skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Velmi účinná úprava chlazení Š105 - Rapid
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [5]:
Text:
Pro zájemnce nabízím návod k trvalému zlepšení chlazení Š 120 / Rapid.Zvláště pro vozy s motory 1,4 je úprava již nezbytností, pomůže ovšem i Š 105. Podmínkou je spolehlivý termostat (klidně nechte i termostat 90°C).
Co budete potřebovat:
Krycí plech chladiče s věncem z Fel 1,6 spolu s 6 lopatkovým větrákem (cena na vrakovišti 200-250 Kč). Tento plech rozměrově naprosto přesně sedí i na chladič Š 120 (chladič Fel. 1,6 je pouze modifikací chladiče Š 120- Fel.). Originál spínač větráku se Z (spínáním) na 85° - 92°C (130 Kč). Cca 3 ks plastových podložek tloušťky 10 mm z tvrdého plastu. Ze staršího chladiče Š120 – Fel nutno vysekat 2 můstky držáku věnce. 2 ks 8 mm gumy k podlepení pryžových bloků pod chladičem. 3 ks šroubů M6 delší oproti původním o 10mm.
Rozsah prací:
Spodní úchyty na krycím plechu z Fel. 1,6 nutno naříznout, plech sklepáním srovnat, svařit pod CO2 a znovu zahnout (výška zahnutí= výška upevňovacích můstků na chladiči, viz. foto ). Toto nutno provést, jinak se plech nevleze nad příčník v karoserii. Horní úchyty na plechu zůstávájí beze změn. Motor větráku je delší než původní – mezi motor a věnec dejte 3 plastové podložky, tím posunete motor dopředu. Přiložte krycí plech na chladič a na patřičných místech přibodujte z jiného chladiče 2 vysekané můstky. Chladič nutno v karoserii nadzvednout o cca 8 mm – podlepte 8mm gumou původní gumové vložky pod chladičem. Jezdíte-li s rezervou na mostu, nutno ještě patřičně zahnout ovládací páku držáku rezervy. Hotovo, odvzdušnit, jedem.
Přínos: Ani s upravenou 1,4 již nehrozí přehřívání v parném létě. Silnější motor větráku v kombinaci s 6 lopatkami (mají i delší ramena než původní větrák Š120-Fel) a hlavně s chladičem dobře slícovaný krycí plech způsobí podtlak za celou plochou chladiče (ne pouze za ventilátorem jako u všech 4-lopatkových provedení 120- Fel.), tudíž i při stojícím voze se voda chladí skrz celou plochu chladiče. Za investici kolem 350 Kč je přínos naprosto maximální, neoddiskutovatelný.
Nevýhody: Pražádné.
info:
Správce článku: thomaschekZaloženo: 07.06.13 21:41 Poslední změna: 07.06.13 22:05
Velmi účinná úprava chlazení Š105 - Rapid - komentáře:
13:29:52
27.01.2018
27.01.2018
thomaschek
S plechem za chladičem o nápor nelze přijít, ten je zachován jízdou a roste exponenciálně s rychlostí. Mění se dynamika proudění za chladičem - je vyšší rychlost proudění ve výkroji větráku. Odpor vzduchu auta s plechem Fel. 1,6 se zásadně nezvýší - Š742/743 mají kolmou stěnu za chladičem, v podstatě je jedno, zda za chladičem je 1 nebo 2 stěny, jen 1 stěna je blíže chladiče a mění tu dynamiku proudění. Plech není ideál, ale plní původní záměr-vytváří podmínky pro vznik podtlaku za CELOU plochou chladiče (byť podtlak není zcela rovnoměrný) a zlepšuje výměnu tepla hlavně při stání a pomalé jízdě v létě. Většina aut (např. VW Caddy 1,4 s tímtéž větrákem, BMW E36,..) má zakrytovaný chladič, právě k vytvoření podtlaku za co největší plochou chladiče. Není pravdou, že ty plechy se používaly na Fel. 1,6, které měly klimatizace, posilovače,… Mám holou Fel. 1,6 a plech má od fabriky. Podle čeho se soudí, že motor Bosch z FEL 1,6 je 2-rychlostní, podle volné zdířky na držáku konektorů?
