíš a kde začneš - to se dá odhadovat podle značek metrů před zatáčkou. Brzdnej tlak v seriovým autě odhadneš - závodní má snímače...
-> MVM: je to pěkně napsaný, jen mi nesedí jedna věc. Proč nám tedy v Mostě nekopou chlazený kotouče, když je to vlastně způsobený natavením třecího segmentu na kotouč a kotouč v tom nehraje roli?
Seriová brzdová destička,(jak kterej výrobce upřednostní komfort,opotřebení,přašno
st hlučnost a kdo ví co ještě,)tak se koef.tření pohybuje u dobře zajetých od 0,25-0,35 a svý účinkování končí vadnutím okolo 400°-500°C Takže součinitel klesá,vy tlačíte na pedál větší silou abyste "to"ubrzdili a třením dál zvýšíte teplotu až někam na 600° Zdá se Vám že kotouč se přehřál a kope. Omyl dochází k nerovnoměrnýmu nanášení materiálu destičky na rozpálený povrch. Dále se přehřeje kapalina ve třmeni a vzniku parních bublin vlivem vstřebané vlhkosti.Šedá litina vede teplo rovnoměrně a když už se kotouč má tepelně deformovat - tak vzniknou trhliny a praskne. Dobře zajetý materiál kotouče takové namáhání spolehlivě snáší - odlévají se při teplotách okolo 1300°C a postuoným zahříváním při zajíždění se uvolní pnutí v litině a kotouč je připravenej.
Z grafu(žluté jsou seriové maloval jsem rukou) je patrný že třeba materiál řady DS 2500 má neporovnatelně vyšší součinitel tření už v nižšších teplotách - čímž zde vyvracím tvrzení že závodní směsi nutně nesou riziko tepelnýho namáhání. Tím pádem není nutné vyvíjet velkou ovládací sílu a v provozu se rozdíl pocitově pozná v tom že auto brzdí výrazně lépe.
Z grafu(žluté jsou seriové maloval jsem rukou) je patrný že třeba materiál řady DS 2500 má neporovnatelně vyšší součinitel tření už v nižšších teplotách - čímž zde vyvracím tvrzení že závodní směsi nutně nesou riziko tepelnýho namáhání. Tím pádem není nutné vyvíjet velkou ovládací sílu a v provozu se rozdíl pocitově pozná v tom že auto brzdí výrazně lépe.
-> venni: cenově to je řešení o cca litr dražší, viz -> stepan: Renovak má desky za cca 2700,- ale pořád jede jednoduchej kotouč skoro na doraz, a popravdě proč to podstupovat?
-> Tuner#2: já sice prošel jen 2pistkama, 4pistkama a teď chlaďáky a taky bych neměnil.
-> Tuner#2: já sice prošel jen 2pistkama, 4pistkama a teď chlaďáky a taky bych neměnil.
-> venni: Chlaďáky ode mě cca 3250, desky ferodo DS2500 na nejlešim eshopu světa 3005kč.
-> Antony - zrušená registrace 20.02.16 19:37:10: Škoda mluvit tady. Prošel jsem si vším, dokonce i dobou, kdy frčeli v roce cca. 2000-2002 vrtané kotouče a měl to tady u nás pomalu každý a chlaďáky na předku bych nevyměnil ani za nic.
-> Antony: kolik stojí chlaďáky a následná úprava pro jejich montáž? já se celou dobu právě snažím naznačit,že je levnější koupit pořádný desky a máš taky klid :)
-> vhml: A jé, další rádoby ftipnej příspěvek o ničem
Takže podle tebe je lepší smažit do mrtva seriovej kotouč na závodních deskách, než tam dát za pár peněz chlaďáky se stejným výsledkem?

