-> Bukaj: O tom že jich bylo víc jsem tušil, ale takovouhle expertízu jsem ještě neviděl. Super
-> sep: Ano, a i do těch fiatů se dávaly velmi úzkoprofilově. Dávaly se jenom do BIS aut (vodou chlazený motor, hečbek), a spolu s SPDR se tam dávaly nejdříve dovážené WEBERy, potom na velmi krátko právě SPDR, a drtivá většina aut potom měla domácí FOS. I mezi nimi je to takřka jednorožec.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Seřizování a opravy karburátorů Jikov
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [18]:
Text:
Nabídka především pro "Pražáky" a okolí - osobní převzetí, ideálně otestování přímo ve voze......spíše mimo sezónu - od jara do podzimu se věnuji své hlavní obživě a není moc času nazbyt.
Vše je na domluvě ;-)
info:
Správce článku: BukajZaloženo: 01.02.19 00:06 Poslední změna: 01.07.24 22:51
Seřizování a opravy karburátorů Jikov - komentáře:
14:56:24
13.04.2022
13.04.2022
Tom Troll
06:19:56
13.04.2022
13.04.2022
sep
-> Tom Troll 02.02.22 20:53:37: :Jikov SPDR,vývojová možnost pro Favorita,nakonec po zásluze vyhrál Pierburg a tak poslední evoluce Jikovu skončila od roku 89 ve Fiatu 126 (700ccm) ,proto ty difuzory atd.
00:01:56
13.04.2022
13.04.2022
Bukaj
-> Tom Troll: Jenom jedna z evolucí formy na odlitky ufa, předpokládám konec 70. let. Forem bylo několik a podléhaly opotřebení poměrně často. První dvě verze ufa byly na DDSR - -> Bukaj 02.02.22 11:55:48: - symetrická část od příruby k uchycení ke středu ufa bez výztužných žebírek , spodní díl byl též odlitek (šroubky shora s čočkovou hlavou, závity v spodním dílu ufa), ve spodním dílu jen malinká dirka na táhlo, silnější vratná pružina membrány, membrána na táhlu přišroubovaná. Úplně první provedení nemělo vodorovnou plošku u příruby vyplněnou materiálem, byl tam otvor. Později se otvor ve spodním dílu ufa zvětšil.
Pak byly další tři provedení pro EDSR - první vycházelo z předchozího typu - dva díly odlitku, už s výztuhami, šroubky s čočkovou hlavou shora dolů, přišroubovaná membrána na táhlu...
První provedení se spodním dílem, vylisovaným z plechu (a přišroubovaným šroubky s válcovou hlavou a pružnou podložkou zdola nahoru), bylo právě to s nápisem Jikov.
Další provedení bylo úplně stejné, jen už bez nápisu - toto vydrželo ve výrobě cca do roku 84 nebo 85. Někdy od začátku 80. let byla membrána na táhlo nýtována (namísto původního provedení se závitem na táhlu).
Poslední provedení ufa nemělo uvnitř "doraz" membrány (úspora materiálu) Toto provedení má drtivá většina SEDR karburátorů.
Třeba někdy v zimě dodám fotky s rozdíly...
Pak byly další tři provedení pro EDSR - první vycházelo z předchozího typu - dva díly odlitku, už s výztuhami, šroubky s čočkovou hlavou shora dolů, přišroubovaná membrána na táhlu...
První provedení se spodním dílem, vylisovaným z plechu (a přišroubovaným šroubky s válcovou hlavou a pružnou podložkou zdola nahoru), bylo právě to s nápisem Jikov.
Další provedení bylo úplně stejné, jen už bez nápisu - toto vydrželo ve výrobě cca do roku 84 nebo 85. Někdy od začátku 80. let byla membrána na táhlo nýtována (namísto původního provedení se závitem na táhlu).
Poslední provedení ufa nemělo uvnitř "doraz" membrány (úspora materiálu) Toto provedení má drtivá většina SEDR karburátorů.
