skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škodu 120L [1989] s již z výroby montovanou 5q převodovkou jsem koupil na konci ledna 2014 jako studentské auto.
Můj dosavadní samohyb Renault Mégane Grandtour 1.6 16V 1999 se tehdy zmítal v agónii a byl čas jej prodat. Bohužel, prodat poruchového Francouze s odcházejícím palubním počítačem a řadou závad se ukázalo jako nadlidský výkon. Nakonec se Frantík zpeněžil, ovšem za směšné peníze.
V té době jsem auto kvůli brigádě nutně potřeboval, volba proto padla na cenovou relaci do 10 tis. Kč. Estelka mě na Bazoši zaujala na první pohled dobrým stavem, pětikvaltem a nízkou cenou (6 tis. Kč).
Ještě ten den jsem kontaktoval prodejce ve Valašských Kloboukách a vyrazil večer vlakem na Valašsko. Dostal jsem i originální knížku údržby a servisní a záruční list. Perličkou je poznámka z Tuzexu o slevě 500 Kč na prodej za promáčknuté dveře.
První dojem ze škodovečky byl trochu šok. Přišlo mi, že tohle auto nesvítí, nejede, nebrzdí a v zatáčkách se chová jako naložený nákupní vozík. Plusem snad jen bylo, že se sedačky jevily pohodlnější, než příliš měkké francouzské, ze kterých na delší cestě bolela záda a krk. Bezpečí posádky je dnes už dávno překonané, nezbývá nic jiného, než se pomodlit za zdárný průběh cesty, zapnout pásy a jet podle předpisů. Vše ostatní je v božích rukou :-)
Na jízdní vlastnosti se ale dalo velmi rychle zvyknout. Na předjíždění to moc není, ale z bodu A do bodu B se s ní dostat dá. Navíc pohon zadních kol má své nesporné klady, stejně jako robustní stavba vozu. Je to neuvěřitelný dělník a tahoun. Mám odzkoušeno, že se dá do auta narvat 8 plastikových beden plných věcí nebo jízdní kolo a sekačka! Slušný výkon na sedana, řekl bych. Není problém sednout a jet na návštěvu k příbuzným 200 km daleko.
Spotřeba se pohybuje při úsporném stylu jízdy okolo 6,5 - 7 litrů na 100 km, ve městě cca 9 - 10. Pokud člověk spěchá, nebo fouká vítr špatným směrem, je to nejméně o litr až dva víc. Zatím nejvyšší dosažená rychlost byla 140km/h na tachometru (dle GPS něco okolo 127 km/h) na dálnici.
Závady a udržba:
2014
Týden po nákupu odešla stará baterie a bylo nutné koupit novou.
V únoru nákup lepších žárovek do předních světlometů (modré OSRAMky).
V březnu výměna vzduchového filtru.
V dubnu na Velikonoční pondělí praskl spojkový váleček a autu přestala fungovat spojka. Dvě policejní kontroly, které mě (jedoucího u krajnice rychlostí 40 km/h a blikajícího varovnými světly) stavěly, se velice divily, že auto je vůbec schopné se rozjet z místa bez spojky pouhým nastartováním a šlápnutím plynu na podlahu... prostě děs a hrůza v očích strážce zákona. :-) Řadit šlo jen natvrdo, takže se po opravě spojkového válečku ukázalo, že se spálila lamela a poškodila převodovka. Kdybych se v tom chtěl hodně šťourat, tak by ty zaseklé synchrony asi šly vyměnit, ale ekonomičtější a méně pracné bylo zajet na vrakáč pro jinou převodovou skříň.
1.7. došlo po prudkých deštích k zatečení vody do kufru, následně do kabiny a vytopení topení kvůli ucpanému odtoku. Baterie se následkem zkratu na elektroinstalaci zcela vybila.