-> venni 20.02.16 15:15:22: véno, je to marný, je to marný, je to marný 

Tak než kupovat závodní desky, tak raději za podobnou cenu dam chladáky a seriové desky.
No a do Mostu na seriových brzdách rozhodně znovu nepojedu :-D
No a do Mostu na seriových brzdách rozhodně znovu nepojedu :-D
-> Syny: tak samozřejmě že se chlaďáky už x let nemontují na ostatní auta pro srandu králíkům...ale u škodný je to "zbytečnost"
-> venni 20.02.16 15:15:22: No ale u chladaku mas mensi nachylnost na zkrivani vlivem tepla a i se to teplo lepe odvadi. Coz je prave nejzasadnejsi u seriovych desticek. Nejake lepsi vydrzi vic a tak az tolik nezalezi jak rychle se ten kotouc dokaze zase sam chladit. Jak rikam, u me ta vymena byla znat dost a otestoval jsem to oboji na docela extremni situaci sjezdu z 2575 m.n.m. na 1125 m.n.m. na necelych 15ti km 

-> Tuner#2: poslední dobou teda už mam zkušenosti jen s předohrabama,ale žena má chlazený 280mm kotouče a při Běšinech mi hlásila po druhým průjezdu okruhu že už nebrzdíme :) na svojí fabii když se chci svézt,brzdy vadnou taky dost brzo...taky chaďák.Jenda5 už drandí seriový kotouče nějaký dva roky a nikdy nepřijel do servisu a nestěžoval si že to nebrzdí hůř než chlaďáky co měl první rok.
ALE : mam pocit že už se to tady řešilo...za mě kvalitní brzdovka a pořádný desky ;)
ALE : mam pocit že už se to tady řešilo...za mě kvalitní brzdovka a pořádný desky ;)
-> venni 20.02.16 13:42:19: Dovolim si po vlastni zkusenostech zejmena na skodovkach od 2P az po 4P s chladakem silne nesouhlasit... Plny kotouce prehrejes a zacnou kopat i se 120tkovym motorem (Zlutka jeste pred prestavbou) narozdil od chladaku na seriovych deska a kapaline.
A já stále nevim,proč chce každej chlaďáky :/ vždyt když budu mít blátový desky a mrdku brzdovku,uvařim chlaďáky za stejnou dobu jako plný :)
-> skodoukolemsveta.cz 20.02.16 02:05:33: Plny kotouce se seriovejma deskama a klasickou brzdovkou DOT3 jsem utavil zhruba ve 2/3 sjezdu z Alpske Edelweisspitze. Sice ne u Skodovky, ale o to hur... A to jsem mel zakvaltovano stale, takze ja uz plny kotouce nechci na aute ani videt.
Ono muzes sjizret treba z 6000m, ale zalezi jak prudkej ten sjezd je...
Ono muzes sjizret treba z 6000m, ale zalezi jak prudkej ten sjezd je...
-> skodoukolemsveta.cz 20.02.16 02:05:33: Na defenzivni jizdu pri brzdeni motorem to jiste staci, ale na agresivni jizdu, kdy jdes pred kazdou zatackou na posledni chvili do plnych brzd to nestaci ani na 3km okresky a na okruhu to konci v druhem kole o cemz se Motomaniak loni v Moste presvedcil...
-> skodoukolemsveta.cz 20.02.16 02:05:33: Protože jestli to náhodou nebude tím - že to auto (jako každý jiný) muselo projít homologačníma zkouškama. Pokud jsou brzdy v perfektním stavu,musí to auto brzdit vždycky. Naopak se počítá i s možností tažení nebržděného vleku atd..
-> Tuzemák 04.02.16 18:32:21: Já sjížděl s plně naloženým Rapidem včetně stanu na střeše vcelku běžně z výšek 4000-5000m.n.m. a zcela sériové brzdy mi nikdy neuvadly ani se nijak nepřehřály. Samozřejmě využívám k brždění i motor, ale vyplývá z toho, že když je dobrá brzdovka, sériové brzdy na "normální" ježdění po Evropě to vcelku bohatě vystačí...
-> Motomaniak: 98
Nevíte někdo kolik je roztečná kružnice na uchycení do náboje?
Tady jsem našel třeba široké 18mm což by taky mělo stačit. Podložka by byla do 10mm.
www.brzdybrembo.cz/brzdov y-kotouc-brembo-09-6942-10
www.brzdybrembo.cz/brzdov y-kotouc-brembo-09-6942-10
No musim to hozhodit a nějak proměřit.
-> Antony: tak 15mm bude snadno vetšina kotoučů je skoro rovná nebo minimální hrnec a škodovácký má asi 5cm
-> havlik: to by se muselo doměřit, aby se to všechno vešlo a bylo to v podložce aspoň 15mm. .
-> Motomaniak: Když je dost utáhneš, tak to bude jedno. Šroubovaný spoj drží třením mezi materiály a ne šroubem na střih/ohyb. 