Třeba někdy v zimě dodám fotky s rozdíly...
10:52:07
12.04.2022
12.04.2022
Tom Troll
Co znamená (kdy se dělalo) horní víko ufa s logem Jikov? Mám to na EDSRu 2926 na GLS. Tady u tebe na fotkách to má jeden. Do teď jsem si toho nikdy na žádném nevšiml.
E: -> minno: Pozdní odpověď , ale ano, má různé jiné technické řešení. Přívěru místo sytiče, podtlak jinde a jinam, a kanály/trysky/pohiblivé prvky budou taky zaručeně jinak. Jediné sériové provedení tohoto modelu co dokážu dohledat je jenom 30 cfm místo 32, a relativně dost malé difusory (snad 18/20?), takže pro sebemíň dynamický provoz ve škodovce spíš ne. A proto to asi není ani vyhledávaná alternativa tady.
E: -> minno: Pozdní odpověď , ale ano, má různé jiné technické řešení. Přívěru místo sytiče, podtlak jinde a jinam, a kanály/trysky/pohiblivé prvky budou taky zaručeně jinak. Jediné sériové provedení tohoto modelu co dokážu dohledat je jenom 30 cfm místo 32, a relativně dost malé difusory (snad 18/20?), takže pro sebemíň dynamický provoz ve škodovce spíš ne. A proto to asi není ani vyhledávaná alternativa tady.
17:14:42
04.02.2022
04.02.2022
minno
-> Tom Troll: A čo navyše to dokáže? Vidím tam príverový sytič?
14:14:39
03.02.2022
03.02.2022
Tom Troll
-> vhml: Kolotočàřina co se Jikov naučil s LEKRem navěšená na SEDR. V Česaně se to dle svědectví vydatně zkoušelo, ale na výrobu pro už tak výběhovej model (M po 1986) se to asi nevyplatilo. Mělo to od jikovu sériově krátce jedno auto v zahraničí, ale dlouho lustruju inzerce, a je to naprosto nesehnatelný.
11:25:51
03.02.2022
03.02.2022
vhml
-> Tom Troll 02.02.22 20:53:37: to je nějaká vývozová variace na BDIC?
11:11:22
03.02.2022
03.02.2022
Bukaj
-> Tom Troll: Kdybych tohle sehnal, tak myslíš, že bych to pustil dál? Takovej artefakt...
20:53:37
02.02.2022
02.02.2022
Tom Troll
-> minno: Předtim i potom. Kdo mi jeden konečně sežene?
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../7_539_150010__20 11-07-16_09-05-55_63.jpg
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../7_539_150010__20 11-07-16_09-05-55_63.jpg
14:18:47
02.02.2022
02.02.2022
minno
-> Bukaj 02.02.22 13:24:19: Tak to je super, ono fakt existovali aj v minulosti dosť lepšie riešenia ako sa vyrábalo potom, škoda, že to brzdili nezmyselné vládne rozhodnutia :(
Teraz čítam históriu motorov škoda a čo ma zaujalo, že napr. bimetalické piesty a voľne uložený piestny čap, boli vymyslené a existovali už v dávnej dobe minulej, ale začalo sa kvôli výrobnym nákladom používať až od 136 motora :(
Teraz čítam históriu motorov škoda a čo ma zaujalo, že napr. bimetalické piesty a voľne uložený piestny čap, boli vymyslené a existovali už v dávnej dobe minulej, ale začalo sa kvôli výrobnym nákladom používať až od 136 motora :(
13:58:11
02.02.2022
02.02.2022
Bukaj
-> vhml 02.02.22 13:20:09: To bych tak úplně nesouhlasil - POLMO je jasný Weber (předpokládám licenční výroba), ale DDSR je mnohem propracovanější. Netvrdím, že se Budějičáci neinspirovali v NSR, ale vysloveně kopie to není ani náznakem
13:24:19
02.02.2022
02.02.2022
Bukaj
-> minno: DDSR je konstrukčně mnohem lépe řešený, než pozdější EDSR/SEDR:
Tím, že příruba s klapkami je hliník (a ne zinek), nedochází k výraznému ohýbání a vydírání uložení osek klapek, v odlitku tělesa jsou výměnné difuzory, nedochází k prohýbání víka utahováním šroubu filtrboxu, neboť šroub skrz víko jen prochází do závitu v tělese karburátoru a víko naopak přitahuje k tělesu (na tomto karburátoru ten šroub bohužel chybí).
