jack51/136GL jack51/136GL

komentáře | popis | fotky | jack51 | 07.07.13 17:03 | 238x v oblíbených
Popis:

Motor:

- blok 742.136, kompletně vyčištěn

- kliková hřídel + ojnice z Felicie MPI

- setrvačník MPI odlehčený na cca 5.8kg

- řemenice odlehčena na cca 720g

- T písty 77mm + přehonované vložky -> objem 1341ccm

- vačková hřídel 278/270°, zdvihy 6,9/6,7mm

- hlava MPI -97 (8mm ventily, válcové pružiny) v kompletní úpravě GR - zvětšené a slícované kanály, upravená vodítka ventilů, vyleštěno, sníženo, ...

- sací potrubí 742.136 - zvětšené a slícované kanály (GR)

- výfuk - svody 4-1 a nerezový příčný výfuk od B. Krejčího

- svody omotané páskou ThermoTec

- karburátor EDSR T613 difuzory 23/27mm, nucené otevírání 2. komory, osazení (tr./vzd.): 1.st - 130/180, 2.st. 165/140, volnoběh 60

- palivové čerpadlo Facet

- provoz min. N98 - většinou 100okt.

- zapalovaní - bezkontaktní s upravenou charakteristikou odstředivé regulace, podtlaková regulace nezapojena

- svíčky NGK BCPR7ES

- olej plně syntetický Q8 Formula F1 - SAE 10W50, API SM



Úpravy 2012:

- vačková hřídel 296/296°, zdvihy 7,5/7,5mm

- karburátor EDSR T613 difuzory 23/27mm, nucené otevírání 2. komory, osazení (tr./vzd.): 1.st - 130/170, 2.st. 170/140, volnoběh 80

- kontakní zapalování - upravená odstředivá regulace (Urbi)





Převodovka a spojka:

- převodovka 5q/SP 4.22, nová ložiska, zrušený a zaslepený převod pro rychloměr

- příprava pro snímač otáček setrvačníku a pro snímač rychlosti (z poloosy)

- olej Paramo Gyrol 80W90



- spojka odpružená 190mm z TAZ1500

- přítlačný talíř SACHS



Podvozek

- přední náprava - původní po kompletní GO, vyztužena podle L/A, pružiny 220mm/80kN (Tuner2), rozpěra mezi tlumiči, tlumiče GAZ shock

- ostřejší řízení (od Sakyho)

- upraveny odklony na 0°, sbíhavost 1,4mm

- podložky pod koly 20mm



- zadní náprava - podélná i úhlová ramena vyztužena podle L/A, pružiny z kyvadlove nápravy, tlumiče GAZ shock

- podložky pod koly 23mm



- disky kol KN Apollo + pneu 175/60 R13



Úpravy 2012:

- přední náprava - upravené odklony kol, záklony rejdových čepů

- stabilizátor 20mm

- tvrdé uložení ramen a řízení

- geomterie: odklony -1°30', záklony cca 6°, sbíhavost 1,5mm

- upravená rozteč na 4x100mm, podložky 8mm



- zadní náprava - podložky 32mm pro změnu rozteče na 4x100mm,



- disky kol BBS Mahle + pneu Toyo R888 185/60 R13





Brzdy:

- vepředu - rozšířené 4p třmeny + chlazené kotouče 247x20mm

- vzadu - duralové 4p třmeny + kotouče 259x9.5mm,

- HBV 19mm, rozvody originál Š130 - zapojení T-H



Úpravy 2012:

- hydraulická ruční brzda

- upravené brzdové desky LADA





Karoserie:

- kompletně vyvařená

- nové prahy, výztuhy a části vnitřních prahů

- nová podlaha

- nové přední blatníky, vršky podběhů a Psloupky

- nové zadní lemy a vnější část podběhů

- nové dveře, kapoty a čela

- nový lak - 8180 červená rallye

- nové přední okno se zeleným pruhem

- střešní okno

- plastové podběhy, zástěrky předních kol



Interiér:

- původní béžové tapece (bohužel lehce poškozené :()

- zadní sedačky původní, béžové

- přední sedačky béžové z rapida

- koberec šedý ze Š125L



Úpravy 2012:

- anatomy Sparco Sprint + pásy OMP



Elektrika:

- dána do pořádku po mnoha zásazích od předchozích majitelů

- přidána druhá pojistkovka (8 pojistek bylo opravdu málo :)) a několik relé

- příprava na přední mlhovky

- centrál + alarm

- baterka přesunuta do kufru





Plánuji:

- dokončit tu elektronickou hitparádu co jsem započal :)) - nějaký tachometr by se občas i hodil

jack51/136GL - komentáře:

21:46:03
29.10.2011
COL
-> jack51:

nevidel bych to tak cerne, z IO portu bys to asi neutahl, ale mohl bys udelat sledovac, z 5V si myslim, ze by se plna vychylka dala, kdyz ne, predelal bys sledovac na zesilovac 2x.
21:38:58
29.10.2011
COL
-> Risan:

pripojit k MCU urcite pujdou, jak jsem psal, jen se te jejich vlastnosti nevyuzije. Filtrovani hodnot z paliva nebude vubec jednoduche udelat bez MCU - tedy pokud budes chtit, aby se ti rucicka chovala jako v modernim aute.

