Jakub05 / Škoda 120 L Jakub05 / Škoda 120 L

komentáře | popis | fotky | Jakub05 | 17.10.19 15:01 | 8x v oblíbených
To už je vlastně dávno, co jsem moji tehdy ještě drahou polovičku donutil si udělat řidičák. Tuším že tak 10 let nazpět. No a když už se jí to povedlo, nastala otázka do čeho ji posadit. Byli jsme tehdy oba studenti a prachy nebyly - ptal jsem se jí, kolik že do toho auta může vrazit - no prý tak 5tis. Tím se celé vybírání celkem zjednodušilo a nakonec padla volba na tenhle kousek od kamaráda, který jej zdědil po svojí mámě. No už tehdy nevypadala nic moc - 20 let stání před panelákem a pražského provozu zanechalo na kabátě pár šrámů. Žena se tehdy trochu kroutila, ale protože to mělo dělané dutiny, byla kastle vcelku zachovalá. Plácli jsme si za 1000 Kč, takže zbylo na přepis, pár oprav a plnou.

No oprav - první úskalí nastalo ještě při koupi, ono to totiž skoro nebrzdilo a tak žena odmítla nový vůz přepravit po ose jako řidič. To kamarád naštěstí pomohl a auto nám dovezl. Pak jsem pod to ulehl a tak měsíc tam zůstal. Výsledkem bylo, že Jedu z STK- jsem OK.

A tak bylo auto předáno k dennímu obouchávání, poskakování, parkování do podélné řady, věčnému startování s rozsvícenými světly a ke spoustě dalších zážitků, které tak přicházejí, když se někdo učí řídit. Dokonce se ženě podařilo dosáhnout rekordní spotřeby někde kolem 30 l/100, když se povolilo lanko sytiče na karburátoru v poloze otevřeno a plná byla za 100 km fuč:-). Taky to jednou v létě ukázkově uvařila - sice dostala instrukce co dělat, až ručička teploměru začne opouštět budík (zapnout topení), ale už nějak opomněla pustit větrák, že to jsem prý neříkal, a tak všech 12 litrů chladiva opustilo naráz okruh ve formě páry ulítlou hadicí od termostatu. Ono těch historek bylo víc, to někdy dodám.

Začátky byly krušné, ale nakonec s tím najezdila za 8 let 40 000 km, dokonce v tom i nějakou dobu vozila naše 2 děti, jednou za rok cesta na chalupu k Chebu, jezdila v létě v zimě (to po použití lehkých donucovacích prostředků - na ženu).

No ale po čase jsme se shodli, že ač ve slušném stavu, je už Škodlér, jak auto vždycky nazývala, tak nějak morálně zastaralý a že bude čas koupit něco víc dobového. Tak dostala Punto. No a Škodlér neprodejný, tak co s ním? Kostička železa? A nebo ho archivovat? B je správně, a tak teď má po 30 letech provozu konečně garáž na chalupě, kde ho po kouskách vedu do stavu, v jakém opustil brány továrny.



P.S.: Ženě už ho nepůjčuju:-)

Jakub05 / Škoda 120 L - komentáře:

13:56:59
19.11.2019
Eidy
-> Jakub05: Bláto to není. Ale 8,8 bude stačit.
13:03:15
19.11.2019
Jakub05
Nevíte náhodou někdo, jestli jsou štefty mezi převodovkou a motorem pevnostní? Při výměně převodovky budu muset měnit za delší a trouba jsem si to z dárce nevymontoval.8
15:08:31
17.10.2019
Jakub05
5q ze 125L, bohužel neznámého stavu, Nyní v lázních v Mladé Boleslavi. Včetně táhla, kulisy a náhonu tachometru. Snad nic nebude chybět. Uvidíme, jestli bude potřeba podložka pod kulisu, vybrání v kastli jsem nehledal.
23:16:43
20.08.2019
Bukaj
... a mlhovky ještě o rok dříve:6

"Jednou nebo dvěma zadními svítilnami se světlem červené barvy do mlhy a jednou nebo dvěma svítilnami se zpětným světlem bílé barvy musí být vybavena vozidla kategorie M1 vyrobená nebo dovezená po 1. 10. 1985 a motorová vozidla kategorie M2, M3 a N vyrobená nebo dovezená po 1. 10. 1986. Vozidla kategorie O vyrobená nebo dovezená po 1. 10. 1986 musí být vybavena jednou nebo dvěma zadními svítilnami se světlem červené barvy do mlhy..."
23:11:47
20.08.2019
Bukaj
-> Tom Troll 20.08.19 22:47:51: Jo, a o opěrkách se tam též píše, ale (pro osobáky) s neurčeným datem:

"Od 1. 1. 1986 musí být opěradlo sedadla řidiče a spolujezdce u vozidel určených pro mezinárodní kamionovou dopravu a dálkových autobusů buď v provedení integrovaného opěradla s opěrkou hlavy nebo vybaveno opěrkou hlavy. Ode dne, který stanoví federální ministerstvo dopravy, musí být ve vozidlech kategorie M1 opěrky hlav (integrovaná opěradla s opěrkami hlav) alespoň na předních místech k sezení..."
22:55:41
20.08.2019
michael
-> Bukaj: Naše 120 byla kupovaná v řijnu 86 a za opěrky se připlacelo.
22:47:51
20.08.2019
Tom Troll
-> Bukaj: je to ve vyhlášce FMD č. 41/84, cituji § 63 první část.