V říjnu 2014 proběhla oprava auta a současně auto získalo novou STK. Konečně vyměněna převodovka, setrvačník, nová lamela a přítlačák (nově 190 mm LUK). Výměna oleje a olejového filtru. Škodovka konečně jezdí a slouží.
Prosinec 2014: Průsak brzdovky opět u spojkového válečku (zmetek z výroby?), měněný termostat. Váleček jsem nasadil starší z vrakoviště. Sice vypadá unaveně, ale pořád lepší, než nový díl Made in Poland/China, který odešel po pár měsících.
Smyk při podřazování na čerstvé vrstvě prašanu - Šáde lehce "políbila" předkem příkop u silnice. Naštěstí to skončilo jen mírně promáčklým plechem pod nárazníkem, nic víc :-)
2015
V únoru opraven rozdělovač a namontovány nové svíčky.
Teče hadice u termostatu. Za týden se ztratí tak půl litru až litr chladicí kapaliny, tak si pomalu zvykám na to vozit s sebou destilku a při tankování dolévat nejen benzín a olovo... Když se k tomu dokopu, snad to během příštího týdne opravím.
Edit: Voda jako zázrakem přestala prosakovat. Už to neřeším, hadice se prostě vymění v létě!
V dubnu utažení a namazání ložiska levého předního kola + výměna brzdových destiček (staré byly už sjeté na plech). "Nové" destičky jsou originál prvovýroba Osinek Kostelec n. Orlicí. Nekup to za 100,- + poštovné!
V květnu výměna spínače sahary. Bohužel jsem asi opět narazil na Čínu - spíná správně, ale vypíná se asi až při 40 °C - proto jsem si zahrál na elektrikáře a přidal do kabiny ruční vypínač sahary.
Zároveň s výměnou termospínače sahary jsem se jal opravit tekoucí topení. Na vině bylo zteřelé těsnění u kohoutu a povolená odvzdušňovací hadice na straně u řidiče. Zároveň jsem vyměnil jedno z prasklých lanek od táhla topení. Byl to porod, ale stálo to za to!
Na konci května jsem na vrakovišti objevil kapličku pro autorádio a nepoškozený popelník. Šáde celkem prokoukla. Je tam teď nově dané autorádio Philips a repro Blaupunkt z vraku Favorita Sportline. Z toho samého fava mám nově namontované i originální digitální hodiny Tesla.
Kvůli silné korozi vyměněn výfuk.
Po více než roce jsem se podíval pořádně na výrobní číslo motoru a zjistil jsem, že mám v autě celou dobu motor ze škody 105. Původní majitel mi asi něco neřekl... :-)
Červenec: Výměna oleje, olejového filtru, nová pryžová hadice k termostatu (konečně netečeme), poté cesta z Hané za brigádou do Prahy. Dálnice škodovce svědčila, spotřeba nebyla o moc vyšší, než kolik by motor sežral provozem na okreskách při 90km/h. V Praze jsem si lajzl poprvé od koupě auta seřídit ventily. Nic příjemného, dělat to na ulici v deset večer, ale podařilo se.
Na konci července bylo třeba opět vyměnit těsnění výfuku, protože panely na D1 vyklepaly jeden ze tří šroubů a uvolněné těsnění se po necelých dvou měsících provozu vibracemi doslova vydrolilo. Druhovýroba z Polska, Číny nebo Turecka chce občas pevné nervy. Vypadá to jako náhradní díl, stojí to jako náhradní díl, ale vydrží to přinejlepším pětinu životnosti originálu. Což mi připomíná, že se termostat z loňska nedovírá a první kilometry je třeba dávat pozor na teplotu, než se chladicí soustava alespoň trochu otevře dopředu.
Srpen: Nákup originálních plastových poklic na 13' kola.
2016: Jednoho lednového rána jdu ke škodovečce a zjišťuji, že někdo byl tak hrozně moc hodný a utrhl mi autem přední nárazník, rozbil jeden světlomet a poškodil masku tak, že jsem musel urychleně sehnat náhradní. Samozřejmě na sebe ani nenechal číslo.
