
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Regulátor vs. Alternátor
21:33:38
08.03.2011
08.03.2011

Bucin
-> Bobesh: tak reg už je tal el. a maká to jak má ale chce to více Ampér z altíku baterka je nahovno i když je nová 

20:58:50
19.02.2011
19.02.2011

Bobesh
-> King: To je fakt,pokud tomu řádně nehoví,může nadělat víc škody,přebíjení taky není dobrý
-> Bucin: Kdybys byl blíž,klidně tě jedním obdaruju...

-> Bucin: Kdybys byl blíž,klidně tě jedním obdaruju...
11:03:55
19.02.2011
19.02.2011

King
-> Bucin: A má cenu se peklovat s tím vibračním krumplem, kterej je navíc v kdovíjakým stavu? Elektronickej regler stojí 100-200....
21:47:00
17.02.2011
17.02.2011

Bucin
-> Bobesh:
jo aha to bude ono ale kerá že to je packa ? 


18:45:25
17.02.2011
17.02.2011

Bobesh
-> Bucin: Pokud máš jen základní výbavu,tak 42A s vibračním regulátorem je plně postačující. Hladinu dobíjení seřídíš tak,že při nižší hodnotě zvýšíš a při větší hodnotě naopak snížíš předpětí pružiny můstku přepínání buzení mezi hodnotou I. a II. Regulace probíhá podobně jako funguje obyčejný elmag. zvonek s tím rozdílem,že regulátor přepíná 2.okruhy buzení. V základu je regulátor v poloze I.stupně. Jakmile se alternátor nabudí a začne dobíjet,zvýší se napětí v síti a elmag. přitáhne kotvu a přepne na okruh II: s větším odporem,čímž se sníží napětí v síti a kotva se zase vrátí do I. polohy a tak furt dokola do zblbnutí. Kontakty musí být čisté a seřízené vzdálenosti kontaktů-nesmí být spojené či blízko ale ne zase příliš daleko. Hodnoty byly uváděny pouze v opravárenských příručkách N.P. PAL ale zkusil bych Pavla P.
Jinak s dobře seřízenou soupravou 42A jsem dosahoval lepších hodnot,než se sadou 55A,která už se nedá seřizovat tak,aniž bys zasáhnul do originál zapojení ale ani to není složité.

23:03:09
16.02.2011
16.02.2011

afro100
-> Bucin: sa mi to nejak nezda, pokial dobija az pri vysokych otackach tak skor bude altik v haji
21:49:07
16.02.2011
16.02.2011

Bucin
-> afro100: mám ještě ten původní ze 105ky 42A chci ho vyměnit za fa ale než ho zeženu tak toto přihnout zdá se mi že to nabíjí při až moc vysokejch otáčkách.
21:46:41
16.02.2011
16.02.2011

afro100
-> Bucin: wtf ? zalezi aj v akom je stave a aky mas altik, pokial mas 55 A tak tu mechaniku rovno zahod, to nikdy nefacha tak ako ma ...
21:44:49
16.02.2011
16.02.2011

Bucin
Hoj nechci zakladat nove thema a todle mi přijde nejblíže mému problemu sklerozy.
Mám mechanické relátko na dobíjení a rýd bych ro seřídil, začíná dobíjet až moc pozdě.
Vim že jse dala přihnout nějaká pacička rele zaclo dřív dobíjet dalším se zvedl nabíjecí proud. kerá ta packa byla na dřívější dobíjení ? mám velkej odběr a musim nabíjet ustavičně otáčky by na to měly bejt dobré i při volnmoběhu alt má manší řemenici.
ps pokud si dobře pamatuji tak v tej plechovej krabičce jsou cívky 2.
Mám mechanické relátko na dobíjení a rýd bych ro seřídil, začíná dobíjet až moc pozdě.
Vim že jse dala přihnout nějaká pacička rele zaclo dřív dobíjet dalším se zvedl nabíjecí proud. kerá ta packa byla na dřívější dobíjení ? mám velkej odběr a musim nabíjet ustavičně otáčky by na to měly bejt dobré i při volnmoběhu alt má manší řemenici.
ps pokud si dobře pamatuji tak v tej plechovej krabičce jsou cívky 2.
15:01:06
06.07.2006
06.07.2006

