skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
136 rapid a prehrievanie
21:22:21
04.02.2011
04.02.2011

rsvancara
-> sbf: máš pravdu, je to tak jak říkáš :-)
21:05:01
04.02.2011
04.02.2011

sbf
asi maju
20:59:25
04.02.2011
04.02.2011

sbf
to neviem, maju? sublera mi ukazala okolo 9.5mm = spodnu hodnotu podla jednej tabulky na skoda-panda
20:52:04
04.02.2011
04.02.2011

afro100
a hlinikove hlavy maju aj nejaku znacku ?
20:49:27
04.02.2011
04.02.2011

sbf
skor cast tesnenia nad vlozkou c. 1 je pekne zodrata. ziadna nahoda ze to fucalo tu hlavu niekto pekne zbrusil vole pico, ze ani znacku nevidiet, to robi kolko pre hlinikove hlavy, podla tabuliek aspon 2 mm a 12,5:1?
13:49:42
04.02.2011
04.02.2011

Karel.
-> sbf: podívej se na první fotku, v levo dole je vyžraný těsnění

13:31:53
04.02.2011
04.02.2011

sbf
vlastne u 136 (hlinikovych hlav) je to menej (.07-.13) este ze tych kniziek mam viac...
to tesnenie kde je najviac naprd (kadial to asi fukalo)?
to tesnenie kde je najviac naprd (kadial to asi fukalo)?
12:49:44
04.02.2011
04.02.2011

rsvancara
Pokud to má být opravdu 0,12 až 0,16 (nemám v dosahu knížku) tak 0,07 je nějakých 40 procent od minima a necelá poloviční hodnota doporučeného stavu. Rozhodně je to špatně.
Zbytek viz. -> afro100:
Zbytek viz. -> afro100:
09:14:57
04.02.2011
04.02.2011

afro100
-> sbf: ked ma byt 0,12-0,16 tak 0,07 je málo ... a to tesnenie je naprd
08:23:49
04.02.2011
04.02.2011

sbf
meranie presahu:
08:19:10
04.02.2011
04.02.2011

sbf
ledova trist ne, fukle tesnenie mozno - mozno cez prvy valec hoci dal az 1.4 baru pri teste. vlozky su trochu klesle, presah som tam nameral len 0.0762 mm (0,003"), 0.005" mierka (0.127mm) tam uz nevosla. ked to ma byt 12-16 stotin, znamena ze bude to fucat pri 7 stotinach?
06:20:41
03.02.2011
03.02.2011

rsvancara
-> Minik03: souhlasím, jak se to jednou vařilo ... navíc může být křivá (nebo prasklá) hlava (ale to by bylo vidět v oleji nebo ve vodě) nebo utopené vložky.
Na tu vodní pumpu se taky podívej, můžou být ulámané lopatky nebo se vrtulka může protáčet na hřideli - pokud byl třeba slabší fridex a dostala se tam ledová tříšť.
Na tu vodní pumpu se taky podívej, můžou být ulámané lopatky nebo se vrtulka může protáčet na hřideli - pokud byl třeba slabší fridex a dostala se tam ledová tříšť.
21:14:18
02.02.2011
02.02.2011

Minik03
-> sbf: Tohle už opravdu sedí spíš na těsnění.
20:58:05
02.02.2011
02.02.2011

sbf
Aj po sprechodneni dolneho potrubia a chladica roztokom HCl stale ide horuca voda tou hornou hadicou od skrine termostatu (prud v expanzke uz nevidiet) - dost horuca na to aby to vyvarilo. Kratko pred vyvarenim prestane kurit.
Moze este vodna pumpa slabo tahat (tj. vrtula vnutri sa netoci zaroven s remenicou) alebo potrubie je stale upchane? 5% HCl posobila tak 25 min jazdenia, preplach dal tak 15 l/min (bez termostatu z vodovodu). Vstup+vystup chladica teply. Nebublinkuje ani pri horucom motore, na olejovom viku nie je ziadna emulzia.
Moze este vodna pumpa slabo tahat (tj. vrtula vnutri sa netoci zaroven s remenicou) alebo potrubie je stale upchane? 5% HCl posobila tak 25 min jazdenia, preplach dal tak 15 l/min (bez termostatu z vodovodu). Vstup+vystup chladica teply. Nebublinkuje ani pri horucom motore, na olejovom viku nie je ziadna emulzia.
20:25:40
30.01.2011
30.01.2011

