Smoulinka/1000 MB Smoulinka/1000 MB

komentáře | popis | fotky | Koblet | 05.02.16 21:45 | 83x v oblíbených
Tak tahle kráska zaparkovala o víkendu u nás doma v garáži. Sice jsem původně plánoval že začnu koukat až koncem léta a pořídím něco na příští zimu, ale nakonec to dopadlo jinak. Hledal jsem litříka v takovém stavu, abych ho dokázal dodělat sám. V mém pojetí to bohužel znamenalo najít něco vyvařeného. Svářečku sice mám, ale jsem spíš zralej na spojování traverz. Do plechu bohužel dělám spíš díry.:-)

Nakonec jsem našel tuhle modrou krásku a slovo dalo slovo. Předchozí majitel dal kastli do pořádku, koupil nové blatníky, vyměnil prahy a nakonec dal autíčko do laku. Následně se k mé radosti z nějakého důvodu rozhodl auto prodat.



Jedná se o Škodu 1000 MB, rok 1969, poslední serie 21. Údajně byla Šmoulinka určena na export, má červené textilní sedačky a jednobarevné černé tapecírování. Sedadla nevypadají moc vábně a ty jednobarevné dveře mě trošku mrzí, ale třeba do budoucna někde seženu interiér jiný.



Čerstvé info z archivu v MB:

Auto bylo vyrobeno 22.4.1969 a bylo určeno na export do Itálie. Nakonec se ale tepla nedočkalo a podle TP opustila tahle kára továrnu v Boleslavi 8.12.1969. Jedná se o model 1000 MB s ručně doplněným dovětkem TOURIST.

Podle archivu v Mladé Boleslavi byla původní barva šedobéžová - kód 1019.



V Mototechně v Praze si ji první šťastný majitel vyzvedl 16.12.1969, nejspíš jako vánoční dárek, a vyrazil směr Strakonice. :-)

11.12.1974 změnila poprvé majitele (nejspíš zase vánoční dárek) a přesunula se do Volyně

7.12.2007 proběhla další změna majitele (opět štědrý ježíšek), ale zůstala ve Volyni. Se stejným majitelem se v roce 2010 přestěhovala do Plzně

29.10.2010 - další změna majitele a návrat do Volyně

11.2.2011 - další změna a přesun do Kaplice (proveden pouze polopřevod)

5.1.2013 - přesun k nám do garáže (asi zase ježíšek) :-)



Jak vidíte, jedná se veskrze o vánoční model. Řekl bych že to je jasný důkaz o tom že předpotopní Santa jezdí na saních se soby a náš Ježíšek škodovkou.:-)



Po zaparkování auta doma v garáži jsem si připadal znovu jako malej kluk. Seděl jsem u natočeného motoru, poslouchal ten krásnej zvuk a čichal ten správnej smrádek uvnitř. Prostě jako v 18 když jsem si dělal první auto. Pecka. Prostě láska na první pohled. :-)



Momentálně bych rád uvedl Šmoulinku do provozuschopného stavu, aby bylo možné v létě alespoň trošku jezdit. Do jara se musí tedy udělat obě nápravy, nové brzdy a dodělat interier jak to jen půjde. Strop je čalouněný nově, takže jen předělat palubní desku (zlikvidovat ty děsné kontrolky co tam někdo dovrtal), natřít podlahu a sestavit.

Bohužel nárazníky jsou v dost špatném stavu, takže pokud by někdo věděl o něčem slušném, budu moc rád.



Aktuální postup prací na Šmoulince:

Leden 2013

-dokončení čalounění interieru - koženka kam se podíváš

-vyvaření všech děr po kontrolkách na palubní desce které tam nepatří, nalakování, čalounění a instalace zpět do vozu

-pořízení nového interieru, lehká oprava sedáku, natření spodků sedadel

-rozebrání a opískování přední nápravy, vyčištění převodky řízení

-nová baterie

-výměna čela tachometru, ve starém opět bylo několik navrtaných kontrolek

-pořízení nových svisláků, brzdových hadiček a uložení ramen přední nápravy



Únor 2013

-kompletní demontáž brzd, repase HBV/HSV

-objeveno pár děr v podlaze kufru a zadním podběhu, odstrojení a příprava na vyvaření