Rabbit
King:
Tak to je OK. Prostě to tam dám, a když to bude blbě dobíjet v nízkejch otáčkách, tak seženu inej regler.
Tak to je OK. Prostě to tam dám, a když to bude blbě dobíjet v nízkejch otáčkách, tak seženu inej regler.
00:06:14
05.07.2006
05.07.2006

PeterP136
-> King: S tl431 som chcel spravit fungel novy regler lenze nieto na to casu :(. Na prvy pokus sa to isto nepodari :).
22:22:12
04.07.2006
04.07.2006

pajavlk
já tohle pozoruju na batestu když je to studený tak poblikává žlutá a svítí zelená jak se to ohřeje svítí zelená .. vysvětluju si to tím že při počátku nabíjení ta baterka saje víc než když se pak uklidní a spotřeba klesne ?
22:09:40
04.07.2006
04.07.2006

Syny
-> King: jo a meril sem to pri 1500ot/min.
22:08:10
04.07.2006
04.07.2006

Syny
-> PeterP136: No tak to je ono, ja kdyz mam vse vyple tak 14,3V kdyz zapnu svetla + pomalej vetrak (za studena) tak 13,8 (13,9) V a kdyz dojedu na misto urceni - s tou samou zatezi tak je to 13,5 (13,5) V. A s tohle zatezi na volnobehu je to tak 12,9V cca, tet presne nevim.
-> King: Merim to normalnim voltmetrem... bud u altiku, nebo u baterie... No altik sem koupil 55A a je po repasy, takze by mel bejt funkcni... (jinak da se poznat 55A altik jinac nez podle cisla?) Abych si proveril, jestli mi jden pan nepodelal... Ale jako vypucirovanej byl a ma na sobe 55A takze snad je to on. A hlavne - mam tu malou remenici z fava...
-> Rabbit: Kdyz na to nezapomenu tak se mrknu
-> King: Merim to normalnim voltmetrem... bud u altiku, nebo u baterie... No altik sem koupil 55A a je po repasy, takze by mel bejt funkcni... (jinak da se poznat 55A altik jinac nez podle cisla?) Abych si proveril, jestli mi jden pan nepodelal... Ale jako vypucirovanej byl a ma na sobe 55A takze snad je to on. A hlavne - mam tu malou remenici z fava...
-> Rabbit: Kdyz na to nezapomenu tak se mrknu

20:37:55
04.07.2006
04.07.2006

King
-> Rabbit: Neodporoučí. "Slabej" regler akorát nedokáže maximálně nabudit altík a hůř to dobíjí při při volnoběhu a nízkejch otáčkách.
-> PeterP136: Odporovej dělič (obecně) samozřejmě teplotou nijak ovlivněnej není. Leč regler je variací na téma zpětnovazební stabilizátor napětí a jeho zdrojem referenčního napětí pro regulaci je pravděpodobně parametrickej stabilizátor (odpor v sérii se Zenerkou). Bohužel nepříjemná vlastnost Si polovodičovejch přechodů je tepelná závislost napěťovýho úbytku na přechodu - 2,2mv/K tzn. při nárůstu teploty přechodu o jeden stupeň klesne napětí na něm o 2,2mV. A tahle chyba se ještě násobí dělícím poměrem toho zmíněnýho odporovýho děliče. Nevím jestli tohle 100pct platí i pro opačně polarizovanej přechod Zenerky (klasický zapojení), ale každopádně samotná Zenerka je dost mizerná napěťová reference, co se
týče teplotní stability (rozsah teplot v mot. prostoru 100C jako prd :) Pokud už s Ace Venturou "tuníte" ty reglery, možná by bodlo upgradnout tu napěťovou referenci nějakým inegrovaným referenčním zdrojem, třeba TL431....
-> PeterP136: Odporovej dělič (obecně) samozřejmě teplotou nijak ovlivněnej není. Leč regler je variací na téma zpětnovazební stabilizátor napětí a jeho zdrojem referenčního napětí pro regulaci je pravděpodobně parametrickej stabilizátor (odpor v sérii se Zenerkou). Bohužel nepříjemná vlastnost Si polovodičovejch přechodů je tepelná závislost napěťovýho úbytku na přechodu - 2,2mv/K tzn. při nárůstu teploty přechodu o jeden stupeň klesne napětí na něm o 2,2mV. A tahle chyba se ještě násobí dělícím poměrem toho zmíněnýho odporovýho děliče. Nevím jestli tohle 100pct platí i pro opačně polarizovanej přechod Zenerky (klasický zapojení), ale každopádně samotná Zenerka je dost mizerná napěťová reference, co se
týče teplotní stability (rozsah teplot v mot. prostoru 100C jako prd :) Pokud už s Ace Venturou "tuníte" ty reglery, možná by bodlo upgradnout tu napěťovou referenci nějakým inegrovaným referenčním zdrojem, třeba TL431....
01:07:49
04.07.2006
04.07.2006