Komu se plech stále nezdá, pro ty je alternativa – větrák Bosch pro Fel. 1,3 s klimou, ale moc jich není. Koncepčně stejný jako standard Š105-Fel. 1,3, uchycení sériové, 6 lopat, odběrově 120W, průměr 30cm, tišší chod, než má Fel.1,6.
Komu se plech stále nezdá, pro ty je alternativa – větrák Bosch pro Fel. 1,3 s klimou, ale moc jich není. Koncepčně stejný jako standard Š105-Fel. 1,3, uchycení sériové, 6 lopat, odběrově 120W, průměr 30cm, tišší chod, než má Fel.1,6.
21:56:42
16.07.2017
16.07.2017
skodoukolemsveta.cz
-> J3STER 15.07.17 12:53:31: To jo, ale jak říkám, Felicie má volnou plochu chladiče, kdežto tady by byl úplně zacpaný při jízdě a tak nevyužiješ nápor... Líbí se mi ten nápad Ediho, dát tam nějaké gumové placky. Každopádně origo bohatě stačí myslím, vrtal bych se v něčem jiném případně..:-)
12:53:31
15.07.2017
15.07.2017
J3STER
-> skodoukolemsveta.cz: To spíš bude lepší nechat origo, nebo ten plech z felicie 1,6 rozřezat a svařit něco jak je ten původní. Šest lopatek, dvě rychlosti, a to vše v držáku jako je ten původní by asi nebylo marné.
08:05:11
15.07.2017
15.07.2017
skodoukolemsveta.cz
-> Petr Urban 15.06.13 00:56:20: -> Tunerláďa #2 - zrušená registrace 11.06.13 07:57:09: -> minno 08.06.13 12:59:40: -> thomaschek 11.07.13 21:06:52: Mám to takto udělané už 3roky na té co jedu teď okolo světa. Byl jsem před cestou pln obav, co to auto zvládne protože jsem nikdy dříve takový auto neměl. Za mně dobrý, zvládla i Australskou poušť v největších vedrech, ale nakonec mi přesně vadilo, že za jízdy je celý chladič zakrytý, na rozdíl od Feldy 1.6, kde je kus otevřený, jak tu bylo řečeno a tak jsem to v Peru sundal a ty dva prolisy normálně karbitovým autogenem nechal kluka, co tam něco kutil na ulici, odpárat. Od té doby, se chlazení za jízdy pocitově zlepšilo. To, že jsem přišel "o celkový podtlak" na místě, mi nevadí, protože mám systém čistý a auto mi na místě nepřehřívalo ani předtím ani teď, nijak jsem to nestopoval, ale na místě větrák běží(a dost hučí), stejně dlouho přibližně. Za mně osobně si myslím, že úplně stačí origo, na Galance jsem s originálem projel Evropu sem a tam jak s 1.3, tak teď s 1.5 a nemám nejmenší problém, zvládla Španělsko, Francii, Itálii, kde co a oba motory jsem ani na dálnici v Německu moc nešetřil... Dle mého ten Bosch z 1.6 hlavně o hodně víc hlučí, na rozdíl od originálu, takže hukot to je, pravda... Galana je mnohem tišší. Přesně, jak též bylo řečeno...opodstatnění to má jen u těch klim, serv apod. proto to tak dávali i na Feldy... Ani nevidím, proč by to 1.4 potřebovala víc, než 1.3..? Nicméně to na autě asi ničemu neškodí, což mohu potvrdit...
07:30:49
15.07.2017
15.07.2017
J3STER
-> thomaschek : Zajímavé. Jen by to chtělo nějak zapojit ty dvě rychlosti větráku když je motor dvourychlostní. Teď se dívám že máš rychlost jen jednu. Doma mám ty stejné motory, ale dvourychlostní. Pasují do origo plechu akorát je větší ta vrtule.