Takže konstrukčně poměrně geniálně vyřešené, jen co se týče jehlového ventilu, tak je použit stejný typ, jako u karburátorů BS a ten nemá příliš dlouhou životnost, takže se tyto karburátory s opotřebeným jehlovým ventilem rády přeplavují (stejně, jako BS).
U BS a DDSR důrazně nedoporučuji použití výkonnějšího benzinového čerpadla (z Favorita) - jehlový ventil ten tlak nemusí udržet...
Jinak oproti EDSR/SEDR je to perfektně vymyšlený (okopírovaný ) karburátor, jen asi byly příliš vysoké výrobní náklady...
Tím, že příruba s klapkami je hliník (a ne zinek), nedochází k výraznému ohýbání a vydírání uložení osek klapek, v odlitku tělesa jsou výměnné difuzory, nedochází k prohýbání víka utahováním šroubu filtrboxu, neboť šroub skrz víko jen prochází do závitu v tělese karburátoru a víko naopak přitahuje k tělesu (na tomto karburátoru ten šroub bohužel chybí).
Takže konstrukčně poměrně geniálně vyřešené, jen co se týče jehlového ventilu, tak je použit stejný typ, jako u karburátorů BS a ten nemá příliš dlouhou životnost, takže se tyto karburátory s opotřebeným jehlovým ventilem rády přeplavují (stejně, jako BS).
U BS a DDSR důrazně nedoporučuji použití výkonnějšího benzinového čerpadla (z Favorita) - jehlový ventil ten tlak nemusí udržet...
Jinak oproti EDSR/SEDR je to perfektně vymyšlený (okopírovaný ) karburátor, jen asi byly příliš vysoké výrobní náklady...
13:20:09
02.02.2022
02.02.2022
vhml
-> minno 02.02.22 13:14:50: jo takova ta klasika, původní Weber dobrej, tak to v Jikovu vzali a dojebali :-D Veskze to je DCHD podobně jako Polmo
13:14:50
02.02.2022
02.02.2022
minno
-> vhml: Ale konštrukčne nevyzerá zle . Aspoň na foto
12:54:14
02.02.2022
02.02.2022
vhml
-> minno 02.02.22 12:26:35: DDSR. To se uleje ještě než to do zatáčky vůbec přijede
12:26:35
02.02.2022
02.02.2022
minno
-> Bukaj: Vyzerá to super. Čo je to za typ?
09:05:00
28.06.2021
28.06.2021
Honza Jaro
tak jsem to rozvíčkoval, nastavil hladinu na nálitek. Plovák, plíšek všechno v cajku. Kamaráde, fotku do inzerátu tvýho mi nejde nandat
řeším to zde skoda-virt.cz/cz/.../1938 70-zpravna-hladina-v-plova kove-komore-skoda-100
řeším to zde skoda-virt.cz/cz/.../1938 70-zpravna-hladina-v-plova kove-komore-skoda-100
20:00:29
27.06.2021
27.06.2021
moucan - zrušená registrace
-> Honza Jaro: A nemáš tak moc ohnutej plíšek plováku že by sis ho namontováním víka zablokoval? Že se plíšek opírá o víko? Případně chodí ti plíšek volně na tý šroubovací osičce? Máš plíšek danej správně? Nemáš ho otočenej? Pokud to bez víka chodí a s ním pak ne tak bych hledal chybu v tom ... hoď sem fotku toho svýho karbecu bez víka.
