skládáme nápravu...

prohledat
6497 příspěvků (zobrazeno 2751 až 2800) od 23.09.2007 do 16.09.2024, založil/a T
řadit dle data
12:25:37
01.02.2014
Jozka
-> Bukaj: Nu, působí víc vlivů.. a rozdíl v kvalitě gum v čase určitě nějakej je, dobře vidět na gumách pro horní ramena, starý tvrdší, ne tak hladkej povrch.. jen neumím s jistotou říct, jakej vliv má třeba skladování a životnostní pokus s kombinovaným osazením starých a nových jsem nikdy neudělal..

A jo, ty horní misky jsem už taky namontoval obráceně - když se už při předběžným dotažení skoro dotýkaly ramen. Ale proč to občas takhle vyjde, nevím - asi sešlost výrobních tolerancí..
01:58:27
01.02.2014
Bukaj
-> Jozka 31.01.14 21:11:55:

Jo a pro zajímavost - na čepech horních ramen byly vnější misky namontovány obráceně...

Jinak až na spodní ramena, excentry a svisláky z užovky to byla MB náprava z 19654
01:55:15
01.02.2014
Bukaj
-> Jozka: No, čepy na té nápravě byly původní (dokonce čepy horních ramen ještě se závitem M10 - MB bylo z roku 65), stejně tak matky, podložky a ostatní věci. Jen tedy kozlíky spodních ramen byly na každém čepu jiné - na jednom ty klasické s broušenými plochami pro matky a na druhém ty druhé (teď nevím, jestli starší, nebo mladší), které mají na rozřízlé straně takový ten navařený můstek...



Ale co mohu soudit, tak ty původní gumy z šedesátých let byly kvalitnější. Trošku tvrdší a abslutně nic jim nebylo (kromě lehkého opuchření vyčnívajících lemů).

Ty z osmdesátých let byly takové měkčí, rosolovatější, ikdyž to mohlo být způsobeno mastnotou, kterou byla celá náprava obalena (jen abych se dostal ke šroubovým spojům, tak jsem oloupal cca 5 litrů (plnej kbelík) směsi Tlumexu Special, Tlumexu Plast, oleje, vazelíny a prachu...71).

Ani to však nezabránilo, aby nápravnice neprohnila pod horním ramenem - zato dole byla jako nová...
21:11:55
31.01.2014
Jozka
-> Bukaj 31.01.14 15:47:45: A jaký jsou na tý nápravě s dílama 105/120 použitý vnitřní matice čepů - původní s osazením, nebo pozdější placatý? Trochu mám podezření, že to úplně není v kvalitě gum, teda jestli se v pozdější evoluci čep a teda i miska nějak víc nemelou v rameni a gumy nestříhaj. Exkolega i kvůli tomu zásadně dával misky opačně (jedny mám ještě po něm pod ponkem) a u takhle smontovaných ramen jsem rozmydlený gumy teda neviděl..

A jestli -> minno: rozebírá spíš nápravy 105/120, tak by mohlo být důvodem jeho rozdílných poznatků.
18:04:16
31.01.2014
minno
-> dragon_cb_cz: U seba som to riešil už dávnejšie. A je fakt, že som to vtedy riešil ako problém3 Ale to len preto, že to človek vyskladá poctivo z nových gúm a o pol roka je to zas na sračku. To bolo ale zrejme tou novodobou výrobou nekvalitných gúm. Dal som tvrdé gumy od Pemita a problém zažehnaný.
18:00:33
31.01.2014
dragon_cb_cz
-> minno: No já z toho pochopil, že to vnímáš jako problém, ale zjevně teda jde jen o estetiku...
17:50:25
31.01.2014
minno
-> dragon_cb_cz: Ja to ale neriešim, len je tu o tom diskusia, tak som uviedol moje skúsenosti.
17:48:31
31.01.2014
dragon_cb_cz
-> minno: No dobře, ale to fakt nevím proč řešíš 1
17:43:04
31.01.2014
minno
-> Bukaj: Ale áno, znamená to. Znamená to, že sú roztrhnuté zvonka1. O roztrhnutí zvnútra nik nepísal. Aspoň teda ja nie.
16:06:14
31.01.2014
Bukaj
-> minno: Tak to, že se gumy natrhnou tam, kde koukají mezi ramenem a podložkou, ještě neznamená, že jsou roztrhané i uvnitř pod podložkou 4
15:59:50
31.01.2014
minno
-> Bukaj: asi je to kus od kusu, ale mal som možnosť vidieť niekoľko náprav zo 105-130 zmontované ešte origo z fabriky a gumy na spodných ramenách boli hádam vždy potrhané.



