Když už se to zde řeší,tak se to může vyřešit aspoň pořádně,…řeknu co vím,co jsem viděl a co mě povídal člověk,co u toho přímo byl a nemám důvod mu nevěřit…sled okolností může být krapet jiný,protože celý příběh by byl na dlouho.
Dostali se ke mně dva 45 webery se sáním s tím,že to chce majitel opravit,jezdilo to rally-cross,auto má 4000ot „volnoběh“,je to na elektronickém zapalování,jede to pěkně,ladil to Urban,ale dál si s tím neví rady,proč tomu tak je v případě „volnoběhu“,pochlebuje majiteli,že to je ten nejlepší motor se kterým se setkal…je mu zaplacena plná cena za naladění motoru.
Já tedy šáhl na osičky a cca 1mm vůle na každou stranu a podle bahna všude na karburátorech,mě bylo jasné,že ložiska a vše s tím související je K.O. a bere to falešný vzduch…takže je jedno,jak moc se šroubkem dorazu točí,protože ani zavřené klapky (nebo jejich zbytky) nepomůžou otáčky snížit.
Karbeci rozebírám,…vyhazuji většinu věcí,…namátkově osičky,klapky,šrouby bohatosti,vratné pružiny,táhla akcelerační pumpičky atd.…vše vydřené,zohýbané,…šrouby obtoků vzduchu klapek zarvány na krev (další snaha o snížení volnoběhu),po vyndání zjišťuji ukroucené špičky a je mě jasné,že tohle svoji funkci neplní jinak,než utažené na doraz…sundávám víčka a pozoruji plováky nastavené na 3x menší hladinu,než je předepsaná výrobcem…automaticky mě napadá velký tlak palivové pumpy a tímto nesmyslným nastavením jistota,že se komora nepřeplaví. Vytáčím trysky,…rozměry jsou menší,než se dává ve výrobě do 45 DCOE a moc neodpovídají difuzoru a potřebám motoru,…já jsem ale požádán o opravu a základní nastavení,nikoliv o naladění,proto vše nechávám tak,jak bylo…difuzory,rozprašovač
e a trumpetky lisuji z karburátorů,protože je vše díky oxidaci a bahnu spojené v jeden celek.Těla jsou v oblasti uchycení na sání,díky gumovému O-kroužku místo těsnění a příliš velkému utažení,pokroucena,…těla se rovnají na magnetce,aby byla zaručena 100% těsnost…vše se vyčistí,pozinkuje,co je potřeba dát nové to se vymění,nastavuji hladinu na předepsanou hodnotu „Číňanem“,osazení vracím komplet zpět,zkouším na stolici…rutina jako u každého jiného karburátoru.
Teď,když jsou karburátory 100%,je čas se zaměřit na sání…to je křivé,nesouhlasí montážní úhel karburátorů,buď únavou materiálu nebo po vaření/převařování a pnutím materiálu,nebo špatným svařením při výrobě.Ze dvou větví je vyveden podtlak na posilovač brzd…sání se proto opět rovná na magnetce,mění se jeho úhel,kontroluje těsnost,zavařují se vývody podtlaku,pískuje a lakuje.
Jelikož má auto posilovač,je nutno udělat někde jeho vývod,…stejně tak sání má zápichy na O-kroužky,které znamenaly ohnutí karburátorů.Rozhoduji se tedy pro výrobu AL mezikusu,který zamezí prohýbání karburátorů a bude z něj vyveden i podtlak,aby byla každá komora zatěžována stejně.
Vše montuji dohromady,dodávám i ovládání místo toho původního nesmyslu co na karburátorech bylo a předávám majiteli…po nějaké době zjišťuji,že karburátory nastartovaly na první otočení,nejedou špatně,ale není to ono a teče z nich benzín,přesto se s autem jezdí (nevím jak moc)…moje domněnka o příliš silné palivové pumpě a špatném osazení k motoru se potvrzuje...řeším s majitelem nejsnazší způsob,jak by mohl sám problém přeplavování vyřešit a to montáží odlučovací nádobky paliva z favorita a také upozorňuji na nepříliš funkční kusy z Číny,apeluji,ať se snaží sehnat ještě originální.Dále se ptám na synchronizaci karburátorů,…i v případě,že já karburátory namontuji na hlavu a synchronizaci udělám tímto způsobem,v případě odděleného sání nelze 100% zajistit souosost hřídelek (stačí jednu ze šesti matek co drží sání na hlavě utáhnout jinak) a změní se poloha synchronizační páky mezi karburátory a tím i jejich průtok…dozvídám se,že synchrotester majitel nemá,takže není ani jistota,že směšují oba karburátory stejně.Z mého hlediska je tento přístroj to minimum,co by jsi měl člověk pořídit,pokud má na autě dva (a nebo více) nezávisle spojené karburátory.Vibrace a opotřebení udělají se synchronizační pákou své.
