
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škodu 120L [1989] s již z výroby montovanou 5q převodovkou jsem koupil na konci ledna 2014 jako studentské auto.
Můj dosavadní samohyb Renault Mégane Grandtour 1.6 16V 1999 se tehdy zmítal v agónii a byl čas jej prodat. Bohužel, prodat poruchového Francouze s odcházejícím palubním počítačem a řadou závad se ukázalo jako nadlidský výkon. Nakonec se Frantík zpeněžil, ovšem za směšné peníze.
V té době jsem auto kvůli brigádě nutně potřeboval, volba proto padla na cenovou relaci do 10 tis. Kč. Estelka mě na Bazoši zaujala na první pohled dobrým stavem, pětikvaltem a nízkou cenou (6 tis. Kč).
Ještě ten den jsem kontaktoval prodejce ve Valašských Kloboukách a vyrazil večer vlakem na Valašsko. Dostal jsem i originální knížku údržby a servisní a záruční list. Perličkou je poznámka z Tuzexu o slevě 500 Kč na prodej za promáčknuté dveře.
První dojem ze škodovečky byl trochu šok. Přišlo mi, že tohle auto nesvítí, nejede, nebrzdí a v zatáčkách se chová jako naložený nákupní vozík. Plusem snad jen bylo, že se sedačky jevily pohodlnější, než příliš měkké francouzské, ze kterých na delší cestě bolela záda a krk. Bezpečí posádky je dnes už dávno překonané, nezbývá nic jiného, než se pomodlit za zdárný průběh cesty, zapnout pásy a jet podle předpisů. Vše ostatní je v božích rukou :-)
Na jízdní vlastnosti se ale dalo velmi rychle zvyknout. Na předjíždění to moc není, ale z bodu A do bodu B se s ní dostat dá. Navíc pohon zadních kol má své nesporné klady, stejně jako robustní stavba vozu. Je to neuvěřitelný dělník a tahoun. Mám odzkoušeno, že se dá do auta narvat 8 plastikových beden plných věcí nebo jízdní kolo a sekačka! Slušný výkon na sedana, řekl bych. Není problém sednout a jet na návštěvu k příbuzným 200 km daleko.
Spotřeba se pohybuje při úsporném stylu jízdy okolo 6,5 - 7 litrů na 100 km, ve městě cca 9 - 10. Pokud člověk spěchá, nebo fouká vítr špatným směrem, je to nejméně o litr až dva víc. Zatím nejvyšší dosažená rychlost byla 140km/h na tachometru (dle GPS něco okolo 127 km/h) na dálnici.
Závady a udržba:
2014
Týden po nákupu odešla stará baterie a bylo nutné koupit novou.
V únoru nákup lepších žárovek do předních světlometů (modré OSRAMky).
V březnu výměna vzduchového filtru.
V dubnu na Velikonoční pondělí praskl spojkový váleček a autu přestala fungovat spojka. Dvě policejní kontroly, které mě (jedoucího u krajnice rychlostí 40 km/h a blikajícího varovnými světly) stavěly, se velice divily, že auto je vůbec schopné se rozjet z místa bez spojky pouhým nastartováním a šlápnutím plynu na podlahu... prostě děs a hrůza v očích strážce zákona. :-) Řadit šlo jen natvrdo, takže se po opravě spojkového válečku ukázalo, že se spálila lamela a poškodila převodovka. Kdybych se v tom chtěl hodně šťourat, tak by ty zaseklé synchrony asi šly vyměnit, ale ekonomičtější a méně pracné bylo zajet na vrakáč pro jinou převodovou skříň.
1.7. došlo po prudkých deštích k zatečení vody do kufru, následně do kabiny a vytopení topení kvůli ucpanému odtoku. Baterie se následkem zkratu na elektroinstalaci zcela vybila.
V říjnu 2014 proběhla oprava auta a současně auto získalo novou STK. Konečně vyměněna převodovka, setrvačník, nová lamela a přítlačák (nově 190 mm LUK). Výměna oleje a olejového filtru. Škodovka konečně jezdí a slouží.
Prosinec 2014: Průsak brzdovky opět u spojkového válečku (zmetek z výroby?), měněný termostat. Váleček jsem nasadil starší z vrakoviště. Sice vypadá unaveně, ale pořád lepší, než nový díl Made in Poland/China, který odešel po pár měsících.
Smyk při podřazování na čerstvé vrstvě prašanu - Šáde lehce "políbila" předkem příkop u silnice. Naštěstí to skončilo jen mírně promáčklým plechem pod nárazníkem, nic víc :-)
2015
V únoru opraven rozdělovač a namontovány nové svíčky.