Toto je moja pôvodná predná náprava po asi 100 tis. km od výroby:

skoda120.inetbox.sk/!img/ .../65.jpg



A ako sme sa tu už zhodli, novodobé sériové gumy do nápravy sú kvalitou o ničom, preto sa bežne potrhajú už po 10-20 tis. km.
15:47:45
31.01.2014
Bukaj
-> minno 25.01.14 07:25:53: Tak fakt nevím, co dáváš za gumy, ale zatím všechny nápravy, co jsem rozebíral, měly gumy naprosto v pořádku, až na místa, která přijdou do styku s povětrností (to, co čouhá zpod podložek bývá zpuchřelé) a na pár gum, které byly zmršené při montáži.

Dneska zrovna rozebírám dvě nápravy z MB (jedna naprosto původní i s dobovými gumami s ostrými hranami, druhá dělaná někdy v osmdesátých letech s použitím dílů ze 742 - excentry v gumě, spodní ramena užovka) a v té původní jsou gumy jak nové a v té druhé jen jedna guma zmršená při montáži. 4

Sdílím názor, že origo uložení ramen přežije ramena i nápravnici.

Tedy u aut, provozovaných v silničním provozu - nevím, jak v nějakých náročných podmínkách...6
upraveno 1x, naposled 31.01.2014 15:48:19
12:56:38
31.01.2014
sikula
-> Antony: díky za info, já už tu nápravu mám 4 roky hotovou, ted musím na te další vše vychytat. Evo II bude lepší a uplatním pochytane info4

-> vhml: Já ti pevně věřím a doufám v to3
12:05:43
31.01.2014
Matysek007
-> m8rinek: No jo , to už je ta horší stránka věci. Já používam stabilně 8.8 někde 10.9 podle situace.
12:03:59
31.01.2014
m8rinek
-> Matysek007: Tak ono to auto od ,,repase,,, nenajelo mnoho díly tam jsou evidentně nový, jen spojovák tam dotyčnej naflákal jakej byl... asi... Horší je, že podobně je provedejch oprav víc na koroserii atp...
12:02:07
31.01.2014
Matysek007
-> m8rinek: To jsou šrouby dobrý tak leda na plot :)
11:59:45
31.01.2014
m8rinek
Tak jsem se pustil do repase repasovaný nápravy na bílym... A jsou tam frajeřinky jako spodní ramena na šroubech 5,6 atp... Co mě ještě čeká? :D
07:02:08
31.01.2014
vhml
-> sikula 30.01.14 23:44:27: to je jenom že je to čerstvě složený. Projeť se 10km po okresce a bude to úplně jinak. Mě klesnul novej předek jenom když jsem vyjel z garáže a druhej den zajel zpátky.
06:42:32
31.01.2014
Antony - zrušená registrace
-> sikula: to jsi jako sešrouboval nezatíženou nápravu, dal ji na auto a je to výš o 6cm? To chce při skládání dát mezi horní ramena a nápravnici aspoň 16-tku kulatinu a pak teprve dotáhnout 4
23:44:27
30.01.2014
sikula
Dneska jsem to dal na kola"přední nápravu" a je to masakr koza, čekal jsem ze když je to v tvrdém uložení ze to bude znát, ale az o tolik, tlumiče ty same jako na sérii, pružiny taky, jen prendane na napravu Evo I 6 no a cca 6cm je to vejš, podle toho jakej je to tvrdolín, si to moc nesedne3
17:35:41
26.01.2014
Jozka
-> srdcar 120L: Jasně, budem si to dělat každej po svým, jsem ani nečekal, že tě přemluvím.. ona ta vazelína tam sice fakt vůbec nepatří, ale zdejší převládající názor, že by za to měl být trest smrti tak úplně nesdílím, zrovna tyhle gumy jí opravdu snášej dost dobře, pokud jsou originální..