10:40:50
18.07.2013
18.07.2013
Stvivi
-> Jakub Müller: na neco podobne sa chystam aj ja
21:06:52
11.07.2013
11.07.2013
thomaschek
Za to řešení vůbec nebojuji, jen se snažím přesvědčit argumenty prozatím nevěřící. Proveden test: zabudovaný motor 1,4 s úpravou na 55kW, venkovní teplota 31 °C, auto stojí na Slunci a motor točí celý čas volnoběžné otáčky, spínač větráku Z 92°C/ V 80°C (zkontrolován samostatně ve vodě s teploměrem a ohmetrem), teploměr v palubce OK (zkalibrován),topení vypnuto, klasické seriové zapojení vodního okruhu, spínače a čidla, žádný přídavný spínač ventilátoru. Čas nutný pro zchlazení z 92°C indikovaných v CHLADIČI na 80°C v MOTORU a celé vodní soustavě = 2 min.17 s !!! Tak a teď prosím pádné argumenty ! :-D
06:49:34
23.06.2013
23.06.2013
Jakub Müller
-> Martin136COUPE 22.06.13 22:15:40:
ani moc ne ...jen na ten vetrak v pravo sem ji asi o 2cm promackl vic do kufru aje to cajk :)
no mě ani neprijde ze by to nejako extra odebíralo ..kdyz to sepne na volnobeh skoro se nehnou otacky to kdyz pusim svetla tak klesnou víc
ale to když sepne tak to je už fakt vítr :D :D
fbcdn-sphotos-g-a.akamaih d.net/hphotos-ak-ash3/5549 41_354039041377398_5647850 90_n.jpg
ani moc ne ...jen na ten vetrak v pravo sem ji asi o 2cm promackl vic do kufru aje to cajk :)
no mě ani neprijde ze by to nejako extra odebíralo ..kdyz to sepne na volnobeh skoro se nehnou otacky to kdyz pusim svetla tak klesnou víc
ale to když sepne tak to je už fakt vítr :D :D
fbcdn-sphotos-g-a.akamaih d.net/hphotos-ak-ash3/5549 41_354039041377398_5647850 90_n.jpg
22:15:40
22.06.2013
22.06.2013
Martin136COUPE
-> Jakub Müller: To už je nářez - chudák alternátor. :D
Jak si upravil chladičovku, aby se to tam vlezlo ?
Jak si upravil chladičovku, aby se to tam vlezlo ?
21:43:52
22.06.2013
22.06.2013
Jakub Müller
já to mám takhle a mam to na origo čidlo a zapne se to málokdy..to uz musi bejt venku fakt vedro a musim fakt dlouho popojizdet nekde a bezi to stejne jen chvilku protoze ty vetraky to rychle schladi fbcdn-sphotos-a-a.akamaih
d.net/hphotos-ak-ash3/1408
2_352034884911147_19650315
16_n.jpg
00:56:20
15.06.2013
15.06.2013
Petr Urban
-> thomaschek : Ty za to řešení úplně bojuješ Chladit to bude tak i tak, i s FEl. plechem i bez něho. Když stojíš, motor neprodukuje tolik tepla, protože není v zátěži, ale jen na volnoběh a stávající origo systém, pokud je uvnitř čistý a spíná, je dostačující. Jiné to možná je u aut s klimou, servem, atd. kde je motor zatížen poměrně dost a stále, zde toto řešení určité nabývá na významu.
23:13:38
11.06.2013
11.06.2013
Paavel
vživotě sem neuvařil škodovku, ani tu co mam na zavody a to že se nejezdí nijak rychle. A ventilator se mi pustil málokdy Ale na druhou stranu co si týče spracování a nápadu tak je to dobrý
12:40:23
11.06.2013
11.06.2013
Tunerláďa #2 - zrušená registrace
-> thomaschek : to co popisujes je pravda,
thomaschek 11.06.13 12:27:34 napsal:
... pořád budete mít běžnou provozní teplotu motoru. Tu se chtělo
vyřešit, že při stání po jízdě se skokově zvýší teplota motoru,
hlavně u 4. válce. Než se voda dostane dlouhým vedením ke spínači, než
klesne ohřátím jeho ohmický odpor a spínač sepne, ještě víc stoupne
teplota v motoru. Než se voda (chlazená slabým větrákem přes malou
kruhovou plochu chladiče) dlouhými trubkami dostane zpět k motoru a
k 4. válci, je teplota v motoru mimo běžný režim...
