-> MVM: Mám za zo to, že většina hlavových šroubů by měla být navržena tak, aby po dotažení bylo tělo šroubu nataženo - předpjato v oblasti pružných deformací a tak šroub stále tlačil hlavu a blok k sobě. Domnívám se, že dříve nebyla možnost správného návrhu šroubů a materiálu těsnění a tak se na některých starých motorech šrouby měli dotahovat i po určité době.
Toto předpětí - houževnatost a možnost větší deformace v rozsahu pružných jsou zřejmě hlavní požadavky na správný návrh šroubů... Pak je otázkou, zda v dnešní době riskovat možnosti nedostatečného tlaku vyvíjeného šrouby za všech okolnostmi, teplot a závislosti času, použítím jiných vyrobených, které by nemuseli mít dostatečně dobré vlastnosti s ohledem k použití.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Štefty místo hlavových šroubů
prohledat
71 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 07.01.2011 do 12.11.2018, založil/a BoB Šmoulinka
-> Jarda - zrušená registrace 12.11.18 10:29:41: Ano, podle postupu bys standardně (pokud není uvedeno jinak) měl starý šrouby buď zkontrolovat délku, prohlídnout závit a závitovýma měrkama na průsvit zhodnotit stav šroubů,provnat s předepsanýma délkama - a nebo rovnou sadu šroubů vyměnit.
A je rozdíl zda je motor s metaloplastickým těsněním (třeba OHV škodovky) - kde se deformuje hlavně těsnění a ten šroub se nenatahuje tolik,nebo by se neměl prodloužit vůbec -jinak řečeno. Oproti plechovým skládaným těsněním třeba TDI kde se s natažením šroubů počítá a to těsnění prakticky nemá kam se deformovat.
A je rozdíl zda je motor s metaloplastickým těsněním (třeba OHV škodovky) - kde se deformuje hlavně těsnění a ten šroub se nenatahuje tolik,nebo by se neměl prodloužit vůbec -jinak řečeno. Oproti plechovým skládaným těsněním třeba TDI kde se s natažením šroubů počítá a to těsnění prakticky nemá kam se deformovat.
-> MVM 11.11.18 22:22:57: o cca 2 mm, tenkrat jsem to ani moc nezkoumal a dal jsem jen jinej sroub, ono uz to bude vic, nez 5 let
-> Jarda: O kolik jsi ho natáhnul? Zrovna dneska jsem se o tom s Petrem bavil. Ano jsou případy kdy načneš šroub,ale z většiny případů prostě povolí závit v bloku
-> Petr Urban 06.11.18 15:18:26: jednou jsem se lekl, ze uz vytrhavam zavit na 136, ale natahl jsem sroub

Řešil jsem to před 3-lety, našel jsme si pána, který válcuej závity od nepameti.
Problém je závit M11, na to ýe nemá tabulky, chtel poslat kus bloku se závitem, že by si vyválcoval pár zkusebnich závitu, aby vedel v jaky toleranci to má válcovat.
No a druhý kolo by byly matky..
No vzhledem k tomu, že se blízila sezona, podruhy jsem utahnul origo srouby na hlavu, a ona drží uz tri roky, takze tim jsem snahu o stefty ukoncil, ptz první sada by vysla tak na 7k a v ty dobe bych za to mel 3 srovnaný bloky...
Problém je závit M11, na to ýe nemá tabulky, chtel poslat kus bloku se závitem, že by si vyválcoval pár zkusebnich závitu, aby vedel v jaky toleranci to má válcovat.
No a druhý kolo by byly matky..
No vzhledem k tomu, že se blízila sezona, podruhy jsem utahnul origo srouby na hlavu, a ona drží uz tri roky, takze tim jsem snahu o stefty ukoncil, ptz první sada by vysla tak na 7k a v ty dobe bych za to mel 3 srovnaný bloky...
- Antony: Co se nakurvi dřív... hliník nebo válcovaný šroub s pevností 10.9 ? Ty bloky odejdou mnohem rychleji v závitech než ty šrouby... Já teda ponatahovany závity na orig. šroubech ještě neviděl, za to zkurvenych bloků mraky.
-> Antony: a jak často tu hlavu plánuješ sundavat po každé projíždce? Já sem tedka na tom motoru v rapidu měl hlavu dole za poslední 3roky tak 10krát a světe div se všechny závity v bloku jsou pořád v pohodě, jen pokaždé jsem dával nové šrouby. A neodvažuju se odhadnout kolikrát ta hlava byla dole předtim.
-> Petr Urban: myslíš, že je to nerealný? Snad šroubárny musí vědět co a jak, když bych jim dodal parametry originalů. A určitě víš, že to neřeším kvůli šroubům, ale abych ušetřil zavity v bloku 