-pořízení fungl nové podlahy kufru a plechu pod nádrž+výměna

-vyčištění a natření nádrže

-pořízení trochu lepších středů nárazníků, které zatím budou použitelné než dojde na nové chromy

-nové spodky zadních světlometů

-vyvaření předních podběhů, kapes zadních ramen a podlahy kolem prahů a pedálů

-zakoupeny komplet nové trubičky pod auto (brzdové, spojková, palivová), nové zadní šavle a silenbloky, ložiska zadní nápravy



Březen 2013

-spodek přední části obroušen na plech, odrezen a natřen 2x základem, gumoasfaltem a 4x Tlumexem

-přední náprava sestavena a vrácena na auto - nové svisláky, excentry, pouzdra, uložení ramen, dorazy

-nádrž a plech pod nádrží zpátky na autě

-nové brzdové trubičky na předku

-motor, převodovka, zadní poloosy venku

-vyvaření zadních podběhů a nosníků motoru, kompletní nátěr zadní části

-vyčištění převodovky a motoru

-nové držáky zadních ramen, ložiska zadní nápravy a veškeré teplovodní hadice

-nová spojka

-motor zpátky v autě, nové zadní tlumiče, komplet nové zadní brzdy

-vyčištěno topení

-montáž termosytiče namísto ručního



Duben 2013

-repase předních brzdových prasátek 25,5mm

-nová ložiska přední nápravy, brzdové obložení, nové přední tlumiče

-obroušení a natření celé střední podlahy na kolébce

-výroba trubiček termosytiče

-nová mlhovka PAL

-koupeny komplet nové těsnící gumy - kufr, klapačka, okna, dveře, sametka, kliky dveří, chladič, slzy nárazníků, průchodky, gumy pod blatníky

-disky kol opískované a zase stříknuté, nové duše

-hotové a odvzdušněné brzdy a spojka, nový olej v motoru a převodovce

-poprvé po čtvrt roce natočený motor

-přední blatníky a zadní čelo v novém laku

-všechny plechy na autě, světla svítí, klakson troubí, stěrače stírají a jako bonus nová mlhovka PAL



Květen 2013

-výměna gum dveří, kufru a klapačky

-dodělám komplet interiér (mimo madel dveří)

-udělány nové držáky předních nárazníků, montáž na auto, nové gumy ledvinek

-montáž nejhezčího víčka nádrže co znám

-seřízení geometrie

-úspěšně absolvovaná TK a emise

-konečně zprovozněný termosytič

-nové poklice a obruče

-vyměněna zlobící cívka starteru

-instalace dečky chladiče a výměna spojkového ložiska



Červen 2013

-generálka převodovky - výměna všech ložisek, hřídele spojky, ložiska v setrváku

-těsnící guma chladiče



Září 2013

-nová guma čelního a zadního okna

-pořízena dobová zahrádka na střechu



Listopad 2013

-3.11. zazimováno v dokončeném přístřešku. Letos najeto celkem 1066km.



Duben 20143

-repas převodky řízení, nová spojovačka, origo elektrický teploměr



V plánu už je snad jen nová přední lišta ŠKODA, poladit průchod zadním čelem na startovací kliku a pokud se rozhoupám tak bíle boky na pneu. A pak někdy za dlouho lak, protože stékance a krupice na současném laku jsou téměř nerozleštitelné a kytování pod tím také nebylo nic moc.

Vše podle toho jak budou peníze, chuť a investice do dalších strojů. :-)



Akce na které jsme se dostali a nebo chystáme:

29.6.2013 - Sraz všech značek - VCC Kaplice

13.7.2013 - IV. Křenovická jízda

14.9.2013 - Selské baroko - Soběslav

28.9.2013 - Jízda sv. Václava - VCC Kaplice

5.4.2014 - Jízda sněženek - VCC Kaplice

31.5.2014 - Sraz socialistických vozidel - Hnačov u Klatov

28.6.-29.6. - Sraz všech značek - Kaplice



Momentálně sháním tyto díly o kterých tuším že nebudou jen tak k sehnání. Pokud by někomu něco přebývalo nebo tušil kde to sehnat, budu rád za každé info.