rsvancara
-> sbf: tak ve zkatce :
- vložky nesmí být utopené, jinak měníš těsnění zbytečně, podstřelí znova
- hlava nesmí být prohnutá nebo vyžraná od chladící kapaliny (na dosedacích plochách těsnění)
- do závitů bloku nesmí natéct voda nebo olej - jinak strhneš závit při utahování hlavy
- závity šroubů je dobré namazat grafitovou vazelínu
- na ploše hlavy nesmí zůstat zbytky původního těsnění
- šrouby na hlavě se utahují v pořadí a předepsaným způsobem (je jiný pro litinové a hliníkové hlavy) - doporučuji např. poslední vydání "Údržby a opravy vozidel Škoda" od pana Andrta (hliníková hlava se např. nepřetahuje po ujetí 1000 km, má jiný moment atd ...)
- po tomhle všem je třeba opět nastavit ventilové vůle
a teď zajímavosti :
- někdy bývá prasklý válec
- někdy bývá vyžrané měděná podložka která vymezuje přesah pístu a voda se do motoru dostává touhle cestou
a babské rady :
- těsnění hlavy je dobré namočit den předem do oleje aby se nacucalo, potom otřít a namotnovat
To je asi tak vše co mě teď z hlavy napadá
A hlavně : před tím, než to zase uvaříš zprůchodnit chladič a trubky do přední části vozu (horká octová voda a čas nebo chladič ven - odkamenit zvlášť a trubky natvrdo propláchnout).
- vložky nesmí být utopené, jinak měníš těsnění zbytečně, podstřelí znova
- hlava nesmí být prohnutá nebo vyžraná od chladící kapaliny (na dosedacích plochách těsnění)
- do závitů bloku nesmí natéct voda nebo olej - jinak strhneš závit při utahování hlavy
- závity šroubů je dobré namazat grafitovou vazelínu
- na ploše hlavy nesmí zůstat zbytky původního těsnění
- šrouby na hlavě se utahují v pořadí a předepsaným způsobem (je jiný pro litinové a hliníkové hlavy) - doporučuji např. poslední vydání "Údržby a opravy vozidel Škoda" od pana Andrta (hliníková hlava se např. nepřetahuje po ujetí 1000 km, má jiný moment atd ...)
- po tomhle všem je třeba opět nastavit ventilové vůle
a teď zajímavosti :
- někdy bývá prasklý válec
- někdy bývá vyžrané měděná podložka která vymezuje přesah pístu a voda se do motoru dostává touhle cestou
a babské rady :
- těsnění hlavy je dobré namočit den předem do oleje aby se nacucalo, potom otřít a namotnovat
To je asi tak vše co mě teď z hlavy napadá
A hlavně : před tím, než to zase uvaříš zprůchodnit chladič a trubky do přední části vozu (horká octová voda a čas nebo chladič ven - odkamenit zvlášť a trubky natvrdo propláchnout).
20:13:07
30.01.2011
30.01.2011

sbf
momentove kluce mam tri, venujem sa inym starym bezvlozkovym motorom, skodovkam nie, co som videl takmer vzdy sa hlavove tesnenie casom prilepi. ten rapid nie je moj len ho potrebujem spojazdnit a som lakomy do neho investovat co i len 10 eur na rozpustac tesnenia preto som sa pytal.
13:22:16
30.01.2011
30.01.2011

darklord
-> suri: no aspon ja som to tak pochopil, bohvie co myslel on
13:13:37
30.01.2011
30.01.2011

suri
-> darklord: už tomu rozumiem on myslí klasickú žehličku tam položiť to by ma nenapadlo , som pod tým čakal nejaké sofistikované meradlo
13:12:00
30.01.2011
30.01.2011

darklord
12:48:46
30.01.2011
30.01.2011

suri
-> Peterr: som z rovnakého kraja ale čo je to žehlička neviem
12:47:56
30.01.2011
30.01.2011

Peterr
Je pekné aj vedieť to spraviť, ale keď nemáš momentový kľúč, žehličku na meranie presahu vložiek a nevieš ako čo poriadne vyčistiť, viacej pokazíš ako opravíš. Samozrejme, keď je to rozobraté sa zrovnáva hlava a testuje tesnosť ventilov. Ak to má samozrejme slúžiť do budúcnosti a nie iba stáť na dvore.
12:38:52
30.01.2011
30.01.2011