Nevěřím, že to někdo zvládne vyrobit v totožné kvalitě, materiálu a v zcela stejných rozměrech a tolerancích jako z fabriky. Divili byste se co ty šrouby i staré pokud nemají poškození vydrží ... jestli to není zbytečně vynaložené úsilí ...
-> CpEaRjHaY-průserář: Pájo, to vůbec nespěchá. Stačí matroš a tvrdost. Pak už jen zjistit kdo to vyválcuje a tepelnou upravu
-> vhml: Díky za material

-> vhml: Díky za material

42CrMo4+QT
-> Antony - zrušená registrace 01.11.18 21:50:54: To jsi mi mohl říct když jsi byl tady že by jsi to rád věděl. Už si to mohl vědět. Dám tatíkovy jeden šroub z feldy. Bude stačit materiál a tvrdost, nebo celé chemické složení?
-> StepaNoFUN: to bys byl hodnej, diky 

-> Antony: Když by byl šroub (zkusím se zeptat, jestli mi 1ks dokážou ve firmě, kde berem díly na náklaďáky dodat), tak si myslím, že mi v nástrojárně Kovoplastu dokážou říct z čeho a jak to udělat....
-> StepaNoFUN: ohledně zjišťování materialu nemám žádný zkušenosti, takže ideal by bylo zjistit vychozí material šroubu (klidně i ze 781.136) a způsob zušlechtění 

-> Antony: Jojo. Osobně jsem to teda nedělal, ale člověk co to dělal, to moc dělat nechtěl, že to je práce na ho...
Každopádně by šlo píchnout ten šroub z liazky, kterej byl vyzkoušenej a meteriál by se dal pak dohledat. ;-)
Každopádně by šlo píchnout ten šroub z liazky, kterej byl vyzkoušenej a meteriál by se dal pak dohledat. ;-)
-> StepaNoFUN: jj, četl jsem o tom. Ale ty zavity se dořezávali a byla to pakárna a do toho se mi nechce. 

-> Antony: Jako polotovar se používaly hlavový šrouby z liazky a dál se to neupravovalo... A obrobit to byla pakárna. Ale víc netuším...
-> Milan 136: myslíš, žena tom bude nějak extra záležet? Já většinou i při origo postupu u šroubů nikdy nedostal na ccelých druhých 90°.
-> Antony: hlavne jak utahovat pak
Vytahnu jednu historii. Řešil někdo někdy z vás náhradu hlavových šroubu u motoru favorit, felicia za válcované štefty M11? Jaky material, jak tepelně upravit a tak? Díky.
-> m8rinek: Tak motor ve skodovce jsem videl naposled nevim kdy... Ja ho mel venku z auta, Nwkt taky a u nasi 125L se do motoru nekouka
Takze jedinej motor kterej mam pred ocima je v Seatu a tam by ty stefty nicemu nevadili, tak mi to nedoslo :)