Majitel tedy kupuje Čínský odlučovač,montuje ho na auto,projíždí,tvrdí,že to je lepší,ale stále to není ono…nabízím tedy seřízení,protože je evidentně bezradný,dané věci nerozumí a já rád bezplatně pomohu,stejně tak upozorňuji,že když se v tom bude někdo vrtat,poznám to a už s tím nechci mít nic společného.Nedaleko jeho bydliště jezdím čas od času za svým kamarádem,ale v tíživé životní situaci,kdy stále řeším rodinné problémy týkající se dětí mám momentálně jiné starosti,než jet na druhou stranu republiky „udělat synchronizaci karburátorů,snížit tlak palivového čerpadla a popřípadě zkontrolovat bohatost směsi“,..ta je předpokládám nastavena na 100%,protože to předtím ladil Urban a já provedl pouze opravu a veškeré osazení jsem vrátil zpět…takže se až stydím,že jsem udělal tak málo a Urban prakticky odvedl „většinu práce“…
Slovo ale dává slovo,domlouváme se,já mezi soudy,které probíhají s mojí bývalou přítelkyní o moje děti,zařizuji povolení vstupu na letiště,aby majitel a nebo někdo jiný,nepřišel „k úhoně“,pokud by se testovalo auto na „R-kách“ na veřejné pozemní komunikaci,..ono povolení také není zadarmo,domlouvám brzdu a dohoda je na dva dny ladění/seřizování…z důvodu,aby se dělalo v klidu,dalo se popovídat,zajít na pivo a v případě nějakého průšvihu udělat třeba G.O. motoru a cesta nebyla zbytečná.
V mezičase se zde objevuje příspěvek od Urbana,…nechápu a nerozumím…volám majiteli,on mě nezvedá telefon,..za pár dní se od něj dozvídám,že Urbanovi volal,jaká je mapa v řídící jednotce zapalování,že se to bude seřizovat a že se dělala oprava karburátorů…Urban dlouze vyzvídá cenu a kdo to dělal,..poté,co z majitele vytáhne,že jsem to byl já,ujišťuje majitele,že jsem kokot,že mě všechno co umím naučil on,že jsem ho okradl o know-how,že to stejně nepojede,že mu to mohl udělat on za polovinu,proč nešel k němu rovnou a že mu parametry předstihu neřekne,že to je blokované…i když je majitel rozhodnut dát Vašákovi šanci,protože se mu práce libí a má i dobré reference,“semínko“ nejistoty je zaseto a pomalu klíčí a nic víc není potřeba.
Majitel tedy přijíždí,zdravíme se,prohodíme pár slov,hned se snažím vylepšit dorazový mechanismus ovládání,protože jde člověk pořád dopředu,montuji ho tedy na karburátory.Řešíme problém s Čínským odlučovačem,který nefunguje téměř vůbec a kontroluje se,jestli není přepad moc velký,aby se do komor dostal nějaký benzín,šroubuje se lambda sonda…motor se startuje,drží nesmyslně vysoké otáčky,synchronizace žádná,…vše nasvědčuje tomu,že předtím motor běžel na bohatou směs a tak mohl mít velmi otevřené škrtící klapky a to i pro špatnou synchronizaci.Ubírám tedy volnoběh,dělám synchronizaci (majitel mě sám kouká na hodnoty,protože se nemohu přes motor natáhnout a ujišťuje mě,že jsou na všech 4-komorách stejné),dělám bohatost volnoběhu,motor běží celkem hezky a odjíždíme na letiště.
Na letišti kontroluji vůle ventilů (aby tam nějaké byly,protože je dělal naposledy asi Urban před rokem),…při sundání ventilového víka jsi všímám „Čínských“ hlavových šroubů,…vůle tam nejsou téměř žádné,snaha o nastavení končí neúspěchem,protože se při povolení stavěcího šroubku už opírá zdvihací tyčka o vahadlo a není kam povolovat,…nastavuji tedy největší možné a to 0,25mm,což mě na danou vačku nepřijde vhodné,ale jezdilo to s menšíma,proč by to nejezdilo teď….auto se startuje,snaží se zahřát,což pro absenci termostatu nelze,objede se několik koleček a zkouší jeho reakce,která není nijak závratná,lambda-sonda vyhodnocuje,zastavujeme a auto má příliš vysoký volnoběh a běží nepravidelně,…jako by ne všechny válce spalovaly stejně…polívám tedy spoj hlava-sání benzínem a motor se chytá,…sání a hlava netěsní.Ptám se majitele,jestli těsnění měnil,když ho montoval po opravě,…dostávám odpověď,že nikoli.
Majitel tedy těsnění kupuje,mění se (mezi tím zjišťuji plné sání oleje a napadá mě jediná šílená věc,že motor nemá gufírka na ventilech,což je mě bohužel potvrzeno s dovětkem „závodní motory to mít nemají“),..roste ve mně údiv toho,že jsi někdo za takový motor může říct 100 000kč…těsnění se raději i podlepuje tmelem,protože nechci riskovat,že je pokroucená hlava a budu ho sundávat znovu…začínám mít depresi…motor se startuje a běží opět jinak,…hledám tedy jiné volnoběžné trysky,protože stávající neodpovídají parametrům.Montuji je,objede se letiště,reakce stále stejná,zastaví a volnoběh O.K…první úspěch a jdu hledat větší akcelerační trysky,protože je motor při přidání „chudý“,…stále mě vrtá hlavou,proč tohle vše musím dělat,když to Urban naladil na 100%...mezi tím majitel telefonuje a pobíhá kolem,místo toho aby se zajímal co dělám,ale nebudu mu chodit každou trysku ukazovat,aby věděl,že se tam „neškrábám na prdeli“.