-> Antony: -> Motomaniak: nebo přesadit? a přišroubovat podložku zvlášt a kotouč jen do podložky
-> Motomaniak: můžeš to skolíkovat 

-> havlik: To mě taky napadlo, udělat podložku, ale o to by musely být delší šrouby a nevim jestli by nebyly moc namáhaný.
-> Motomaniak: no tak eště dá se udělat podložka mezi náboj a kotouč a taky osadíš v podstatě cokoliv
-> havlik: Do toho se mi zase moc nechce :-/
-> Motomaniak: když si uděláš LA střed tak se daj upravit skoro z čehokoliv
Momentálně také řeším chlazené kotouče na rapida a to celkem spěšně :-(
Brembo 09.5619.10 se mi už nikde nepodařilo sehnat.
Jediný co jsem schopný sehnat, tak je 23mm silná verze (
09.5735.10 ) ale přijde mi to zbytečně široký, 20mm by mi bohatě stačily.
Nevíte někdo, kde by je ještě mohli mít, nebo z čeho by se dali ještě upravit?????
Brembo 09.5619.10 se mi už nikde nepodařilo sehnat.
Jediný co jsem schopný sehnat, tak je 23mm silná verze (
09.5735.10 ) ale přijde mi to zbytečně široký, 20mm by mi bohatě stačily.
Nevíte někdo, kde by je ještě mohli mít, nebo z čeho by se dali ještě upravit?????
-> Wena: - Opel Rekord- BREMBO
09.5619.10
09.5619.10
Z čeho přesně jsou ty kotouče jak dělal Saky? dají se ještě vůbec sehnat? Nikde jsem to tu nenašel. dík
-> Tuzemák 05.02.16 15:56:04: dej rovnou ATE typ 200
Tak já zkusim ty desky DS2500 a vyměnim brzdovku. Teď tam mám normální DOT3.
Díky za rady.
Díky za rady.
Ve Tvým případě nejschůdnější řešení bude v použití kvalitní brzdové kapaliny nejlépe vyměněnou těsně pred expedicí do Alp. (Tamní krásné silnice a horské profil silnic znám osobněz výletů na motorce a teď v únoru závidím) A jak zde -> vhml 04.02.16 19:08:39: podotknul kolega,použil bych DS 2500. Zároveň pokud budete naložení,tak to chce přesto dost brzdit motorem a brzdit krátkodobě větším tlakem než lehce a delší dobu - prodloužit dobu ochlazení na nejvíc možnou. Platí fyzika - takže výkon ty brzdy odvedou vždycky stejnej. Ideální by bylo použít co největší průměr kotouče čímž vzroste úhlová rychlost a tím i výkon brzd při zachování třecí směsi a ovládací síle , Pokud to ale konstrukčně možná varianta není - je možnost zvýšit pracovní tlak - ale to Tě bude pravá noha bolet ještě měsíc a nebo zvýšit koef tření - viz jiná směs destiček. Pod kopcem je potom důležitý chvíli ještě volným tempem alespoň 20minut jet bez brždění a brzdy zchladit - nikoliv zastavit a jít fotit panoramata
Taky nezatahovat ručku - protože i zadek toho bude mít plné kecky a nechat pozvolna zchladit.

A nebo si koupíš destičky, kterým vyšší teploty nevadí a zároveň i líp brzdí. Ale to už je mnohokrát ohraná písnička a zárodek úplně zbytečný diskuze 