Aby toho náhodou nebylo málo, brzy poté mi v autě zamrzla chladicí kapalina a škodovka se uvařila. Bylo nutné preventivně vyměnit těsnění pod hlavou.
Březen: na pravém zadním bubnu prasklo prasátko brzd. Po demontáži bubnu zjištěno, že se odlepilo obložení a nadělalo uvnitř paseku. Bohužel, začíná to i vypadat, že je v háji poloosa. Buben vibruje a má vůle, nicméně auto dál jezdí.
2017
V lednu 2017 jsem se po dlouhých úvahách rozhodl Estelku prodat. Důvodem byl nedostatek času kvůli nástupu do práce a to, že se z Estelky postupně stalo vedle Škody Fabie a Škody Favorit třetí auto v domácnosti a nechtěl jsem, aby nedostatkem volného času zchátrala. Na inzerát se krom asi milionu překupníčků z celé republiky, vtipálků, krpálků a lidí snažících se vyhandlovat Estelku i se spoustou autodílů za mobilní telefon, rozbitý notebook atd. ozval i škodovkář s virťáckým uživatelským jménem Heřmánek (majitel velice zajímavě dělané Š 100 - viz skoda-virt.cz/cz/.../1101 0-hermankova-smoulinka a škodovku si koupil.
Estelka udělala novou stk a dále sloužila.
2018
Dle informací, které se mi donesly, škůdka stále aktivně jezdí a slouží.
2019
Protože se u Estelky dějí nějakou zvláštní shodou náhod všechny důležité věci v lednu, osud tomu asi tak nějak chtěl, že jsem si pro ni v lednu tohoto roku k Heřmánkovi přijel a opět ji odkoupil zpět do svých rukou. Nějak moc se mi stýskalo a musel jsem ji mít zpátky doma :-)
Navíc jsem za ty dva roky přešel z aut značky Škoda na Citroëny, ale má studentská škůdka byla něco, co mi chybělo.
Karoserie je v docela hezkém stavu, nikde stále žádné velké korodující průsery, což mě fakt potěšilo. Mnohem hůř na tom však jsou zadní vymlácené poloosy, o kterých jsem psal už dříve. Jejich stav je na výměnu a kouknout se bude třeba i na startér a elektřinu celkově. Taktéž budu někde muset sehnat sedačky. Už se na nich trhá látka. Zdá se, že v letošním roce mne čeká spousta práce s Estelkou :)
I přes výše zmíněné neduhy mám tohle auto velice rád. Šáde je zktrátka kult! :-D
Můj dosavadní samohyb Renault Mégane Grandtour 1.6 16V 1999 se tehdy zmítal v agónii a byl čas jej prodat. Bohužel, prodat poruchového Francouze s odcházejícím palubním počítačem a řadou závad se ukázalo jako nadlidský výkon. Nakonec se Frantík zpeněžil, ovšem za směšné peníze.
V té době jsem auto kvůli brigádě nutně potřeboval, volba proto padla na cenovou relaci do 10 tis. Kč. Estelka mě na Bazoši zaujala na první pohled dobrým stavem, pětikvaltem a nízkou cenou (6 tis. Kč).
Ještě ten den jsem kontaktoval prodejce ve Valašských Kloboukách a vyrazil večer vlakem na Valašsko. Dostal jsem i originální knížku údržby a servisní a záruční list. Perličkou je poznámka z Tuzexu o slevě 500 Kč na prodej za promáčknuté dveře.