-> Syny: to jsi rychle konvertoval ;).
-> petr s: -> Matthes, záškodník z TechWebu: -> jerzy: Pravda, ja uz zapominam jak vypada 120tka :) Tam je vlastne nad motorem to plato, tam to je na prd no :) Ja uz mel v hlave predohraby :)
-> aceboss: Liaz ne
-> petr s: Tak třeba toto jsem nevěděl
, když už jsi zde jak je na tom LIAZ ,že bych se kouknul v dílnách bývalého ČSAD zda něco nepasuje


-> aceboss: V3S a tatra jsou stejné štefty
-> aceboss: však pravé preto ja pôjdem radšej na hotové
m8rinek 08.01.11 18:13:47 napsal:
→ Ultim: a to je jako lepší než koupit s naválcovanym
závitem jo?S dnešní kvalitou zkušenosti nemám,ale za dob RS to takto jezdili v Brně na okruhu a neštěžoval si nikdo....
a toto mám přímo od jezdce-mechanika.
-> suri: Dnes je jiná doba a vše je jinak dostupné než tomu bývalo v časech ČSSR
→ Ultim: a to je jako lepší než koupit s naválcovanym
závitem jo?S dnešní kvalitou zkušenosti nemám,ale za dob RS to takto jezdili v Brně na okruhu a neštěžoval si nikdo....

-> suri: Dnes je jiná doba a vše je jinak dostupné než tomu bývalo v časech ČSSR
-> Ultim: toľko roboty , to radšej kúpim 10,9 z driekom a riadnym závitom ako to rezať očkom na sústruhu a skracovať
-> Ultim: a to je jako lepší než koupit s naválcovanym závitem jo?
-> suri: Neni to zamne,ale V3S ma hlavove srouby snad 300mm,takze se z toho daji ty stefty vytocit. A kdyz to udrzi hlavu V3S....
-> matoo: no já nevim jestli je to přesně tohle vim že sme to spolu řešili a že sem ti koukal i do katalogu ale jak to je přesně fakt nevim
-> havlik: tak simca 1301, sak som sa ta na to uz raz pytal

-> matoo: co je simca 1400 rallye? jediny rallye byla simca 1000 která měl podle evoluce auto 3ruzné motory. od 1.0 po 1.3 ale rozhodně žádná simca nebyla 1400
-> suri: nikde ziaden skrkanec, vsetko ako nove, toto vrtanie jazdilo zavody asi 2roky, potom to slo do beznej premavky, dokonca aj loziska su ako nove, a nikde ziadna vola...
-> aceboss: to pasuje zámenne?
BoB Šmoulinka 07.01.11 18:43:47 napsal:
Zdar pánové nevíte kde sehnat stefty misto hlavovych sroubu?
V3S
Zdar pánové nevíte kde sehnat stefty misto hlavovych sroubu?
V3S

-> matoo: a vložky? prehonovať alebo ešte pochodia? zotrvák to má riadne odľahčený ako pozerám
-> suri: piesty su dobre, aj kruzky su prekvapivo super na 100tis km v beznej premavky, ale nasli sme doma aj nove, inak pre zaujimavost kruzky su zo simci 1400rallye tusim, a piesty nevieme, mozno tiez, lebo to bolo kupovane ako sada, vlozky su z tatry, zevraj
-> matoo: pekné , taká nostalgia , vrtanie nechávaš? či piesty sú ko a nové asi nezohnať
-> m8rinek: Proto rikam tam dat radsi ty vlozky...
-> petr s: nene, 73,2 su odlozene, toto su ciste 74
-> matoo: 73,2x68 1150
-> suri: no zevraj jazdilo, sak uvidime ked to znova nakopneme. inak je to asi blok 1000/100, ale stifty su menene za silnejsie, vrtanie/zdvih-74/68
-> matoo: vyzerajú fajn tie veká aj ostrek rozvodu , na tú dobu to muselo fajn chodiť
-> BoB Šmoulinka : zrovna na ostrech motorech se vyndávání hlavy řeší docela často ;).
-> suri: A2
-> BoB Šmoulinka : v obchode zo spojovacím materiálom v pevnosti 10,9 z driekom