19:10:09
27.06.2021
27.06.2021
Honza Jaro
Díky, jenže když mě pumpa dáva, pak zaklapne jehláč a mám pocit že je to zavřený protože se hladina nehýbe. Když karbec zadělám nastartuju, hladina je až po ráfek a teče to ven, u jednoho karbecu víc u jednoho míň. I když nastavim hladinu málo, prostě se to utopí.
12:37:16
27.06.2021
27.06.2021
Bukaj
-> Honza Jaro: Nastavení hladiny u Jikov BS(T) zkontroluješ dle nálitku v plovákové komoře (na fotce označeno šipkou) - hladina má být po tento nálitek (při stání na rovině)
Tím bych začal. Těsnost jehlového ventilu vyzkoušíš buď na autě - při ručním čerpání paliva nesmí hladina při uzavřeném ventilu ani náznakem stoupat - nebo nasucho hubou (nasadit hadičku, vyvolat pusou podtlak a ucpat jazykem - musí držet přisátý...
Tím bych začal. Těsnost jehlového ventilu vyzkoušíš buď na autě - při ručním čerpání paliva nesmí hladina při uzavřeném ventilu ani náznakem stoupat - nebo nasucho hubou (nasadit hadičku, vyvolat pusou podtlak a ucpat jazykem - musí držet přisátý...
09:17:25
26.06.2021
26.06.2021
Eidy
-> Honza Jaro: Nejlepší bude, když dáš fotku a popis do diskuze, třeba sem skoda-virt.cz/cz/.../1938
70-zpravna-hladina-v-plova
kove-komore-skoda-100
21:33:24
25.06.2021
25.06.2021
Honza Jaro
Já mám starej karbec s plovákem na dně, vynášený benzínem, a tlačí to páčku která je na šteftu a ta mačká jehlový ventil.Viko sundat Mohu a funkce je zachována, plíšek je na šroubu zašroubováný ve spodní části karbece. Neni to dvoukomora s obdélníkovým plovakem
19:31:18
25.06.2021
25.06.2021
Eidy
-> Honza Jaro: Jak odvíčkováno? Plovák je na víku.
A jelikož se to za běhu motoru přeplaví, čerpadlo je v pořádku.
A jelikož se to za běhu motoru přeplaví, čerpadlo je v pořádku.
18:36:23
25.06.2021
25.06.2021
Honza Jaro
Zdravím,
mám problém s přetékajícím karbeccem, přetýká mi i druhý. Nechápu. Hladinu jsem nastavil proklatě nízko, když pumpuju růčo a mám odvíčkováno, benzin se nehne, když to zavíčkuju natočim, za chíli to přetejká. Jediný co se měnilo je palivová pumpa, možná na to mám vliv....jsem zoufalej. Sháním tedy membránu do původní pumpy a jehlový ventil uzavírání paliva.
Prosím pomoc potřebuju jezdit.
mám problém s přetékajícím karbeccem, přetýká mi i druhý. Nechápu. Hladinu jsem nastavil proklatě nízko, když pumpuju růčo a mám odvíčkováno, benzin se nehne, když to zavíčkuju natočim, za chíli to přetejká. Jediný co se měnilo je palivová pumpa, možná na to mám vliv....jsem zoufalej. Sháním tedy membránu do původní pumpy a jehlový ventil uzavírání paliva.
Prosím pomoc potřebuju jezdit.
12:41:04
30.10.2020
30.10.2020
Bukaj
-> minno: Ne nutně - když jezdím převážně na LPG, tak vypadá slušně i po roce a 40 tisících km
(jen na tomhle karburátoru jsem neřešil estetiku, takže neměl nový pozink na ocelových součástkách)
(jen na tomhle karburátoru jsem neřešil estetiku, takže neměl nový pozink na ocelových součástkách)
11:54:22
30.10.2020
30.10.2020
minno
-> Bukaj: Nič nové nenapíšem. Tak ono to tak nejako funguje (ak sa stretnú správne náhody :). Na veterána OK. Ale inak vieme - po pár tisíc km bude ten krásny voňavý karburátor celý zachcaný od benzínu zmiešaného s prachom.