-sedadla - momentálně sháním sedák předního sedadla (červená koženka) bez poškození

-hadice od víčka nádrže k nádrži

Smoulinka/1000 MB - komentáře:

11:31:48
11.02.2013
Koblet
-> Bukaj: Mám obavu že dokážu akorát leštění podle Tvého postupu, tedy hadr na roxor do vrtačky a spousta silichromu3 Ale poptám se šikovných lidí kolem jestli to nezvládnou. Zatím jsem našel akorát komplet pedály od Krejčíka, ale jak budou válce vypadat to netuším.. Místní obchodníci ani netuší že jdou ty válce vyndat ven z krabice, takže na můj dotaz s válcem vykuleně koukali že to je jeden odlitek a nejde rozebrat.
11:24:14
11.02.2013
Bukaj
-> Koblet: Kdybys dokázal zajistit nějaké šetrné přeleštění (přestružení, ale jen velmi lehce) vnitřků válců, tak bych tu nějaké adepty měl a domluvili bychom se na výměnném obchodu4

Jinak také čím dál více přemýšlím, že pokud by byla možnost využít tvé známosti v podniku, kde tryskají broky, tak bych se o to pokusil... 1
upraveno 1x, naposled 11.02.2013 11:27:41
11:11:12
11.02.2013
Koblet
-> Bukaj: Jo o tom pojistném kroužku jsem se večer také někde dočetl, akorát mě zmátlo že z jednoho válce byl vnitřek venku raz dva sám a z druhého nic. On ten kroužek v tom nánosu letitého bordelu není moc dobře identifikovatelný.

S tím závitem to bohužel vypadá že máš pravdu a budu muset válec opravdu sehnat nový.
11:05:07
11.02.2013
Bukaj
-> Koblet:

Ahoj,

tak k HBSV:

Oba válce jsou identické, mají jen jiné vnitřnosti.

Pokud je poškozený závit, pak jedině nový válec - je to soustružené z jednoho kusu nějaké speciální oceli (parametry neznám).

Vyndání vnitřku: vnitřnosti jsou jako celek zajištěny segerovkou, pod ní je "dorazový" kroužek pístku - ten bývá přirezlý k válci a dál už je pístek s gumičkou, ua ním tenká planžetová podložka, druhá gumička, pružina a u HBV ještě zpětný ventilek, u HBV i HSV ještě tvarová podložka.

Po vyndání segerovky by měly jít vnitřnosti normálně vyklenout, kdyžtak je dobré pořádně očistit i vstupní otvor válce, kde nechodí pístek, od koroze, aby pístek volně prošel.4
18:26:50
10.02.2013
Koblet
Tak jsem se pustil do HBV/HSV a mám kopu dotazů na odborníky. 6

Povedlo se mi rozebrání a bohužel se zdá že už to někdo zkoušel dříve. U jedné válcové vložky se asi někdo kdysi snažil o její vyndání a úspěšně zlikvidoval závit na tu velkou matku na konci. Zatím jsem se nepokoušel vložku rozebrat dál, ale zdá se mi že by ten konec se závitem mohl jít nějak vyndat a třeba i vyměnit. Je to vyměnitelné, nebo se musí sehnat komplet nová vložka?

Jsou ty vložky obě stejné? Myslím jak brzdová tak spojková? Z jedné jsem dostal píst ven, ale ta druhá má buď nějaké víčko, nebo je tam něco extra pořádně zalepeného. Je tam jen dírka na pístní tyčku od pedálu, ale na vyndání pístu to rozhodně není.