První dojem ze škodovečky byl trochu šok. Přišlo mi, že tohle auto nesvítí, nejede, nebrzdí a v zatáčkách se chová jako naložený nákupní vozík. Plusem snad jen bylo, že se sedačky jevily pohodlnější, než příliš měkké francouzské, ze kterých na delší cestě bolela záda a krk. Bezpečí posádky je dnes už dávno překonané, nezbývá nic jiného, než se pomodlit za zdárný průběh cesty, zapnout pásy a jet podle předpisů. Vše ostatní je v božích rukou :-)
Na jízdní vlastnosti se ale dalo velmi rychle zvyknout. Na předjíždění to moc není, ale z bodu A do bodu B se s ní dostat dá. Navíc pohon zadních kol má své nesporné klady, stejně jako robustní stavba vozu. Je to neuvěřitelný dělník a tahoun. Mám odzkoušeno, že se dá do auta narvat 8 plastikových beden plných věcí nebo jízdní kolo a sekačka! Slušný výkon na sedana, řekl bych. Není problém sednout a jet na návštěvu k příbuzným 200 km daleko.
Spotřeba se pohybuje při úsporném stylu jízdy okolo 6,5 - 7 litrů na 100 km, ve městě cca 9 - 10. Pokud člověk spěchá, nebo fouká vítr špatným směrem, je to nejméně o litr až dva víc. Zatím nejvyšší dosažená rychlost byla 140km/h na tachometru (dle GPS něco okolo 127 km/h) na dálnici.
Závady a udržba:
2014
Týden po nákupu odešla stará baterie a bylo nutné koupit novou.
V únoru nákup lepších žárovek do předních světlometů (modré OSRAMky).
V březnu výměna vzduchového filtru.
V dubnu na Velikonoční pondělí praskl spojkový váleček a autu přestala fungovat spojka. Dvě policejní kontroly, které mě (jedoucího u krajnice rychlostí 40 km/h a blikajícího varovnými světly) stavěly, se velice divily, že auto je vůbec schopné se rozjet z místa bez spojky pouhým nastartováním a šlápnutím plynu na podlahu... prostě děs a hrůza v očích strážce zákona. :-) Řadit šlo jen natvrdo, takže se po opravě spojkového válečku ukázalo, že se spálila lamela a poškodila převodovka. Kdybych se v tom chtěl hodně šťourat, tak by ty zaseklé synchrony asi šly vyměnit, ale ekonomičtější a méně pracné bylo zajet na vrakáč pro jinou převodovou skříň.
1.7. došlo po prudkých deštích k zatečení vody do kufru, následně do kabiny a vytopení topení kvůli ucpanému odtoku. Baterie se následkem zkratu na elektroinstalaci zcela vybila.
V říjnu 2014 proběhla oprava auta a současně auto získalo novou STK. Konečně vyměněna převodovka, setrvačník, nová lamela a přítlačák (nově 190 mm LUK). Výměna oleje a olejového filtru. Škodovka konečně jezdí a slouží.
Prosinec 2014: Průsak brzdovky opět u spojkového válečku (zmetek z výroby?), měněný termostat. Váleček jsem nasadil starší z vrakoviště. Sice vypadá unaveně, ale pořád lepší, než nový díl Made in Poland/China, který odešel po pár měsících.
Smyk při podřazování na čerstvé vrstvě prašanu - Šáde lehce "políbila" předkem příkop u silnice. Naštěstí to skončilo jen mírně promáčklým plechem pod nárazníkem, nic víc :-)
2015
V únoru opraven rozdělovač a namontovány nové svíčky.
Teče hadice u termostatu. Za týden se ztratí tak půl litru až litr chladicí kapaliny, tak si pomalu zvykám na to vozit s sebou destilku a při tankování dolévat nejen benzín a olovo... Když se k tomu dokopu, snad to během příštího týdne opravím.
Edit: Voda jako zázrakem přestala prosakovat. Už to neřeším, hadice se prostě vymění v létě!
V dubnu utažení a namazání ložiska levého předního kola + výměna brzdových destiček (staré byly už sjeté na plech). "Nové" destičky jsou originál prvovýroba Osinek Kostelec n. Orlicí. Nekup to za 100,- + poštovné!
