skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škoda 120S rallye (1975)
(replika podle testu v časopise Svět Motorů)
V roce 2007 jsme se rozhodli postavit společně s tátou a bráchou co nejvěrnější repliku auta 120S Rallye a jako námět posloužil dobový článek ze Světa Motorů,kde bylo auto podrobeno testu. Zároveň jsem chtěl použít komponenty z novějších modelů (motor s hliníkovou hlavou +převodovka 5°,široký nápravy,.4P třmeny,posilovač,hřebenov é strmé řízení. V posledních letech jseme společně s Petrem Urbanem (Urbi) za jeho velkého přispění pracovali na konečné verzi motoru (1.3R) který byl dokončen v roce 2016. Na podzim 2016 proběhlo zajíždění a na jaře 2017 finální odladění.
Motor 1.3R: 1289ccm 75.5x72. k.p 12:1, Použit základ z Formule ŠKODA NF 1300 - upraven pro soutěžní použití,H ojnice,nová kliková hřídel 1.3Mpi,lehké pístní čepy,upravené písty Almet,odlehčená leštěná zdvihátka,Hlava motoru v úpravě Max od Petra Urbana, Utěsnění spalovacích prostorů metodou měděných kroužků,zakázkové těsnění vodního prostoru od Kalina Zlín,sání přes hlavu optimalizace délek a tvarů kužele kanálů Petr Urban,2xFajs 40DCOE,King regulátor tlaku paliva,nízkotlaká pumpa Facet, molitanové filtry Pipercross. Mazání z olejové vany SAE 10W/60.Chladič oleje Setrab. Rozdělovač kontaktní PAL Š110R,(upravená odstředivá regulace 130LR),cívka červená Bosch,zapalovací svíčky NGK Japan VX
Max.otáčky 7500ot/min.
Spojka: - Lamela závodní Rennsport kovokeramická,přítlačák ZF Sachs M190
Převodovka: - 5st.synchronní,alternativ ní úprava převodů s rovnými zuby, sériová rozvodovka bez samosvoru,mokré poloosy.
Podvozek: - vyztužená ramena,hřebenové řízení strmý pastorek, tlumiče HP, altern.(GAZ), přední stabilizátor 20mm
Kola: -Disky loukotě, pneu 175/70 R 13
-ARC, 175/60 R13 YOKOHAMA A539 Yokohama
Brzdy: - přední čtyřpístky +Ferodo DS 3000 - seriové kotouče
- vzadu bubny, pakny Beral
- DOT 4 Racing SRF
Interiér: -Kaplička,mechanický tlakoměr oleje,teploměr, otáčkoměr Smiths,pásy Moravan,2x tripmaster Halda,středový panel se spínačkou,intercom,lampič ka, ochraný demontovatelný dobový rám ,odpojovač baterie,hasičák.
Rampa: 2+2 světlomety Hella
Fotky ze skládání auta v roce 2008 a další info : www.skodateam.cz/Martasko va_120_S_Rallye
(replika podle testu v časopise Svět Motorů)
V roce 2007 jsme se rozhodli postavit společně s tátou a bráchou co nejvěrnější repliku auta 120S Rallye a jako námět posloužil dobový článek ze Světa Motorů,kde bylo auto podrobeno testu. Zároveň jsem chtěl použít komponenty z novějších modelů (motor s hliníkovou hlavou +převodovka 5°,široký nápravy,.4P třmeny,posilovač,hřebenov é strmé řízení. V posledních letech jseme společně s Petrem Urbanem (Urbi) za jeho velkého přispění pracovali na konečné verzi motoru (1.3R) který byl dokončen v roce 2016. Na podzim 2016 proběhlo zajíždění a na jaře 2017 finální odladění.
Motor 1.3R: 1289ccm 75.5x72. k.p 12:1, Použit základ z Formule ŠKODA NF 1300 - upraven pro soutěžní použití,H ojnice,nová kliková hřídel 1.3Mpi,lehké pístní čepy,upravené písty Almet,odlehčená leštěná zdvihátka,Hlava motoru v úpravě Max od Petra Urbana, Utěsnění spalovacích prostorů metodou měděných kroužků,zakázkové těsnění vodního prostoru od Kalina Zlín,sání přes hlavu optimalizace délek a tvarů kužele kanálů Petr Urban,2xFajs 40DCOE,King regulátor tlaku paliva,nízkotlaká pumpa Facet, molitanové filtry Pipercross. Mazání z olejové vany SAE 10W/60.Chladič oleje Setrab. Rozdělovač kontaktní PAL Š110R,(upravená odstředivá regulace 130LR),cívka červená Bosch,zapalovací svíčky NGK Japan VX
Max.otáčky 7500ot/min.