nicmene to jsem elegantne vyresil termospinacem na odvodu z domku termostatu. Jeste pred tim jsem v jedne z testovacich fazich mel spinani resene elektronikou vlastni pristrojovky a tehdy jsem mel jeste displej s online zobrazenim teploty z cidla teploty v domku termostatu (cidlo jsem mel zkalibrovane a v programu mikroprocesoru vse zadefinovane), tehdy jsem to mel nastavene na zap 95 a vyp 80, jen co se teplota dotkla 95 pipla elektronika a sepl se vetrak. Presto ze motor byl ve volnobehu okolo 800 ot. teplota se uz nezvysovala a behem deseti vterin klesla.
thomaschek 11.06.13 12:27:34 napsal:
... pořád budete mít běžnou provozní teplotu motoru. Tu se chtělo
vyřešit, že při stání po jízdě se skokově zvýší teplota motoru,
hlavně u 4. válce. Než se voda dostane dlouhým vedením ke spínači, než
klesne ohřátím jeho ohmický odpor a spínač sepne, ještě víc stoupne
teplota v motoru. Než se voda (chlazená slabým větrákem přes malou
kruhovou plochu chladiče) dlouhými trubkami dostane zpět k motoru a
k 4. válci, je teplota v motoru mimo běžný režim...
nicmene to jsem elegantne vyresil termospinacem na odvodu z domku termostatu. Jeste pred tim jsem v jedne z testovacich fazich mel spinani resene elektronikou vlastni pristrojovky a tehdy jsem mel jeste displej s online zobrazenim teploty z cidla teploty v domku termostatu (cidlo jsem mel zkalibrovane a v programu mikroprocesoru vse zadefinovane), tehdy jsem to mel nastavene na zap 95 a vyp 80, jen co se teplota dotkla 95 pipla elektronika a sepl se vetrak. Presto ze motor byl ve volnobehu okolo 800 ot. teplota se uz nezvysovala a behem deseti vterin klesla.
12:27:34
11.06.2013
11.06.2013
thomaschek
Tak znovu: Fel. 1,6 má chladič prodloužený asi o 8 cm a tento kus není zakrytovaný tím plechem. Mám Fel. 1,6 s 60 kW, „hřeje“ více, než nějaká 1,3, byť upravená. Přesto se ta Fel. v pařáku BĚHEM JÍZDY uchladí pouze pomocí díry ve věnci a +/-8 cm páskem nezakrytovaného chladiče. Článek neřeší chlazení během jízdy po namontování plechu do čehokoliv. Za jízdy má chladič výkonovou rezervu a plech jej neomezí ve funkci. Navíc to mírné snížení průtoku vzduchu vykompenzuje i větší otevření termostatu (při běžné provozní teplotě není nikdy otevřený úplně) a pořád budete mít běžnou provozní teplotu motoru. Tu se chtělo vyřešit, že při stání po jízdě se skokově zvýší teplota motoru, hlavně u 4. válce. Než se voda dostane dlouhým vedením ke spínači, než klesne ohřátím jeho ohmický odpor a spínač sepne, ještě víc stoupne teplota v motoru. Než se voda (chlazená slabým větrákem přes malou kruhovou plochu chladiče) dlouhými trubkami dostane zpět k motoru a k 4. válci, je teplota v motoru mimo běžný režim. Řešením je buď termostat a spínač pro nižší teploty, větší chladič, účinnější větrák nebo jako tady silnější větrák navíc ve spojení s krycím plechem. Ten slícovaný plech při zapnutém větráku vytváří podtlak za CELÝM CHLADIČEM a simuluje proud vzduchu jako za jízdy přes CELOU plochu chladiče. Ten, kdo vyřeže otvory v plechu, si nepomůže: Těmi otvory sníží podtlak mezi chladičem a plechem, protože větrák bude zadními otvory nasávat taktéž jednou ohřátý vzduch, který je mezi kufrem a chladičem, tedy nepůjde přes chladič pouze studený vzduch, ale bude zezadu zpět nasáván i ohřátý vzduch. Cirkulací ohřátého vzduchu přes díry jenom zhorší výměnu vzduchu a účinnost při stání. Otvory jen dopomohou chlazení během jízdy, ale nač, když je v chladiči za jízdy výkonová rezerva? Pro nevěřící jednoduchý test: I v tom nevzdálenějším rohu chladiče zapalovač s plamenem na max zhasne ve vzdálenosti menší jak 5 cm od chladiče. Dokáže toto běžný větrák v původním provedení ?!? Dejte se do práce! Eidy dal do pléna dobrý návrh, gumy ale musí doléhat co nejtěsněji.