Bezpečnostní pásy a jejich kotevní úchyty



(1) Vozidla kategorie M1



a) uvedená do provozu před 1. 1. 1969 musí být vybavena na předních sedadlech bezpečnostními pásy jen pokud jsou vybavena předepsanými kotevními úchyty,



b) uvedená do provozu po 1. 1. 1969 musí být vybavena na předních místech k sezení bezpečnostními pásy a příslušnými kotevními úchyty v karosérii; bezpečnostní pásy musí být u vozidel vyrobených nebo dovezených po 1. 10. 1986, s výjimkou provedení „Standart“ samonavíjecí,



c) vyrobená nebo dovezená po 1. 1. 1976 musí být vybavena předepsanými kotevními úchyty v karosérii i na zadních sedadlech,



d) vyrobená nebo dovezená po 1. 10. 1986 musí být vybavena bezpečnostními pásy i na zadních sedadlech,



e) dosud neevidovaná a jezdící pod prozatímní státní poznávací značkou nemusí být bezpečnostními pásy vybavena.
22:29:54
20.08.2019
Bukaj
-> michael 20.08.19 09:06:23: Je možné, že se za ně připlácelo (ještě nebyla stanovena nová cena), ale pro m.r. 87 už byly ve všech vozech povinně, spolu s mlhovým světlem, pravým zrcátkem a zadními pásy - dle směrnice (tuším EHK), která vešla v platnost počátkem roku 1986...

...nebo se pletu?4
13:03:13
20.08.2019
Jakub05
-> michael: On ten technik v Dekře na Chodovci byl vůbec nějakej divnej. Tenkrát tam ty opěrky ještě nebyly (tak to vyjelo z fabriky) a on se jich pořád dožadoval. Nakonec mě stejně vyhodil pro spáchání ekologický katastrofy - na převodovce visela kapka oleje. Na opakovačku jsem si přibalil hadřík.
12:56:44
20.08.2019
Jakub05
-> Bukaj: Jo, pardon, zmatek v hlavě. Výroba začátek léta 86.
09:06:23
20.08.2019
michael
Na 120 se připlácelo za hlavové opěrky i u vozidla pro modelový rok 87
09:01:12
20.08.2019
Bukaj
-> Jakub05 19.08.19 15:05:05: Asi to máš opačně, ne? Modelový rok 86 a rok výroby 85...4

A u modelu 86 už nebyla zvláštností ani pětistupňová převodovka, ani opěrky hlavy a zadní pásy - vše v rámci příplatkové výbavy možné6
07:53:04
20.08.2019
Jakub05
-> Tom Troll 19.08.19 16:08:36: OK, díky za radu. Tak jedinými (možná ne-) dobovými úpravami budou přední pevné hlavové opěrky (ty dle technika na STK byly povinné až od MR 86) a zadní pásy. Ale to v případě nutnosti jde rychle sundat.
16:08:36
19.08.2019
Tom Troll
-> Jakub05: ano, mezi lety 84 a 90 se daly sehnat 120 a dokonce i 105 v eLku s namarkovanym příplatkoym pětikvaltem, 125 se přidaly v roce 88 a měly výhradně 5q. S tim že mnoho 5q má taky kulatý budíky. 4
15:36:57
19.08.2019
Jakub05
-> Tom Troll: Jo, tomu v kontextu doby celkem rozumím. Mě spíš slo o to, jestli to bylo u 120L aspoň teoreticky možný, protože pak by z toho vlastně až na budíky a zadní štítek vylezla 125L1
15:25:59
19.08.2019
Tom Troll
-> Jakub05: Když jí tam ve fabrice plácli protože jim to přišlo pod ruce tak auto o ní bylo namarkovaný - člověk musel mít dobrý známosti aby si to s ní byl schopnej i objednat. 1
15:05:05
19.08.2019
Jakub05
Ahoj místní znalci. Před generálkou zadní nápravy jsem začal uvažovat o instalaci mokrého 5q. Příprava tam je. A teď dotaz - bylo tahle převodovka v roce 86 (modelový rok 85) příplatková výbava?
16:15:04
28.03.2017
Jakub05
-> Pavell: Správně, tahle bestie dělá práci v lese za bílou bestii (ještě spousta lidí si 120 bere do lesa17)
17:14:24
27.03.2017
Pavell
Na nějaký zahradní bestii
Extreme Tyres