Ja jsem jejich pouziti zvazoval, ale pak jsem se rozhodl preci jen pro krokace, kvuli linearite a vyuzitelnemu uhlu indikace. Indikuju na tom i jine veci, v soucasne dobe alternativne tlak v sani a napeti baterie. Mam totiz velice spatnou zkusenost s prebijenim: nejak mi pomalu odchazel regulator a v siti bylo obcas pomerne vysoke napeti, takze baterka byla uplne nabita a napeti bylo asi dost vysoke, pak dostal regulator zase jednou zachavat a zacal valit plnou amperaz, coz uz baterka nepobrala, napeti vyletelo nahoru a za jizdy mi naraz odesla behem vteriny potme obe predni svetla. Zacla svitit modre a do 1 vteriny byl konec, tma. Kdyz jsem to pak zkousel nasimulovat, zjistil jsem, ze na tu H4 je potreba prilozit cca 21V, aby se tak zachovala, to mi prislo hodne. Ale kdyz jsem vzal tu plne nabitou baterku a z vykonoveho zdroje jsem do ni zacal valit 30A, dostal jsem se na cca 22V na svorkach.... Od te doby radeji to napeti monitoruju.... tedy nechavam monitorovat pristrojovkou, ponevadz zazitek to byl fakt hnusnej.
upraveno 1x, naposled 29.10.2011 21:42:19
21:36:09
29.10.2011
jack51
-> Risan: Ja jsem puvodne taky zvazoval vyuzit ty pomerove pristroje z teplomeru/palivomeru, ale nakonec jsem od toho utekl - uz ani nevim proc - mam takovy tuseni, ze snad potrebovaly na buzeni vetsi proud? - nevim, nakonec jsem vykoumal, ze se na pozici palivomer/teplomer do hranate pristrojovky vlezou systemy z PAL otackomeru, takze jsem pouzil ty. No a nakonec asi utecu i od nich 8
19:14:19
29.10.2011
Risan
COL: díky. Nechat "malé" ručičky ukazovat přímo údaje z odporových čidel, jak to navrhl výrobce, je rozumné. To chápu. Teploměr určitě, palivoměr by se možná mohl trochu filtrovat, ale asi to je taky zbytečné. Ptal jsem se spíš proto, když člověk potřebuje na těch malých přístrojích indikovat něco jiného než na co je to stavěné (například zbývající náboj trakční baterie u elektromobilu namísto obsahu nádrže), případně když potřebuješ ukazatele simulovat mimo vozidlo, takže nemáš k dispozici ohřátý motor s teploměrem. S oběma případy jsem se už setkal.
18:14:22
29.10.2011
COL
Modelarsky servicka nejsou moc automotive zalezitost... Skutecny servopohon na indikatoru je zbytecny luxus. Nevim, jak to u tech servicek je s hysterezi, vuli, teplotni zavislosti atd. aby to nepusobilo na oko rusive, nebo aby to neukazovalo nesmysly. Vzal bych neco automotive - bud krokac, nebo magnetoelektricky indikator z nejake pristrojovky.
18:06:35
29.10.2011
COL
Zdar, ony jsou kvazipomerove... ale to je fuk. To druhy vinuti je tam kvuli vyrovnavani vlivu zmeny napeti palubni site. Protoze, kdyz by to byl obyc system, tak ti vychylka bude courat s napetim paluby. Druhe vinuti tam zanasi 'anticouraci' efekt. Poku tu vec chces pripoji k Mcu, tak bych to druhe vinuti zapojil na nejake konstantni napeti, treba 5V z napajeni MCU. Asi bude taky treba umerne tomu snizit ten pevny odpor. Ja jsem se na ty indikatorky vyflaknul, ponevadz pro pouziti s Mcu nemaj zadny prinos, krom toho, ze jsou mechanicky vyreseny s panelem, a maji maly pracovni rozsah indikace.
20:58:11
27.10.2011
Risan
Chlapi a můžu ještě dotaz? Jak řídíte ty malé přístroje (poměrové?) Otáčkoměrový přístroj má dva dráty, to je mi asi celkem jasné. Ale co třeba s teploměrem? Tam je normálně + a kostra a druhá cívka se připojuje k zemi přes odpor snímače. Jak tohle připojíte k mikrokontroléru?



