skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Modernizace užovky na typ M
09:08:13
12.09.2019
12.09.2019
venda74
znám podobné dvě přestavby. 1. byla škoda 1000 mb postupně přestavěna na 136L se vším co to má být a vše je ofiko v papírech. 2. škoda 100 byla dlouhá léta s motorem š105 a pak, když dosloužila kastle dovezla se š120 s pětokvaltem z bývalé NDR a udělala se přestavba a tak vznikla škoda 100 s motorem š105 a karosérií š120 a ke všemu na SPZ KVA ..-.., takže cca 1972 - 1975 a na nich poslední emko. Opět vše ofiko - zkrátka v 90-kách bylo možné vše.
12:10:22
10.09.2019
10.09.2019
Zdendys Š.
-> john simple: Však ano, já vím, to bylo hodně časté. Spíš mě zarazila ta 1203 -> Rapid.
13:43:15
09.09.2019
09.09.2019
john simple
-> Nevšovjan: v 90.letech běžná věc, tahaly se eMka ze zahraničí a mnohdy se postavilo na papíry ze škody 100 po přestavbě na 120.
13:12:31
09.09.2019
09.09.2019
Zdendys Š.
-> FrantaM: To je ještě v pohodě. Sám mám Š120 na přestavbových papírech Š100. Ale slyšel jsem něco i o 1203 ze které se postupně stal Rapid nebo tak nějak pokud si dobře pamatuju.
07:43:28
09.09.2019
09.09.2019
FrantaM
-> Nevšovjan: no, to je dost pravda. Dostala se mi do ruky publikace 0 1202, nakladatelství Grada, a tam byl ukázkový případ, kterak se ze Škody 1200 postupně stala Škoda 1202 STW. Český člověk je dost vynalézavý... Jinak taky pamatuji na případ, kdy chtěl táta v r. 1985 trochu obnovit vozový park (v té době měli naši 8 let starou užovku 120 L), a našel inzerát, nabízející 120 L model 84. Sám jsem to auto viděl na vlastní oči, ale nakonec z toho sešlo - šlo o 120 L z r. 1979, která měla po nehodě vyměněnou celou přední část na M1. Ale přestavba to byla skutečně precizně udělaná, až podle papírů se zjistilo, že jde o 6 let starý vůz, takže by to nebylo žádné terno....
20:24:22
08.09.2019
08.09.2019
Zdendys Š.
-> SO545: Byla to Tatra? Byla! Tak co? Není co řešit.
20:06:38
08.09.2019
08.09.2019
Jozka
-> SO545: Kouzlo..
19:49:57
08.09.2019
08.09.2019
SO545
-> Jozka 08.09.19 19:46:47: ked sa bavime o stavani aut na papiere tak u nas sme mali T 148 dumper na papieroch z Tatry 11 ... a to bolo cosi aj na vtedajsiu dobu
19:46:47
08.09.2019
08.09.2019
Jozka
-> SO545: V CZ spíš tak před 30ti lety skončila - hned po roce 90. jí nahradila "móda" stavět dovozy (vesměs "M", užovky a starší jen dost výjimečně) z končin na západ od Rozvadova na papíry čehokoliv od 1000MB po "emko".
19:31:42
08.09.2019
08.09.2019
SO545
-> Jozka 08.09.19 13:41:02: cca 20-25rokov dozadu bolo velmi popularne prerabat uzovky na Mko...u nas to absolutne nikto neriesil... obcas bol des pozerat na tie utopene napravy...ale novota bola novota...
13:41:02
08.09.2019
08.09.2019
Jozka
-> FrantaM: Můj kvalifikovanej odhad je, že si toho vůbec nikdo nevšimne, pokud nebyla měněná komplet karosérie. A pokud by (oficiálně) i byla (jiný VIN, resp. později tzv. "zprasený" VIN), tak to většině dnešních "techniků" na STK stejně nedoklapne.
Možná tak známej, kterej na papíry užovky na přelomu 90. postavil "emko" se 136 Favo motorem a má to vše legálně zapsaný v TP, by měl trochu problém..
Možná tak známej, kterej na papíry užovky na přelomu 90. postavil "emko" se 136 Favo motorem a má to vše legálně zapsaný v TP, by měl trochu problém..
08:22:11
08.09.2019
08.09.2019
FrantaM
-> Jozka: stejně by mě zajímala jedna věc: podle tehdejších předpisů bylo možné vůz pouze modernizovat na emko, ale naopak již ne. Jak je to vlastně nyní, když člověk narazí na přestavěnou užovku na emko a chce ji zpátky předělat na užovku? Budou s tím dělat problémy?
22:49:07
07.09.2019
07.09.2019
Jozka
-> FrantaM: Též mám origo a dokonce jsem v garáži onehdy našel i kopii, kterou jsem dělal tátovi, když se na tuhle konverzi chystal.. na což naštěstí nedošlo.