No a obecně, z tvý karty nepoznám vůbec nic.. jen že jsi o 10 let starší. Svý nápravy jsem spočítal, žes pochyboval, zda jsem kdy něco takovýho dělal, ne že bych se chtěl chlubit.. Ono že něco někdo dělá dlouho, ještě automaticky nemusí znamenat, že to dělá dobře.. 3 4 4. Což vztahuju pochochopitelně hlavně na sebe.. 5
16:00:45
26.01.2014
srdcar 120L
-> doking: Jsem pro1 1 1
15:17:51
26.01.2014
doking
-> Jozka: -> srdcar 120L: Tak si to každý dělejte po svém :-) a nezačněte se tu hádat a ať si každý další vybere,kdo bude nově skládat nápravu,kterou cestou půjde...
15:04:52
26.01.2014
srdcar 120L
-> Jozka: Zkus si nanečisto namontovat rameno na nápravu, bez připojení ke svisláku a uvidíš, že s ramenem otočíš bez problémů, i když utáhneš kozlíky a nedotáhneš zajišťovací matky. No a samozřejmě se musí staré misky očistit od staré gumy nebo rezu. A právě proto mažu vazelínou, aby sklouzly gumy po vnitřních miskách. Jinak by ti musely viset trubky na čepu. A jinak to není teorie, ale léta praxe. Těch náprav na škůdkách jsem za ty roky udělal nejspíš mnohem víc, jak ty. A problémy nebyly se žádnou. Pokud došlo k rozleptání gum na spodních ramenech, tak jen proto, že začal téct olej z převodky řízení nebo z manžety hřebenu. Když ti je proti srsti vazelína, tak maž klouzkem nebo jarem či něčím podobným. Od r. 1974, co jsem na škůdkách dělal, prakticky od 1000 MB po 130, snad o nich něco vím.
upraveno 1x, naposled 26.01.2014 15:10:05
13:10:36
26.01.2014
Jozka
5 Náprav jsem rozebral tak asi 20, zhruba cca zas 10 složil + nějaký extra hlavně spodní ramena k tomu..
upraveno 1x, naposled 26.01.2014 13:13:02
13:09:52
26.01.2014
Jozka
-> srdcar 120L: Nebudu ti tu teorii vymlouvat, vidím žes o ní skálopevně přesvědčenej.. já do těch uložení žádnou vazelínu neprasím, používám jako klouzek zpravidla regum nebo čistej glycerín a moje pevný přesvědčení zase je, že už jenom zajištěním kozlíků "C" pojistkama se ty vnitřní stlačí gumy tak, že je neotáčíš, ale předepínáš..