afro100
-> sbf 30.01.11 12:29:51: nie si schopny ani vyplnit ID kartu tak ako mame vediet ... ?
rozobral som uz x motorov a vzdy ked som nechal vahadla, tak sa po povoleni srobov hlava sama odlepila - vahadlo stale tlaci na ventil a ten zas naopak ma snahu sa vdaka pruzinam zavriet, takze cez vahadlo a tycku to nadzdvihne o par mm hlavu samo ... jedine ze by to bolo nejak extremne pripecene, ale vzdy ked som za hlavu vzal tak som ju normalne dal dole ...
rozobral som uz x motorov a vzdy ked som nechal vahadla, tak sa po povoleni srobov hlava sama odlepila - vahadlo stale tlaci na ventil a ten zas naopak ma snahu sa vdaka pruzinam zavriet, takze cez vahadlo a tycku to nadzdvihne o par mm hlavu samo ... jedine ze by to bolo nejak extremne pripecene, ale vzdy ked som za hlavu vzal tak som ju normalne dal dole ...
12:35:24
30.01.2011
30.01.2011

Matthes, záškodník z TechWebu
-> Tom.t - malej ale vychcanej překupníček: -> rsvancara: Zajimavy, on tomu rozumi jak koza petrzeli. Pousti se do vymeny tesneni pod hlavou a kdyz mu ostatni reknou, ze tomu nerozumi tak se akorat nasere



12:29:51
30.01.2011
30.01.2011

sbf
no koncim s tymto topicom vdaka za konstruktivne rady kto som co som co su ini forum asi nezaujima
11:54:27
30.01.2011
30.01.2011

rsvancara
-> Tom.t - malej ale vychcanej překupníček: ... no, na začátečníky pozor. Povolí jen imbusy a na ty čtyři 13 mm matky co jsou na šteftech se vykašlou a pak oddělují hlavu od bloku majzlíkem :-D
10:55:05
30.01.2011
30.01.2011

Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> sbf: evidentne o tom nič nevieš, neviem či by si to nemal prenechat niekomu skúsenejšiemu ..
nič rozpúšťať netreba ..
nič rozpúšťať netreba ..
10:32:26
30.01.2011
30.01.2011

sbf
cize na skodovkach to zvacsa ide oddelit lahko? keby sa to prilepilo funguje na rozpustenie tesnenia nejaka domaca chemikalia?
09:02:38
30.01.2011
30.01.2011

Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> sbf: povolovat ručně, nejlépe přes pevnou ráčnu a trubku, opatrne s citem, a netrhat ..
až sundáš hlavu, netoč klikou dokud si nezajistíš vložky takhle .. pravdepodobne je u tak starého motoru budeš mít zarostlé jako prase ale zbytečně nepokoušej štestí ..
až sundáš hlavu, netoč klikou dokud si nezajistíš vložky takhle .. pravdepodobne je u tak starého motoru budeš mít zarostlé jako prase ale zbytečně nepokoušej štestí ..
08:59:44
30.01.2011
30.01.2011

Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> sbf: tady máš ty imbusy, imbus č.10
23:14:02
29.01.2011
29.01.2011

Minik03
-> sbf: hlava jde dolu uplně sama, stačí povolit všchny šrouby a hadice. bývá jenom přilepena na těsnění, ale není to žádný boj to odtrhnout.
23:07:57
29.01.2011
29.01.2011

sbf
no v jednej z tych skodovackych kniziek to tusim chlapik tak popisoval, oddelit hlavu od bloku kompresiou, nezda sa mi to, preto sa pytam ci su tie vlozky v bloku upevnene alebo ci sa mozu pohnut.
a o tie imbusy sa pytam ci nie su nieco ako tych 6 na poloosiach, lebo ked som posledne menil prasknutu manzetu mal som chut vrazdit
a o tie imbusy sa pytam ci nie su nieco ako tych 6 na poloosiach, lebo ked som posledne menil prasknutu manzetu mal som chut vrazdit
20:04:49
29.01.2011
29.01.2011

Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> sbf: čo chceš dávať dole pootáčaním kľuky ? najprv si o tom niečo naštuduj, dufam že ti niečo vraví pojem "presahy vložiek" ..
18:33:14
29.01.2011
29.01.2011

Minik03
-> sbf: Imbusy jsou leckdy "zarostlé" takže je potřeba být při povolování opatrný a pak je před utažením namazat grafitkou. Klikou při sudnané hlavě se může točit jen v případě, že jsou vložky zvrchu zafixovány zajišťováky!
18:29:41
29.01.2011
29.01.2011

sbf
potrubie+chladic vyzera byt priechodne, odvzdusnovaci natrubok na chladici bol asi nalomeny, tadial to asi vyfucavalo dam tomu este jednu sancu potom pozrem hlavu.
tie hlavove imbusy, daju sa uvolnit pistolou? (nechcem na tom moc experimentovat).je to bezpecne dat hlavu dolu pootacanim kluky (neposunu sa vlozky)?
tie hlavove imbusy, daju sa uvolnit pistolou? (nechcem na tom moc experimentovat).je to bezpecne dat hlavu dolu pootacanim kluky (neposunu sa vlozky)?
15:49:46
29.01.2011
29.01.2011

MOLSO
-> Tom.t - malej ale vychcanej překupníček: a neexistuje nejaka flasticka co by sa do oleja doliala a opravila by to ?