PeterP136
-> Syny: Tak to ze po zahriati motoru ( a vsetkeho okolo neho) aj moj origo plechovy regler (s vystupkom) reguluje na tych 13,6 (alebo o nejaku tu desatinku menej). Na studeno dava pri vypnutych spotrebicoch aj na volnobeh 14V. Pri zapnutych a zvysenych otackach asi 13,8 ale po zahraiti je to 13,4 az 13,6 podla zatazenia. Pri volnobehu a svetlach a ventilatore jeto nieco pod 13. Volnobeh je nieco kolo 800 (mozno menej). Som zvedavy co spravi zapojenie podla ace ventury pripadne vylepsene o zapojenu kontrolku.
Ale to zahraitie si tiez neviem vysvetlit. Ved zahriatim odporoveho mostiku sa jeho pomer snad nezmeni. Tak neviem co tam takto reaguje.
Ale to zahraitie si tiez neviem vysvetlit. Ved zahriatim odporoveho mostiku sa jeho pomer snad nezmeni. Tak neviem co tam takto reaguje.
00:55:31
04.07.2006
04.07.2006

Rabbit
Syny:
A nemoh by ses mrknout esli má stejný číslo jako tan muj? 443-116-419-070
King:
Takže jestli sem tě pochopil, tak se přinejhoršim jen odporoučí regler. Ničemu jinýmu nebezpečí nehrozí?
A nemoh by ses mrknout esli má stejný číslo jako tan muj? 443-116-419-070
King:
Takže jestli sem tě pochopil, tak se přinejhoršim jen odporoučí regler. Ničemu jinýmu nebezpečí nehrozí?
00:32:39
04.07.2006
04.07.2006

King
-> Syny: Jinak to, že o něm nevím znamená, že jsem si 3 roky jezdil svoje 55km přískoky do práce v piánko tempu a regulátor reguloval na svejch 13,8-14V. Samozřejmě, že v Praze na semaforech s rozsvícenejma světlama a běžícím fofrníkem nečekám, že budu mít víc jak 13V (42ka altík s 55kovou řemenicí).
00:28:57
04.07.2006
04.07.2006

King
-> Syny: Já když si můžu rejpnout.... :))
Tak postupně: čím to napětí měříš? jses si jistej, že ten pokles napětí je jenom zaviněnej zahřátím a ne např. tím že běží ten větrák, popř. i automaticky spuštěnej větrák na chladiči ? Jinak obecně se nedá vyloučit, že vnitřní referenční napětí regleru (česky "mustr" :) je teplotně nestabilní (jenom samotná obyč. zenerka). Hele a co takhle si půjčit 100pct funkční altík - stačí abys měl "nakopnutou" jednu diodu a nevyřešíš to nikdy....
Tak postupně: čím to napětí měříš? jses si jistej, že ten pokles napětí je jenom zaviněnej zahřátím a ne např. tím že běží ten větrák, popř. i automaticky spuštěnej větrák na chladiči ? Jinak obecně se nedá vyloučit, že vnitřní referenční napětí regleru (česky "mustr" :) je teplotně nestabilní (jenom samotná obyč. zenerka). Hele a co takhle si půjčit 100pct funkční altík - stačí abys měl "nakopnutou" jednu diodu a nevyřešíš to nikdy....
00:22:02
04.07.2006
04.07.2006

Syny
-> King: Jj, to bude ono
To slovickareni
Jinak to ze o nem nevis znamena co? Je normalni ze kdyz se motor a altik zahrejou tak trochu (radove desetiny voltu) klesne napeti.. Treba normalne je 13,9V se zaplejma svetlama a vetrakem topeni a po zahrati motoru jizdou je to razem 13,6V... A hlavne me futr pohasinaj svetla i s timhle reglerem a s remenici z fava...