Stále dokola se řeší,proč motor jel a teď už nejede a že to je určitě tím odlučovačem,že se zaškrtí hadička a motor pojede jako předtím a nebo,že jsem udělal špatně opravu,protože semínko zaseté od Urbana v hlavě člověka,co tomu nerozumí už vyklíčilo a je podpořeno faktem,že auto nejede…nikdo se ale nezeptá proč,jaké to má mít hodnoty lambda atd. nebo jakýkoliv můj názor…souhlasím tedy s uškrcením přepadu,aby se dokázalo,že moje cesta je správná a motor je špatně osazen z předchozího ladění a pouze byl doplňován přeplavujícími se komorami díky vysokému tlaku paliva…auto se projíždí,nejede vůbec,lambda ukazuje nespalitelnou směs,karburátory se ulívají,najíždí se na podval a je „odladěno“…pokouším se tedy řešit další věci,jako jsou svíčky (černé,několik desetin silná vrstva oxidů),ale přesvědčit majitele o zkoušce jiných se mě nedaří,montáž celých fungl-nových karburátorů,protože mám na dílně stále skladem,aby se vyřadila možnost vadné opravy,odkup karburátorů a sání,aby si majitel tedy koupil vše nové nebo repasované od Urbana,…jsme přece domluveni na celé dva dny,proč dělat závěr po odjetí 5-koleček kolem letiště…nic nepomáhá.Beru jsi tedy volnoběžné trysky,vracím tam původní,točím se všemi šrouby,abych po sobě nezanechal nic hotového a majitele na to také upozorňuji…“ať ten další začíná od nuly“.
Majitel odjíždí,z dvoudenní návštěvy se stává několikahodinová,kde jsem hlavně odstraňoval chyby montáže,protože nepředpokládám,že lze udělat chybu v takto jednoduché věci,jako je nevyměnit použité těsnění…nemám v popisu práce dělat ze zákazníků pitomce a důvěřuji v nějakou přirozenou inteligenci.Majitel domlouvá ladění s Urbanem,já vracím finance,krom nových náhradních dílů,které jsem kupoval…sání atd. jsem tedy dělal „zdarma“…majitel mě slibuje,že Urban dostane stejnou možnost jako já,…takže šroubovák do ruky a lambda sondu a problém odstraní,aniž by cokoliv měnil,protože já tu možnost také nedostal…já vím,že stejně bude dělat vše,protože semínko pochybnosti se stalo stromem s květy a už se čeká jenom na sklizeň…několikrát ještě majitele formou SMS prosím,ať vyzkouší alespoň ty svíčky,že tohle pálit prostě nemůže…pokud se měnily nebo zůstaly staré nelze ověřit.
Další den večer se od kamaráda,který funguje jako kontrolor dozvídám,že Urban dělá ventilové vůle (nechápu jak,když udělat nešly),mění hladiny,odstraňuje přepad,zjišťuje váznoucí akcelerační pumpičku (dvě tělesa kruhového průřezu pohybující se ve dvou přesných vývrtech),nebudu se hádat,že nemohla váznout,ale stejně tak jí několikrát kontroluji při opravě a zkouším a při zkouškách fungovala,protože bez toho by se auto vůbec nehnulo z místa a reakce motoru bez zátěže byla okamžitá…zde stačí nečistota a je problém a může se to kdykoliv opakovat,…dělá synchronizaci (aby ne,když jsem jí schválně rozhodil) a mění trysky (hlavní i akcelerační) a vzdušníky,palivové čerpadlo dává 0,25bar a cca 85-90l/min…auto jede,tráví na tom několik hodin.Nerozumím tomu,proč jsem já takovou možnost nedostal a stále se řešilo „ladil to Urban,jezdilo to a teď to nejezdí,chyba je v karburátorech“,…evidentně byla chyba v palivovém čerpadlu a osazení ,…také nechápu,proč jeden a ten samý člověk,ladí stejné karburátory na stejném motoru a vyndá z toho kromě emulzních trubic (které dle mě také nejsou zvoleny šťastně) a volnoběžných trysek (motor běžel i na chudší směs,takže ty moje „nebyly“ potřeba...do doby,než by se ale motor vzal na brzdu a porovnal se graf) úplně vše,co tam předtím dával,nebo kontroloval,že to bylo v pořádku…je mu zaplacena cena za naladění motoru.
Tento přístup se mně zdá velice zvláštní,každopádně to přineslo své ovoce a o to šlo podle mě od samého začátku,…Urban je borec,naladil to a to dokonce 2x,Vašák je kokot,který vracel prachy,protože to jenom opravil a vím nemohl udělat a funkční motor uspokojí majitele…semínko přineslo úžasnou sklizeň a takto se dnes dělá „podnikání“.