13:37:45
29.01.2011
29.01.2011

Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> sbf: odkial si?
bez rozobratia motoru už moc nevyriešiš ..
bez rozobratia motoru už moc nevyriešiš ..
12:39:00
29.01.2011
29.01.2011

Minik03
-> sbf: Aneb nejlepší cesta ke zničení motoru. Tím tu zavadu neodstraniš, problém je jinde. Topí to?
21:01:49
28.01.2011
28.01.2011

sbf
no kapalina sa akosi straca, po prevareni som vypustil tak 4 litre, chladic studeny.
je mozne zrusit tu hadicu medzi vikem termostatu a expanzkou ked je system odvzdusneny napr. dat tam ventil ako je vpredu? (ked nou nema prudit kapalina)
je mozne zrusit tu hadicu medzi vikem termostatu a expanzkou ked je system odvzdusneny napr. dat tam ventil ako je vpredu? (ked nou nema prudit kapalina)
11:22:05
28.01.2011
28.01.2011

darklord
-> vhml: zistis tym polovicne znizenie prietoku? 

11:19:02
28.01.2011
28.01.2011

vhml
ohrej motor a šáhni na vývod z chladiče, jestli je taky teplý
10:24:42
28.01.2011
28.01.2011

Minik03
-> darklord: tak tak, ale pokud motor "fouká do vody" tak to taky vytáří dojem porudění. Každopodáně, podobný problém měl kamarád, když měl zarostlé trubky pod autem.
-> sbf: Sundej hadice a zkus to propláchnout, uvídíš, jaká bude prostupnost vedení
-> sbf: Sundej hadice a zkus to propláchnout, uvídíš, jaká bude prostupnost vedení
10:18:54
28.01.2011
28.01.2011

darklord
No ak ti prudi voda od termostatu skrz expanzku tak skorej zahnojeny chladic... tesnenie pod hlavou bude uz len dosledok, nie pricina
10:13:27
28.01.2011
28.01.2011

Minik03
-> sbf: Na 90% to bude těsnění
10:05:53
28.01.2011
28.01.2011

sbf
predohrev je, jasne.
to viko termostatu ma dve vetvy - jedna smeruje do chladica, jedna do expansky kuli odvzdusneniu. voda by tam mala cirkulovat ked je termostat otvoreny alebo ked nie je nahodeny.
to viko termostatu ma dve vetvy - jedna smeruje do chladica, jedna do expansky kuli odvzdusneniu. voda by tam mala cirkulovat ked je termostat otvoreny alebo ked nie je nahodeny.
09:40:15
28.01.2011
28.01.2011

Minik03
-> sbf: tak, teď nevím, nerad bych plácal nesmysly, ale ta hadice neslouží pro cirkulaci jako takovou, ale pro odvzdušnění. Předehřev sání máš zapojený?
09:36:08
28.01.2011
28.01.2011

sbf
prud v expanzke je - ide tam z tej hadice od vika termostatu (termostat tam nemam)...
voda sa viditelne nestraca. cize neda sa vylucit foukle tesnenie ked to nebublinkuje v expanzke?
voda sa viditelne nestraca. cize neda sa vylucit foukle tesnenie ked to nebublinkuje v expanzke?
09:23:31
28.01.2011
28.01.2011

Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
nebo hooodně zahnojenej chladič. odvzdušněno más?
09:16:52
28.01.2011
28.01.2011

Karel.
-> sbf: pokud se bez termostatu přehřívá tak těsnění pod hlavou. Koukni pod víčko oleje, na ventilovým víku, pokud tam je emulze, tak je to jasný.Ztrácí se voda?
08:48:19
28.01.2011
28.01.2011

Minik03
Co znamená proud v expanzce? Voda v expanzce by neměla viditelně cirkulovat.
08:40:15
28.01.2011
28.01.2011

sbf
po par km jazdy sa prehreje, aj ked je bez termostatu. hoci nevidiet v expanzke bublinky bude to fuknute tesnenie hlavy? tlaky ma dobre - 1,3-1,4 bar. fan spina. obeh vody funguje (vidiet prud v expanzke). cim to este moze byt poradite niekto znaly tychto aut?