Teče hadice u termostatu. Za týden se ztratí tak půl litru až litr chladicí kapaliny, tak si pomalu zvykám na to vozit s sebou destilku a při tankování dolévat nejen benzín a olovo... Když se k tomu dokopu, snad to během příštího týdne opravím.
Edit: Voda jako zázrakem přestala prosakovat. Už to neřeším, hadice se prostě vymění v létě!
V dubnu utažení a namazání ložiska levého předního kola + výměna brzdových destiček (staré byly už sjeté na plech). "Nové" destičky jsou originál prvovýroba Osinek Kostelec n. Orlicí. Nekup to za 100,- + poštovné!
V květnu výměna spínače sahary. Bohužel jsem asi opět narazil na Čínu - spíná správně, ale vypíná se asi až při 40 °C - proto jsem si zahrál na elektrikáře a přidal do kabiny ruční vypínač sahary.
Zároveň s výměnou termospínače sahary jsem se jal opravit tekoucí topení. Na vině bylo zteřelé těsnění u kohoutu a povolená odvzdušňovací hadice na straně u řidiče. Zároveň jsem vyměnil jedno z prasklých lanek od táhla topení. Byl to porod, ale stálo to za to!
Na konci května jsem na vrakovišti objevil kapličku pro autorádio a nepoškozený popelník. Šáde celkem prokoukla. Je tam teď nově dané autorádio Philips a repro Blaupunkt z vraku Favorita Sportline. Z toho samého fava mám nově namontované i originální digitální hodiny Tesla.
Kvůli silné korozi vyměněn výfuk.
Po více než roce jsem se podíval pořádně na výrobní číslo motoru a zjistil jsem, že mám v autě celou dobu motor ze škody 105. Původní majitel mi asi něco neřekl... :-)
Červenec: Výměna oleje, olejového filtru, nová pryžová hadice k termostatu (konečně netečeme), poté cesta z Hané za brigádou do Prahy. Dálnice škodovce svědčila, spotřeba nebyla o moc vyšší, než kolik by motor sežral provozem na okreskách při 90km/h. V Praze jsem si lajzl poprvé od koupě auta seřídit ventily. Nic příjemného, dělat to na ulici v deset večer, ale podařilo se.
Na konci července bylo třeba opět vyměnit těsnění výfuku, protože panely na D1 vyklepaly jeden ze tří šroubů a uvolněné těsnění se po necelých dvou měsících provozu vibracemi doslova vydrolilo. Druhovýroba z Polska, Číny nebo Turecka chce občas pevné nervy. Vypadá to jako náhradní díl, stojí to jako náhradní díl, ale vydrží to přinejlepším pětinu životnosti originálu. Což mi připomíná, že se termostat z loňska nedovírá a první kilometry je třeba dávat pozor na teplotu, než se chladicí soustava alespoň trochu otevře dopředu.
Srpen: Nákup originálních plastových poklic na 13' kola.
2016: Jednoho lednového rána jdu ke škodovečce a zjišťuji, že někdo byl tak hrozně moc hodný a utrhl mi autem přední nárazník, rozbil jeden světlomet a poškodil masku tak, že jsem musel urychleně sehnat náhradní. Samozřejmě na sebe ani nenechal číslo.
Aby toho náhodou nebylo málo, brzy poté mi v autě zamrzla chladicí kapalina a škodovka se uvařila. Bylo nutné preventivně vyměnit těsnění pod hlavou.
Březen: na pravém zadním bubnu prasklo prasátko brzd. Po demontáži bubnu zjištěno, že se odlepilo obložení a nadělalo uvnitř paseku. Bohužel, začíná to i vypadat, že je v háji poloosa. Buben vibruje a má vůle, nicméně auto dál jezdí.
2017
V lednu 2017 jsem se po dlouhých úvahách rozhodl Estelku prodat. Důvodem byl nedostatek času kvůli nástupu do práce a to, že se z Estelky postupně stalo vedle Škody Fabie a Škody Favorit třetí auto v domácnosti a nechtěl jsem, aby nedostatkem volného času zchátrala. Na inzerát se krom asi milionu překupníčků z celé republiky, vtipálků, krpálků a lidí snažících se vyhandlovat Estelku i se spoustou autodílů za mobilní telefon, rozbitý notebook atd. ozval i škodovkář s virťáckým uživatelským jménem Heřmánek (majitel velice zajímavě dělané Š 100 - viz skoda-virt.cz/cz/.../1101 0-hermankova-smoulinka a škodovku si koupil.