Spojka: - Lamela závodní Rennsport kovokeramická,přítlačák ZF Sachs M190
Převodovka: - 5st.synchronní,alternativ ní úprava převodů s rovnými zuby, sériová rozvodovka bez samosvoru,mokré poloosy.
Podvozek: - vyztužená ramena,hřebenové řízení strmý pastorek, tlumiče HP, altern.(GAZ), přední stabilizátor 20mm
Kola: -Disky loukotě, pneu 175/70 R 13
-ARC, 175/60 R13 YOKOHAMA A539 Yokohama
Brzdy: - přední čtyřpístky +Ferodo DS 3000 - seriové kotouče
- vzadu bubny, pakny Beral
- DOT 4 Racing SRF
Interiér: -Kaplička,mechanický tlakoměr oleje,teploměr, otáčkoměr Smiths,pásy Moravan,2x tripmaster Halda,středový panel se spínačkou,intercom,lampič ka, ochraný demontovatelný dobový rám ,odpojovač baterie,hasičák.
Rampa: 2+2 světlomety Hella
Fotky ze skládání auta v roce 2008 a další info : www.skodateam.cz/Martasko va_120_S_Rallye
MVM 120S - komentáře:
00:27:33
12.12.2015
12.12.2015
Eidy
-> MVM: No tak šup. Vánoce, čili dovolená a volný čas se blíží.
00:22:36
12.12.2015
12.12.2015
MVM
-> Eidy: Neboj prasklina to není. Dá se říct že už mi chybí jen čas ..
00:14:52
12.12.2015
12.12.2015
Eidy
-> MVM: To vypadá nadějně. Takže už máš doma všechno? A co je ta věc ve výfukovým kanálu vlevo nahoře? Vypadá to jako prasklina, ale to by tam Urbi nenechal.
17:18:02
26.11.2015
26.11.2015
vhml
-> MVM 25.11.15 20:24:16: ty s modrobílým proužkem mám doma. To nebude náhoda :-)
17:10:46
26.11.2015
26.11.2015
MVM
-> Eidy: Ahoj. Tak především mají průběh síly vůči stlačení takový,jaký je potřebný pro určitý vačky. Ano,tuhost je samozřejmě jiná.
15:53:16
26.11.2015
26.11.2015
Eidy
-> MVM: A to jsou různý tuhosti per nebo v čem jsou jiný?
14:50:20
26.11.2015
26.11.2015
Petr Urban
-> MVM: Čoveče to vypadá dobře :)
O číňanech si ještě povíme... fungovat po lehkém zásahu budou velmi dobře, nemám strach.
O číňanech si ještě povíme... fungovat po lehkém zásahu budou velmi dobře, nemám strach.
20:24:16
25.11.2015
25.11.2015
MVM
-> Urbi: Tohle jsou ty ventilový pera - jak jsme se posledně bavili.
(Podotýkám že nejsou na prodej a jsou určeny pro spolupráci s Urbanmotor)
(Podotýkám že nejsou na prodej a jsou určeny pro spolupráci s Urbanmotor)
20:19:24
25.11.2015
25.11.2015
MVM
-> Urbi: Zkusím na nový motor nový karburátory Fajs,byť Italský jsou k dispozici taky. Bude ale potřeba se klukům čínským maličko pověnovat.
11:19:53
23.11.2015
23.11.2015
Petr Urban
-> Tomáššš: To bude zřejmě na diskuzi jinde než zde ! O výdrž motoru při nějakých vačkách do 280st. a nepřehnaných kompresních poměrech bych se určitě nebál, není důvod.