Vyúhlování ramen se prostě nejlíp dělá natáčením čepů v kozlíkách..
12:46:13
26.01.2014
srdcar 120L
-> Jozka: Právě že díky rýhování rozpěrných trubek vznikne po dotažení v jiné než provozní poloze to pnutí, které spolehlivě zničí gumy uvnitř ramen. Rozpěrné rýhované trubky se utahují těmi matkami proto, aby se rameno pootáčelo v rámci gumy a ne na čepu, na kterém je namontováno. Kozlíky horních ramen lze klidně dotáhnout, z vnitřní strany mají pojistné kroužky, které nedovolí kozlíkům posun dále k sobě ( pokud jsi to neměl někdy rozebrané) a vnější matky s kontramatkami povolit a dotáhnout až na normálně zatíženém voze, trubky se srovnají v klidové poloze a žádné předpnutí tam nebude. Pak dotáhnout napevno obě. Ty gumy v ramenech fungují jako klasické silentbloky. A ty se dotahují taky natvrdo.
23:05:39
25.01.2014
Jozka
-> minno 25.01.14 07:25:53: Možná jak komu a jak na čem.. U jediný svý P nápravy, u který ty lhůty znám přesně, tak uložení ramen letos na jaře vypadalo úplně stejně, jako v roce 2000, když jsem nápravu dával dohromady (do provozu šla až v roce 2004)..

-> srdcar 120L: Důvod měnit pryžový uložení ramen na autě jsem teda nikdy neměl, odhadl bych ale, že díky rýhování trubek a vložek ramen (spolu s rozepřením kozlíkama) nemá povolení matek na čepech ("hřídelích") ramen prakticky žádnej smysl.. Sice matky taky utahuju až na autě, ale pro zkalibrování nápravy na autě úplně stačí odhadnout budoucí polohu horních ramen, což se dá a hlavně nedotahovat spoje držáků spodních čepů.. "střední poloha" nebo jak to nazvat, se přece vymezuje pootáčením čepů v držácích a ne v gumách. Jistější by bylo nechat povolený i svírací šrouby u horních kozlíků, ale kvůli přístupu k nim na to dlabu.

Svary vložek v ramenech se ne vždy úplně povedly, takže do otvorů v ramenech je určitě dobrý nahlýdnout před zasouváním.. No ale to není na škodu ani tak nějak.. obecně.. 3
13:29:56
25.01.2014
srdcar 120L
-> minno: Nebudu polemizovat, když tedy nevydrží, není problém je zvedáku nebo na jámě vyměnit, nezabere to moc času. Dá se to udělat i bez celkové demontáže ramena z nápravy. Samozřejmě, když je náprava extrémně namáhaná, tak tolik ty gumy nevydrží.

Ještě k montáži: auto dám na kola a na jámě uvolním matky na stažení gumových vložek, aby nebyly namáhány v klidové poloze krutem. Pak je zase dotáhnu. To samé dělám i s horními rameny ( samozřejmě tam ty gumy nelze měnit bez demontáže napravy z auta). Právě tady dost mechanici dělali chybu, že to smontovali celé venku, pak s tím šup na auto a hotovo, už se tím dál nikdo nezabýval, gumová pouzdra byla trvale vystavena kroucení od zatížení vahou auta, a proto taky rychle odcházela. Moje zkušenost. Když jsem začal aplikovat svůj postup, vydržely o dost déle.
upraveno 1x, naposled 25.01.2014 13:35:53
10:09:57
25.01.2014
Bukaj
-> ZdrubT 24.01.14 17:00:30: Nojo, nesmíš kupovat noname manžety za 25 Kč/kus... 3

Ve Škodovce stojí manžety 150 Kč kus a vydrží dalších 20 let - zatím je mají skladem 4