20:35:08
07.09.2019
07.09.2019
FrantaM
-> Jozka: článek bych měl, a především se chci omluvit, bylo to ne v čísle 15/85, jak jsem psal, ale v čísle 11/85. Zde je fotka titulní strany (ročník 85, a nejen ten, mám svázaný, takže to šlo hůře ofotit)...
21:35:47
24.08.2019
24.08.2019
Jozka
-> Tom Troll: Já psal o tom, jak to bylo dobově ošetřený, tj. o časech, kdy tyhle věci řešila SD Ministerstva vnitra - tj. že (údajně na nátlak Barum-u, čili opět ty formy a prý proti vůli AZNP) při montáži 13" kol na MB, kila a užovky vnitro rozhodlo, že 3,5 cm rozdílu nominálu obvodu vůbec žádnou roli nehraje a vleze se do tolerance přesnosti tachometrů, resp. dokonce nová 13" může mít delší obvod než 14", ojetá na tehdy povolených 1.6 mm. Jak je to dneska (úplně jinak), je úplně jasný, netřeba pitvat - nikdy jsem nepochopil, proč tu změnu v THZ nakonec takhle podmiňovali.
Možná stejnej soudruh, co se mu kdysi nelíbilo kilo na 13" kolech.
Oficiální schvalování přestavby na "M" předek si tuším vyžádala změna rozměrů (jiná délka?), ale nechci kecat - ale ani to někde ve starých SM dohledávat.
Možná stejnej soudruh, co se mu kdysi nelíbilo kilo na 13" kolech.
Oficiální schvalování přestavby na "M" předek si tuším vyžádala změna rozměrů (jiná délka?), ale nechci kecat - ale ani to někde ve starých SM dohledávat.
17:23:35
24.08.2019
24.08.2019
Tom Troll
-> Jozka: Tak ta přestavba je "přestavba" ve smyslu montáže, M kastle a čumák jsou náhradní díl záměnnej na užovky, s podmínkou že když se mění celá kastle tak se musí změnit číslo kastle v rámci úřadovýho úkon přestavby.
13" na užovkách co měly 14" jsou taky náhradní díl, ale na embasa, kila atd se musej jako přestavba brát s tim že se musí doložit že tacháč ukazuje v tileranci i s alternativníma kolama. Ta samá kontrola se musí provést pro "přestavbu" - zápis širších gum na 742.
Nebo tak jsem to pochopil.
13" na užovkách co měly 14" jsou taky náhradní díl, ale na embasa, kila atd se musej jako přestavba brát s tim že se musí doložit že tacháč ukazuje v tileranci i s alternativníma kolama. Ta samá kontrola se musí provést pro "přestavbu" - zápis širších gum na 742.
Nebo tak jsem to pochopil.
14:43:13
24.08.2019
24.08.2019
Jozka
-> Tom Troll: A přestavba povolena, aby se dělat nemusely - v podstatě se to vzájemně nevylučuje..
Ona tohle byla naprosto běžná praxe, když byl nástupnickej díl záměnnej, původní se prostě přestal vyrábět, viz notoricky známý případy Z blatníků MB, podlahových plošin 100/1000 a v podstatě 100% komponent jako jsou paraboly a další příslušenství. Jen u toho 742 čumáku to navíc (podobně jako u použití kol 13" místo 14") muselo být posvěceno vyššími místy..
Ona tohle byla naprosto běžná praxe, když byl nástupnickej díl záměnnej, původní se prostě přestal vyrábět, viz notoricky známý případy Z blatníků MB, podlahových plošin 100/1000 a v podstatě 100% komponent jako jsou paraboly a další příslušenství. Jen u toho 742 čumáku to navíc (podobně jako u použití kol 13" místo 14") muselo být posvěceno vyššími místy..
11:16:05
23.08.2019
23.08.2019
Tom Troll
-> Jozka: V andrtovi je že od roku 83 (M84) se užovkový blatníky nedělaj z důvodu možnosti přestavby na M čumák.
11:05:13
23.08.2019
23.08.2019
Jozka
-> palinator: Ona se ta 10ti letá lhůta stihla z legislativy po roce 90 vcelku rychle (nevím ale kdy přesně) vytratit.. no a posléze (hlavně od 2. půlky 90.?) ty auta začaly masívně místo oprav putovat rovnou do šrotu, takže lačnost po ND na ně poklesla.
11:04:59
23.08.2019
23.08.2019
palinator
-> Bukaj:
Šak já už nakupuju do zásoby na OI.
Šak já už nakupuju do zásoby na OI.
11:04:00
23.08.2019
23.08.2019
Bukaj
-> palinator: Asi ne, protože po roce 89 poměrně rychle upadl zvyk mít nasysleno doma na půdě druhé auto v dílech...
...proto se dnes daleko líp shánějí nové originální díly na starší škodovky, než na Mko, Favorita a Feldy budou brzy taky v loji...
...proto se dnes daleko líp shánějí nové originální díly na starší škodovky, než na Mko, Favorita a Feldy budou brzy taky v loji...
10:47:47
23.08.2019
23.08.2019
palinator
-> Jozka:
A ten samej problém následně u emkovejch karoserií neměli?
A ten samej problém následně u emkovejch karoserií neměli?