Estelka udělala novou stk a dále sloužila.
2018
Dle informací, které se mi donesly, škůdka stále aktivně jezdí a slouží.
2019
Protože se u Estelky dějí nějakou zvláštní shodou náhod všechny důležité věci v lednu, osud tomu asi tak nějak chtěl, že jsem si pro ni v lednu tohoto roku k Heřmánkovi přijel a opět ji odkoupil zpět do svých rukou. Nějak moc se mi stýskalo a musel jsem ji mít zpátky doma :-)
Navíc jsem za ty dva roky přešel z aut značky Škoda na Citroëny, ale má studentská škůdka byla něco, co mi chybělo.
Karoserie je v docela hezkém stavu, nikde stále žádné velké korodující průsery, což mě fakt potěšilo. Mnohem hůř na tom však jsou zadní vymlácené poloosy, o kterých jsem psal už dříve. Jejich stav je na výměnu a kouknout se bude třeba i na startér a elektřinu celkově. Taktéž budu někde muset sehnat sedačky. Už se na nich trhá látka. Zdá se, že v letošním roce mne čeká spousta práce s Estelkou :)
I přes výše zmíněné neduhy mám tohle auto velice rád. Šáde je zktrátka kult! :-D
Můj dosavadní samohyb Renault Mégane Grandtour 1.6 16V 1999 se tehdy zmítal v agónii a byl čas jej prodat. Bohužel, prodat poruchového Francouze s odcházejícím palubním počítačem a řadou závad se ukázalo jako nadlidský výkon. Nakonec se Frantík zpeněžil, ovšem za směšné peníze.
V té době jsem auto kvůli brigádě nutně potřeboval, volba proto padla na cenovou relaci do 10 tis. Kč. Estelka mě na Bazoši zaujala na první pohled dobrým stavem, pětikvaltem a nízkou cenou (6 tis. Kč).
Ještě ten den jsem kontaktoval prodejce ve Valašských Kloboukách a vyrazil večer vlakem na Valašsko. Dostal jsem i originální knížku údržby a servisní a záruční list. Perličkou je poznámka z Tuzexu o slevě 500 Kč na prodej za promáčknuté dveře.
První dojem ze škodovečky byl trochu šok. Přišlo mi, že tohle auto nesvítí, nejede, nebrzdí a v zatáčkách se chová jako naložený nákupní vozík. Plusem snad jen bylo, že se sedačky jevily pohodlnější, než příliš měkké francouzské, ze kterých na delší cestě bolela záda a krk. Bezpečí posádky je dnes už dávno překonané, nezbývá nic jiného, než se pomodlit za zdárný průběh cesty, zapnout pásy a jet podle předpisů. Vše ostatní je v božích rukou :-)
Na jízdní vlastnosti se ale dalo velmi rychle zvyknout. Na předjíždění to moc není, ale z bodu A do bodu B se s ní dostat dá. Navíc pohon zadních kol má své nesporné klady, stejně jako robustní stavba vozu. Je to neuvěřitelný dělník a tahoun. Mám odzkoušeno, že se dá do auta narvat 8 plastikových beden plných věcí nebo jízdní kolo a sekačka! Slušný výkon na sedana, řekl bych. Není problém sednout a jet na návštěvu k příbuzným 200 km daleko.
Spotřeba se pohybuje při úsporném stylu jízdy okolo 6,5 - 7 litrů na 100 km, ve městě cca 9 - 10. Pokud člověk spěchá, nebo fouká vítr špatným směrem, je to nejméně o litr až dva víc. Zatím nejvyšší dosažená rychlost byla 140km/h na tachometru (dle GPS něco okolo 127 km/h) na dálnici.
Závady a udržba:
2014
Týden po nákupu odešla stará baterie a bylo nutné koupit novou.
V únoru nákup lepších žárovek do předních světlometů (modré OSRAMky).
V březnu výměna vzduchového filtru.
V dubnu na Velikonoční pondělí praskl spojkový váleček a autu přestala fungovat spojka. Dvě policejní kontroly, které mě (jedoucího u krajnice rychlostí 40 km/h a blikajícího varovnými světly) stavěly, se velice divily, že auto je vůbec schopné se rozjet z místa bez spojky pouhým nastartováním a šlápnutím plynu na podlahu... prostě děs a hrůza v očích strážce zákona. :-) Řadit šlo jen natvrdo, takže se po opravě spojkového válečku ukázalo, že se spálila lamela a poškodila převodovka. Kdybych se v tom chtěl hodně šťourat, tak by ty zaseklé synchrony asi šly vyměnit, ale ekonomičtější a méně pracné bylo zajet na vrakáč pro jinou převodovou skříň.