11:46:46
30.10.2020
30.10.2020
Bukaj
-> minno:
To je jako s originál diagonálkama na MBčko - patří to tam, ale do dnešního denního provozu to moc není. To je pro autentický zážitek z jízdy veteránem
Ale já sám SEDRy jezdím a nestěžuju si - asi proto, že jsem ještě nevyzkoušel LEKR
To je jako s originál diagonálkama na MBčko - patří to tam, ale do dnešního denního provozu to moc není. To je pro autentický zážitek z jízdy veteránem
Ale já sám SEDRy jezdím a nestěžuju si - asi proto, že jsem ještě nevyzkoušel LEKR
11:39:25
30.10.2020
30.10.2020
minno
-> Bukaj: Krásne. Ale v praxi tak na poličku dať :)
09:40:04
30.10.2020
30.10.2020
Bukaj
Tak postupně zase nacházím chvilky na honění restů - tenhle tu čekal od jara a dalších X tu ještě čeká...
21:20:48
07.06.2020
07.06.2020
Espase
Bukaj: no ono to je riešené ako prietokovy tlakomer nakoľko také citlivé prístroje neboli tu pustas vzduch do vody a hladina ty ukazuje tlak buď v mm vodného stĺpca alebo kpa tlak map byť sa mi vzda 5 kpa podľa skúšaného prvku vyberas stupnicu ja to robím do digitálneho prevedenia merací prístroj meria na tisiciny kpa každopádne som vďačný veľmi za foto
11:00:32
28.05.2020
28.05.2020
Bukaj
-> Espase 27.05.20 18:20:02: Nerozumím otázce.
Do přístroje se pouští takové množství vzduchu, aby lehce probublával (podle toho se mu přezdívá "bublifuk"). Množství vzduchu se reguluje šroubem a je závislé na právě proměřovaném prvku. Na tlaku vůbec nezáleží, sledovanou veličinou je průtok.
Do přístroje se pouští takové množství vzduchu, aby lehce probublával (podle toho se mu přezdívá "bublifuk"). Množství vzduchu se reguluje šroubem a je závislé na právě proměřovaném prvku. Na tlaku vůbec nezáleží, sledovanou veličinou je průtok.
18:20:02
27.05.2020
27.05.2020
Espase
-> Bukaj: aký tlak posielaš do stupnic sa mi vzda že tam išli 5kpa však
08:00:17
21.05.2020
21.05.2020
Bukaj
-> Espase: Přidám, až se k tomu dostanu. Teď v sezoně se domů chodím jen umýt a vyspat...
15:42:44
18.05.2020
18.05.2020
Espase
Ahoj bukaj vedel by si prispieť aj fotím lepším tých stupnic
07:02:05
01.04.2020
01.04.2020
Vojťas
-> Bukaj: tak az to bude vyzkoušeny vic dej vědět
18:57:21
31.03.2020
31.03.2020
Bukaj
-> vhml: Díky za info. Ten Loctite už mám jak tak koukám vyschlý - kdysi jsem ho od někoho dostal...
Jinak ten 577, který používáš, je odolný vůči oleji i benzinu - viz tabulka: www.loziska.com/store/577 -cs.pdf
Jinak ten 577, který používáš, je odolný vůči oleji i benzinu - viz tabulka: www.loziska.com/store/577 -cs.pdf
18:46:41
31.03.2020
31.03.2020
vhml
243 neni primo urcena k utesnovani zavitu, byt verim ze to asi drží. Na utesneni závitů dávám 577
18:37:16
31.03.2020
31.03.2020
Bukaj
-> Tuner#2: Mám tu asi 3 lepidla na závity a všechno je to prakticky totéž - Loctite 243, Ceys a něco od VW...
18:29:56
31.03.2020
31.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Bukaj 31.03.20 18:27:58: A zalepeno na modrý Loctite, nebo něco spešl?