11:15:26
11.06.2013
11.06.2013
Eidy
-> Marcius: Nejlepší by bylo ten plech použít a vyřezat do něj velký díry a přikrejt je chlopněma ze slabý gumy. Když zapne větrák, tak se chlopně zavřou a všechen vzduch to bude sát přes chladič. Naopak při jízdě se chlopně proudem vzduchu nadzvednou a vzduch bude hezky procházet celým chladičem. Takhle to mají řešený některý novější auta.
07:57:09
11.06.2013
11.06.2013
Tunerláďa #2 - zrušená registrace
Já teda místo ručního spínání větráku mám danej druhej termospínač na odvodu z domku termostatu. Spínač zapíná cca 97 vypíná 85, větrák běží o dost kratší dobu, než když to zapne přední spínač (resp. ten je tam jen jako pojistka, kdyby odešel ten vzadu). Trubky mám čistý, blok taky, chladič novej, větrák mám z nějakýho novějšího passata a spokojenost. Nad tímto řešením co je v článku jsem taky uvažoval, mám to doma "na někdy" nachystaný, ale taky mě trápilo to, že je chladič při jízdě zavřenej a vzduch proudí menším průřezem, tam je zcela jasný, že dojde k nějakému brždění aerodynamiky. U feldy 1.6 tohle mají podchyceno tím, že plech zakrývá cca 75% chladiče a ta zbylá čtvrtina není nijak zakrytá. Tenhle plech se mi docela líbí jakožto "luxusní držák větráku" a asi bych ho otevřel na pravé půlce, aby vzduch mohl lépe proudit. Jde mi o to, že bych chtěl větrák z 1.6, protože má na sobě slušnej konektor, vzhledem k tomu, že na autě už nemám fastony, ale elektriku z feldy, docela mi to tam chybí. A krátit listy vrtule, abych to narval do normálního plechovýho držáku ze 742 se mi nechce. Vidím to tak, že ten plech použiju jako polotovar a pravou část odstraním.
17:02:09
10.06.2013
10.06.2013
Petr Urban
-> thomaschek : Jaký hukot prosimtě ? Auto s více jak 100HP uchladí originální verze v 45C na slunku v koloně, pokud je správně funčkní spínač na ventilátor nebo lépe je i na ruční ovládání i na spínač. Ale co se týče toho plechu, za jízdy (zvláště hodně ryhlé) musí jednoznačně bránit procházejícimu vzduchu, roste nejen aerodynamický odpor, ale je nižší účinost chladiče, tzn. při pommalejší jízdě kdy už přes chladič neprotéká tolik vzduchu a ještě mu kusem plechu bráníš, ti to pak musí spínat ventilátor častěji a to věřím že hukot od něho je když ovšem nemáš pořádně uřvaný výfuk
19:22:58
09.06.2013
09.06.2013
thomaschek
Díky za názory. Nezapomínejte na jednu zásadní věc: To nejdůležitější není nějaké brzdění proudu vzduchu během jízdy, plech neznatelně zvýší odpor proudění během jízdy, ale o to tu vůbec nejde. I s plechem se motor v pohodě uchladí. Jednoduchá fyzika - to hlavní slovo je PODTLAK! Právě ten plech slícovaný s chladičem a nakloněný ventilátor způsobuje během stání vozu při zapnutém ventilátoru podtlak před celým chladičem a umožní vzduchu proudit přes celou plochu chladiče, nejen přes kruhový věnec ventilátoru. Tzn. že chladí přes celkou plochu a ne jen v nejbližším okolí větráku. Za další šlo o to vytvořit co jak nejméně pracné nucené chlazení se značnou rezervou. Zkuste nabízenou variantu a věřím, že 99% z vás už se nevrátí k původní verzi. Je to úplně jiný hukot než sériovka !