Zastávám na motor do normálního provozu koncepci vačky cca 270-280st., mírná úprava hlavy se sériovými ventily, sériový karb., úprava výfuku a pak poctivá stavba odspodu až nahoru, dodržení všech zásad rovin, přesahů a drsnosti povrchů, co nejvíce nových zásadních dílů co podléhají opotřebení, pěkný výfuk a hlavně neodfláklý hned prvotní záměr a návrh co upravovat a jak, tedy aby veškeré úpravy a komponenty byli vůči sobě návazné a měli smysl v celé koncepci - jedna věc a její úpravy musí korespondovat s dalšími a znova opakuji, méně může být více. Finální naladění karburace a zapalování dělá také velmi mnoho a je základem pro životnost motoru, výkonnost i jeho dobrou spotřebu a v neposlední řadě i kultivovaný a klidný projev motoru. Životnost motoru není pro mě primárně dána koňmi co generuje v našich případech úprav do provozu, ale hlavně tím kdo a jak motor stavěl a jak je naladěn. Tzn. nemyslet si mylně, že nějaké zvyšování výkonu musí nutně po určitých km oddělat motor. To není vůbec pravda, z 90% ho oddělá majitel z nevědomosti již při stavbě nevhodností toho co udělal a nebo nastavením motoru, který by například s jiným předstihem, tryskami či neodrbanou údržbou a kontrolami nastavených hodnot jezdil jinak mnoho let.
Zastávám na motor do normálního provozu koncepci vačky cca 270-280st., mírná úprava hlavy se sériovými ventily, sériový karb., úprava výfuku a pak poctivá stavba odspodu až nahoru, dodržení všech zásad rovin, přesahů a drsnosti povrchů, co nejvíce nových zásadních dílů co podléhají opotřebení, pěkný výfuk a hlavně neodfláklý hned prvotní záměr a návrh co upravovat a jak, tedy aby veškeré úpravy a komponenty byli vůči sobě návazné a měli smysl v celé koncepci - jedna věc a její úpravy musí korespondovat s dalšími a znova opakuji, méně může být více. Finální naladění karburace a zapalování dělá také velmi mnoho a je základem pro životnost motoru, výkonnost i jeho dobrou spotřebu a v neposlední řadě i kultivovaný a klidný projev motoru. Životnost motoru není pro mě primárně dána koňmi co generuje v našich případech úprav do provozu, ale hlavně tím kdo a jak motor stavěl a jak je naladěn. Tzn. nemyslet si mylně, že nějaké zvyšování výkonu musí nutně po určitých km oddělat motor. To není vůbec pravda, z 90% ho oddělá majitel z nevědomosti již při stavbě nevhodností toho co udělal a nebo nastavením motoru, který by například s jiným předstihem, tryskami či neodrbanou údržbou a kontrolami nastavených hodnot jezdil jinak mnoho let.
23:53:19
22.11.2015
22.11.2015
Tomáššš
-> MVM: to mi je jasné ,že vzhľad nie je funkčnosť väčšinou všetko pozerám z určitej vzdialenosti a nezapájam sa do diskusií ,buď čítam všetky komentáre každého člena k určitej téme a nevyjadrujem sa alebo mám pár áut ,ktoré sledujem a zapajam sa. Jedno z nich je tvoje,páčia sa mi stavby motorov no nerozumiem sa tomu lebo čo rovnaký objem to iný výkon a ako urbi spomína,Jj sú tu určité kapacity ľudí ktorí iba rýpu ... Ale ja nepatrím k nim.
Sledujem stavby aj preto lebo rád by som mal nový motor v aute ale ako tak sledujem a študujem,po pravde netuším čo bude v mojom aute. Rád by som poladený 5kanál 1300ccm ale komu dať spraviť hlavu? A čo všetko ? Ako zladiť samotný motor do kopy aby mal aj výkon a aj výdrž ? Problémov je viac a hlavne je jeden problém každý upravuje AL hlavy,nik liatinové potom zase špekulujem na fábiu v kile ale ako ju upraviť ? Spraviť motor podľa seba alebo niekým sa inšpirovať ? Atď atď otáznikov v hlave.
Sledujem stavby aj preto lebo rád by som mal nový motor v aute ale ako tak sledujem a študujem,po pravde netuším čo bude v mojom aute. Rád by som poladený 5kanál 1300ccm ale komu dať spraviť hlavu? A čo všetko ? Ako zladiť samotný motor do kopy aby mal aj výkon a aj výdrž ? Problémov je viac a hlavne je jeden problém každý upravuje AL hlavy,nik liatinové potom zase špekulujem na fábiu v kile ale ako ju upraviť ? Spraviť motor podľa seba alebo niekým sa inšpirovať ? Atď atď otáznikov v hlave.