00:18:28
04.07.2006
04.07.2006

King
-> Syny: Máš asi na mysli výrobce CDL, který je náhradou (nikoliv nadstavbou :) starších typů. -> Pavel P.: Obecně je to s kombinacema regler-altík trošku složitější. např. 42A vs. 55A altík se lišej velikostí budícího proudu, takže např. starej vibrační regler neradno kombinovat s novou 55tkou. Tranzistorový reglery jsou vesměs navžený s proudovou rezervou, takže bohatě stačej na i na tu 55tku. A znova opakuju, že i ten novej CDL regler normálně s 55kou "kamarádí" posledních 100tkm o něm vůbec nevím, takže vyvozujme závěry až na základě širšího statistického vzorku
PS: nejsem akcionářem CDL :)

00:05:11
04.07.2006
04.07.2006

Syny
Jo jde to... Jestli je na nem napsano naky to DCL nebo tak tak to je nadstavba toho tranzisrotovyho klasickyho... Ja ho tam mam a taky sem presel z 42ky na 55ku a pohoda

21:35:52
03.07.2006
03.07.2006

Rabbit
Akorát do něj koupim nový uhlíky, stejně už ho mám rozdělanej.
21:35:05
03.07.2006
03.07.2006

Rabbit
Tak to je v pohodě, to sem potřeboval slyšet. Dík.
21:34:21
03.07.2006
03.07.2006

Pavel P..
-> Rabbit: Ano! jen prohodíš altíky , zapojení je stejný.
21:32:58
03.07.2006
03.07.2006

Rabbit
Takže řikáš, že jenom prohodim altíky kus za kus. Svorky maj tušim značený stejně.
21:29:55
03.07.2006
03.07.2006

Pavel P..
-> Rabbit: Já jsem tě pochopil správně, regulátor reguluje napětí a to je těch 14V ,a to je u obou altíků stejný, jakej dávaj proud je regulátoru jedno.
21:23:40
03.07.2006
03.07.2006

Rabbit
Pavel P.:
Ne, ty si mě nepochopil páč sem to blbě napsal. Ten elektronickej regulátor je tam už asi 10 let. Funguje normálně se 42A altem. Mě de o to esli k němu můžu seknout 55A co se dával do GLS. V knížce je totiž pro každej alternátor jinej regulátor. Ale tam píšou o mechanickejch.
Ne, ty si mě nepochopil páč sem to blbě napsal. Ten elektronickej regulátor je tam už asi 10 let. Funguje normálně se 42A altem. Mě de o to esli k němu můžu seknout 55A co se dával do GLS. V knížce je totiž pro každej alternátor jinej regulátor. Ale tam píšou o mechanickejch.
21:05:24
03.07.2006
03.07.2006

Pavel P..
Jinak pokud budeš zaměňovat starej mechanickej regulátor za elektronickej, tak se trochu mění zapojení , a v knížce by být schéme zapojení a podle toho akorít přepojíš kabely, a přivedeš kostru na svorku B-. u starýho regulátoru je B- přímo na kostře toho regulátoru.
20:54:19
03.07.2006
03.07.2006

Pavel P..
-> Rabbit: u regulátorů snad nejde o to kolik dává altík proudu, ale jaký reguluje napětí, takže altík může dávat klidně 70A a regler můžeš mít starej mechanickej z užovky. já bych se těm novejm regulátorum vyhnul, měl jsem novej a po měsíci přestal dobíjet. taki jsemk sehnal klasickej elektronickej origo a funguje bez problemu..
20:47:25
03.07.2006
03.07.2006

Rabbit
Notak, poraďte někdo. Koukal sem do Andrta i do Cedrycha, ale nic sem tam nevykoukal. Ty reglátory co tam popisujou maj uplně jiný čísla.
18:59:45
03.07.2006
03.07.2006

Rabbit
Takže číslo dílu je: 443-116-419-070. A ještě na něm je napsaný ERNA 9d
18:53:19
03.07.2006
03.07.2006

Rabbit
Zdar, chci se zeptat jestli můžu použít regulátor od 42A alternátoru na 55A alternátor. Je to nějakej novější (určitě neni mechanickej, je v černym plastovym pouzdře) asi elektronickej. Eště se skočim mrknout na číslo a typ.
Osobně si myslim, že by si spolu nerozuměli, ale co kdyby. A jesli to k sobě nepasuje, co by to mohlo províct?
Osobně si myslim, že by si spolu nerozuměli, ale co kdyby. A jesli to k sobě nepasuje, co by to mohlo províct?