1.7. došlo po prudkých deštích k zatečení vody do kufru, následně do kabiny a vytopení topení kvůli ucpanému odtoku. Baterie se následkem zkratu na elektroinstalaci zcela vybila.
V říjnu 2014 proběhla oprava auta a současně auto získalo novou STK. Konečně vyměněna převodovka, setrvačník, nová lamela a přítlačák (nově 190 mm LUK). Výměna oleje a olejového filtru. Škodovka konečně jezdí a slouží.
Prosinec 2014: Průsak brzdovky opět u spojkového válečku (zmetek z výroby?), měněný termostat. Váleček jsem nasadil starší z vrakoviště. Sice vypadá unaveně, ale pořád lepší, než nový díl Made in Poland/China, který odešel po pár měsících.
Smyk při podřazování na čerstvé vrstvě prašanu - Šáde lehce "políbila" předkem příkop u silnice. Naštěstí to skončilo jen mírně promáčklým plechem pod nárazníkem, nic víc :-)
2015
V únoru opraven rozdělovač a namontovány nové svíčky.
Teče hadice u termostatu. Za týden se ztratí tak půl litru až litr chladicí kapaliny, tak si pomalu zvykám na to vozit s sebou destilku a při tankování dolévat nejen benzín a olovo... Když se k tomu dokopu, snad to během příštího týdne opravím.
Edit: Voda jako zázrakem přestala prosakovat. Už to neřeším, hadice se prostě vymění v létě!
V dubnu utažení a namazání ložiska levého předního kola + výměna brzdových destiček (staré byly už sjeté na plech). "Nové" destičky jsou originál prvovýroba Osinek Kostelec n. Orlicí. Nekup to za 100,- + poštovné!
V květnu výměna spínače sahary. Bohužel jsem asi opět narazil na Čínu - spíná správně, ale vypíná se asi až při 40 °C - proto jsem si zahrál na elektrikáře a přidal do kabiny ruční vypínač sahary.
Zároveň s výměnou termospínače sahary jsem se jal opravit tekoucí topení. Na vině bylo zteřelé těsnění u kohoutu a povolená odvzdušňovací hadice na straně u řidiče. Zároveň jsem vyměnil jedno z prasklých lanek od táhla topení. Byl to porod, ale stálo to za to!
Na konci května jsem na vrakovišti objevil kapličku pro autorádio a nepoškozený popelník. Šáde celkem prokoukla. Je tam teď nově dané autorádio Philips a repro Blaupunkt z vraku Favorita Sportline. Z toho samého fava mám nově namontované i originální digitální hodiny Tesla.
Kvůli silné korozi vyměněn výfuk.
Po více než roce jsem se podíval pořádně na výrobní číslo motoru a zjistil jsem, že mám v autě celou dobu motor ze škody 105. Původní majitel mi asi něco neřekl... :-)
Červenec: Výměna oleje, olejového filtru, nová pryžová hadice k termostatu (konečně netečeme), poté cesta z Hané za brigádou do Prahy. Dálnice škodovce svědčila, spotřeba nebyla o moc vyšší, než kolik by motor sežral provozem na okreskách při 90km/h. V Praze jsem si lajzl poprvé od koupě auta seřídit ventily. Nic příjemného, dělat to na ulici v deset večer, ale podařilo se.
Na konci července bylo třeba opět vyměnit těsnění výfuku, protože panely na D1 vyklepaly jeden ze tří šroubů a uvolněné těsnění se po necelých dvou měsících provozu vibracemi doslova vydrolilo. Druhovýroba z Polska, Číny nebo Turecka chce občas pevné nervy. Vypadá to jako náhradní díl, stojí to jako náhradní díl, ale vydrží to přinejlepším pětinu životnosti originálu. Což mi připomíná, že se termostat z loňska nedovírá a první kilometry je třeba dávat pozor na teplotu, než se chladicí soustava alespoň trochu otevře dopředu.
Srpen: Nákup originálních plastových poklic na 13' kola.
2016: Jednoho lednového rána jdu ke škodovečce a zjišťuji, že někdo byl tak hrozně moc hodný a utrhl mi autem přední nárazník, rozbil jeden světlomet a poškodil masku tak, že jsem musel urychleně sehnat náhradní. Samozřejmě na sebe ani nenechal číslo.