18:27:58
31.03.2020
31.03.2020
Bukaj
-> Tuner#2 - zrušená registrace 31.03.20 16:22:33: Jednu "předsériovku" už vozím od ledna v autě a zatím jsem únik nezaznamenal - pravda, jezdím hlavně na LPG, ale jeden a půl nádrže benzínu už jsem taky vyjel...
18:17:00
31.03.2020
31.03.2020
SO545
-> Tuner#2 - zrušená registrace 31.03.20 16:22:33: na pohodu...mam to tak upravne na kazdom motore. Ci VW alebo Skoda.
16:22:33
31.03.2020
31.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Bukaj 31.03.20 14:50:10: Loctite vydrží benzín? Pěkné řešení, taky mě to čeká...
14:50:10
31.03.2020
31.03.2020
Bukaj
-> Vojťas: Lepidlo na závity.
13:55:15
31.03.2020
31.03.2020
Vojťas
-> Bukaj: a jak to utesnis?
22:24:09
30.01.2020
30.01.2020
k.jarek
-> Jozka: V tom případě sme na tom stejně
22:22:59
30.01.2020
30.01.2020
k.jarek
-> Bukaj: Myslel jsem si to. Si říkám, jestli by bylo možné vyrobit těsnění třeba z něčeho takového www.mateza.cz/e-shop/5548
7-tesnici-deska-pryz-epdm-
60-sha-tl-2-0-mm (případně 1 mm varianty) vyříznutím podle papírového těsnění nebo zda je to kravina...
To by mohlo mít lepší těsnící efekt a při použití pryže odolné benzinu by to nemuselo dělat problémy, ne?
To by mohlo mít lepší těsnící efekt a při použití pryže odolné benzinu by to nemuselo dělat problémy, ne?
22:10:47
30.01.2020
30.01.2020
Jozka
-> Bukaj: Jo, BS-ko do červena, to si pamatuju.. pár let jsem měl sprej, kterým stačilo 2x do roka ostříkat a pohoda. Jeho novější varianta (stejnej obchodní název i výrobce), ale bohužel funguje sotva napůl..
-> k.jarek: Viděl jsem papírový - jen barvy se měnily.. od okrový po zelenou..
-> k.jarek: Viděl jsem papírový - jen barvy se měnily.. od okrový po zelenou..
22:07:51
30.01.2020
30.01.2020
Bukaj
-> k.jarek: Těsnění karburátorů bylo vždy papírové...
17:38:42
30.01.2020
30.01.2020
k.jarek
-> Bukaj: Vyrábí/vyrábělo sa vůbec to těsnění aj z něčeho jiného nebo jen z toho „těsnícího“ papíru?
17:27:44
30.01.2020
30.01.2020
Bukaj
-> minno: Neprosakuje to materiálem, ale je tam poměrně velká plováková komora a velký obvod víka a papírové těsnění - to vše dohromady má za následek, že benzín, prolínající skrz těsnění stéká pozvolna po obvodu víka na vnější stěny karburátoru. Hezky to bylo vidět v dobách Specialu 91 (90), který byl červený...
LEKR je řešen úplně jinak a benzín z něj nemá moc kudy prolínat
LEKR je řešen úplně jinak a benzín z něj nemá moc kudy prolínat
14:37:59
30.01.2020
30.01.2020
minno
-> Bukaj: no však práve: 1. u veteránsky jazdeného auta (čiže ktoré viac stojí, než jazdí), 2. a aj napriek tomu ho treba umývať
Čo si budeme klamať, tesnosť tých karburátorov je úbohá.... Ono to tuším presakuje ešte aj povrchom toho materiálu.
Pre porovnanie, LEKR jazdím 6 rokov, cca 80 tkm na benzíne a karburátor je zvonka stále úplne čistý a suchý.
Čo si budeme klamať, tesnosť tých karburátorov je úbohá.... Ono to tuším presakuje ešte aj povrchom toho materiálu.
Pre porovnanie, LEKR jazdím 6 rokov, cca 80 tkm na benzíne a karburátor je zvonka stále úplne čistý a suchý.