Nebo kup v Autokelly manžety značky Gomet - ty jsou také z poměrně kvalitní pryže.
07:25:53
25.01.2014
minno
-> srdcar 120L: nevydrží.
00:37:44
25.01.2014
srdcar 120L
Pánové, nevím, jak vy, ale já než vkládám nové gumy do ramen, tak pořádně prohlídnu díru v rameni, aby tam nebyl nějaký otřep nebo zbytek sváru, ten pak většinou trhá gumu. Nové gumy máznu slabě vazelínou, včetně trubek, matek a podložek, krásně a stejnoměrně do sebe zajedou. Pro škarohlídy, že vazelína zničí gumu, tak to jde namazat třeba jarem. Pokud jsem i na dalších škůdkách měnil gumy v ramenech a byly vylezlé a potrhané, tak pak po rozebrání bylo vidět, že se jednalo o vadnou montáž, gumy nedosedly na sebe a byly vytlačeny kus bokem ven a skříplé podložkou. Tak asi. Pokud jsou správně namontované, vydrží i 10 let bez úhony.
20:13:43
24.01.2014
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Matysek007: Máš to v pohodě, origo gumy se rozplácnou 4
19:29:46
24.01.2014
Matysek007
-> Jozka: No já jsem to právě dělal poprví tak jsem se chtěl poradit abych to tam nedal a potom znova nevyndaval...
19:27:35
24.01.2014
Jozka
-> Matysek007: Ono to vyjde pokaždý trochu jinak i když se člověk snaží, aby gumky byly rozlezlý na obou stranách stějně.. jsem zvyklej, že se opře o kozlíky a pak teprve rozplácává.. ale u MB tam pokud možno dávám origo třecí podložky.. prostě asi dost dobrý..
19:21:01
24.01.2014
Matysek007
-> Jozka: Takhle je to staženy a opřený o rozpěrku 5
19:16:57
24.01.2014
Jozka
-> Matysek007: Možná bych tu venkovní matku o půl otáčky vrátil...



Ne, dělám si prdel..3
18:39:12
24.01.2014
Eidy
-> Matysek007: YES.4
18:35:41
24.01.2014
Matysek007
Taak takhle asi ne ????
zvětšit skládáme nápravu... - obrázek od Matysek007 vložen 24.01.2014 18:35:41
18:35:16
24.01.2014
Matysek007
17:23:25
24.01.2014
Matthes, záškodník z TechWebu
-> ZdrubT: Tak pockej az se ti mezi zuby dostane kamen :-D
17:21:51
24.01.2014
dragon_cb_cz
-> Eidy: Bukaj tuším říkal, že slušné se dají koupit v autorizáku škodovky...
17:03:27
24.01.2014
Eidy
-> ZdrubT: Tak sháněj origo v mototechně a nebo na burzách.
17:00:30
24.01.2014
ZdrubT
Nejhorší jsou manžety na řízení. Vydržej tak rok a hrozně blbě se dělaj. Proto já na ně seru, mam je prasklý nakařdym hřebenovym řízení. :-((
13:09:05
24.01.2014
Jozka
-> minno: Kolikrát už mě napadlo, kolik by ty někdejší kuláky vydržely na dnešních běžnejch silnicích.. když ta životnost je vlastně stejná..

Mě při mým bídným nájezdu vydrží novodobá manžeta zpravidla polovinu toho, co novodobej čep.. takže cca rok a půl?
13:06:06
24.01.2014
minno
-> MOLSO: s gumickami som ja nikdy problem nemal, pouzivam TRW gulaky.
13:04:28
24.01.2014
MOLSO
-> minno: a si predstav ze na tych vikä gulakoch tie gumicky vydrzia 3 aspon zatial nevykazuju poskodenie
12:59:39
24.01.2014
minno
-> Bukaj: Tak to potom ja žijem asi už len v tej novodobej produkcii gulákov, kedy ich mením posledných pár rokov už každý rok-dva :D Meniť samotné manžetky na nich by ma ani nenapadlo.
12:45:35
24.01.2014
dragon_cb_cz
-> Bukaj: Druhoška pouzder ramen se dělala a pokud vím tak stále děla - když jsem se bavil s jedním mechanikem jestli by mi nesložil nápravu, tak říkal že klidně, ale gumy ať si seženu původní...
11:56:12
24.01.2014
Bukaj
-> minno: Ale kdeže 3

To až novodobá produkce kuláků (které mají životnost cca dva roky)...

...ale je pravdou, že třeba i originální TRW kuláky na Fa/Fe mají nekvalitní manžetu s životností cca rok, kloub je celkem kvalitní, takže tam se také vyplatí měnit manžetu za pár kaček4
Extreme Tyres