Ještě mě napadlo - co hýbat ručičkou malým modelářským servem?
23:29:18
25.10.2011
jack51
-> COL: No pokud to odstrcim o tak velky rozdil, tak se to zhoupne zpet a zastavi celkem obstojne na spavne hodnote, problem je kdyz raficku posunu jen o 500ot. at plus nebo minus - to pak zustane stat na nove hodnote. Stejne tak, kdyz rychle zmenim hodnotu elektricky, tak je to OK, ale pokud zmena prubiha pomalu, tak to blbne podobne - proste jak kdyby to bylo pridreny - vypnuty system jde ale "na fouknuti".
22:36:44
25.10.2011
COL
-> jack51: Zajimavy... a kdyz nastavis elektricky rucicku na 4000 a pak ji treba tuzkou odtrcis na 0 nebo na 8000, tak se to vrati kam?



PWM: mne se to nejak popletlo, nejak jsem myslel, ze ta PWM ma 20 stavu, coz je blbost a tykalo se to tech ledek... Hm tak tady se z toho beznou civkou moc nenahoni... tak jen proste napocitej jinak ty odpory.
upraveno 1x, naposled 25.10.2011 22:41:04
21:41:45
25.10.2011
jack51
-> Marcius: Bingo pane, sak jsem to nekde uz psal - musel jsem ten system rozdelat celej, abych to tam napachal. Ovsem jak se ukazuje - nebyla to dobra cesta - by me zajimalo jak v te fabrice tehdy serizovali :/. Uz dva dny zkoumam ruzny nastaveni a nedari se - ma trpelivost je u konce ... na to pohupovani bych snad i reseni uz mel, ale zjistil jsem daleko horsi vec - v pripade, ze proud indikatorem postupne pomalu zvysuji od 0, tak napr. polohy 5000ot. dosahnu pri vyssim proudu, nez kdyz vybehnu na max. proud (rafickou dobehnu na 8000) a pak postupne snizuji tak, aby raficka byla opet na 5000ot. - jak kdyby tam bylo nejaky treni - rozdil tech proudu je cca 0,5mA - samozrejme chyba je pokazde jina, takze to nejde ani nijak kompenzovat - myslim, ze nema cenu pokracovat.



Jinak nad prodlouzenim osicek jsem tehdy uvazoval taky, ale to se zase hodne zvetsi hloubka celeho pristroje a uz to pak nevleze do obalu ...



Takze jsem experimentalne zjistil, ze tudy cesta nevede 8.
upraveno 1x, naposled 25.10.2011 21:43:52
21:20:54
25.10.2011
Tunerláďa #2 - zrušená registrace
-> jack51: me na plnou vychylku tech lumelackych systemu staci cca 1,85V ... mam celkem 3 ( 2 v autě a jeden doma na stole) a vsechny byly +- stejne ... ze tys tam nejak šachoval s těma napruženejma "šnečkama" drátovejma co ?2 abys tam napchal ty displeje... me napadla jeste druha finta, daly by se prodlouzit osky a systémy by se kuchat vůbec nemusely. jinak někde ještě mám video, jak běžel ten systém na PWM z AVR, můžu ti ho poslat na mail.
15:30:44
25.10.2011
jack51
-> COL: Frekvence PWM je maximalni mozna pri 12MHz krystalu a 10bit rozliseni PWM - f=12 000 000 / (1024+1) = 11 707Hz - snad to pocitam spravne.



No je fakt, ze snizeni ss. prenosu RC clanku o 10% je pro danou aplikaci asi zbytecny luxus, pro maximalni vychylku pristoje me staci cca 2.5V, takze i s poklesem prenosu o 50% je to porad v pohode. S odporem v RC na hodnote 100R by to jeste vyslo - asi ho tam hodim, at si ty hradla trochu odpocinou - nejak jsem to podcenil :( - sice to funguje, ale premyslim jestli to nepredelat radsi na RC + OZ.
13:33:50
25.10.2011
COL
-> jack51:

proc mas tu frekvenci pwm tak malou?



Pozadavek 10x vychazi z toho, aby jsi zatezi "moc" neovlivnil ten RC clanek a jeho vlastnosti. To "moc" je samozrejme relativni - zatizenim odporem 10xR treba uz snizis ss. prenos o cca 10%..... to muze byt nekdy moc, nekdy ne.....