14:28:11
22.11.2015
22.11.2015
MVM
-> Urbi: Já děkuju Letos jsem stejně byl neustále v práci. Jsem zvědavej jak se bude hlava kamarádit se sáním a "spodkem",a taky na testování novýchFAJSů oproti Italům. Aneb Čína v Italský kuchyni,..nebo snad naopak?
Hlavně předesílám že prvotně mi nešlo o výkon (ač mě k tomu Petr nabádá že to může být pěkná "třináctka") ale o odolnost motoru vůči vysokým otáčkám a spolehlivost. Tudíž budou na jaře komentáře k výkonu - pokud ovšem má vůbec smysl hodnoty dávat žeano. Uvidíme co z toho vzejde..
Hlavně předesílám že prvotně mi nešlo o výkon (ač mě k tomu Petr nabádá že to může být pěkná "třináctka") ale o odolnost motoru vůči vysokým otáčkám a spolehlivost. Tudíž budou na jaře komentáře k výkonu - pokud ovšem má vůbec smysl hodnoty dávat žeano. Uvidíme co z toho vzejde..
13:10:52
22.11.2015
22.11.2015
Petr Urban
-> MVM: Děkuji. Konečně je to hotovo až na pár detailů a poskládání hlavy. Za čekání se omlouvám, ale chtěl jsem to dělat co nejvíce v klidu a snad se i vyplatilo. Ano to že něco vypadá hezky neznamená že je funkční, o tom jsem se přesvědčil i včera u ladění velmi krásného erka už po 100té, motor a podvozek velmi nedotáhlé. Tady hlavně letí u téměř všech teze čím větší, tím lepší ať se jedná o cokoli a já to beru u většiny věcí právě naopak, čím menší, tím lepší
A poprosím Tě o jednu věc veřejně.... mlčeti zlato, protože většina lidí nejen virtu (to by jsi koukal co za kapacity to někdy tady sleduje) tě spíše závistvě pomluví než aby ti opravdu něco řekla či pomohla, měj na paměti tu "českou povahu" a pamatuj na všechny jak se k Tobě zachovali když jsi chtěl něco zjistit a jaké úsilí to dalo a jaké úsilí to dalo těm ostatním co ti třeba ze zkušenosti něco řekli... Děkuji Ti a doufám že většina co mě zná osobně pochopí to co říkám. Pokud někdo nechápe, ještě vůbec neví co musí člověk zažít, promarnit času, peněz a nervů a někdo by chtěl vše "jen tak" bez úsilí. To není správné !
A poprosím Tě o jednu věc veřejně.... mlčeti zlato, protože většina lidí nejen virtu (to by jsi koukal co za kapacity to někdy tady sleduje) tě spíše závistvě pomluví než aby ti opravdu něco řekla či pomohla, měj na paměti tu "českou povahu" a pamatuj na všechny jak se k Tobě zachovali když jsi chtěl něco zjistit a jaké úsilí to dalo a jaké úsilí to dalo těm ostatním co ti třeba ze zkušenosti něco řekli... Děkuji Ti a doufám že většina co mě zná osobně pochopí to co říkám. Pokud někdo nechápe, ještě vůbec neví co musí člověk zažít, promarnit času, peněz a nervů a někdo by chtěl vše "jen tak" bez úsilí. To není správné !
18:07:31
10.11.2015
10.11.2015
MVM
-> Tomáššš: Petr mi dělal vícero hlav. Jednak to dělá poctivě a věnuje se každé hlavě individuálně dle dohody. Takže ta poslední verze(není na fotkách) je už zase o trochu jinde a vypadá rovněž velmi hezky. Ale vzhled neznamená funkčnost - takže to pravé důležité vidět není..
15:04:44
10.11.2015
10.11.2015
Tomáššš
-> MVM: ak bude tak pekne jazdit ako vypada tak super
23:05:13
22.08.2015
22.08.2015
MVM
-> Tomáššš: Hlavu mi dělal Urbi. Motor děláme spolu,ale skládám si to sám.
22:58:33
22.08.2015
22.08.2015
Tomáššš
-> MVM: pekne napredujes, hlavu si robil sam ?
10:22:36
18.05.2015
18.05.2015
MVM
-> Eidy: Ani ne tak relax,jako spíš příjemná práce pro potěšení. To víš.. když šroubuješ denně,tak už to vnímáš jinak