V květnu výměna spínače sahary. Bohužel jsem asi opět narazil na Čínu - spíná správně, ale vypíná se asi až při 40 °C - proto jsem si zahrál na elektrikáře a přidal do kabiny ruční vypínač sahary.
Zároveň s výměnou termospínače sahary jsem se jal opravit tekoucí topení. Na vině bylo zteřelé těsnění u kohoutu a povolená odvzdušňovací hadice na straně u řidiče. Zároveň jsem vyměnil jedno z prasklých lanek od táhla topení. Byl to porod, ale stálo to za to!
Na konci května jsem na vrakovišti objevil kapličku pro autorádio a nepoškozený popelník. Šáde celkem prokoukla. Je tam teď nově dané autorádio Philips a repro Blaupunkt z vraku Favorita Sportline. Z toho samého fava mám nově namontované i originální digitální hodiny Tesla.
Kvůli silné korozi vyměněn výfuk.
Po více než roce jsem se podíval pořádně na výrobní číslo motoru a zjistil jsem, že mám v autě celou dobu motor ze škody 105. Původní majitel mi asi něco neřekl... :-)
Červenec: Výměna oleje, olejového filtru, nová pryžová hadice k termostatu (konečně netečeme), poté cesta z Hané za brigádou do Prahy. Dálnice škodovce svědčila, spotřeba nebyla o moc vyšší, než kolik by motor sežral provozem na okreskách při 90km/h. V Praze jsem si lajzl poprvé od koupě auta seřídit ventily. Nic příjemného, dělat to na ulici v deset večer, ale podařilo se.
Na konci července bylo třeba opět vyměnit těsnění výfuku, protože panely na D1 vyklepaly jeden ze tří šroubů a uvolněné těsnění se po necelých dvou měsících provozu vibracemi doslova vydrolilo. Druhovýroba z Polska, Číny nebo Turecka chce občas pevné nervy. Vypadá to jako náhradní díl, stojí to jako náhradní díl, ale vydrží to přinejlepším pětinu životnosti originálu. Což mi připomíná, že se termostat z loňska nedovírá a první kilometry je třeba dávat pozor na teplotu, než se chladicí soustava alespoň trochu otevře dopředu.
Srpen: Nákup originálních plastových poklic na 13' kola.
2016: Jednoho lednového rána jdu ke škodovečce a zjišťuji, že někdo byl tak hrozně moc hodný a utrhl mi autem přední nárazník, rozbil jeden světlomet a poškodil masku tak, že jsem musel urychleně sehnat náhradní. Samozřejmě na sebe ani nenechal číslo.
Aby toho náhodou nebylo málo, brzy poté mi v autě zamrzla chladicí kapalina a škodovka se uvařila. Bylo nutné preventivně vyměnit těsnění pod hlavou.
Březen: na pravém zadním bubnu prasklo prasátko brzd. Po demontáži bubnu zjištěno, že se odlepilo obložení a nadělalo uvnitř paseku. Bohužel, začíná to i vypadat, že je v háji poloosa. Buben vibruje a má vůle, nicméně auto dál jezdí.
2017
V lednu 2017 jsem se po dlouhých úvahách rozhodl Estelku prodat. Důvodem byl nedostatek času kvůli nástupu do práce a to, že se z Estelky postupně stalo vedle Škody Fabie a Škody Favorit třetí auto v domácnosti a nechtěl jsem, aby nedostatkem volného času zchátrala. Na inzerát se krom asi milionu překupníčků z celé republiky, vtipálků, krpálků a lidí snažících se vyhandlovat Estelku i se spoustou autodílů za mobilní telefon, rozbitý notebook atd. ozval i škodovkář s virťáckým uživatelským jménem Heřmánek (majitel velice zajímavě dělané Š 100 - viz skoda-virt.cz/cz/.../1101 0-hermankova-smoulinka a škodovku si koupil.