10:11:40
23.08.2019
23.08.2019
Jozka
-> palinator: Jsem se vždycky (a ne sám) domníval, že oficiální posvěcení týhle "přestavby" mělo původ hlavně v tom, že dosluhovaly užovkový formy na P blatníky a byla snaha (při tehdejší povinnosti dodávat díly ještě 10 let po ukončení výroby) je šetřit a tím se vyhnout poměrně výživný investici do novejch..
09:56:48
23.08.2019
23.08.2019
palinator
Ve Chvaleticích taky jeden bastl v podobě úzkejch náprav (mám pocit že i s chromovejma poklicema) pod bílou eMkovou kasnou jezdil. Nádhera sama.
Přitom to byly v podstatě jen přestavby "pro sousedy". Emko se vevnitř od užovky prakticky neliší, jízdníma vlastnostma je to užovka, technika byla jetá, jen ty vnější panely karoserie byly jinačí. Jen se tim dala efektivně vyřešit začínající koroze původní kastle.
Přitom to byly v podstatě jen přestavby "pro sousedy". Emko se vevnitř od užovky prakticky neliší, jízdníma vlastnostma je to užovka, technika byla jetá, jen ty vnější panely karoserie byly jinačí. Jen se tim dala efektivně vyřešit začínající koroze původní kastle.
23:24:24
20.08.2019
20.08.2019
Enggik
-> Aleš: V Klánovicích ,,To je Škoda 2009" No joo, oranžová LS, stále jedna z nejhezčích užovek co jsem za ty léta potkal Provětráte jí také ještě někdy někam???
17:35:43
20.08.2019
20.08.2019
FrantaM
No připojím se i já s konkrétní přestavbou, v té době to byl tedy již vrak. Když se ségra stěhovala v r. 2006 do obce Kaly, místní část Zahrada, tak u jejich baráku stála na pohled obyčejná škodovka. No jo, předek odpovídal 105 L model 1985 (tedy ovály), ovšem na zadním spojleru kapoty bylo označení "Škoda 120 GLS". Dozvěděl jsem se, že šlo o původní 120 GLS, r. v. 1982, kterou v 90. letech modernizovali... Zkusím ještě někde dohledat fotky...
08:45:01
20.08.2019
20.08.2019
Karlos (WIO46)
-> Tomaso435: Ne, byly černé pokličky á la model 80.
Zajímavý je, že toho auta neni po zbastlení snad jediná fotka. Jako žlutý užovky je ovšem fotek dost.
Zajímavý je, že toho auta neni po zbastlení snad jediná fotka. Jako žlutý užovky je ovšem fotek dost.
21:42:43
19.08.2019
19.08.2019
Aleš
-> Enggik: to bylo tenkrát někde v Počernicích. To LSo za tim je moje naše auto
21:33:48
19.08.2019
19.08.2019
Jarda - zrušená registrace
-> Enggik 19.08.19 21:13:02: prototypovka a celo s otvory a bocni blikny
21:13:02
19.08.2019
19.08.2019
Enggik
Kdysi dávno na jednom pražském srazíku, pán nám vyprávěl, že je to prototypovka z roku 85
Jinak těhle ,,tramvají" mi tu na východním konci Prahy jezdilo několik.
Jinak těhle ,,tramvají" mi tu na východním konci Prahy jezdilo několik.
19:32:30
19.08.2019
19.08.2019
FrantaM
-> Tomaso435: pokud byla k přestavbě použita užovka do modelového roku 1979, a nechány původní disky a poklice, proč ne? Mimochodem, Svět motorů k tomuto tématu vydal v jednom čísle (myslím snad 15/85) i návod. Na tom konkrétním čísle byla na obalu kresba poloviny užovky a poloviny emka...
16:04:54
19.08.2019
19.08.2019
Tomaso435
-> Karlos (WIO46): chromový poklice byly? :-D
15:10:17
19.08.2019
19.08.2019
Karlos (WIO46)
Otec takhle postavil ze žlutý užovky modrou tramvaj.
Úzký nápravy a 14" plechy vypadaly na eMku velmi vkusně.
Úzký nápravy a 14" plechy vypadaly na eMku velmi vkusně.
14:49:31
19.08.2019
19.08.2019
Tomaso435
jistě. tady jezdí emko kastle na spodku z 1000mb. je to uzký , kouří to, a má to v předu bubny
14:45:16
19.08.2019
19.08.2019
FrantaM
Zdravím, určitě si hodně lidí pamatuje, že v polovině 80. let se poměrně často dělaly přestavby užovek na emko. Bylo to na základě vyhlášky FMD (pro mladší: FMD=Federální ministerstvo dopravy) z r. 1984, a posvětila to i tehdejší AZNP. Sám si na pár takových přestaveb pamatuji, některé byly více, jiné méně povedené (když např. u přestavovaného vozu byla změněna jen přední část, a vzadu zůstala třeba i původní hladká kapota a stěna se "žehličkami")..
. Setkal jste se někdo z takhle upravenou škodovkou 105/120?