skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Alternátor Fa-jednoduchá otázka :)
10:53:32
29.09.2013
29.09.2013

Markop
-> waca: V okruhu kontrolky musí být spínač.
09:14:48
29.09.2013
29.09.2013

waca
Raději jsem nakreslil schématko jak bych to zapojil. Samozřejmě si tím nejsem jist. Spínačka v okruhu nebude, protože je to určené do hasičské stříkačky PS12.
23:17:29
28.09.2013
28.09.2013

Markop
-> dragon_cb_cz: Je tam kontrolka, která zhasnutím signalizuje, že se altík nabudil - přestal brát proud zkrz ní a začal ho brát z pomocného usměrňovače, tedy ze svorky D+. Na obou usměrňovačích je za provozu podobné napětí, což kontrolku nedokáže rozsvítit. Pomocný rezistor v okruhu kontrolky slouží jen ke zvýšení proudu kterým se alternátor nabuzuje při rozběhu.
U fáčka je kontrolka 1,2W, tedy proud cca 100mA. To je na spodní hranici, aby se alternátor nabudil bez prošlápnutí pedálu akcelerace. Proto je u posledních fáček a u všech feld ve štítu pomocný rezistor, který proud zvýší o zhruba 70% a alternátor se nabudí okamžitě po nastartování.
U fáčka je kontrolka 1,2W, tedy proud cca 100mA. To je na spodní hranici, aby se alternátor nabudil bez prošlápnutí pedálu akcelerace. Proto je u posledních fáček a u všech feld ve štítu pomocný rezistor, který proud zvýší o zhruba 70% a alternátor se nabudí okamžitě po nastartování.
21:46:44
28.09.2013
28.09.2013

dragon_cb_cz
-> Markop: OK, takže ten odpor je tam jen proto aby nežral příliš mnoho proudu před nastartováním?
20:56:54
28.09.2013
28.09.2013

Markop
-> dragon_cb_cz:
Čím větší proud z okruhu kontrolky, tím v nižších otáčkách se altík "nahodí". Bez kontrolky se nabuzuje jen remanentním magnetismem a to se mu málokdy (a málokterému) podaří. S plným proudem by se nabudil po roztočení v pár stech otáčkách, už při zapnutí zapalování by ale žral cca 3A.
skoda-virt.cz/cz/.../1563 51-alternator-felicie-1
Čím větší proud z okruhu kontrolky, tím v nižších otáčkách se altík "nahodí". Bez kontrolky se nabuzuje jen remanentním magnetismem a to se mu málokdy (a málokterému) podaří. S plným proudem by se nabudil po roztočení v pár stech otáčkách, už při zapnutí zapalování by ale žral cca 3A.
skoda-virt.cz/cz/.../1563 51-alternator-felicie-1
20:17:13
28.09.2013
28.09.2013

dragon_cb_cz
-> Markop: Je hodnota toho odporu podstatná? Já měl za to, že podstatný je jen aby to zapojený bylo, že přes žárovku je alternátor buzenej dokud nezačne fungovat pomocnej usměrňovač...
10:38:17
28.09.2013
28.09.2013

Markop
Ano, MUSÍ tam být žárovka nebo rezistor cca 82ohm.
Některé alternátory mají tak silný remanentní magnetismus, že se ve VYSOKÝCH otáčkách nabudí i bez kontrolky, ale spoléhat na to nelze.
Některé alternátory mají tak silný remanentní magnetismus, že se ve VYSOKÝCH otáčkách nabudí i bez kontrolky, ale spoléhat na to nelze.
09:37:35
28.09.2013
28.09.2013

waca
Nebudí se ten alternátor pomocí toho B+? Což byla moje dedukce, ale když beru v potaz cos poradil. Myslíš, že na té svorce D+ MUSÍ být vždy nějaký odpor (tím myšleno žárovka v přístrojovce)?
08:59:39
28.09.2013
28.09.2013

Kuladmin
Neni pac se pres tu kontrolu altik nabuzuje. Takze muze fungovat ale taky nemusi. Ji tam pichni nekam rovnou k altiku na kousek dratu. (Doufam ze ted nekecam a neni to jen u starsich ale dle meho ne.)
01:16:38
28.09.2013
28.09.2013

waca
Ahoj, měl bych takovou rychlou otázku. Fáčkovský alternátor. Když svorka D+ (což je kabel k připojení ke kontrolce dobíjení na palubní desce) nebude zapojena. Žádnou kontrolku nepotřebuji a ani nemám kam jí dát. Takže k alternátoru bude pouze přiveden ke svorce B+ napětí od baterky +. Je zaručena funkčnost alternátoru? Teoreticky dle mě ano... Díky Virťáci :)