Kdyz ho v tvem pripade zatizis odporem, bude vysledny prenos dan delicem sestavajicim z vnitrniho odporu hradel, odporu RC clanku a zatezonaciho odporu, pricemz uvazuj odber signalu na zatezovacim odporu. Tj. (Rz)/(Rz+Rc+Rh). A casova konstanta bude dana kapacitou a paralelni kombinaci souctu Rh a Rc s Rz tj. Tj C*( (Rh + Rc) * Rz) / ( Rh+Rc+Rz) ). Jinak nezapomen, ze to Rh muze byt klidne vic nez tech nasledujicich 15 Ohm, a to ikdyz mas tri hradla paralelne, takze Rh nelze zcela opominout. Navic vystupni cast hradel se pri velke zatezi bude chovat mozna spis jako zdroj proudu nez odpor (Rh).
upraveno 2x, naposled 25.10.2011 15:15:39
12:43:22
25.10.2011
jack51
-> COL: JJ, jas ridit budu - ve stadiu vyvoje jsem se napred snazil sladit jas vsech LED pomoci rezistoru, s tim, ze bych pak mel jednu PWM, ale nejak se nedarilo, takze jsem nakonec skoncil u varianty, kdy si muzu ridt jas kazde LED zvlast - sice jen ve 20 stupnich, ale aspon neco :).



Jinak na R 15ohm nijak netrvam - vyslo to z pozadavku, kterej jsem nekde nacetl a sice, ze odpor v RC clanku ma byt 10x mensi nez odpor zateze - nevim jestli je to bezpodminecne nutne? Indukcnost by se tam snad i vlezla - ted je tam klasicky R velikosti 0207 - horsi jakou zvolit :/.
23:31:37
24.10.2011
COL
-> jack51:

mimochodem, pokud budes ridit jas, chce to mit pro kazdou skupinu barev jednu PWM. Pro tu pitomou zlutou je to naprosta nutnost.



Hele, furt nechapu, proc trvas na tom odporu 15Ohm... Nemuzes tam dat treba 100? Nebo se vykvakni na odpor a dej tam primerenou indukcnost, pokud se vleze... nakonec ten odpor tam bude taky, ale jako odpor jejiho vinuti...
21:29:01
24.10.2011
jack51
-> COL: Aha, tak to mas sofistikovanejsi :) - ja tam mam spinany stabilizator 5V a pres nej valim vsechno.



No asi si to uzivaji, ale zvladaji to statecne - jsou na to tri :), mel jsem tam radsi dat nejaky OZ - holt vyvoj - neni to jedina vec co bych zmenil :(. Kdyz to tak sleduji, tak bych se stejne uz vydal cestou krokovych motorku - i kdyz jak si psal, taky to neni bez problemu.
21:15:25
24.10.2011
COL
-> jack51:

Ja mam vsechny LED proti napeti baterie, ktere rovnez merim a podle toho upravuju jas LED, nechtel jsem je zbytecne napajet pres nejaky DC/DC.



Nad temi 15 Ohm jsem pozastavil proto, ze vystupy tech hradel budou dostavat celkem cocku....
upraveno 1x, naposled 24.10.2011 21:15:47
21:06:13
24.10.2011
jack51
-> COL: LED mas seriove? takze mas vice napetovych hladin v systemu? Ja jsem se vydal cestou vse na 5V, takze mam 6x LED paralelne, ale rozhodne cenna informace, ze to odchazi - musim tedy vyresit sviceni jen v noci.



Jj 15Ohm - no bude tam spis "na jistotu" :), ale fungovat to funguje pekne - zkousel jsem to na osciloskopu pri zatezi 30mA a zvlneni bylo 30mV. Kondenzator chci vymenit za 220u - uz kvuli tomu ze f PWM se me nepodarilo dosahnout takovou jakou jsem puvodne chtel - ted mam 11,7kHz - generovano pomoci casovacu.



Ale mam takovou obavu, ze uz jsem asi zjistil pricinu meho zklamani - a tou jsou vlastni systemy - kvuli seskladani displeju jsem musel systemy podrobit nemalym upravam - no asi jsem to uz nesladil tak jak by to melo byt. Bohuzel nemam zadny origo LUMEL pro porovnani chovani. Ale nasel jsem system GANZ z tachografu z autobsu a ten funguje daleko kultivovaneji - takze to maji bud madari vyreseny lip, nebo jsem ro rozrypal na N-tou :(.

Holt to je tak, kdyz se clovek k necemu vrati po pul roce a pak to zkouma defakto znovu ... 8
20:31:51
24.10.2011
COL
-> jack51:

Ne, zaclo to obcas blikat, pak furt a a pak zhasla cela skupina. Mel jsem vzdy 3 seriove.

15 Ohm? v to RC clanku, to se vystupnim odporu tech hradel ztrati, ne? Zvysil bych tenhle R, snizil C a vynechal ten nasledny. PWM mas generovanou softwarem nebo z casovacu... jakou ma frekvenci?
19:28:09
24.10.2011
jack51
-> Čokin: 3 - no taky si rikam, jestli jsem to neprehnal, priste si to poradne rozmyslim jestli se do neceho takovyho pustim.
Extreme Tyres