Aby toho náhodou nebylo málo, brzy poté mi v autě zamrzla chladicí kapalina a škodovka se uvařila. Bylo nutné preventivně vyměnit těsnění pod hlavou.
Březen: na pravém zadním bubnu prasklo prasátko brzd. Po demontáži bubnu zjištěno, že se odlepilo obložení a nadělalo uvnitř paseku. Bohužel, začíná to i vypadat, že je v háji poloosa. Buben vibruje a má vůle, nicméně auto dál jezdí.
2017
V lednu 2017 jsem se po dlouhých úvahách rozhodl Estelku prodat. Důvodem byl nedostatek času kvůli nástupu do práce a to, že se z Estelky postupně stalo vedle Škody Fabie a Škody Favorit třetí auto v domácnosti a nechtěl jsem, aby nedostatkem volného času zchátrala. Na inzerát se krom asi milionu překupníčků z celé republiky, vtipálků, krpálků a lidí snažících se vyhandlovat Estelku i se spoustou autodílů za mobilní telefon, rozbitý notebook atd. ozval i škodovkář s virťáckým uživatelským jménem Heřmánek (majitel velice zajímavě dělané Š 100 - viz skoda-virt.cz/cz/.../1101 0-hermankova-smoulinka a škodovku si koupil.
Estelka udělala novou stk a dále sloužila.
2018
Dle informací, které se mi donesly, škůdka stále aktivně jezdí a slouží.
2019
Protože se u Estelky dějí nějakou zvláštní shodou náhod všechny důležité věci v lednu, osud tomu asi tak nějak chtěl, že jsem si pro ni v lednu tohoto roku k Heřmánkovi přijel a opět ji odkoupil zpět do svých rukou. Nějak moc se mi stýskalo a musel jsem ji mít zpátky doma :-)
Navíc jsem za ty dva roky přešel z aut značky Škoda na Citroëny, ale má studentská škůdka byla něco, co mi chybělo.
Karoserie je v docela hezkém stavu, nikde stále žádné velké korodující průsery, což mě fakt potěšilo. Mnohem hůř na tom však jsou zadní vymlácené poloosy, o kterých jsem psal už dříve. Jejich stav je na výměnu a kouknout se bude třeba i na startér a elektřinu celkově. Taktéž budu někde muset sehnat sedačky. Už se na nich trhá látka. Zdá se, že v letošním roce mne čeká spousta práce s Estelkou :)
I přes výše zmíněné neduhy mám tohle auto velice rád. Šáde je zktrátka kult! :-D
Estelka / Šáde 120L 5q - komentáře:
-> LUKAS: Už je to ok, do 10w40 jsem nalil litr m6a a pomalu to přestalo. Chce to prostě hustý minerál, polosyntetika se Estelčině motoru nelíbí. 

-> vmat93: ked to nadmerne papa olej by som to tipol na vydojene piestne kružky alebo zapečene-....zmeraj tlaky kolko ma bar na valec.
Šáde je kult, taky mám dvě s pohonem vzadu, ale na denní dojíždění bych to nechtěl. Mít laťku do 10 tisíc asi bych jako daily car bral Favorit/Forman BMM. Škodovka je dobrá na nedělní projížďku.... 

Jo, rád bych. Ono by i těsnění hlavy chtělo vyměnit, žere to olej víc, než je zdrávo. Ale víš jak: No money - no funny!
vypada slušně až ji trochu dáš do kupy tak to bude parada a pokud ti mužu poradit dělal sem to u všech škodovek vyměn věškery gumový díly v brzdový,palivovy a chladící soustavě aby na auto byl nejakej spolech a predběžne výměn membranu ac pumpy a gumičky a membranu v karburatoru to je takovej zaklad pro skoro 30 let stary auto
Och, děkujeme za projevenou náklonnost.
Já i můj samochod.
Pěkná, to ona je. Ještě ale, kdyby jezdila

Pěkná, to ona je. Ještě ale, kdyby jezdila

pěkná dávám do oblíbených

Jo, byla prý bouraná motorkou na levý zadní blatník, netrefili tam lak a místo tmavě červené tam je vínová, ale jinak nekvete, kastle drží. 
Jenom pravý přední blatník hnije a zatéká i přes tmelení do kufru.

Jenom pravý přední blatník hnije a zatéká i přes tmelení do kufru.
Kasle vypadá celkem dobře.