Estelka udělala novou stk a dále sloužila.
2018
Dle informací, které se mi donesly, škůdka stále aktivně jezdí a slouží.
2019
Protože se u Estelky dějí nějakou zvláštní shodou náhod všechny důležité věci v lednu, osud tomu asi tak nějak chtěl, že jsem si pro ni v lednu tohoto roku k Heřmánkovi přijel a opět ji odkoupil zpět do svých rukou. Nějak moc se mi stýskalo a musel jsem ji mít zpátky doma :-)
Navíc jsem za ty dva roky přešel z aut značky Škoda na Citroëny, ale má studentská škůdka byla něco, co mi chybělo.
Karoserie je v docela hezkém stavu, nikde stále žádné velké korodující průsery, což mě fakt potěšilo. Mnohem hůř na tom však jsou zadní vymlácené poloosy, o kterých jsem psal už dříve. Jejich stav je na výměnu a kouknout se bude třeba i na startér a elektřinu celkově. Taktéž budu někde muset sehnat sedačky. Už se na nich trhá látka. Zdá se, že v letošním roce mne čeká spousta práce s Estelkou :)
I přes výše zmíněné neduhy mám tohle auto velice rád. Šáde je zktrátka kult! :-D
Estelka / Šáde 120L 5q - komentáře:
05:22:49
25.03.2015
25.03.2015
vmat93
-> LUKAS: Už je to ok, do 10w40 jsem nalil litr m6a a pomalu to přestalo. Chce to prostě hustý minerál, polosyntetika se Estelčině motoru nelíbí.
17:49:57
24.03.2015
24.03.2015
LUKAS
-> vmat93: ked to nadmerne papa olej by som to tipol na vydojene piestne kružky alebo zapečene-....zmeraj tlaky kolko ma bar na valec.
10:32:53
12.07.2014
12.07.2014
Domajz
Šáde je kult, taky mám dvě s pohonem vzadu, ale na denní dojíždění bych to nechtěl. Mít laťku do 10 tisíc asi bych jako daily car bral Favorit/Forman BMM. Škodovka je dobrá na nedělní projížďku....
22:07:32
09.07.2014
09.07.2014
šadesa
-> TAZ1500 09.07.14 20:57:01: zkrátka kompletní go tak to většinou končilo u mě
21:07:43
09.07.2014
09.07.2014
vmat93
Jo, rád bych. Ono by i těsnění hlavy chtělo vyměnit, žere to olej víc, než je zdrávo. Ale víš jak: No money - no funny!
20:57:01
09.07.2014
09.07.2014
TAZ1500
vypada slušně až ji trochu dáš do kupy tak to bude parada a pokud ti mužu poradit dělal sem to u všech škodovek vyměn věškery gumový díly v brzdový,palivovy a chladící soustavě aby na auto byl nejakej spolech a predběžne výměn membranu ac pumpy a gumičky a membranu v karburatoru to je takovej zaklad pro skoro 30 let stary auto
19:40:52
09.07.2014
09.07.2014
vmat93
Och, děkujeme za projevenou náklonnost. Já i můj samochod.
Pěkná, to ona je. Ještě ale, kdyby jezdila
Pěkná, to ona je. Ještě ale, kdyby jezdila
18:55:10
09.07.2014
09.07.2014
šadesa
pěkná dávám do oblíbených
12:19:04
09.07.2014
09.07.2014
vmat93
Jo, byla prý bouraná motorkou na levý zadní blatník, netrefili tam lak a místo tmavě červené tam je vínová, ale jinak nekvete, kastle drží.
Jenom pravý přední blatník hnije a zatéká i přes tmelení do kufru.
Jenom pravý přední blatník hnije a zatéká i přes tmelení do kufru.
12:04:12
09.07.2014
09.07.2014
MacBack
Kasle vypadá celkem dobře.