Nerad bych metodou pokusů a omylů, tedy zkoušením šroubování a vytloukání zjišťoval co je rozebiratelné a co ne, protože nakonec bych tutově rozebral i to co rozebiratelné není.9

Takže předem díky za vaše postřehy a zkušenosti.
zvětšit Smoulinka/1000 MB - obrázek od Koblet vložen 10.02.2013 18:26:50
20:17:36
06.02.2013
Bukaj
-> Koblet: Aktuální stav je téměř holá kastle s nápravama a motorem a vyhlídky na pokračování jsou v nedohlednu...8

Spíš je to projekt do důchodu...6
13:47:07
06.02.2013
Koblet
-> Bukaj: Já doufám že nádrž zachráním, ale ještě jsem do ní nekoukal. O víkendu budu chystat auto na vaření podlahy kufru a jak bude u klempíře tak budou na řadě tyhle věci.6

Jakej je aktuální stav Tvého MBG? Podle fotek asi kopa práce co?
13:23:54
06.02.2013
Bukaj
-> Koblet:

Hezký - já po 10 letech stání mého MBG z nádrže vypustil toto: bukajovofoto.rajce.idnes. cz/1000_MBG_-_Levandulka



A nádrž byla na vyhození...8
10:32:22
06.02.2013
Koblet
Minulý pátek jsem se celý večer snažil nastartovat auto. Pumpu jsem vyčistil, karbec profoukl, svíčky zkontroloval, rozdělovač a nic. V sobotu ráno jsem vypouštěl nádrž a tohle vyteklo. Barva hruškového džusu, dokonce z toho není ani cítit benzín.6 Foto je uděláno po 4 dnech co jsem ze zvědavosti čekal jestli se něco neusadí. Nejspíš nějaká nehořlavá látka s oktanovým číslem 1.3
zvětšit Smoulinka/1000 MB - obrázek od Koblet vložen 06.02.2013 10:32:22
08:52:02
04.02.2013
Bukaj
-> Koblet: Ty svisláky bez drážky jsou pro stovky a stodvacítky, MB měly spodek čepu zůžený a s drážkou, takže Tě nepotěším, ale nepůjde to...

Leda jako komplet s excentrem z kila a tam je ještě rozdíl ve spodním rameni, ale tím si nejsem jist - každopádně si to můžeš oměřit na ramenech, co máš doma (MB vs. 100/110/120).
08:51:53
04.02.2013
Koblet
-> Bukaj: Přiznávám že mě taky měl praštit do očí. Ale měl jsem je plné bordelu od čištění podvozku.3
08:48:30
04.02.2013
Bukaj
-> afro100: To jo, ale ten stabík je do očí bijící záležitost 4
19:58:23
03.02.2013
Koblet
Koupil jsem nové svisláky na auto a když jsem rozebral ty staré, tak jsem narazil na malou nesrovnalost. Na těch starých je spodní rejdová hlavice s drážkou na pero které je v čepu. Na těch nových ta drážka na pero v čepu není.

Z hlediska funkčnosti to nejspíš nevadí když je rejdová hlavice stejně fixovaná ve spodním rameni, ale zajímalo by mě jestli to tak má být nebo ne. Doufám že tam ta pouzdra půjdou nastrkat a není to čep na něco jiného.
19:35:42
03.02.2013
afro100
-> Bukaj: nielen, ono je to rameno aj trochu inak profilovane
21:14:58
02.02.2013
Koblet
-> Bukaj: -> havlik: Tak teď jsem se zase ukázal jako znalec.3 Díky.

Koukám kde seženu plechy na ten kufr a tohle mě ani nenapadlo.
21:10:55
02.02.2013
Bukaj
-> Koblet: držák stabilizátoru je vepředu 4
20:52:55
02.02.2013
havlik
-> Koblet: tak si je vem do ruky a uvidíš
20:46:55
02.02.2013
Koblet
-> Bukaj: Hele ještě k těm ramenům. Jaký je rozdíl mezi levým a a pravým?
20:38:16
02.02.2013
Bukaj
-> Koblet 02.02.13 16:59:15: 9 To zamrzí, no...

...jinak kočárek super, takovej jsem chtěl, ale...4
17:36:08
02.02.2013
Koblet
-> Bukaj: Veteránský kočárek jsme renovovali před 5 lety pro malou. V rodině ho máme od roku 1952. Původní chromy a barva, nové čalounění, skvělé pérování3
zvětšit Smoulinka/1000 MB - obrázek od Koblet vložen 02.02.2013 17:36:08
Extreme Tyres